Чому вам потрібно податися у Y Combinator

5398
5

11 березня 2016 року мені прийшов лист з нагадуванням, що за 2 тижні закінчується час подачі заявок на літню програму YC 2016 року (YC S’16) і з проханням порекомендувати компанії, яким варто податися на цю програму. Цю розсилку отримує понад 2400 засновників із понад 1000 компаній, серед яких AirBnB, Stripe, Dropbox, Pebble, Twitch, а також компанія Cruise, яку минулого тижня купив американський автогігант General Motors за більш ніж 1 мільярд доларів.

Y Combinator — найбільш успішний бізнес-акселератор у світі. І хоча переважна більшість надуспішних технологічних компаній останніх 10 років не проходили через жоден акселератор, YC — єдиний з акселераторів, який може похвалитися відразу кількома компаніями з оцінкою в понад мільярд. Минулого року сумарна оцінка всіх компаній, що вийшли з YC, складала понад $65 мільярдів доларів.

image04

Щовівторка учасники програми збираються у цій кімнаті на вечерю

Коли минулої осені Petcube запросили до зимової програми (YC W’16) я із здивуванням зрозумів, що ми чи не перша українська компанія у YC. До цього були лише GitLab, один із засновників якого українець, та Acunote, заснований в Америці вихідцями з України. Чому? Тому що українські підприємці або не знають про YC, або не розуміють його цінності, або ж бояться подаватися, вважаючи що їхня компанія недостатньо сильна. Я дуже довго недооцінював потенційну користь від YC для Petcube. Тепер, після трьох місяців у програмі, я розумію, що це було одне з найкращих рішень, що ми прийняли.

Два роки тому я написав про те, чому українцям потрібно бути більш амбітними. За цей час я лише утвердився у своїх поглядах. Більше того, переконаний, що потужна економіка є запорукою національної безпеки. І якщо хтось і може швидко побудувати її в Україні, то це армія з понад 100 тисяч програмістів, які зараз неквапно пишуть код в аутсорс-компаніях. У них (чи у вас, якщо ви один з них) є всі передумови, щоб створювати глобальні технологічні компанії: зарплата, достатня щоб піти з роботи і рік прожити на заощадження; вміння програмувати; знання англійської і західний світогляд. Врешті, якщо нічого не вийде, завжди можна буде повернутися до попередньої роботи — спад попиту на програмістів поки не очікується.

Марк Цукерберг виступає перед учасниками програми - 2013 рік

Марк Цукерберг виступає перед учасниками програми — 2013 рік

Більшості з цих людей бракує досвіду ведення бізнесу. Але так само його бракувало абсолютній більшості молодих підприємців, про яких зараз пишуть книги і знімають фільми. Програмістам пощастило — зазвичай вони розумні і можуть самі розібратися з тим як вести бізнес, робити маркетинг, піднімати інвестиції і наймати людей. Хороші програмісти — це ті, хто розбирається з усім швидко.

Щоб швидко з чимось розібратися, я завжди користувався комбінацією з цих трьох методів:

  1. Почитати в інтернеті чи у книжках;
  2. Зрозуміти, що є прикладом найкращої реалізації у цій сфері, і взяти з нього приклад;
  3. Поговорити з кимось, хто має великий практичний досвід і вважається є одним з найкращих спеціалістів у цій темі.

Виявляється, є ефективніший метод — менторство. Школа і університет є спробами втілити менторську модель, поєднуючи ці три підходи, додаючи практику і прискорюючи все за допомогою викладачів-менторів. На жаль, в жодному університеті світу немає програми, яка учить людей створювати технологічні компанії, які змінять життя мільйонів людей. Найкраща програма яка цьому учить — Y Combinator.

Якщо спростити, YC навчає кільком ключовим речам. Перше — «Make something people want» (Робіть щось, що потрібно людям). Це мотто YC і воно акцентує увагу на тому, що варто якнайшвидше переконатися, що ваша ідея комусь взагалі потрібна. Воно також про те, що варто працювати лише над речами, які значно покращують реальність, і не просто подобаються комусь — їх мають хотіти.

Мотто YC - "Робіть щось, що потрібно людям"

Мотто YC — «Робіть щось, що потрібно людям»

Друге — «Build your growth machine» (Створіть потужний механізм зростання). Проблема абсолютної більшості компаній у тому, що вони спочатку затягують час виходу на ринок, покращуючи свій продукт чи створюючи щось величезне, а після виходу продовжують займатися продуктом, замість того щоб спрямувати всі сили на продажі. YC заставляє відкинути все зайве, позбутися всіх відмовок і запустити мінімальну версію якнайшвидше. І відразу після цього, якщо продукт подобається користувачам, спрямувати всі ресурси на зростання. Не на створення нових продуктів, не на додавання нових функцій, рефакторинг коду чи покращення дизайну, а лише на продажі. І продажами мають займатися у першу чергу програмісти. На переконання YC, люди, які вміють писати код, мають просто на порядок більший набір інструментів, ніж люди з нетехнічною освітою, так само як люди, що вміють читати, мають перевагу над неграмотними.

І третє — вміння ФОКУСуватися на головному. Про фокус пишуть в багатьох книжках і постійно говорять на конференціях, але ніхто цього не робить. Багато хто думає, що вони фокусуються, але це не так. Фокус губиться вже на другий тиждень після того, як написано стратегію чи затверджено бізнес-план. Вміння постійно задавати собі питання «навіщо ми це робимо» щодо найбільш очевидних речей, вміння казати «ні», десятки разів на день і дуже глибоко занурюватися в одну, найважливішу тему, замість того щоб хапатися за десятки інших, які, здавалось би, обіцяють швидку вигоду — одна з найважливіших навичок підприємця.

Petcube потрапив до YC після трьох років ведення бізнесу, восени 2015. Понад 30 людей у трьох офісах компанії, перший продукт на ринку і ще кілька в розробці, понад 400 американських магазинів, де продається Petcube Camera, $3.8М залучених інвестицій і розуміння, що багато чого ми вже вміємо і знаємо. Загалом, це пізніша стадія, ніж у більшості компаній з нашого набору YC: багато з них працювали над ідеєю лише 6-9 місяців, а в команді кілька засновників і кілька працівників. І попри це, після спілкування із засновниками, які пройшли програму в попередні роки, я розумів, що нам потрібен Y Combinator.

Розповідаю про Petcube Майклу Моріцу з Sequoia Capital

Розповідаю про Petcube Майклу Моріцу з Sequoia Capital

Як виявилося, це було правильне рішення і ось три основні цінності, які отримують компанії, що пройшли через YC.

1. Менторство. За останні десять років партнери YC попрацювали з понад тисячею ретельно відібраних компаній в Долині. Вони бачили заявки понад 60 000 компаній, в середньому на місце претендує 60 команд. У програмуванні, Y Combinator це концепт, який можна пояснити як «програма, яка запускає програми». Так само компанія Y Combinator — це компанія, що запускає компанії. Заснований програмістами, основним ідеологом серед яких був Paul Graham, YC намагається використати дані на повну. Вони тримають дуже детальну базу даних про дії і стан усіх компаній, з якими вони стикалися і які проходили їхню програму. Це дозволяє їм давати рекомендації, не лише із власного досвіду, але й базуючись на статистиці.

Я не можу переоцінити користь від порад, які ми отримали за час проходження програми. Нашими партнерами були засновники Justin.tv та Twitch, Джастін Кан і Майкл Сайбл, і крім цілого ряду важливих світоглядних і стратегічних порад, їхні рекомендації напряму вплинули на суттєве зростання продажів.

2. Мережа контактів і знак якості. Коли ви приїжджаєте до Каліфорнії, то, зазвичай, ви нікого не знаєте і вас ніхто не знає. А для ведення бізнесу вам потрібні будуть не лише хороші юристи, бухгалтери, рекрутери та інвестори, але й ті, хто допоможе отримати перших клієнтів і завоювати довіру ключових партнерів. З одного боку — YC має одну з найпотужніших мереж знайомств у Долині і може організувати зустріч майже з будь-ким, при потребі. З іншого — сам факт того, що ви пройшли YC, говорить багато для інших людей.

YC — це знак якості, доказ того, що з вами можна мати справу. Вам буде значно простіше наймати людей, укладати контракти і домовлятися з інвесторами. Існують окремі венчурні фонди, створені лише під те, щоб інвестувати в десяток компаній з кожного набору YC. Для мене цей елітизм виглядає дивно — живучи у Києві я ніколи не надавав значення тому, хто який університет закінчив чи хто звідки родом. Американська реальність інша, тут надають багато уваги тому, що хтось вчився у Гарварді, працював у Google чи пройшов через YC.

3. Мережа випускників. Чим би ви не займалися, серед тисячі компаній, які пройшли YC, завжди знайдуться проекти з вашої сфери, чи з подібною бізнес-моделлю, що вже подолали більшість викликів, які стоять перед вами. Вони готові поговорити і порадити вам просто тому, що ви також учасник програми, тому що так само кілька років тому хтось інший допоміг їм. Ця частина, напевне, була найкориснішою для нас. Ніщо не може зрівнятися з розмовою з іншим засновником компанії за інтенсивністю корисних порад та ідей.

Пол Грем та Рон Конвей перед аудиторією засновників з YC W’16 - 1 березня 2016

Пол Грем та Рон Конвей перед аудиторією засновників з YC W’16 — 1 березня 2016

Передбачаючи можливі запитання — немає значення на якому етапі ваша ідея, чи є прототип, де зареєстрована компанія і чи зареєстрована взагалі. У більшості компаній ранньої стадії YC бере 7% компанії і дає $120k інвестицій. Подача заявки займе кілька годин, впродовж яких, відповідаючи на питання, ви дізнаєтесь чимало нового про компанію. Якщо ви пройдете перший етап відбору, вас запросять на інтерв’ю до офісу YC в Mountain View, оплатять переліт і проживання. Якщо ви пройдете інтерв’ю, то матимете понад місяць щоб вирішити, чи хочете ви проходити програму. Засновникам потрібно буде переїхати до Кремнієвої Долини на три місяці програми, але абсолютну частину часу ви будете продовжувати займатися тою ж роботою що й до цього. Події у YC забирають лише 4-6 годин щовівторка і трохи більше часу перед Demo Day, коли всі готуються до спілкування з інвесторами. Більше — на сторінці про YC і в FAQ.

Врешті, не існує ніякої реферальної програми, яка мотивувала написати цей текст. Мене мотивує можливість зміни світу і України на краще.

Я дуже сподіваюся, що мої слова надихнуть когось покинути роботу в аутсорсі і почати свій бізнес, що вони надихне підприємців цілитися високо і створювати амбітні компанії на глобальному ринку, і що ті, хто вже створює такі компанії, витратять кілька годин, щоб подати заявку до YC.

22 березня 2016 року ми будемо серед більш ніж 300 підприємців, які презентуватимуть свої компанії на Demo Day. У мене буде 2 хвилини і 30 секунд, щоб розповісти понад 500 інвесторам про бізнес Petcube. Сподіваюся, до цього часу на літню програму YC подадуться вже кілька десятків українських компаній. Форма подачі заявки — тут.

Автор: Ярослав Ажнюк, співзасновник та CEO Petcube.

Оставить комментарий

Комментарии | 5

Поиск