Як я будую сервіси без програмування

30301
111

Ігор Стефурак, засновник Workcelerator та менеджер по роботі зі стартапами в GrowthUP, спеціально для AIN.UA написав колонку про те, як будувати проекти без програмування і скільки це коштує.

У 2011 я вирішив зробити плеєр для улюбленого радіо, яке не можна було послухати у браузері.

Я щодня сидів у інтернеті з бібліотеки університету кілька годин за ноутбуком у навушниках. Дратувало, що радіостанція виклала на свій сайт .m3u-файл для завантаження. Файл губився серед іншого у папках, тому постійно доводилося шукати його на сайті, зберігати і запускати у Winamp.

Один з днів я вирішив присвятити пошуку рішення. У мене був досвід створення медіа на популярному в той час веб-конструкторі, але він жахливо працював і виглядав. Тому я відкрив у вкладках сайти, які щодня відвідував — TechCrunch, Gigaom, AIN.UA, щоб дізнатися на чому вони працюють.

1

TechCrunch зразка 2011 року

Через тиждень у мене був домен другого рівня, хостинг з встановленим WordPress та два плагіни, які запускали витягнутий з .m3u-файла радіопотік. Через кілька років керівництво радіостанції надішле мені листа з пропозицією купівлі проекту, який я зробив без програмування.

Правило трьох П, щоб не зафакапити з самого початку

  1. Варто усвідомити: будь-який проект починається з ідентифікації проблеми, яку треба вирішити.
  2. Варто якомога раніше перевірити чи будуть користувачі платити (грошима, часом, репутацією) за вирішення знайденої проблеми.
  3. Клієнту плювати на мову програмування, платформу чи систему керування базами даних, які ви використали для отримання результату.
Люди вважають, що треба програмувати ботів під усе, що вже і так існує в інтернеті, бо «ми можемо це зробити»

Люди вважають, що треба програмувати ботів під усе, що вже і так існує в інтернеті, бо «ми можемо це зробити»

Проекти без програмування: чому я вибрав цей шлях

Дисклеймер: описане нижче не стосуються проектів з важкими науково-дослідними та дослідно-конструкторськими роботами (R&D).

Півроку тому я запитав у аудиторії, котра мене читає, чи варто писати цей текст. Один з фоловерів написав у приват: «Зізнайся, ти не вмієш програмувати, тому страждаєш фігнею». Не вмію, і це перша вагома причина.

Наступні два аргументи стосуються підходу до роботи. По-перше, мені імпонує The Lean Startup Methodology. Це рух у галузі стартапів, сформований Еріком Рісом (Eric Rise), зі своєю філософією щодо побудови та запуску нових продуктів. По-друге, я вважаю, що маркетинг первинний, бо дешевизна технологій нівелювала питання про можливість створення більшості концептів.

Кілька років тому я брав участь у розробці «важкого» продукту. Тоді я побачив, що пошук технічного співзасновника — це біль, як і аутсорсинг створення ядра продукту. Людський фактор впливав на швидкість розробки і через кілька місяців усе розсипалося, бо це набридло.

Так з’явилося бажання запускати якомога швидше. Для продукту головне — бізнес-процеси. Будуть процеси, буде що програмувати.

Але є одне але (с), яке заважає людям

Більшість нетехнічних засновників, яких я зустрічаю завдяки роботі у GrowthUP, бачать два шляхи запуску проекту без інвестицій: знайти технічного співзасновника або навчитися програмувати. Третій шлях у 2013 описав Пол Грем (Paul Graham) у нотатці «Робіть речі, які не масштабуються». Я називаю це: отримати результат руками. На практиці це відмова від автоматизації, але заглиблення у проблематику і знайомство з користувачем.

Ручна обробка заявок

Ручна обробка заявок

Наприклад, протягом 11 місяців я руками опрацьовував відгуки кандидатів на Workcelerator. Тих, хто відповідав базовим вимогам (уважно прочитав текст, записав відео, має портфоліо), представляв роботодавцям. Це забирало час (у серпні 2016 — 3 години на тиждень), але дозволило підтвердити проблеми, які я ідентифікував ще до заснування проекту, і знайти нові. У вересні 2016 Володимир Самольотов, розробник під WordPress, допоміг додати потрібну функціональність, яка автоматизувала частину процесу. Тепер я слідкую лише за якістю результатів.

Які скіли потрібні, щоб робити це

На ранніх стадіях засновники проектів усі обов’язки ділять між собою. Коли ти сам, треба вчитися робити незручні для себе речі.

Один з коміксів, які я роблю, про деструктивні меми венчурної галузі

Один з коміксів, які я роблю, про деструктивні меми венчурної галузі

Створення контенту. Будь-який проект я починаю з тексту: для кого це, яку проблему вирішує, як працюватиме і таке інше. Це чернетка, за якою потім наповню сайт. Писати потрібно багато, щось з цього потім публікую у блог та соціальні мережі. На кожен експеримент, спостереження, підхід, знахідку — по нотатці.

Проекти для галузі стартапів я завжди починаю з анонсу, який показую своїй аудиторії у блозі, соціальних мережах та розсилці. Наприклад, роботу над Startup Level почав лише після сотні заявок на ранній доступ та десяти оплат.

У мене навіть не було домена

У мене навіть не було домену

Я завжди вказую реальні цифри, якщо вони є. Вважаю, що українському ринку бракує засновників, які сповідують «прозорість за замовчуванням» (default transparency) і це гальмує процес. Одиниці розповідають про кількість клієнтів та їх відтік, потоки доходів, статистику відвідуваності. Не розповідати — ваше право. Але через відсутність прозорості відверті дописи привертають увагу клієнтів, інвесторів, преси. Звісно, якщо результати втішні.

Як з’явилася ця колонка

Як з’явилася ця колонка

Маркетинг. Друге за важливістю питання: як і де знайти перших 100 (1000) користувачів? Додаткові параметри до запиту: швидко і безкоштовно. Якщо переліку джерел та підходів немає, то не варто переходити на наступний етап.

Прототипування. Коли чернетка з текстами готова, я беру ручку та папір, щоб зробити схематичний прототип основних сторінок проекту.

HTML + CSS. Той факт, що я не вмію програмувати ви вже знаєте, тому потрібно вносити правки у зроблене іншими. Для цього знадобиться хоча б натяк на візуальний смак.

Нові інструменти. Для одного проекту я використовую щонайменше 5 сторонніх сервісів, інтеграціях яких дозволяє зекономити час та гроші й отримати результат. Інструменти треба шукати, налаштовувати та використовувати.

Підтримка. Потрібно швидко відповідати на листи та запити у чаті. Я звів усі потоки на смартфон, щоб не відволікатися від роботи. Протягом дня, щонайменше раз на годину-дві, я перевіряю повідомлення.

Аналітика та зворотній зв’язок. Використовую кілька інструментів для отримання знеособлених даних. Раз на тиждень дивлюся на ключові показники. Щомісяця виділяю час на їх обробку. Нещодавно вимірював NPS (Net promoter score) — ще один інструмент для отримання зворотнього зв’язку.

Реалізм. Варто періодично дивитися на стан проекту загалом. Для отримання результатів потрібен час, але якщо «не летить» — треба закривати.

Інструменти, вартість запуску та підтримки

При побудові MVP (Minimum viable product) я підбираю інструменти, щоб вийшло так дешево, як це можливо. Наприклад, я рідко купляю теми для WordPress, але оплачую потрібні сервіси.

Коли беруся за щось нове, то розкладаю проект на частини і вибираю інструменти для кожної. У пошуку дуже допомагає Product Hunt. Окрім переліку сервісів та відгуків користувачів у спільноті часто публікують посилання з унікальними пропозиціями: безкоштовне використання, промокоди, доступ до закритої бети і таке інше.

Домени, хостинг, SSL

Домени реєструю на Name.com, вартість одного — $13/рік. До червня 2016 проекти лежали на звичайному хостингу від українського провайдера, який стабільно падав. Це набридло, тому з допомогою знайомого розробника Богдана Варщука проекти переїхали на Digital Ocean. З резервними копіями це коштує $12/місяць. Тоді ж ми перевели усе на HTTPS завдяки безкоштовним SSL-сертифікатам від Let’s Encrypt.

CMS

Зазвичай я використовую WordPress зі стандартними темами та різноманітні плагіни. Кілька разів використовував платні Tilda та Readymag, але після запуску конструктора Elementor повернувся до WP. Зображення беру на Unsplash, безкоштовно.

Розсилки

Сегментовані розсилки роблю через Mailchimp — 12 000 листів на 2000 підписників безкоштовно. Нещодавно почав використовувати ще й Mailchimp Automation для онбордінга користувачів, 500 підписників за $9/місяць. Транзакційні листи надсилаю через SendGrid — 10000 листів/місяць безкоштовно. Поштовим сервісом слугує безкоштовна «Яндекс.Пошта».

У Sendgid проста інтеграція з WP через плагін

У Sendgid проста інтеграція з WP через плагін

Проектний менеджмент

Три роки тому я переніс проектний менеджмент у Trello, він безкоштовний. Для створення реєстраційних форм, опитувань, заміру NPS використовую Typeform — безкоштовно. Із задоволенням оплачую $20/місяць за сервіс для автоматизації Zapier, який опрацьовує 3000 тасків/місяць (у безкоштовному пакеті лише 100 тасків/місяць).

Метрики

За трафіком слідкую через Google Analytics та Yandex.Metrika (подобається «Вебвізор»). Іноді експериментую з A/B-тестами через Optimizely.

Підтримка та платіжні інструменти

Я довго тестував два типи сервісів: чати підтримки на сайті та платіжних провайдерів. У якості чату вибрав Chatra — безкоштовно. А питання з платіжним провайдером розділив на дві частини. З-за кордону оплату приймаю через Paddle — 5%+50¢/транзакція, від українських користувачів через Liqpay — 2,75%/транзакція.

Кінцева вартість

У підсумку, без комісій на транзакціях та доменів, я витрачаю $39/місяць або $432/рік для підтримки поточних проектів. У переліченого є 50% запас потужності, тому запуск 2-3 нових сайтів не нестиме додаткових витрат.

На випадок якщо вам мало перелічених інструментів, на Product Hunt є ціла колекція сервісів, які можна використати для створення проектів без програмування.

infographic-without-coding

Сподіваюся, цей підхід допоможе тим з вас, хто, як і я, не вміє програмувати. Якщо ви вже робите щось подібне — напишіть у коментарях. Буду радий поспілкуватися.

Автор: Ігор Стефурак, засновник проекту Workcelerator та менеджер по роботі зі стартапами в GrowthUP

Оставить комментарий

Комментарии | 111

  • Скільки ви на них заробляєте?

  • Всім привіт ще раз. Обіцяю прокоментувати кожне питання, чи комент, чи що ви для мене приготуєте. Навіть якщо це образа 🙂

  • + Ігоре так роблю дякую, що заповнив деякі прогалини своїмипорадами.

  • Як то кажуть Where is money, Ігор? Хіба Google Forms не простіше? І чомусь взагалі про ваш маркетинг ні слова.

    Додатково: Godaddy реєструє домени по 29₴, хостінг на eBay по акціям можна придбати за 3-10$ на рік.

    • Реєструє, но не продовження. По реєструй в нових зонах домени там по 1 євро і продовжи там до 2020 року. По гаманці вдарить норм якраз.

      Не може він купити там хостинга, тому що він клієнт віртуалок, а це відносить до Linode, Digital Ocean і інших. І сам хз що то за хостинг там.

      Є різні клієнти. Наприклад я клієнт виділених серверів і автоматизації, тому для мене: https://www.kimsufi.com/en/servers.xml, https://www.ovh.ie/dedicated_servers/, https://www.soyoustart.com/ie/essential-servers/ . В мене десятки аккаунтів без VAT для проектів. Мені простіше купити сервер і поставити ISP Manager або VestaCP ніж бавитись з ВДС від ДО чи Лінода.

    • В’ячеславе про гроші не зрозумів. Згадані мною проекти мають бізнес-моделі, кожен свою. Щодо доменів — дякую за підказку. А по хостингу — він мені не потрібен уже. Я взяв дроплет, з якого зробив сервер.

      • Ігоре, я вже побачив Ваш міні фінстрап в коментах. Не ображайтесь, але не зрозуміло, проект для Вас просто хобі, модель випробування чи бізнес? Бо, чесно кажучи, та сума заробітку, на яку Ви вказали, то така собі середня зарплатня на посередній фірмі, і чи варто тоді займатися таким проектом, якщо без головної болі можна піти працювати на дядю. Так і не зрозумів (може погано вдивлявся), на чому заробляє проект? Взагалі то мені цікавий маркетинг Вашого проекту, звідки прийшли перші клієнти, яка стратегія розширення і зростання, скільки коштує розкрутка проекту, у яку вартість обходиться один клієнт, бо погодьтесь, якщо первинні витрати на клієнта 100$, а чистий прибуток з нього всього 5$, то це дуже скоро поховає проект. Який ROI?

        Щодо тих інструментів, що особисто я використовую, та міг би порадити, то є безкоштовна програма Mobirise, яка дозволяє швидко будувати сучасні сторінки приземлення, стиснуті сторінки і сайти-візитівкі, звісно це не той профіль, що у вас, але я маю трохи іншу модель для власних сайтів (нажаль, для нашого ринку не маю проектів), в мене вони лише двері для входу та для окремих сторінок з відео та коментарями, а всю діяльність веду в закритих групах ФБ. Тому мої проекти не потребують Вордпресу, який дуже заважкий для декількох сторінок, не потребують якогось важковаговика-хостінга. Намагаюсь не користатися поштовими розсилками, бо це середньовіччя в інтернет-маркетингу, це техніка 90-х, ще до соціальних мереж та сучасних можливостей. Замість розсилок в мене ретаргетінг/ремаркетінг та цільові сторінки маркетингової воронки, які нажаль, все ще по звичці вертсаю на HTML/CSS та Bootstrap, може це й моветон зараз. Щодо розсилок, то користався одночасно і MailChamp, і SendPulse на тих же, безкоштовних умовах. Іноді є потреба розділяти списки, щоб і надалі користатися безкоштовним сервісом. По доменах ще, на рік безкоштовно або за 0.99$ надає 1and1. Взагалі беру дешевий або безкоштовний домен, хостінг анлім на 1 або 2 роки купую на eBay. Зазвичай це британський хостінг і реселери влаштовують полювання за новими клієнтами, надаючи максимальну знижку на перший раз. Таким чином хостінг+домен для моїх стартапів не перевищує 10$ і в разі провалу проекту, їх не шкода втратити, а зекономлені кошти краще пускаю на маркетинг та залучення клієнтів.

        • Я не ображаюся. Ви абсолютно праві — я експериментую. Заробити купу грошей — не ціль для цих експериментів. Але я вважаю, що робити треба ті проекти, за які користувачі платять гроші. Тому монетизація у мене включена з першого дня. Для Воркселератора — оплата за публікацію, для Стартап Левела — членський внесок. Ще у мене є позитивний досвід із помісячною підпискою та разовим продажем фізичного продукту сервісу. І є два виходи з проектів, які я продав.

          Щодо отримання користувачів/клієнтів, то я пробував використовувати платні канали, але на малих бюджетах вони не працювали. Тому я повернувся до свого підходу — отримання клієнтів/користувачів без прямих витрат грошей. Я витрачаю час. Тому клієнт/користувач обходиться 0. Я не купив жодного користувача для жодного із своїх проектів. Бачу інтерес до питання маркетингу. Мабуть, напишу ще одну колонку.

          Мій імейл-маркетинг націлений на активацію користувача/клієнта, який прийшов через інші канали його утримання. Я не буду сперечатися, якщо ви вважаєте, що це архаїчний спосіб. Він працює, працює добре і не потребує бюджету.

          • Дякую за розлогу відповідь! Я не сперечаюсь чи якось негативно ставлюсь до розповіді, навпаки, хочу більше про Ваш досвід прочитати. Цікаво б було про досвід в маркетингу, навіть про негативний. Якщо б була окрема стаття, особисто я був би вдячний.

          • Швидко не обіцяю, але буде.

    • в Godaddy класна замануха з реєстрацією доменів.
      В 2015 реєстрував за 125 грн., а тепер за продовження на рік хочуть 840 грн. Це потрібно враховувати 🙂

  • Я умею программировать. Но для новых проектов не пишу код, тоже использую сервисы, плагины для Вордпресс. Это очень здравый подход. Код — лишь один из инструментов.

  • Так можно делать исключительно бизнес стартапы, тоесть те где ИТ не главное по крайней мере в идее. Остальные без понимания программинга не сделать никак, какими бы вы сервисами не пользовались. Да можно провести валидацию идеи без кодинга но это все, а дальше только ебошить увы.
    Маркетинг же не второе а первое, ибо без него нет продаж и понимания нужно ли вообще что то комуто.

  • Игорь, еще могу посоветовать тулзу которая закрывает более сложные сценарии и тоже без прямого программирования.
    https://bubble.is/

  • Ого сколько ты сторонних инструментов подвязал, уже далеко не голый WP.
    А вобщем чертовски полезная статья, все по полочкам и по науке.

  • Игорь, есть еще один важный момент — SEO. Я например, сайт тоже на WP делаю, а когда доходит до раскрутки — проблемы. Не владею. И одинаково какая тут платформа)

  • да, хорошие сервисы для сайтов.
    Как я понял, Вы в основном занимаетесь контент-проектами?
    А можно увидеть где-то список всех ваших проектов?

  • здравый подход. для себя использую Squarespace + Stripe для оплат.
    сложности возникают с мобильным приложениями, которые без программирования ну никак. но хотя бы проверить идею coming soon страницей — это маст.

  • Дякую, я зрозумів, що таке справжній Lean і MVP. Іще глибше усвідомив свої помилки… (програміст 🙂

    • Клас. Зроблю скріншот. Мети досягнуто 🙂

    • Програміст може робити гарні проекти але треба фундаментальна переоцінка (як у вас) і досвід в проектах за межами компанії. Ключова людина в любому проекті це підприємець. Програміст переважно є виконавець. Вибач якщо що ))

      • Все складніше :). Роль CTO, яка суміщає в собі інженера і підприємця, не просто так вигадана. Ключовими в бізнесі є не окремі люди, а процеси (це не так помітно в стартапах, але так є в великих компаніях). І в першу чергу, велику роль грають комунікації між Product Owner'ом, Sales і технічною командою.
        Але те, що між створенням продукту з точки зору інженера, і з точки зору підприємця є велика різниця — це дійсно так. Для подолання цих розбіжностей і потрібен CTO.

  • Ігор, ви будуєте лише для web, чи для мобільних також за допомогою сторонніх сервісів? Нажаль, без мобільних версій проектів (і зараз я не про блоги, а про повноцінні аппи), що у 90% випадків потребують програмування, втрачається велика аудиторія.

    • Я мав справу з мобільними додатками лише один раз — зробив плеєр для згаданого радіо під Андроїд. Теж без програмування, звісно.

      А ще я не згоден про те, що для 90% проектів потрібні апки. По-перше, все залежить від моделі поведінки користувача: коли, як, чому він користується сервісом. По-друге, якщо ваш проект вирішує проблему, то достатньо зробити мобільну верстку і ним будуть користуватися так. Приклад, коли апки немає, але проект націлений на проблему, яку вирішувати треба на ходу: https://placestowork.co. Так, було б прикольно зробити для нього апку, але користувачі й так юзають 🙂

  • Дякую, корисно!. Хочеться трішки більше по маркетингу дізнатися..

  • Ігоре, дякую за статтю, взяв кілька сервісів собі у закладки. А книга Lean Sturtup таки вправляє мізки. Сам став свідком того, як, на жаль, загнулися два стартами через намагання викотити все й одразу і максимально функціонально, через що втратили час і з’їли бюджети…

    Зараз ми з другом, вже начитавшись розумних книжок і статей типу вашої, пробуємо будувати власний проект правильно. Провели інтер’юшки з ЦА, синхронізували наше бачення проблеми з їхнім, звузили максимально нішу і викотили якраз вчора MVP сервісу для рекрутерів — http://turbohiring.co/ і вже отримали перший десяток реєстрацій.

    Ще багато ідей в голові та роботи попереду.

  • Вы молодец,интересный кейс, но все равно программирование вам понадобится, в какой то момент вы упретесь в ограниченность возможностей той или иной cms из коробки.

  • Отличная статья, интересно было читать. Автор — молодец! Удачи!

  • Полезная статья и полезные комментарии…

  • И вообще сам по себе AIN -это круто, очень достойный проект, я нам нем сижу недавно, но успел полюбить) Допустим в России нет по уровню такого же проекта, по крайней мере я не встречал…

  • Яка місія проекту startuplevel? Частина з проблем, які вирішує сервіс, більш-менш зрозуміла.
    Відсіяти людей, з якими спільноті не цікаво спілкуватись. Надати відповіді на стандартні запитання неофітів.
    Які ще проблеми вирішує «Спільнота фаундерів стартапів»?

  • Домен, все-таки, второго уровня 🙂

  • Рано или поздно всеравно понадобится искать CTO, иначе проекты так и будут на уровне хобби, т.к. с доходом в 200-300$ сложно называться эти проекты «сервисами».

    Поэтому, как проверка идеи — да, но как полноценный подход к созданию проекта, бизнеса — скорее нет.

    • Для створення традиційного бізнесу — згоден.
      Але імхо цілком вписується у стартап філософію

    • Дякую за думку. Тут я можу посперечатися. По-перше, розмір потоку доходів ніяк не впливає на те чи можна назвати проект «сервісом». По-друге, два конкретні кейси, які я навів, не мають обмежень аби доростити їх, наприклад, до $10000/місяць, кожен.

      • Как только они начнут приносить хотя бы 5000 — найдутся люди, которые построят проект лучше и техничнее, чем вы, т.к. понимают важность технической стороны. И вам с ними будет бессмысленно тягаться.

        Не всё, что хорошо растет и приносит деньги на маленькой модели — так же это делает и на большой. Сейчас просто никому не нужно с вами конкурировать, т.к. денег в этих проектах нет. Как только будут — вас обойдут в два счета и рост замедлится.

  • Дякую за матеріал, купа цікавих сервісів.

    Питання життєздатності такого
    підходу зводиться до того, чи достатньо його для залучення інвестицій.
    Якщо так, то потім не проблема зробити все по-людськи.

    • Дякую за коментарі. У мене немає мети отримати інвестиції. Але я сиджу з «інвесторського боку» (працюю у акселераторі/фонді), тому можу сказати, що посівний раунд інвестицій часто піднімають ще й на переписування всього з нуля. Якщо ринок великий, а проект показав життєздатність — це просто.

  • Про сервіси — для створення сервісів безпрограммування думаю варто згадати https://new.corezoid.com/

    Все ж таки укр приватівський проект (в приваті секретарі їм автоматизацію замовлення їжі роблять) =)

    Ігор молодець — в його випадку енегрія і звязки дійсно здатні переплюнити «ідеальний код» технарського стартапу

  • дякую за текст. цікаво було б почитати про прибутковість проектів з першого дня)

    • Звісно. Отже, 1. Я написав, що перші гроші за доступ до Стартап Левела отримав ще до купівлі домену. Зрозуміло, це можливо лише завдяки тому, що моя ЦА знає мене і довіряє. 2. На момент запуску у Воркселератора було 7 вакансій, одна з яких — платна. 3. Затрати на підтримку я описав. Вони розділені між усіма моїми проектами + мають запас міцності.

  • Слышал, что на DOU запущена анонимная краудфандинговая кампания AntiStefurak. Целью является сбор средств на взятку СБУшникам, чтоб те выдворили из страны Игоря, который своими новыми трендами может оставить разрабов без зарплат.

  • Привіт. Дайте пораду. Маю дуже хорошу ідею, для інет проекту. Сфера послуг. Розумію як воно має працювати. Але взагалі не розбираюсь в програмуванні. Тому самому попробувати щось розробляти не має сенсу. Дайте пораду з чого почати і як втілити ідею в реальність.
    Ніколи подібного не починав, і не працював ніколи в такій сфері щоб знати як це зробити-розробити.
    Ідея дійсно крута, аналогів поки що не бачив в інеті.
    Дякую.

    • Назаре, почніть з фінальної частини — цілі та завдань проекту. Намалюйте собі просту поетапну блок- схему, звідки беруться клієнти, як приходять в проект, що роблять (реєструються, взаємодіють і т.п.), хто і де долучається з вашої команди, що, як і коли робить. Намалювавши таку схему, в вузлах взаємодії/дії виявіть потреби, наприклад, зареєструватися і задайте собі питання: для чого? Якщо для проекту потрібні особисті данні для оформлення накладних, то можна використати Google Forms, якщо потрібна разова автоматична email відповідь, то можна використати Gmail, якщо потрібна щотижнева розсилка, то той же MailChimp. І так далі, для кожного етапу. Взагалі, спочатку розробіть власну маркетингову стратегію, треба читко собі відповісти хто мій клієнт (його вік, стать, стан, прибутки і т.п.), де в інтернеті він купкується, які проблеми його бентежать, чому він їх не може вирішити без вашого продукту, і що та як йому запропонувати, щоб він став вашим клієнтом. Маючи власну маркетингову стратегію, ви побачите вузлові, фундаментальні речі,, навколо яких варто зосередитися, і під ці речі шукайте сервіси.

      • Дякую. В мене є така схема. Але питання перше це розробка. Починати варто з веб чи додатку на смартфон. Я звичайно бачу його як додаток. Але думаю на початок бюджетніше буде розробити веб версію та підвгнати її під моб пристрої.
        Знову ж таки питання. Якщо я розповім це програмісту, допустим якому я більш менш довіряю. Де гарантія що він її не використає і не зробить це сам. І взагалі розробка. З чого потрібно починати її.

        Я також подумав про такі платформи, які дають гроші на різні цікаві проекти, таке взагалі є доя продукту на бумазі?

        І взагалі, дуже дякую за допомогу.

        П.с. знаходжусь зараз в США, виходить мені тут це треба буде робити, а це складніше, бо моєї мови буде не достатньо для переговорів, якщо такі будуть звичайно.

        • Назаре, перечитайте ще раз мою колонку. У ній є відповіді на ваші запитання. Бачу, що у вас дуже неструктурований потік інформації. Ви кидаєтеся зі сторони у сторону в своїх питаннях. Це погано і для вас і для співзасновника, якщо вам такий знадобиться.

          Щодо формату: буде це веб-апка чи мобільна апка — залежить від юзкейсів, а не від вашого бажання.

          Щодо краудфандингових платформ: аби люди давали вам гроші їм треба показувати щось. Хоча б прототип. По-друге, краудфандинг непогано працює для проектів з фізичною складовою.

          І не бійтеся нікому розказувати. Важливо не те, зробить хтось технічно такий же продукт як у вас, чи ні. Важливо: зможете ви знайти клієнтів, чи ні.

  • далі плануєш залучати в команду технічного кофаундера? і на якому етапі це варто робити і чи варто взагалі?

    • Взагалі, враховуючи ситуацію і розмір проектів, то технічний спеціаліст якщо й потрібен буде, то загалом для підтримки усіх проектів. Наприклад, може знадобитися додаткова автоматизація для Воркселератора. Вважаю, що варто це робити коли поточний стан справ не влаштовує 🙂

  • Я работала с платежной системой wayforpay.com
    Для ее использования не нужны знания по программированию. Очень удобно. Только ссылку подвязать. И все, шлюз готов! Работает как в Украине, так и за рубежом. Может кому-то это станет полезным, т.к. многие платежные системы имеют кучу «подводных камней»!

  • Дуже цікаво, дякую.
    Про маркетинг та способи монетизації справді було б цікаво почитати.

  • Велике дякую. Дуже приємна сама наявність людей з таким підходом. Аналітичне моделювання бізнес-процесів та наявність скілів для їх тестування без залучення кодерів/контент-smm-seo- будь-яких інших спеціалістів — це велике досягнення, повага! Масштабувати завжди можна буде, якщо працює. Не згоден з чуваком, який казав, мов, прийдуть дяді та вкрадуть ідею, проінвестують та масштабують… Розумні дяді візмуть Ігора бути CEO, а не дуже розумні почнуть з офісу в центрі, кодерів та ящику водки абсолют.
    Сьогодні я став ще впевненішим, бо йду схожим а автором шляхом, дякую ще раз, Ігор.

  • Дуже цікава стаття. Чекатиму наступної.

Поиск