Експеримент Skyworker: трансформація з офлайн-бізнесу в ІТ-продукт за 2 дні

7043
6

Лідія Терпель, керівник та засновник Skyworker, розповіла у своїй колонці для AIN.UA, як використавши силу ком’юніті, можна у надкороткі терміни перетворити офлайновий бізнес на ІТ-компанію, не залучаючи інвестицій на старті.

З чого все почалось

Ми почали бізнес як офлайнова кар’єрно-консалтингова агенція. План був такий: вісім місяців ми нащупуємо ключові проблеми ІТ-спеціалістів та ІТ-компаній у хайрингу і починаємо займатись розробкою рішення для них. По факту у нас пішло 2 роки для того, щоб кристалізувати розуміння продукту, який би дійсно вирішував проблеми найму. А потім ми публічно заявили: 3-й рік Skyworker — це рік нашої трансформації в ІТ-продукт. Такий публічний акт — ще той мотиватор, адже щотижня хтось точно запитував: «ну що, як там ваша розробка?»

Думаю, більшість підприємців у своєму житті приходили до замкнутого кола проблеми: на розробку мінімального продукту потрібні гроші; щоб отримати таку кількість грошей від ангельських інвесторів чи з оплат майбутніх клієнтів, необхідне MVP. Звичайно, можна шукати кошти і з голою ідеєю, але позиція вашого стартапу буде набагато сильнішою, маючи 3-4 клієнти, які вже підтвердили намір купувати ваше рішення після тестування MVP.  

Ми придумали, як знайти вихід із цього замкнутого кола.

Ком’юніті

Найбільше багатство Skyworker, зібране за 2 роки на ринку — це ком’юніті. Ми зрозуміли, що недооцінюємо його лояльність до Skyworker. Рішення було таке: зібрати сильну команду зі справжніх гуру технологічного світу на приватний хакатон і написати MVP за 2 дні.

Спойлер — це неможливо. Прототип — так. MVP — ні. І, хоч початкова мета не була виконана, я вважаю це рішенням правильним.

Хакатон — це можливість створити модель великої компанії на кілька днів, зрозуміти, як керувати цією командою і отримати стартовий матеріал для подальших місяців розробки. Ми сильно прискорились з продуктом і професійно виросли на кілька рівнів за 2 дні. Саме для цього я рекомендую не боятись повторювати цей підхід.

Організація хакатону

Від моменту появи ідеї з хакатоном до її реалізації у нас було 5 днів.

Не бійтесь гудіти на весь Facebook. Спершу ми склали список людей, які можуть нас попередньо проконсультувати щодо питань архітектури, вибору стеку, підбору команди і її менеджменту. Кожен день проходило по кілька консультацій, щоб визначитися у тому, з яких етапів складатиметься розробка, хто на якому етапі нам потрібен. Щодня у мене на сторінці з’являвся пост «Друзі, порадьте гуру в React та Python» або «Кому вдавалось розробити MVP за два дні».

Збір команди. Мене питали після хакатону: «Як ти зібрала команду з більше 20 людей фігачити безкоштовно 2 дні?» Відповідь насправді проста, хоча морально це було нелегко: вміння відверто попросити про допомогу — це велика сила. Ми створили приватний івент, де було моє відеозвернення з поясненням, чому нам життєво важливо розробити це MVP, ми дзвонили гарним друзям і знайомим, розказували про ідею. Великим плюсом, звичайно, була сама ідея, ми просили розробників допомогти з продуктом, яким вони в подальшому щодня будуть користуватись. Тому в команду хакатоновців передусім шукайте тих, хто буде це використовувати для свого блага. Склад учасників хакатону в цьому плані показовий: менеджмент і розробники з партнерських компанії, колишні і теперішні клієнти, наші ментори і спеціалісти.  

Коли будете пропонувати участь в приватному хакатоні, то приготуйтесь отримувати два варіанти відповідей:

  1. «Це неможливо зробити за 2 дні», — значить будемо шукати іншу людину.
  2. «Я в ділі», — це наша людина.

Також ми вийшли за рамки свого нетворку і писали в React та Python-групах. І таким чином знайшли дуже цінного спеціаліста з front end.

Розробка 24/7. Для того, щоб не просідати у нічний період у розробці і виграти ще добрих 18 годин кодингу, ми залучили нашого друга, фуллстек-розробника із США. І коли Україна йшла відпочивати, стартували Штати.

Візьміть з собою багато їжі. На пошук продуктів не варто витрачати час.  

2 потоки хакатону. Не йдіть класичним шляхом, коли 6-10 девелоперів щось собі пилять, не розуміючи ринку і потреб майбутніх користувачів. Ми запропонували одразу 2 потоки: Dev і Business. В списку Dev були: дизайнери, пайтоністи, реактщики, верстальщики, ПМ-и, бізнес-аналітики, техліди. В списку Business: продакти, маркетологи, сейлзи, біздеви, фаундери ІТ-продуктових компаній.

Пекло хакатону. Або факап за факапом

  1. На хакатоні не буває зайвих рук. Якщо спеціаліст каже «я потенційно можу злетіти» — це означає що з ймовірністю 95% у свій законний вихідний день він не прийде. Тому одразу закладайте 2 людини на підміну. Прийде стільки, скільки потрібно. У нас не вистачало людей в перший день. Ми продовжували їх знаходити впродовж всього хакатону. Коли я проходила повз нашого аналітика, якому було мало роботи, то постійно жартувала: «Славік, вчи пайтон». Це стало нашим мемом.
  2. Ключова фіча MVP. Ми не визначились, що має бути першим розроблено в MVP і хотіли все і одразу. Порада для вас: визначте один блок функціональності. Це має бути блок, за який ваші клієнти вже будуть готові платити. Ця робота має бути зроблена наперед бізнесом, а не спільно з девелоперами на хакатоні.
  3. Домашня робота. Ви, як бізнес, маєте поставити кожному спеціалісту, який буде в команді хакатону, питання: «Що тобі необхідно отримати наперед, щоб робота йшла максимально швидко?». З досвіду говоримо, що всі епіки, таски, флоу, аналіз фіч конкурентів, інфа для баз даних, мокапи, а в ідеалі і верстка, і важливі алгоритми мають бути готові на ранок першого дня хакатону.
  4. Team sync. Впродовж хакатону кожну годину потрібно робити синхронізацію роботи напрямків. У нас це називалось «Совещание веб-студии Сокол». І ми ввели це запізно. Один Senior ML розробник зробив деплой на AWS з контейнеризацією через Docker, а другий Senior Software ENGINEer з Google використовував Heroku. Коли на другий день прийшли інші люди, то зрозуміли, що ніхто не може з тим працювати і зробили все наново на DigitalOcean. Ми не вчасно їх синхронізувати і витратили по годині двох крутих сініорів на те, що потім знесли.
  5. Немає хазяїна в хаті, який би направляв девелоперів і розбив все на таски та епіки. У нас в останній момент злетів PM. А команда розробки просто не може братись за задачі проджекта.
  6. Розділені стіною. Команда беку, фронту, дизайну і бізнес-аналітиків одразу розійшлись по різним кабінетам і процес йшов дуже туго. Поки не налагоджені процеси, немає чітко поставлених задач, немає сильного проджекта, який наведе лад, всі мають сидіти разом. Коли ми зійшлись у одному великому опенспейсі  — все почало налагоджуватися.
  7. 60% роботи в перший день. Якщо ви запланували собі 2 дні розробки, даю гарантію, що другий день значно менш продуктивний. Тому плануйте більшу частину роботи на перший день. Ми ж зробили все навпаки.
  8. Сіньйорність. Так вийшло, що у нас більшість команди складали досвідчені люди. Але є одне але. У спеціалістів такого рівня є нестримне бажання зробити все ідеально, погратися з дуже новими технологіями і робити все без поспіху. Як приклад, у нас було 2 сіньора, які довго встановлювали Redux, а коли пішли, то наш 16-річний девелопер-індіго просто то все зніс, і зробив простіше. Бо такі речі треба прикручувати далеко не в MVP.
  9. Запис React у скілах девелопера на LinkedIn — це ще не факт, що він з ним зможе працювати. Було смішно, коли наш друг-розробник прийшов в команду 3-ох реактщиків з наліпкою Angular на ноуті.  Ми довго над ним жартували: «Ти React мабуть тільки викладав, але не працював з ним». На приватні хакатони теж потрібно проводити міні-співбесіди, а не лише розказувати про важливість свого продукту.
  10. Текучка. Не всі могли виділити 2 дні. Деякі спеціалісти приходили на 4 години, щоб нам допомогти. Ми їм вдячні, але вони встигали тільки влитись, розгорнути середовище і піти. Їх темпи значно відрізнялись від швидкості, з якою вони працюють на своїх проектах. Враховуйте це в плануванні хакатону і стежте за тим, щоб всі коменти і документація велись чітко як годинник. І врахуйте, що дев на 2 години, якою б зіркою в ІТ він не був — це не ефективно.

З перших двох днів хакатону ми вийшли не з MVP, а з прототипом. Та з чітким розумінням кожної ролі, уявленням, якою буде наша майбутня команда розробки і АЖ з двома серваками.

Саме тоді прийшло усвідомлення, що MVP не може бути розроблене за 2 дні. Подальший план був таким: організувати другий хакатон-реванш, але вже без ілюзій закінчити MVP. Ціль була вже реалістична — зробити ривок у розробці а далі вже щоденно допилювати його протягом місяця. І готуватись до релізу, звісно.

Завершення другого дня розробки хакатону має бути особливим. Тому ми вирішили, що це має бути краш-тест ідеї/продукту досвідченим фаундером компанії. Так після мого фінального inspiration-виступу і підсумування хакатону, мене перебив наш консультант — CEO компанії influ2 з питанням: «То що ви зробили? Що таке Skyworker?» Маючи купу інформації про продукт, я не мала короткої відповіді на це просте питання. Я почала накидувати йому фіч та розказувати про функціональність. Але це не те, що хотів почути клієнт і ринок.

Ринок цікавить, в чому ваша відмінність — не в фічах, а в проблемах, які ви вирішуєте. Тому за останні години хакатону, вижаті як лимон, ми згенерували глобальні гіпотези щодо цих питань. За наступні кілька днів ми їх вщент спростували під час інтерв’ю з компаніями і ІТ-спеціалістами. Згенерували нові, і, частково, теж спростували. Ці намотування кіл навколо гіпотез нескінченні. Ми пройшлись по цій схемі більше 5 разів за кілька тижнів. Зрештою,таки знайшли болі, які ніхто, крім нас, не вирішує.

Коли приходить проста відповідь на питання: «Що ви таке?» — одразу з’являється ФОКУС подальшого розвитку. Зараз вже є відповідь на: «Що таке Skyworker? —  це платформа для формування онлайн-пулу майбутніх працівників у компаніях.

Автор: Лідія Терпель, керівник та засновник Skyworker.

Оставить комментарий

Комментарии | 6

Поиск