Intellias майбутнього: куди рухається найкращий ІТ-роботодавець України

6113
1

Одна з найбільш швидкозростаючих аутсорсингових ІТ-компаній України Intellias перетнула рубіж у 1500 спеціалістів, що дозволило їй перейти у категорію найбільших українських ІТ-бізнесів та очолилити рейтинг роботодавців на популярному ресурсі DOU. Про підсумки тривалого і непростого шляху компанії, про плани її розвитку, а також про важливість команди ми поговорили із засновниками Intellias Віталієм Седлером (СЕО) та Михайлом Пузраковим (СОО, Chairman of the Group).

https://lh3.googleusercontent.com/WgtdLrnG6iTveMEoPxq44Mj8gPl99VwCRztDnh5HI3HEnf9CJGcm2wfiTnRmJM_Kr6eQCxejWwsMwJRyC0DBcKdlSstO8JpWEdB59nvrx99DRSWCSfDUyZMEQXXp09_XE0BLYmg

Про ідею, історію та перші кроки

Віталій: Якими були ваші амбіції при створенні Intellias? Що мотивувало двох молодих програмістів зайнятись бізнесом?

Коли я та Михайло вирішили створити Intellias, ми були дуже молоді, практично без підприємницького досвіду за плечима. На той час ми встигли пропрацювати розробниками по 4 роки і мали лише амбіції побудувати щось своє. 

Тоді ми ще не думали ані про гроші, ані про відповідальність, яка приходить із бізнесом. Не думали про кар’єри та управління великими командами. Головним драйвером для нас було бажання бути вільним та займатись своєю справою, тим, що ти любиш найбільше в житті. 

Важливо також розуміти, що у 2002 році аутсорсинг як бізнес дуже сильно відрізнявся від того, що ми бачимо зараз. Не було екосистеми, не було сильних ІТ чи бізнес-програм у вишах, не було ІТ-курсів, не було великої кількості компаній та так багато програмістів, як сьогодні. Україна не була відомою в світі як країна із сильними інженерами. Та й загалом не була настільки відомою. Усе треба було створювати самому, опираючись не так на досвід та екосистему, як на здоровий глузд та сильне бажання мати власну справу. Це бажання перевершило всі переваги спокійного життя найманого висококваліфікованого програміста, і ми, залишивши величезні зарплати (за мірками 2002 року), вирішили заснувати Intellias. До слова, фінансові втрати були досить суттєвими, заробляти більше ніж наші проектні менеджери ми почали лише через 6 років від започаткування компанії.

Віталій Седлер, СЕО та співзасновник компанії Intellias

Віталій: Якими були перші клієнти Intellias? У чому була найбільша складність побудови відносин з ними? 

Першими замовниками Intellias були кілька невеликих компаній із Британії та Австрії. На той час не лише Intellias, але й часто самі замовники не мали досвіду із аутсорсингом. Для наших перших клієнтів це була перша спроба співпраці за такою бізнес-моделлю. Зараз я дуже вдячний цим компаніям. Вони пішли на своєрідний ризик – працювати із хлопцями з країни, про яку тоді ніхто й не знав. Думаю, для них це був свого роду експеримент. Що цікаво – особисто із цими двома клієнтами ми зустрілись тільки через кілька років після початку співпраці. Для спілкування використовували лише email та часом Skype. Ми навіть не бачили один одного – відеозв’язку чи соцмереж тоді не існувало.

Віталій: Як розвивалась ваша співпраця за таких умов?

Із британцями я зідзвонювався лише декілька разів. Це не завадило працювати нам дуже успішно упродовж шести років, аж допоки сама бізнес-модель співпраці з ними не втратила актуальність. 

А ось із клієнтом з Австрії ми працювали понад 15 років, розробляли для їх рітейл-бізнесу ERP-систему. Вона включала різні компоненти для обслуговування усіх процесів – від роботи зі складом та касою до здійснення покупки клієнтом. Відпрацювавши багато років, цей продукт, зрештою, вичерпав себе, і ми припинили його підтримку. Проте досі перебуваємо із цим клієнтом у хороших відносинах та час від часу допомагаємо їм виправити баги.

Хочу згадати одну смішну історію – у певний момент у співпраці була серйозна ескалація, нам необхідно було терміново зустрітись із клієнтом. Отримати тоді австрійську візу, ще й термінову, було дуже складно. З іншого боку, східноєвропейські країни ще не були в Шенгенській зоні. Тому виходом стала зустріч у прикордонному угорському селі Гедьєшгалом (не впевнений, чи саме так воно вимовляється). Ми зустрілись у якомусь непримітному кафе, де намагались знайти компромісне вирішення ескалації. Зрештою, коли в клієнта є труднощі з твоєю роботою, ти повинен зробити все можливе, щоб правильно зрозуміти причини, прокомунікувати свою позицію та запропонувати рішення.

Михайло: Якими були перші успіхи та перші невдачі Intellias та ваші як власників?

Я б не називав ті проблеми та труднощі, які траплялись нам шляху, невдачами. Насамперед викликом було знайти перших замовників і почати заробляти гроші. Можливо, це був найскладніший та визначальний період у розвитку компанії. Він тривав місяців шість. Перші клієнти – це перший успіх. 

Також першими успіхами можна вважати тих людей, які приєднались до нас в перші роки існування компанії і працюють з нами й сьогодні. Я справді вдячний за їх внесок і лояльність до компанії. 

Безперечно, були в історії компанії й невдачі: це проблемні клієнти, які не платять, партнери, які порушують домовленості, касові розриви і тому подібне. Проте жодні з цих ситуацій не були системними проблемами. Ми швидко вчились і завжди мітигували важливі ризики, які могли поставити під загрозу розвиток компанії.

Нам пощастило отримати ключових замовників, кожен з яких свого часу ставив нам нові виклики, які нам довелось вирішувати, і, як локомотив, тягнули компанію догори. Але в цьому контексті не можу не згадати улюблену колись приказку Віталія – «Чим більше тренуєшся, тим більше щастить». Коли ти системно розбудовуєш компанію із року в рік, постійно збільшуючи шанси для наступних успіхів – ще кращих клієнтів, проектів і нових можливостей, приходить головний успіх – лідерство компанії на ринку. Це успіх довготерміновий, який є накопичувальним результатом спільної роботи команди за всі попередні роки. 

Михайло Пузраков, СОО & Chairman of the Group та співзасновник компанії Intellias

Михайло: Як змінилися ваша робота з 2002 року? За що відповідали в компанії у 2002 році і якими є ваші функції зараз? 

На початку створення компанії нас було тільки двоє. І в перші роки її існування нам довелось особисто виконувати всі функції і ролі, які тільки можуть бути в ІТ-компанії — маркетолога, сейла, рекрутера, фінансиста. Навіть доводилось самим ремонтувати офіс. У 2002 році ми вже найняли кількох програмістів і, здається, проект-менеджера. Проте ще довший час ми писали код і виконували функції менеджерів проектів. На початку всі рішення ми з Віталієм приймали спільно. З часом, для більш ефективного управління, ми розділили наші функції і зони відповідальності.

Сьогодні, як співвласник, я залучений до стратегічних питань розвитку компанії, що стосуються будь-яких аспектів її діяльності. Також як Chairman of the Group займаюсь питаннями корпоративного управління, міжнародною структуризацією групи компаній. На операційному рівні я курую такі напрямки як Talent Management (все що стосується роботи з людьми – плани росту, залучення, утримання спеціалістів і створення для них найкращих умов для роботи і розвитку), Business Process Management (те, що стосується бізнес-процесів у компанії, інформаційних систем, бази знань) та Infrastructure (офіси, технічне забезпечення і адміністративні сервіси).

Про бізнес та клієнтів

Віталій: Які принципи ведення бізнесу найважливіші для вас?

У нас в Intellias сформовані цінності компанії, які походять від ядра нашої управлінської команди – людей, які вже багато років працюють разом. Це націленість на результат, прагнення професійної досконалості, справедливість, креативний осмислений підхід до різних питань та командна робота. Тут я хочу окремо виокремити те, що для нас з Михайлом є дуже важливим – ми завжди будуємо чесні win-win стосунки з працівниками, підрядниками й замовниками та дотримуємось наших обіцянок. Окрім того, Intellias «заражений» амбіцією швидкого росту, і ми це передаємо нашим працівникам. З ростом бізнесу розвиваються всі – індивідуально, командно, розвивається уся компанія.

Віталій: Який шлях трансформацій компанія як бізнес пройшла за роки існування?

Я можу виділити чотири етапи трансформації Intellias. Перші роки починались із невеличкої практично «сімейної» компанії із 20 людей. Усі були знайомі між собою, разом святкували всі дні народження та перемоги. У невеликій компанії кожне рішення приймається засновниками, управлінської команди немає. Тоді я все ще займався проектним менеджментом, а подекуди й допрограмовував релізи клієнтам. 

Пізніше ми зросли до 250 спеціалістів. На той момент Intellias викристалізував своє нове позиціонування – смартовий і комфортний. Тоді нам все ще вдавалось зберігати тісні зв’язки всередині компанії. Разом із тим, у нас формувалась певна оргструктура, підрозділи та функції зі своїми керівниками. Це був досить тривалий шлях, зі своїми ups and downs. У цей час суттєво змінювався ландшафт індустрії, з’являлись великі компанії, які переманювали спеціалістів. У певний момент ми навіть ледь не продали компанію, що стало б очевидною помилкою. 

Наступним етапом став швидкий ріст у більш ніж 3 рази за 3 роки, до 800 спеціалістів. Це був дуже стрімкий, але до певної міри хаотичний ріст, роки драйву та стресу. Я та команда працювали по 10-12 годин на день, щоб зробити такий ріст можливим. За цей час суттєво розбудувалась та ускладнилась організаційна структура Intellias, у нас з’явились функціональні офіси, керівники яких брали все більше відповідальності на себе. Ми стали великою, проте не надто організованою компанією, яка вимагала кращого менеджменту, концентрації на запровадженні та налагодженні процесів. Усе мало працювати як один механізм, цього вимагав бізнес. У цей момент ми оголосили «Стратегію трансформації в системний ріст», метою якої був якісний розвиток підрозділів, у першу чергу Sales & Marketing, а також формування системи, яка не вимагатиме активного щоденного операційного управління засновниками. 

Нарешті, останній етап – поточний. Компанія дуже швидко виросла до 1500 спеціалістів і перебуває у процесі трансформації для подальшого росту. У 2018 році у нас з’явився новий партнер – інвестиційний фонд Horizon Capital. З одного боку, це надає Intellias нові можливості, з іншого – потребує деяких змін в управлінні компанією.

На цьому етапі можу окреслити три складності, з якими ми працюємо щодня. По-перше, пошук сфокусованої стратегії росту бізнесу до 3000-5000 інженерів в умовах, коли твоїми конкурентами вже є не «однокласники», а компанії із сильними компетенціями, досвідом та ресурсами. По-друге, пошук рішення для збереження темпів росту та корпоративної культури компанії, її ДНК. По-третє, збереження ефективності, забезпечення злагодженої роботи великого організму задля однієї спільної цілі. Це дуже мотивуючі виклики, і ми заряджені на пошук їх вирішення.

Віталій: Які проекти, реалізовані командою Intellias, ви вважаєте найбільш успішними?

Безперечно, найбільш успішним в історії Intellias я можу назвати співпрацю із HERE Technologies. Це замовник, який приніс компанії не лише нові можливості, але й серйозні виклики, які нам вдалось подолати. Зрештою, через 3 роки співпраці, ми стали ключовим R&D-партнером цієї глобальної компанії, партнером який побудував дуже велику та успішну технологічну співпрацю з лідером ринку. Це серйозне визнання для нас. Думаю, це відчутний успіх для цілої індустрії українського аутсорсингу.

Якщо говорити про конкретні рішення, то наші команди розробили та продовжують створювати різноманітні системи для автомобілів: від створення розумних карт до розробки HMI, від засобів для створення власних систем з 3D-рендерінгом карт до хмарних рішень для обміну ІоТ-даними в реальному часі.

Сьогодні ці рішення уже інстальовані у автомобілі найвідоміших брендів. Погодьтесь, що сідати за кермо Lamborghini вдвічі приємніше, знаючи, що частково ПЗ для нього розробляли українські програмісти. 

Я б також виділив нашу співпрацю із Playbuzz. Уже понад рік команда інженерів у нашому львівському офісі разом із HQ компанії в Тель-Авіві розвиває цю медіаплатформу. Playbuzz дозволяє створювати інтерактивні форми контенту, який можна надалі інтегрувати в інші платформи та соцмережі. До прикладу, у 2015 році контент від Playbuzz був найбільш поширюваним контентом в Facebook. Окрім того, Playbuzz використовують Time, The Telegraph, Mirror та інші медіагіганти, в Україні логотип Playbuzz час від часу ви можете побачити на сайті «Новое время». Щодня продуктом, який розробляють й інженери Intellias, користуються понад 500 тисяч людей. 

Ще одним новим, проте дуже цікавим для нас проектом, є створення програмного забезпечення для роботи з екзоскелетами. Це зовсім нова для нас індустрія, яка активно розвивається у світі. Тож я пишаюсь, що розробники Intellias займаються реалізацією складних, затребуваних інноваційних проектів.

Михайло: Які плани у Intellias на найближчі 5 років? 

У нас досить амбітні плани – ми хочемо рости швидше ніж інші великі компанії. Із цією метою плануємо поступово переходити від звичайного аутсорсингу інженерних сервісів до сервісів з вищою доданою вартістю, таких як Consulting Services чи Managed Services.

У найближчих планах – посилення спеціалізації компанії у ключових вертикалях – Automotive, Location Based Services, FinTech та інших, а також розвиток окремих горизонтальних компетенцій і перспективних технологічних експертиз – Artificial intelligence / Machine Learning, Internet of Things, Cybersecurity.

Ми поступово трансформуємо Intellias у глобальну компанію, відкриваємо представництва у Польщі та Німеччині. Плануємо представництво й у Сполучених Штатах, а також центр розробки на іншому континенті. Ми розглядаємо можливість придбання інших компаній, що мають необхідні компетенції, або ж клієнтів, які допоможуть реалізувати нашу стратегію розвитку.

Увесь наш бізнес базується на людях, а лідерство компанії на ринку неможливе без створення найкращих умов для роботи і розвитку наших працівників. Ми й надалі хочемо залишатись найкращим роботодавцем у своєму сегменті, бути особливою компанією, де комфортно працювати.

Про індустрію

Віталій: Як процеси діджитал-трансформацій впливають на життя сьогодні? Які індустрії зазнають найбільшого впливу?

Третя та четверта індустріальна революції кардинально змінили світ. Це зміни глобальні, вони стосуються усіх аспектів діяльності людини. Ми користуємося новими продуктами, послугами, інноваційними технологіями. Наприклад, 15 років тому смартфонів ще не існувало, а ще через 15 років їх, імовірно, просто не буде. Натомість з’являться смарт-окуляри або ж вживлені девайси. Інтеграція інформаційних технологій у щоденну діяльність відбувається настільки швидко, що зміни встигають охопити усе життя – від народження до смерті.

Я впевнений, що будь-який бізнес змінюється завдяки інформаційним технологіям. І часто ці зміни виглядають фантастикою. Нас ще чекають роки та десятиліття розвитку інформаційних технологій. І такі компанії як Intellias є імплементаторами цих змін. Усвідомлення цього надихає, це одна з найкращих справ, якими можна займатись.

Віталій: Як такі динамічні зміни вплинуть на ринок інформаційних технологій загалом?

Така позитивна динаміка розвитку та доступність технологій породжує конкуренцію. Я вбачаю у цьому лише переваги. Адже конкуренція – це завжди змагання. Отже, і стимул до розвитку. Сервісні ІТ-компанії теж будуть рухатись у сторону покращення своїх сервісів та розвитку своїх компетенцій. Глобально це означає лише одне – найкращий сервіс для клієнтів, найкращі можливості для інженерів. 

Віталій: Як змінився світовий попит на аутсорсингові IT-послуги в Україні від моменту заснування Intellias до зараз?

Україна на початку 2000-х ще була молодою маловідомою державою і окрім того, для багатьох замовників в ті часи аутсорсинг, як модель ведення бізнесу, був в принципі новим явищем. Тобто, працюючи з Україною, вони ризикували двічі. Зараз ситуація суттєво змінилася – у геополітичному контексті Україна стала відомою, а більш ніж 25 років досвіду в аутсорсингу дали їй можливість позитивно вирізнятись на ринку. Зараз аутсорсинг в Україні – це розвинена екосистема, яку забезпечують сотні тисяч талановитих та досвідчених інженерів, а також сильні компанії, що працюють у країні. Зміни кардинальні. І це не лише ріст у десятки разів кількісно, але це й також суттєвий якісний ріст – українські інженери довели, що вони можуть виконувати складні проекти, і отримали репутацію власне «інженерів», а не бездумних виконавців.

Віталій: Як розвиватимуться аутсорсингові компанії у майбутньому? Куди варто рухатись українському аутсорсинговому бізнесу, аби витримати глобальну конкуренцію? 

Є глобальні тренди, які розвивають як ІТ-галузь загалом, так і ІТ-аутсорсинг, зокрема. Це технологічні революції, про які я говорив раніше. А також це поява нових «технологічних хвиль»: інтернет, веб, мобільні девайси, клауди, штучний інтелект та human machine interaction тощо. Кожна з цих великих технологічних змін не лише генерує велику частину нового ринку, але й суттєво змінює існуючий. Наприклад, все, що спершу було розроблено під web, тепер повинне мати й мобільні версії. Це щоразу продукує новий великий обсяг роботи для інженерів, а отже це створює можливості і для українських компаній та програмістів.

Окрім того, більш зрілою стає й сама технологія аутсорсингового бізнесу. Віддалена комунікація за допомогою відео та аудіо зв’язку високої якості створює ефект майже повної присутності, а технології та управлінські практики розподіленої розробки, дозволяють будь-який новий проект розробляти силами інженерів зі всього світу, незалежно від їх місця перебування. 

Підсумовуючи: є глобальний попит, є екосистема в Україні, через яку цей попит може реалізовуватись. Саме тому я бачу великі перспективи розвитку українського сервісного бізнесу упродовж найближчих 10-15 років. 

Про роботу, культуру та натхнення

Михайло: Що для вас є найголовнішим у побудові команди? На які принципи опираєтесь?

Найголовніше – ефективність і спільні цінності. Ефективність – здатність людини якомога краще виконувати ту роботу, яка входить у її зону відповідальності. Думаю, універсального набору якостей, якими мають володіти всі працівники, не існує. Натомість конкретні вимоги залежать від позиції, функції, тих стратегічних завдань, які потрібно вирішувати на конкретному етапі розвитку організації, і навіть від інших людей в команді. Загальний принцип – повинні бути правильні люди на своїх місцях.

Водночас, не менш важливим є морально-етичні цінності людини. Ми не хочемо, аби в нашій команді були люди, у яких вони на низькому рівні. 

Ще один принцип, важливий для нашого бізнесу, – структура команди залежить від особистостей. Немає двох однакових людей, не існує й абсолютно ідеальних працівників. Ми готові перерозподіляти функції і зони відповідальності для конкретної позиції. Можемо навіть створювати зовсім нові позиції залежно від сильних чи слабких сторін конкретного працівника. 

До структури команди чи оргструктури компанії не можна ставитись як до чогось статичного. Адже компанія, яка швидко росте, одночасно швидко змінюється і змінює середовище свого функціонування. Вона повинна постійно адаптуватись до нових викликів і відповідно адаптувати команду й організаційну структуру.

Якщо говорити про культуру, то ми не відмовляємось від людей, які є носіями іншої корпоративної культури. Неможливо зберігати інтенсивний ріст, наймаючи при цьому людей винятково із досвідом подібної корпоративної культури. Їх просто немає на ринку праці у таких кількостях. Ми відкриті до спеціалістів з іншим стилем роботи, адже від них можна навчитись нового, перейняти позитивні речі. Якщо цінності збігаються, люди зможуть працювати разом і формуватимуть разом корпоративну культуру Intellias. 

Михайло: Що вирізняє Intellias на ринку серед конкурентів та робить його унікальним місцем для роботи? 

Думаю, краще запитати про це у наших працівників, які працювали в інших компаніях і мають з чим порівнювати. Ми запитували про це у спеціалістів, які прийшли в Intellias з інших компаній. Основний зміст відповідей – це особливе ставлення до людей. На думку наших колег, воно полягає у тому, що компанія в обличчі менеджерів й інших працівників цінує і поважає людей, які в нас працюють. Це проявляється по різному. Наприклад, як швидке реагування на запити, постійне прагнення реалізовувати зміни відповідно до потреб працівників, привітність, гнучкий підхід до робочого часу, співпраця і взаємодопомога.

Інший момент, який відзначають — комфорт, фізичний і психологічний: комфорт робочого середовища (у нас гарні і просторі офіси) і комфортна атмосфера, відсутність токсичного середовища і токсичних людей.

Дуже приємно отримувати такі відгуки від працівників. Ми, як власники, хочемо продовжувати рух у цьому напрямку, щоб компанія була особливим місцем для роботи, де комфортно перебувати і працювати. 

Михайло: Чому Intellias називають велодружньою компанією?

Ми були однією з перших ІТ-компаній, яка активно почала підтримувати велорух. Ще за часів, коли в Intellias був лише один офіс у Львові, частина наших колег приїздила в офіс на велосипедах. Ми підтримали це починання: обладнали душові і велопарковки. Згодом у велорух ми почали залучати й наших нових працівників – регулярно проводили акції, коли всі нові працівники отримували велосипед у подарунок. Підтримка велозмагань у різних містах вже стала для нас традицією. Такий шлях привів компанію до звання «Велороботодавець 2018», яке ми отримали від асоціації велосипедистів Києва.

Додам, що Intellias підтримує не тільки велосипедистів. Ми за здоровий спосіб життя! Intellias надає працівникам можливість займатись футболом, волейболом, йогою. Будь-який наш колега може отримати медичне страхування або абонемент у спортзал. Багато хто перепливає Босфор, бігає марафони, крутить педалі «Доломітами», й Intellias їх у цьому підтримує. А по п’ятницях у нас смузі зі свіжих фруктів.

Михайло: Яким ви бачите організацію роботи у майбутньому? 

Технологічний прогрес сильно впливатиме на організацію роботи. Взаємодія працівників між собою, з клієнтами та з керівниками ще більше діджиталізується. Це дозволить оперативно комунікувати й вирішувати робочі питання без особистих зустрічей. Ймовірно, у робочі процеси інтегрується й віртуальна реальність. До прикладу, зараз у США успішно розвивається компанія, яка використовує платформу на основі VR для взаємодії між своїми працівниками (агентами з продажу нерухомості) з метою їх адаптації, навчання, побудови відносин у командах.

Думаю, також широкого поширення набуде практика віддаленої роботи. Перш за все, тому, що це – найлегший спосіб встановити баланс між роботою та особистим життям. До прикладу, зараз в Intellias у наших колег є можливість управляти своїм часом самостійно. Тож розв’язання особистих проблем часто не є для них проблемою: за умови відсутності запланованих заздалегідь зустрічей в межах робочого процесу, вони безперешкодно можуть використати цей час для вирішення власних справ. Це позитивно впливає на їх задоволеність і мотивацію загалом.

Віталій: Які 5 книг ви б порекомендували прочитати молодому СЕО, який тільки відкрив компанію?

Я б міг порадити щось з популярного списку бізнес-літератури, яку зазвичай радять підприємці. Проте ви й так їх прочитаєте. Натомість я дам дещо нестандартну пораду. 

Дуже добре, коли з прочитаної книжки можна винести хоча б одну думку, яка пояснить тобі уклад речей в бізнесі та надасть мотивації. Для мене такою стала книга «12 стільців» І.Ільфа і Є.Петрова, якій понад 90 років. Свого часу, я виокремив із неї дві важливих речі: 

  1. Будь підприємливим завжди, шукай нові, креативні, нехай і божевільні шляхи заробити або знайти розв’язання проблеми. Шукай їх навіть тоді, коли ситуація здається безвихідною.
  2. Будь наполегливим. Не зупиняйся і бий в одну точку, аж доки не доб’єш до кінця останній стілець. 

Напевно, це ті поради, які стануть у пригоді не лише молодому СЕО, але й кожному, хто шукає можливості себе реалізувати. 

Оставить комментарий

Комментарии | 1

Поиск