EN

Що робити, якщо ви ФОП і потрапили під скорочення — коментар юриста

1101

Асоціативний партнер юридичної практики Axon Partners Катерина Наливайко розповіла у колонці для DOU, чи є шанс у співробітників IT-компаній, оформлених як ФОП, відстояти свої права у разу скорочення.

AIN.UA вибрав головне.


ІТ-спеціаліст ФОП не має трудових гарантій та захисту профспілки, які надає оформленному по КЗпП співробітнику держава. Але це не значить, що шансів відстояти сво права немає. Якщо ви підписували договір с работодавцем, можливо, ви ще можете поборотися.

1. Знайдіть свій договір

Головне, щоб ви не викинули і не видалили його.

Якщо ви працювали, нічого не підписуючи, все стає набагато складніше. Без підписаного документа є лише дві альтернативи: домовитися або ж намагатися щось довести у суді. І не факт, що це буде успішно.

Якщо ж ви відважні духом і таки хочете вступити у судовий двобій, то вам потрібно буде продемонструвати, що справді було замовлення на послуги і що ці послуги надавались, приймались та оплачувались. Отож, потрібно потурбуватися про докази: ними можуть бути виписки з банківського рахунку, переписки на електронній пошті чи в інших сервісах або інші наявні докази, але свідків у такому випадку залучати не можна».

2. Перевірте строк дії договору

Переконайтесь, що ваш договір не втратив чинність.

Якщо ви його підписували сто років тому, вас може врятувати пункт про автопролонгацію: у ньому буде написано, що дія договору продовжується автоматично, якщо у жодної зі сторін немає заперечень.

Якщо ж строк договору таки закінчився, вважайте, що ніхто нікому нічого не винен.

3. З’ясуйте, які умови дострокового розірвання договору

Договір можна розірвати за спільною згодою або ж у суді. Зазвичай у договорі одразу прописують умови про його дострокове розірвання. Ймовірно, такі положення ви знайдете у розділі про строк дії договору (Eng. term and termination), але вони можуть бути деінде. У положеннях має бути зазначено, коли і як ваш замовник (або ви самі) може достроково розірвати договір. 

На цьому етапі з’являється багато альтернатив. Найпоширенішим варіантом є право кожної сторони розірвати договір будь-коли і без будь-яких на те причин, але за умови попереднього повідомлення (наприклад, за місяць). 

Тут важливими є вимоги до належного повідомлення (вони, до речі, можуть бути заховані в іншому розділі договору, зокрема у прикінцевих положеннях). Для прикладу, договір може вимагати, щоб повідомлення було надіслано у письмовому вигляді кур’єром (чи поштовим голубом). Тоді надсилання листа на електронну скриньку чи повідомлення у Slack не вважають правильним способом повідомити про звільнення. 

Щодо письмової форми, то в Україні такі документи мають бути засвідчені ЕЦП (по-новомодному — КЕП). Усякі DocuSign можна використовувати, тільки якщо ви про це попередньо домовилися на папері й додали туди зразки цих електронних підписів (ага, абсурдно, не сперечаюсь).

Отож, знайшовши відповідний текст у договорі, потрібно з’ясувати таке: 

  • З яких причин замовник може достроково розірвати договір?
  • Чи були такі причини?
  • Чи може замовник розірвати договір без будь-яких на те причин?
  • Які умови розірвання договору: наприклад, письмове повідомлення за місяць/два тижні до розірвання?
  • Чи були дотримані ці умови: чи повідомили вас належним чином і у встановлений строк?

Якщо умов про дострокове припинення співпраці у договорі немає, то розірвати його можна тільки за вашою згодою або ж у судовому порядку. Існує дуже мала ймовірність того, що це трапиться, але розгляньмо і такий варіант. 

Ваша згода на розірвання договору має бути закріплена у тій самій формі, що й договір. Як правило, у таких випадках сторони підписують додаткову угоду, в якій закріплено факт і дату припинення основного договору. У ній можуть вирішуватися й інші питання: наприклад, як мають бути проведені розрахунки, чи виплачується компенсація за дострокове розірвання, коли і як потрібно повернути матеріали чи обладнання тощо.

Якщо згоди дійти не вдалось, а замовник прагне розірвати договір, то усе, що він може зробити, — це звернутися до суду. Але в теорії права договір є чимось майже сакральним, тож суд може розірвати його лише у виняткових випадках: у разі істотного порушення або істотної зміни обставин. 

Припустимо, що жодних порушень договору не було. Чи може карантин і фінансова криза вважатися істотною зміною обставин? З одного боку, може, а з іншого — ні. Ніхто з наших суддів про це не напише прямо, але всі розуміють: якщо з’явиться хоч один «прецедент», то охочих може набігти дуже багато. Це так званий floodgates argument. Наприклад, за часів кризи 2008 — 2009 років наші суди вирішили, що економічна криза має загальний характер і стосується обох договірних сторін. Отже, сторони мають розділити цей тягар і підстав для розірвання договору немає. 

Тобто розірвати договір у судовому порядку з аргументами про кризу буде майже нереально. Проблема в тому, що у замовника є запасний варіант: припинити давати вам нові завдання (нижче про це трохи докладніше).

4. Простежте, щоб всіх умов розірвання договору було дотримано

Якщо в договорі чітко визначений порядок його розірвання, але цього дотримано не було, спробуйте спокійно пояснити замовнику, що у цей складний час ви лише хочете, щоб були виконані умови договору.

Власне, дотримання порядку розірвання договору не дуже поліпшить вашу ситуацію, але може виграти для вас додатковий час на пошуки іншого джерела доходів. Якщо ж умов розірвання договору було дотримано, на цьому ваша боротьба за справедливість припиняється.

Якщо у договорі немає нічого про компенсацію за дострокове розірвання і він був розірваний правомірно, то на цьому ставимо крапку. 

Що робити, якщо умови договору порушено, а замовник і чути про це нічого не хоче? Якщо не вдалось домовитися, то суд — ваш останній шанс. Чи варто туди звертатися і про що можна попросити? 

Якщо у документі взагалі не було положень про розірвання, то суд може зобов’язати іншу сторону або виконувати договір, або ж компенсувати збитки (наприклад, упущену вигоду за весь строк дії договору). Але цей солодкий шмат пирога має свої мінуси: суд — це повільно (якщо пощастить, близько пів року на першу інстанцію) і дорого, а ще треба спілкуватися з юристами.

Якщо ж у договорі були положення про дострокове розірвання, суд може зобов’язати іншу сторону їх дотримуватися або ж компенсувати збитки. Але довести право на відшкодування збитків на якусь більш-менш пристойну суму в такому випадку не вдасться: ви ж передбачали можливість дострокового розірвання, і порушення порядку глобально нічого не змінює. Тобто, якщо врахувати витрати часу і коштів, то йти в суд у такому разі сенсу немає.

6. А банкрутство — це аргумент? 

Якщо ваш замовник стверджує, що далі не може виконувати свої зобов’язання за договором, бо він розорився, то це ще не означає, що договір розірвано. Власне, «відсутність грошей» на словах не є ані підставою для звільнення від відповідальності, ані підставою для розірвання договору. Рішення про банкрутство повинен прийняти суд. Якщо ж ваш замовник не був визнаний банкрутом у судовому порядку і він не розрахувався й не планує розраховуватися з вами за надані послуги, то ви можете звернутися до суду для стягнення заборгованості. Договір при цьому залишатиметься чинним, якщо немає інших причин для його припинення, але у замовника все ще буде варіант не виставляти нових завдань. 

6. А що з моєю «відпусткою»?

У нашій викривленій реальності ФОПи можуть мати «оплачувану відпустку», тож, можливо, вашу душу зігріває ідея грошової компенсації за невикористану її частину. На жаль, з юридичного погляду на жодні подібні компенсації ФОП розраховувати не може. 

7. Чи може замовник скористатися форс-мажором? 

Сам форс-мажор ніколи не був і не є підставою для розірвання договору. Він лише звільняє від відповідальності за невиконання обов’язків за договором.

Хоча за новим законом карантин внесений до переліку можливих форс-мажорних обставин, до ІТ-сфери це не має ніякого стосунку: всі розробники все ще можуть працювати віддалено.

У договорі ви можете знайти таке положення, в якому передбачено, що в умовах тривалої дії форс-мажорних обставин (наприклад, протягом двох місяців) з’являється право дострокового розірвання договору. Але знов-таки для ІТ-сфери карантин — це ніякий не форс-мажор. Тобто про неможливість виконання зобов’язань не йдеться. Це означає, що замовник не може скористатися форс-мажором, щоб розірвати договір. 

8. А що, як не розривати договір?

Договір між компанією та ФОПом-підрядником, як правило, є рамковим, а всі конкретні завдання погоджуються усно, електронною поштою чи за допомогою іншого сервісу (у рідкісних випадках шляхом підписання додатків до договору).

Тобто у замовника завжди є опція не давати нових завдань і закінчити співпрацю без розірвання договору. Логічно: якщо послуги не надають, то про жодну оплату не може бути мови. На жаль, з цим вдіяти нічого не вдасться. 


Насправді трудовий договір нікого не рятує, адже власники і без карантину мають право скоротити чисельність або штат працівників. А за новим законом (530-IX) можуть ще на час карантину відправити працівників у відпустку без збереження зарплати.

Оставить комментарий

Комментарии | 0

  • «Бизнес в кризис»
  • Продавать в интернете — инструкции
  • Uber Eats закрывается
  • Спецпроекты
  • Безопасность номера
  • Безпека гаманця
Реклама на AIN.UA

Поиск