Настав час для трансформації.
Як середній бізнес переживає локдаун
Ми запитали трьох підприємців, як локдаун вплинув на їхній бізнес. Розповідають власники рекрутингової агенції, VR/AR-студії та виробник велодеталей.
У лютому 2020 року AIN.UA спільно з компанією Lenovo оголосили конкурс для малого та середнього бізнесу «ThinkPad бізнес ліга». Троє підприємців отримали можливість вирушити у бізнес-подорож до Естонії, познайомитися з СЕО передових естонських компаній та перейняти досвід виведення компанії на міжнародний ринок. У березні професійне журі обрало трьох переможців. Проте з 17 березня Україна закрила авіасполучення з іншими країнами й подорож довелося перенести.

Вимушені обмеження, запроваджені весною, відчутно вплинули на роботу підприємців і змусили вчитися підлаштовуватись під нові реалії ринку. Кожен п'ятий малий бізнес в Україні був під загрозою закриття. Ми вирішили дізнатися, як переживають новий етап переможці конкурсу «ThinkPad бізнес ліга».
Матеріал підготовлено за підтримки Lenovo
Що це означає?
Цей матеріал підготовлений журналістами AIN.UA за редакційними стандартами і опублікований за підтримки рекламодавця
Рекрутинговий асистент, який фокусується на якісному підборі ІТ-спеціалістів
Аліна Сальнікова /
Relocats
Про бізнес
Relocats існує вже два роки, а загалом в Аліни Сальнікової 8 років досвіду в рекрутингу. Її компанія спеціалізується на роботі зі стартапами або невеликими підприємствами, до 600 співробітників. Вони займаються не просто CV-сендінгом, а проводять 40-хвилинне інтерв'ю з кожним кандидатом, перевіряючи їхні soft skills та відповідність технічним вимогам.

До карантину команда з трьох осіб організовувала 3 офери на релокацію за місяць. «Ми працювали не лише на український ринок, а й на світовий. Влаштовували релокації клієнтам з Алжиру в Німеччину, чи з Єгипту у Швецію. Постійні клієнти з Європи визнавали, що якість наших послуг вища за ринкову, а ціна — нижча», — розповідає Аліна Сальнікова.
Як обмеження позначилися на Relocats
У певний момент постійні клієнти припинили працювати над розширенням компанії, а спрямували зусилля на збереження того, що мають. Клієнти ставили на паузу пошук нових співробітників. Оскільки оплату за свої послуги компанія Relocats отримує у перший день, коли відібраний співробітник виходить на роботу, бізнес довелося поставити на паузу. «Ми отримуємо замовлення, коли компанії хочуть розширюватися. Під час кризи цього не відбувається. Через брак коштів і кадрову кризу клієнти поставили пошук нових співробітників на холд. Через те, що ми не знали, скільки ще триватиме криза, і нам довелось вчинити так само».

Повернутися до звичного режиму роботи вони зможуть, коли повністю відкриються кордони. «Більшість наших клієнтів не можуть наймати працівників віддалено, наприклад відділ IAEA при ООН у Відні, у який ми постійно релокуємо спеціалістів, має дуже високі вимоги безпеки. Саме тому три людини з України на разі чекають на відкриття кордонів, щоби почати працювати. Хоч отримали офери ще три місяці тому», — пояснює Аліна.
Як трансформували бізнес
«Зараз дуже вдалий час, щоб у спокійному режимі переглянути юридичний бік роботи: умови контракту, маркетинг, свій підхід до сейлз-послуг», — підприємниця пояснює, що карантин дав їй змогу трансформувати стратегію ведення бізнесу і знайти нові напрямки для розширення. Аліна має досвід роботи у міжнародному рекрутингу, тому під час вимушеної паузи знайшла бізнес-партнера, який розуміється на українському ринку, щоби разом створити аудит, консалтинг та рекрутинг в Україні.
Якою має бути техніка, щоби допомагати бізнесу
«Всі 9 років роботи, я працюю у режимі багатозадачності. У мене на ноутбуці постійно відкрито багато вкладок і дуже важливо, щоби комп'ютер не підвисав», — каже Аліна. Для цього найважливішими показниками дівчина вважає потужний процесор, достатній об'єм оперативної пам'яті та SSD. Робота досить мобільна — постійні дзвінки і співбесіди вимагають бути на зв'язку з різних міст, тому Relocats цінують у техніці мобільність і безпеку інформації. «У мене на ноутбуці є близько 10 000 резюме, а така інформація повинна зберігатися у захищеному місці», — додає засновниця компанії.
Використовуючи техніку для роботи, важливо звертати увагу на захищеність даних та безпеку інформації, яка критично важлива для бізнесу. Ноутбуки Lenovo оснащені IR‑камерами, що відстежують, коли власник відходить від свого пристрою, і миттєво вимикають екран. Криптографічний чип TPM 2.0 кодує кожен файл, не сповільнюючи роботу. Тому навіть у разі фізичної втрати накопичувача дані будуть захищені від несанкціонованого доступу.
Місце зйомки — «Городское пространство 4City», Одеса
Фото — Стефанiя Амамджян
Підприємство, яке самостійно розробляє, виготовляє та продає складники для велосипедів
Костянтин Богданов /
Trailmech
Про бізнес
Trailmech — це бізнес друзів, об'єднаних спільною любов'ю до велосипедів. Компанія існує вже 8 років і постачає складники для велосипедів на ринки Азії, Європи та України.

Продаж велосипедів — це сезонний бізнес. Пожвавлення на ринку відбувається після нового року, коли партнери починають підготовку до сезону.
Як обмеження позначилися на Trailmech
Узимку підприємцям стало зрозуміло, що відбувається щось зовсім нове з точки зору економічного та соціального життя. «Наші азійські партнери скоротили обсяги запитів ще в січні-лютому, коли в Азії пандемія була у розпалі. Ми помітили, що динаміка попиту зменшується, а вже в березні це торкнулося і нашого домашнього ринку», — розповідає співзасновник Trailmech Костянтин Богданов.

З кінця 2019 року команда зменшилась на третину. Скоротилися обсяги відвантажень, тому Trailmech виконали декілька разових замовлень дрібносерійного виробництва запчастин, щоби компенсувати недостатність обороту та зберегти команду без змін.
Як трансформували бізнес
У підприємців виникали ідеї оновити модельний ряд, оскільки за час свого існування найперші моделі деталей вже встигли стати не такими актуальними. Під час карантину на це нарешті знайшли час: «Ми прискорили процес конструкторської роботи, щоби перейти до тестування прототипів раніше, ніж планували. Не все, звичайно, вдалося реалізувати, адже обмеження людських і матеріальних ресурсів у таких умовах відчувається особливо гостро. Але все ж прогрес є, тож у другій половині цього року ми розраховуємо вивести деякі з цих напрацювань у серійне виробництво», — говорить Костянтин Богданов.

Зараз ⅔ бізнесу Trailmech — це зовнішній ринок. Оскільки український велосипедний ринок у десятки разів менший за європейський, то є великий потенціал роботи за кордоном. Тим паче, що іноземні партнери підтверджують тенденцію: у період обмеженого пересування, попит на велосипеди суттєво зріс. Двоколісний транспорт забезпечує незалежність пересування, тому в компанії сподіваються, що ця тенденція збережеться.
Якою має бути техніка, щоби допомагати бізнесу
Більшість ноутбуків співробітники використовують для офісних задач, документації та листування. У цеху є комп'ютер, що відповідає за зв'язок з обладнанням, але найбільших ресурсів потребує робота конструктора — він використовує інструментарій для 3D-моделювання. Тому комп'ютер конструктора має найбільші потужності: великий обсяг пам'яті й процесор 4-го покоління з дискретною відеокартою. «Для нас важливо забезпечити роботу виробництва без позапланових зупинок, адже часу на ремонт техніки часто немає. Тому ми надаємо перевагу надійній техніці, зокрема топовим моделям попередніх років — це, як на мене, найвигідніша інвестиція», — пояснює співзасновник Trailmech.
Іноді виробництво — це місце, де техніка може зіткнутися з екстремальними умовами: ударами, падіннями чи надмірною вологою. Ноутбуки Lenovo ThinkPad перевіряють за 20 процедурами та 12 тестами на відповідність стандартам Міністерства оборони США. Тому на практиці доведено, що клавіатура витримує пролиття до 500 мл рідини, а сам ноутбук кілька годин може працювати за температури -21 °C, стійкий до падінь, тривалого фізичного зношування та ударів. ThinkPad працює у космосі, його використовували для ремонту космічного телескопа «Хаббл», також на МКС.
Місце зйомки — коворкінг Platfroma Leonardo, Київ
Фото —Діана Андруник
Компанія, яка за допомогою VR, AR, маппінгу та відео 360° створює імерсійні рішення для різних індустрій
Ярослав Каплан /
Holovision
Про бізнес
Це вже не перший стартап Ярослава Каплана. У 2014 він заснував компанію Escape Quest, що стала міжнародною франчайзинговою мережею на 7 країн. Потім створив розважальний стартап FunLight — атракціон інтерактивних проекцій для торгових центрів. Але проект не виправдав очікувань і за 9 місяців закрився. Тому у 2018 році підприємець змінив вектор розвитку на сервісну студію Holovision, що робить VR- та AR-проекти для медицини, освіти, ритейлу, івентів та мистецтва. У компанії вирішили створювати не ігрові продукти, а за допомогою технологій вирішувати бізнес-задачі клієнтів.

Ярослав зазначає, що до цієї зими замовлень було значно більше. В середньому за рік команда встигала виконати чотири великі проекти. Робота над одним триває від трьох місяців до пів року.
Як обмеження позначилися на Holovision
На час локдауну всі клієнти, з якими велися перемовини, заморозили свою активність. Тому всі три місяці команда займалась допрацюванням проектів, над якими працює ще з осені. «Потенційних клієнтів, що заморозили роботу, можна зрозуміти, бо вони не знають, коли зможуть використати те рішення, яке у нас замовляють. Оскільки розробка VR, AR, як правило, коштує тисячі, якщо не десятки тисяч доларів, клієнти хочуть, щоби вкладені інвестиції повернулись», — говорить засновник Holovision.

У штаті працює фактично троє людей, решта спеціалістів приєднуються на конкретні проекти. «Ми працюємо в проектному форматі, тому нам не довелося нікого скорочувати, але й нових людей ми не наймали, тому що нових проектів не було, — розповідає Ярослав Каплан.
Як трансформували бізнес
Перехід команди на віддалений формат суттєво не вплинув на роботу, тому що більшість процесів у продуктовій розробці й так діджиталізовані. Перевести VR-продукти лише в онлайн, на думку Ярослава, можливо теоретично, та на практиці виникли б труднощі: «Це передбачає, що людині треба поринути у віртуальний світ, тобто вдягнути шолом, але ж ми розуміємо, що у переважної більшості — вдома шолома немає. Тому це фактор, що не дає індустрії швидко розвиватись».

У кінці травня переговори з клієнтами почали відновлюватись. Зараз компанія веде перемовини щодо створення архітектурного AR-додатку з американським клієнтом. «Якби карантин продовжився ще на місяць чи два, старий проект ми б закінчили та, чесно кажучи, я не знаю, що б ми робили далі. Тому це послаблення вселяє маленьку надію, що замовники будуть повертатися до повноцінної комерційної діяльності», — зізнається підприємець.
Якою має бути техніка, щоби допомагати бізнесу
Перша характеристика — висока продуктивність: «Ми використовуємо дуже потужні комп'ютери, вони так і називаються – VR-ready. Адже якщо під'єднати шолом до звичайного комп'ютера, то він просто не запуститься, не вистачить потужності процесора», — пояснює Ярослав Каплан. Обираючи подібні рішення для бізнесу, важливо оцінювати їх сукупну вартість, щоб розуміти, чи ця інвестиція себе виправдає. Коли в Holovision створювали арт-проект «Умовний спосіб», в якому роботи сучасних українських скульпторів переносились у VR, компанія Lenovo надала техніку для розробки та демонстрації проекту. Техніка показала, що справляється з такими задачами, тому Holovision і надалі використовує Lenovo Legion як одну з робочих станцій.

Друга характеристика — техніка має бути мобільною: «Ми маємо прийти до клієнта в офіс, під'єднати шолом і показати, що ми зробили. Для цього потрібен потужний ноутбук, який ми можемо взяти з собою», — розповідає Ярослав.
Місце зйомки — коворкінг Creative State of Gulliver, Київ
Фото — Ольга Закревська
Ноутбуки Lenovo ThinkPad підтримують технологію Rapid Charge, що дозволяє зарядити батарею на 80% за одну годину. Це забезпечує незалежність пересування разом з ноутбуком і дозволяє працювати будь-де. При цьому вага пристрою коливається від одного до двох кілограмів, залежно від моделі.
Подорож переможців до Естонії відбудеться після відкриття кордонів. Там підприємці відвідають передові естонські компанії, отримають поради щодо виведення бізнесу на міжнародний ринок від CEO компаній. Чекайте на більш детальні інтерв'ю Аліни Сальнікової, Костянтина Богданова та Ярослава Каплана про застосування отриманого досвіду та кроки з виведення бізнесу на міжнародний ринок.
При использовании материалов сайта обязательным условием является наличие гиперссылки в пределах первого абзаца на страницу расположения исходной статьи с указанием бренда издания AIN.UA. Материалы с пометками «Новости компаний» и PR публикуются на правах рекламы.
© 1999-2020 AIN.UA