Нове регулювання для таксистів — детальний опис змін

3186

Емілія Курило, юрист Axon Partners, підготувала для AIN.UA великий матеріал про те, як зміниться регулювання таксистів в Україні і пояснює, що таке патенти, коли не потрібні ліцензії і що там з перевіркам.


У автопарків більше не буде ризику прихованих трудових відносин, у провайдерів інформаційних послуг більше не буде відповідальності, а у всіх нас буде новий таксистичний вокабуляр.

  • 4 серпня Міністерство інфраструктури опублікувало для обговорення Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання діяльності з надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі та легковими автомобілями на замовлення».
  • Проект покликаний зробити революцію у автомобільному перевезенні і перетворити Україну на таксі-френдлі країну.

Словниковий запас

  • Таксист на легковому автомобілі – автомобільний індивідуальний перевізник легковими автомобілями на замовлення. Це може бути ФОП або фізична особа, які перевозять пасажирів і їх багаж легковими автомобілями.
  • Таксист – автомобільний індивідуальний перевізник на таксі. Ним може бути лише ФОП, який перевозить пасажирів і їх багаж будь-яким видом автотранспорту.
  • Служба таксі з легковими автомобілями – автомобільний перевізник легковими автомобілями на замовлення. Може бути юридична особа або ФОП, які перевозять пасажирів та їх багаж легковими автомобілями.
  • Служба таксі – автомобільний перевізник на таксі. Може бути лише юридична особа або ФОП, які перевозять пасажирів та їх багаж будь-яким видом автотранспорту.
  • Провайдером інформаційних послуг з організації перевезень на таксі та (або) легковими автомобілями на замовлення (a.k.a Uber, Bolt, Uklon, BlaBlaCar) може бути юрособа або ФОП, які надають інформаційні послуги з організації перевезень.

ФОП та юридичним особам потрібно буде включитись до реєстру перевізників, таксисту-фізичній особі додатково до включення в Реєстр оплатити патент, а провайдеру – бути включеним до реєстру провайдерів. 

Кожному таксисту по патенту 

За підрахунками Міністерства інфраструктури у таксі зайнято близько 220 000 людей (здається, більша частина з них стоять на виході із Борисполя) і 98% із них взагалі ніяк не оформлені, тобто не мають ФОПа, не кажучи вже про працевлаштування.

Міністерство пропонує вивести цих волелюбних і не схильних платити податки громадян із тіні шляхом запровадження патентів.

Ідея така. Фізичні особи зможуть займатися перевезеннями без реєстрації ФОП лише на підставі патенту. Поріг входу у бізнес мінімальний: 

  • 2500 грн на рік для таксистів на електрокарах,
  • 5000 грн на рік для таксистів на інших авто.

Міністерство інфраструктури передбачило у проекті також опцію для офісного планктону, якому треба «просто місяць перебитися» – за 437 грн можна буде придбати патент на один місяць. Для менеджера середньої ланки на електрокарі – близько 218 грн. 

Ці патенти можуть звучати дикувато, бо їх скасували колись, а замість них з’явилися легендарні ФОП. Але легендарні ФОП мають легендарну проблему – багато ФОП мають ризик бути перекваліфікованими у працівників. Тобто, доки FedEx, Uber та інші рубаються на смерть проти американських і європейських профспілок та регуляторів, скромне українське Міністерство інфраструктури вигадало ідеальне регулювання.

Але є проблема. Діяльність таксистів є підприємництвом. Нехай це і не найкращий приклад entrepreneurship DNA, про який вчать на TED, але у розумінні Господарського кодексу України – це цілком підприємницька діяльність, тобто діяльність на свій страх і ризик. А фізична особа може займатись підприємництвом лише як ФОП, чи створивши юридичну особу. Виходить, що якщо ініціативу Міністерства інфраструктури прийме парламент, то таксисти будуть по суті виведені з-під регулювання кодексу. Це більше буквоїдство, звичайно, просто подумалося, що з часом таксистів можна вивести також з-під конституції, наприклад, надавши їм статус патриціїв і привілейоване виборче право.  

Кому не потрібен патент

  • Фізичним особам, які перевозять пасажирів легковим авто для власних потреб (підкинути бабусю до наступної зупинки).
  • Фізичним особам для спільних поїздок легковим авто (карпулінг).

Коли не потрібен патент:

  • відсутня мета отримання прибутку, тобто перевезення відбувається безоплатно або на умовах спільного розподілу витрат на здійснення такої.
  • поїздка здійснюється водієм для власних потреб за визначеним ним маршрутом.
  • легкове авто належить водієві на законній підставі (право власності, користування).

Тобто, якщо зранку по дорозі на роботу ви підвезли кількох людей до метро і кожен з них скинувся по 20 гривень, то патент вам не потрібен. Якщо ж роботи у вас немає, ви просто каталися містом з філософським виразом обличчя без особливої мети і підвезли людей до метро за гроші, то патент вам потрібен. Особливо, якщо ви підвозите авторейдера під прикриттям (про це нижче).

Забути про ліцензію на перевезення

Перевезення пасажирів та багажу зараз є ліцензованим видом діяльності (п.27 ч.1 ст. 7 ЗУ «Про ліцензування видів господарської діяльності»). Перевізник з ліцензією зобов’язаний відповідати і дотримуватись ліцензійних вимог і закону про ліцензування. Серед них вимоги до самого транспорту і до водіїв, вимоги щодо інструктажів, медичних оглядів і режиму робота-відпочинок для водіїв, про страхування і ще багато чого.

У разі прийняття цього проекту дотримання ліцензійних вимог щодо перевезень для таксистів і служб таксі не буде обов’язковим. Тому, якщо побачите таксиста, що працює сорок другу годину поспіль без сну і перерви на шаурму, не зважайте, так можна.

Нарешті – інформаційні сервіси організації перевезення

Це найцікавіша частина проекту. Тепер інформаційні сервіси можуть видихнути з полегшенням. За цим проектом провайдер інформаційних послуг не несе відповідальність за:

  • своєчасність подачі автомобіля пасажирові;
  • «я не замовляла жигулі, е»;
  • належне надання послуг таксистом;
  • достовірність інформації про потребу у послугах перед таксистом (п.12 Проєкту).

За що ж відповідає провайдер інформаційних послуг, поки не зрозуміло. Виглядає так, що відповідати він буде лише за те, що сам собі запише у публічній оферті, словом, чисте лібертаріанство.

Рейдова перевірка

Перевіряти транспортні засоби будуть не рейдери, як ви могли подумати, а Державна служба України з безпеки на транспорті.

Проєкт не містить положень про необхідність завчасно попереджати про таку рейдову перевірку, а сама природа перевірки не дуже вкладається з положеннями закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». 

Але як у найкращих традиціях українського рейдерства, рейдова перевірка може відбуватися без попередження. Якщо цей проект стане законом, робота таксиста стане схожою на контррозвідувальну діяльність, адже перевірчі можуть працювати під прикриттям, а таксист без патенту муситиме їх якось викривати.  

Якби індустрію таксі не апгрейднули різноманітні убери і уклони, то навряд ми би тут на AIN.UA обговорювали зміни до якогось там закону про автомобільні перевезення, погодьтеся. Але ж таки апгрейднули, тому прийшов час апгрейднути і закон; додати йому трохи лібертаріанства, так би мовити. Висловити свої думки про проект закону можна прямо тут. Термін на обговорення проекту завершується 4 вересня. Вибачте, що так пізно повідомила.

Автор: Емілія Курило, юрист Axon Partners

Оставить комментарий

Комментарии | 0

Поиск