Працюєте з
відкритими даними?
Розповідаємо, як отримати 280 000 грн на свій проєкт
Декілька років тому до життя українців стрімко увірвалось поняття «відкритих даних»: саме завдяки електронним сервісам та інструментам, які збудували навколо них, наше повсякденне життя стало значно комфортнішим.

А ще, відкриті дані — це потужна основа для громадських активістів у створенні сервісів, покликаних боротись з корупцією.

Саме на ідеї створення сервісів з антикорупційною складовою, що працюють з відкритими даними, запущено новий конкурс — Opendatago. Разом з проєктом USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» редакція AIN.UA розповідає про конкурс малих грантів, у межах якого неприбуткові та благодійні некомерційні організації можуть отримати близько 280 000 грн для реалізації своєї ідеї. Розповідаємо, як це працює.
У вас не просто ідея на аркуші, а проєкт у сфері відкритих даних, який з допомогою гранту можна запустити у наступні три місяці.
Ви офіційно зареєстрована неприбуткова чи благодійна громадська організація.
Ваш проєкт працює на вирішення суспільних проблем та має антикорупційну складову.
01
02
03
Ваша проєктна команда складається з координатора, бухгалтера та осіб, безпосередньо залучених до імплементації проєкту.
04
Конкурс Opendatago має свою цільову аудиторію. Перевірте себе за допомогою опитувальника нижче. Якщо навпроти кожного пункту у вас плюс — скоріше ознайомлюйтесь з деталями конкурсу, подавайтесь та перемагайте!
Усюди плюси?
Топ! Поїхали до деталей.
+ + + +
Opendatago — це конкурс малих грантів для громадянського суспільства, мета якого — популяризувати використання відкритих державних даних для розроблення цифрових інструментів, пов'язаних з антикорупційною тематикою, соціальною користю, підвищенням ефективності та прозорості роботи влади.
Що таке Opendatago?
Загальний призовий фонд — 1,4 млн грн.
Його між собою розділять переможці конкурсу — до п'яти команд.
Що по грантам?
Детальніше з вимогами можна ознайомитись на сайті конкурсу Opendatago.
Команда — важлива складова участі у конкурсі. Звичайно ж, мають бути люди, які можуть втілити проєкт у життя, а також його координатор та бухгалтер, що відповідатиме за фінансову сторону. Згуртована спрацьована команда — сигнал для журі, адже шанс на швидку реалізацію проєкту набагато більший. Тим не менше, навіть якщо ви новостворенна команда — також маєте змогу брати участь у конкурсі, головне — щоб у анкеті вище з вимогами конкурсу усе збігалось.
У мене вже є команда, з якою ми робимо проєкти. Можу брати участь? Чи потрібно формувати нову? Чи когось додатково наймати?
Оу, ви ж просто ще не знаєте усіх важливих переваг Opendatago:
Для чого нам взагалі брати участь у конкурсі?
Грант у межах Opendatago — фінансова допомога у реалізації, розвитку та популяризації проєкту. По суті, за рахунок безповоротної фінансової допомоги ви можете розпочати проєкт, який відкладали раніше через брак ресурсів, або покращити той, що у вас уже є.
Менторство. Грантові організації надають не лише фінансування, а й свої знання та підтримку, шукають менторів та експертів, що допоможуть проєкту реалізуватись. Такий собі акселератор, безкоштовний для участі та ще й з грантами.
Ми можемо ще довго розповідати про плюси від участі у подібних конкурсах, але краще за нас розкажуть ті, хто раніше отримував гранти від USAID та UK aid.
Ми працювали над створенням порталу відкритих даних для інфраструктури «Прозора інфраструктура» та модулем аналітики дорожніх закупівель до нього. Ресурс допомагає проводити моніторинг дорожніх проєктів, об'єднує всі ключові показники за проєктом в одному наборі даних, що дозволяє здійснювати контроль за впровадженням проєкту на всіх етапах та за всіма контрактами.

Спочатку ми мали лише працюючий MVP. А отримання гранту допомогло повноцінно запустити аналітичний модуль порталу, поширити інформацію про ресурс, залучити нових користувачів. В кінцевому результаті портал для моніторингу дорожнього сектору отримав визнання Мінінфраструктури і стане основою для системи моніторингу інфраструктурних проєктів МІУ.
Святослав Абрамов
виконавчий директор
Зараз працюємо над проєктом «Приховані інтереси», який є одним з переможців Open Data Challenge 2020. Цей інструмент дозволить виявляти ситуації, коли депутати та чиновники приймають рішення на користь своїх компаній або компаній своїх друзів і членів родин. Раніше ми вже реалізовували проєкт «Карта ремонтів» — це сайт у вигляді карти, на якому розміщені абсолютно всі ремонти будинків, шкіл, садочків, лікарень і т.п., зроблених за бюджетні кошти. На сайті можна знайти свій будинок, перевірити ремонт і залишити скаргу, якщо ремонт зроблено не якісно або не зроблено взагалі.

Отримання грантів дозволило нам пришвидшити роботу над розробкою інструментів та інколи покращити їх функції. Однією з цінностей нашої команди є професійність і ми завжди прагнемо, аби наші інструменти працювали якнайкраще. Тому залучення грантів на розвиток наших проєктів дозволяє робити їх зручними та корисними для громадян.
Юлія Гречка
SocialBoost — українська громадська організація, яка працює в галузі impact tech, тобто розробляє технологічні рішення з соціальним впливом. Один з найвідоміших проєктів SocialBoost — платформа автоматизації бюджетів участі «Громадський проєкт». У 2016 році фахівці організації розробили її за підтримки USAID. Окрім власних IT-продуктів, SocialBoost розвиває українську екосистему стартапів impact tech, маючи для цього дві великі платформи — четвертий рік працює 1991 Open Data Incubator в Києві, а рік тому запустився Центр розвитку стартапів 1991 Mariupol. Обидва активно співпрацюють з державою, бізнесом і міжнародними організаціями.

Плануючи будь-який грантовий проєкт, потрібно думати над sustainability-компонентом. Підтримка донора дає можливість розробити і впровадити певне рішення, але не варто розраховувати, що міжнародна організація фінансуватиме його довіку. Ідеальний продукт живе і після закінчення гранту — з новими джерелами фінансування.
Віктор Гурський
співзасновник SocialBoost, 1991 Open Data Incubator, а також 1991 Mariupol
Як бачите, грант може стати саме тим імпульсом, що дасть проєкту старт, чи круте продовження.
Найвідповідальніший етап — подання заявки. При чому, все починається ще до її заповнення. Спочатку потрібно вивчити всю інформацію про грант та пріоритети грантового конкурсу; хто може отримати грант; прийнятні і неприйнятні дії та витрати в рамках проєкту; обсяги фінансування; критерії та етапи оцінки проєкту. Фактично, ще до початку участі у конкурсі варто розуміти, чи релевантна ваша команда і ваш проєкт для участі. Як мінімум, можна ще раз пройти опитувальник на початку.


Заповнення самої заявки також потребує уважності, адже грантова заявка — це по суті бізнес-план проєкту. Ми зібрали 5 порад, які у цьому допоможуть:
Звучить усе гарно, але ж не буває, щоб без підводних каменів. Розповідайте, до чого потрібно бути готовим!
01
Давайте чіткі формулювання усьому: меті, завданню, аудиторії. Дуже низькі шанси отримати грант з ціллю «побороти корупцію в Україні» і завданням «провести круглий стіл», а аудиторії «всі мешканці України» — не існує. А от «Пенсіонери Києва, 653 954 людини» — існує. Також визначте актуальну проблематику, яку вирішує проєкт. Усе повинно бути написано чітко та зрозуміло, без зайвих канцеляризмів. Не впевнені, що вийшло зрозуміло — дайте прочитати заявку підлітку.
02
Зрозумійте різницю між inputs, activities, outputs, outcomes. Inputs — це необхідні ресурси для реалізації проєкту (гроші, проєктні менеджери, час тощо); activities — завдання, які будуть реалізовані в рамках проєкту (проведення тренінгів, розробка технічного завдання); outputs — короткострокові вимірювальні результати проєкту (20 осіб відвідали тренінги); outcomes — довгострокові результати проєкту, перелік змін у суспільстві завдяки вашому проєкту.
03
Написання заявки — командна робота. Усі участники повинні розуміти, що вони будуть робити і чи взагалі стане їм снаги реалізувати проєкт. У команди має бути розуміння, як реалізувати усе на практиці.
04
Сформуйте реалістичний бюджет: згідно ваших можливостей для реалізації проєкту, а не на всі гроші. «Роздутий бюджет» викликає багато підозр з боку грантодавця і може виявитися причиною відмови в отриманні гранту.
05
Пам'ятайте про дедлайни. Якщо відкладати все на останній момент — завжди щось піде не так: сайт грантодавця «впаде» через наплив аплікантів, інтернет зникне, комп'ютер зависне. Краще відправити заявку завчасно, за день. Ваші технічні труднощі не є умовою для пропуску дедлайнів.
Важливо розуміти, що грант — це не подарунок. Він вимагає фінансової звітності, а отже усе повинно бути задокументовано. Обговоріть з бухгалтером команди, чи зможе він забезпечити необхідний пакет документів для звітності перед грантодавцем.
Ще декілька порад від тих, хто раніше успішно отримував гранти та знає, як усе правильно організувати.
Чітко визначайте мету, чого потрібно досягти проєктом.

Важливо залучати донора до роботи над проєктом, дати йому відчуття співавторства, тоді донор буде підтримувати вас і допомагатиме розв'язувати проблемні питання, які виникають завжди. Також необхідно чітко розуміти запити донора та реалізувати проєкт так, щоб своєї мети досягнув грантер і донор, спільно. Донору важливо розуміти, що він інвестує кошти в потрібний продукт, кошти будуть інвестовані максимально ефективно та успішно. Побудова довіри з донором —необхідна умова для успішного проєкту.
Святослав Абрамов
виконавчий директор
Дедлайни і апдейти. Ми дуже серйозно ставимося до питання дедлайнів. Якщо запізнюємось, намагаємося попередити донора, що ми на жаль не встигаємо, перепрошуємо і надішлемо в такі-то строки.

Чесність. Ми говоримо донорам все як є, особливо те, що стосується фінансів, зміни статей бюджетів та іншого. Не все зрозуміло з офіційних документів, які ми подаємо донору, тому ми стараємося так само прокоментувати ті чи інші наші зміни і обставини в усній формі або листом.
Юлія Гречка
Сформулюйте чіткі КРІ. Перше, про що треба думати, — це impact проєкту та як його виміряти. На самому початку (найкраще — в заявці) визначить і погодьте з партнерами ключові показники, за якими будете визначати прогрес у реалізації проєкту. Сформулюйте таймлайн, проміжні цілі для кожного етапу і критерії оцінювання — не лише якісні, але і кількісні: наприклад, кількість залучених користувачів або міст, кількість поданих проєктів від жителів тощо.

Будьте проактивними. Спілкуйтесь з іншими громадськими організаціями, щоби вчасно дізнаватись про нові ініціативи, де можна застосувати вашу експертизу. Якщо вам імпонує певний проєкт, але вашої експертизи вистачає лише на якусь його частину, — шукайте партнерів-коаплікантів. Наприклад, якщо ви спеціалізуєтесь на адвокаційних кампаніях, але вам потрібна допомога з технологічною складовою — завжди можна написати нам.
Віктор Гурський
співзасновник SocialBoost, 1991 Open Data Incubator, а також 1991 Mariupol
Не бійтесь подавати заявки. І ГО, і самі донори зацікавлені в розвитку активного громадянського суспільства в Україні.
Тому не вагайтесь і скоріше подавайте заявку!
Усе просто. Заповніть заявку та аплікаційний пакет використовуючи поради вище, та надішліть її згідно дедлайну, зазначеному на сайті конкурсу. Важливо надіслати необхідний пакет документів до вказаного дедлайну, оскільки після нього заявки розглядатись уже не будуть.

Наступний етап — інтерв'ю з журі конкурсу. Ми попросили підказку у Катерини Оніліогву, керівниці напряму відкритих даних проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», на що журі буде насамперед звертати увагу. Ділимось з вами:
Окей, які мої дії далі?
Основні критерії — це антикорупційний вплив та використання відкритих даних. Проєкт має використовувати саме державні відкриті дані. Але варто зауважити, що він може використовувати також й інші типи даних, наприклад, поєднувати відкриті дані з публічною інформацією, самостійно зібраними даними тощо. Також проєкт має чітко демонструвати антикорупційний ефект, а саме, як він допоможе запобігти корупції та підвищить ефективність і прозорість владних структур.
Катерина Оніліогву
керівниця напряму відкритих даних проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS»
Переможці будуть відомі вже до кінця січня 2021 року. Цілком можливо, що це будете ви!
ТЕКСТ
ПАРТНЕР
Матеріал підготовлено за підтримки USAID/UK aid
ПРОДЮСЕР
Наталія Оліферович
ІДЕЯ
Наталія Оліферович
ВЕРСТКА
Єлизавета Манорик
Публікацію створено у межах проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», що фінансується урядом США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та урядом Великої Британії через UK aid. Думки та погляди, висловлені у матеріалі, не обов'язково відображають погляди Агентства USAID, Уряду США та Уряду Великої Британії.
Матеріал виготовлено за підтримки рекламодавця
Публікацію створено у межах проєкту USAID/UK aid "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS", що фінансується урядом США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та урядом Великої Британії через UK aid.

Думки та погляди, висловлені у матеріалі, не обов'язково відображають погляди Агентства USAID, Уряду США та Уряду Великої Британії.
Під час використання матеріалів сайту обов'язковим є наявність гіперпосилання в межах першого абзацу на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням бренду видання AIN.UA. Матеріали з позначками «Новини компаній» і PR публікуються на правах реклами.
© 1999-2020 AIN.UA