Канал GeekJournal, на якому українець під псевдонімом Тайлер Андерсон (справжнє ім’я – Олексій Шкробенець) робить огляди популярних кіно і програм, незабаром буде заблоковано адміністрацією YouTube. Деякі відео, зокрема останнє, присвячене “1+1”, вже видалено з сервісу.
Тим часом уанетом шириться хвиля негативу в бік “1+1”, через скарги яких блокують GeekJournal. У каналу було майже 100 000 підписників.
Що сталося
20 січня на GeekJournal вийшов ролик, присвячений каналу “1+1”. В ньому ведучий розповідає історію каналу і критикує його сучасну політику, зокрема за російський контент. Він також згадує Оксану Марченко, якій належить частка каналу. Її чоловіка Віктора Медведчука пов’язують з Володимиром Путіним.
Відео вже видалено з каналу, але його все ще можна подивитись у мережі.
Після публікації відео Тайлер заявив, що на нього поскаржилися в “1+1”, і через це YouTube повідомив GeekJournal, що 28 січня канал буде заблоковано у всіх мережах компанії.
Приводом для оформлення скарг з боку “1+1” стало використання Тайлером у своєму огляді коротких епізодів з програм телеканалу. Таким чином, “плюси” змогли повідомити YouTube про порушення їх авторських прав.
Згідно зі скріншотами Тайлера, заявником справді виступав “1+1”:
Як відмічає Тайлер у новому відео, всі епізоди, на використання яких поскаржилися “1+1”, присутні у відео багаторічної давності і раніше чомусь не хвилювали “Плюси”. Блогер використовував їх на правах Fair use – це маленькі хронометражі, які пропускає алгоритм YouTube, отже порушення були виявлені вручну. Цікаво, що це співпало у часі з публікацією критичного ролику про “1+1”. Докладніше про Fair use можна прочитати в розділі YouTube Help.
Редакція AIN.UA вже звернулась до компанії “1+1” з пропозицією прокоментувати ситуацію з GeekJournal.
Реакція користувачів
Тим часом в уанеті хештег #saveGeekJournal вже став вірусним і навіть потрапив у локальні тренди Twitter (з таким тегом менш ніж за добу вже зробили більше 5000 твітів).
Користувачі критикують дії “1+1” та закликають адміністрацію YouTube не видаляти GeekJournal.
Хештег шириться і у Facebook. Користувачі закликають підтримати Тайлера у боротьбі з могутньою корпорацією. У публікаціях тегають “1+1”, однак представники каналу поки не були помічені у коментарях.
Що тепер
У каналу GeekJournal на YouTube було майже 100 000 підписників. Після блокування, 21 січня, Тайлер Андерсон започаткував новий канал, на який вже підписалися майже 8000 користувачів.
На ньому Андерсон опублікував нове відео з тегом #saveGeekJournal, в якому він називає претензії “1+1” “нападом на свободу слова”.
“Український інтернет мене дуже порадував. Я дивився на кількість підписників – для мене це велика цифра, хоч вона може і не здаватися такою вже великою – і відчував підтримку кожної людини, – сказав у коментарі AIN.UA Тайлер Андерсон.
В твітері вже понад 6000 постів з тегом #saveGeekJournal. Ми мабуть вперше відчули, що нас дивляться, що ми щось значуще таке робимо. І прямо дуже-дуже мені тепленько від цього стає”.
UPD: Позиція “1+1”
У відповідь на запит AIN.UA “1+1” виступила з повідомленням про офіційну позицію стосовно ситуації з каналом Тайлера. У медіагрупі наполягають, що причиною скарг стало порушення авторських прав. На запитання стосовно того, як компанія працюватиме з негативом, який спровокував цей випадок серед користувачів мережі, в “1+1” не відповіли.
Публікуємо позицію телеканала повністю.
“У відповідь на заяву автора YouTube-каналу Geek Journal щодо упередженості Групи 1+1 media у блокуванні інтернет-контенту, інформуємо, що 1+1 media виступає за захист авторського права та боротьбу з незаконним використанням контенту медіахолдингу на усіх майданчиках. Регулярно, за допомогою власної розробки – технологічного сервісу захисту авторських прав SUDUM, – група оперативно виявляє та блокує піратський контент в інтернеті, у тому числі на відеохостингу YouTube. Лише за два останні роки програмою SUDUM було виявлено та заблоковано понад 270 тисяч відео, а із Google видалено більше 110 тисяч посилань на піратський контент, що порушує авторські права.
Використання контенту 1+1 media, як і інших медіагруп, оглядачами чи блогерами в інтернеті, дозволено лише за попередніх домовленостей з правовласниками. Будь-яке копіювання, трансляція чи поширення контенту без такого дозволу є незаконним і розцінюється як піратство.
Принцип fair use, на який посилається автор вищезгаданого каналу, не можна застосувати до каналів з монетизацією та, зокрема, до заблокованих відео, оскільки вони містять рекламну інтеграцію.
У той же час, 1+1 media має позитивний досвід співпраці з популярними блогерами та авторами інших YouTube-каналів, коли встановлювалися офіційні домовленості і був отриманий дозвіл на використання відеоконтенту компанії, без подальшого узгодження матеріалів з боку холдингу. У випадку з Geek Journal, компанія не отримувала жодних повідомлень чи запитів щодо використання власного контенту. У тому числі після першої скарги, яка була надіслана восени минулого року.
У свою чергу, Група 1+1 media відкрита до діалогу з авторами каналу Geek Journal та запрошує команду на зустріч з метою ознайомлення з правилами щодо використання авторського контенту на YouTube та обговорення ситуації, що склалася”.
UPD 2: На питання AIN.UA, чи готовий Тайлер піти на співробітництво з “1+1” заради того, щоб урятувати канал, блогер відповів так:
“Ми вважаємо, що якщо ми будемо питати дозволу, про що нам говорити, а про що ні, то ми потрапимо у ті самі інформаційні рамки, які “1+1” намагається створити. Іншими словами це буде цензура наших наступних роликів. Я слабко уявляю, як можна буде критикувати нинішню діяльність “1+1” і робити це з їхнього дозволу. Том навряд чи ми якось будемо співпрацювати конкретно з цим телеканалом і їх медіа.
Нам і раніше приходили скарги на порушення авторських прав, це роблять всі медіа. Перший страйк в історії Geek Journal прислали самі ж “плюси” – це було в листопаді 2020 року. Нам приходили попередження і ми вносили правки. Прецедент в тому, що не було жодного попередження, просто видалилося одразу 8 відео і прийшло 3 страйки поверх того, що вже був.
Наразі ми формуємо оскарження і аппеляцію (до YouTube – ред.), тому що там багато нюансів і треба все робити англійською мовою. Консультуємость з юристами, щоб все зробити грамотно, бо інакше є великий ризик, що YouTube просто відхилить нашу скаргу”.
За його словами, канал почав приносити відчутний дохід зовсім нещодавно, тому команді проекту більше шкода часу, ніж грошей, які вони інвестували в канал. “Вже 5 років ми робимо відоси по 1-2 на тиждень, не дивлячись на хвороби, сніг чи дощ. Як на мене, це колосальна робота в домашніх умовах, бо ми не покидали своїх робіт, навчання і т.д. Грошей ми також вклали чимало – зокрема, в оновлення техніки. В будь-якому разі, це все ми придбали з грошей підписників і тих людей, які нас підтримують фінансово”, – підкреслив Тайлер в коментарі AIN.UA.