РОЗПОВІДАЄМО
Як застосовують Big Data в банках
спойлер: є відкриті вакансії в Альфа-Банку
Компанії, які впровадили цей інструмент, стали зручнішими у взаємодії, швидшими і полегшили побут людей.
Big Data – це сукупність методів обробки великих об'ємів інформації за допомогою алгоритмів машинного навчання, штучного інтелекту та лінійних математичних алгоритмів. Основна мета застосування цих інструментів – автоматизація процесів та оптимізація задіяних ресурсів. Адже ті масиви інформації, які раніше потрібно було обробляти вручну, зараз можливо автоматизувати за рахунок моделей Big Data. Перекладаючи на мову цифр – якщо для ручного аналізу певного масиву даних нам потрібно, наприклад, 200 співробітників, то з інструментами Big Data той самий об'єм вимагатиме праці 10 членів команди. Для цього їм потрібно буде знати такі мови програмування, як SQL чи Python, та за їх допомогою створити декілька скриптів та алгоритмів.
1 / 8
Big Data VS банкінг

Олександр, Head of Big Data
Для банку Big Data — це великі масиви клієнтських даних, які потребують обробки задля задоволення потреб різних бізнесів.

Зокрема, в Альфа-Банку Big Data використовується в задачах роздрібного бізнесу, включаючи співпрацю з департаментом ризиків, ІТ, Digital тощо.

Її інструменти допомагають у роботі з клієнтами на всіх етапах співпраці: від прийняття рішення про початок взаємодії до утримання та розвитку відносин.
Якщо розбирати кредитні продукти як конкретний приклад, то все починається в ризиках на етапі їх погодження. Для цього використовуються дефолтні моделі — математичні алгоритми, що дозволяють прогнозувати ймовірність, з якою клієнт може прострочити свій платіж у кожному наступному періоді. В залежності від рівня ризику неповернення кредиту, рішення за кожним клієнтом може бути автоматичним або ручним, коли для уточнення інформації долучаються верифікатори. Зараз в банку використовується близько 20 дефолтних моделей, кожна з яких розроблена для окремого сегменту клієнтів. І їхня кількість зростає пропорційно збільшенню потреб бізнесу, починали ж взагалі з 3 моделей.

Ще одним етапом співпраці банку з клієнтами є кроспродажі – один із напрямків розвитку роздрібного бізнесу. Big Data дозволяє проаналізувати поведінку кожного клієнта та спрогнозувати його потребу на взяття нового продукту. Тобто, маючи певну базу клієнтів, немає необхідності пропонувати продукт кожному з них, адже алгоритми моделей потреб, які використовуються у цих задачах, проаналізують її автоматично та розрахують вірогідність оформлення продуктів для кожного. Далі формується окрема кампанія в CRM-системі банку та здійснюється цілеспрямований продаж тим клієнтам, хто в цьому зацікавлений.

Big Data також допомагає банку прогнозувати відтік клієнтів – аналізуючи їх поведінку, банк розуміє хто з них може припинити співпрацю після завершення строку дії договору. Для того, щоб утримати таких клієнтів, відбувається аналіз їх потреб та пропонуються альтернативні продукти, в яких клієнт може бути зацікавлений.
2 / 8
Lab AI Team
Підрозділ, який займається Big Data в Альфа-Банку, є структурною одиницею департаменту ризиків. Їхня неофіційна назва – Lab AI, тобто «лабораторія штучного інтелекту».
Команда включає 12 членів, серед яких є класичні математики, аналітики, спеціалісти DevOps та Data Science. Саме вони й консолідують всі процеси в банку, які пов'язані з використання інструментів Big Data та, говорячи глобально, вирішують задачі кроспродажів, будують системи лояльності, створюють Dashboard'и, формують звітності на відкритій платформі та оптимізують простір на серверах.
Вітальня антиофісу Торонто
3 / 8
Big Data в IT (є вакансії!)

Олексій, Project Manager
Одним з найяскравіших прикладів використання інструментів Big Data IT командою є програма винагород Cash'U CLUB.

Програма дозволяє клієнтам Альфа-Банку повертати частину витрачених коштів завдяки отриманню бонусів. Надалі їх можна конвертувати в реальні гроші.
Наприклад, купуючи продукти в магазині, розраховуючись на заправці або оплачуючи новий фен для дружини карткою Альфа-Банку, клієнти отримують від 0,5% до 10% кешбеку від суми покупки. Якщо ж говорити на мові грошей — клієнти можуть повертати до 5000 грн щомісяця, просто купуючи потрібні їм речі.

Проте так було не завжди – при запуску програми бонуси нараховувались лінійно, в розрахунку 1 бонус за 1 гривню покупки. Згодом правило нарахування бонусів замінили, надавши 0,5% кешбеку за кожну NFC-операцію, тобто оплату смартфоном, та впровадивши індивідуальні категорії покупок, за які повертається до 10% від витраченої суми. Так з'явились підвищені категорії, які клієнти самостійно могли обирати з наданого переліку. І саме тут в основу алгоритму роботи з кожним з клієнтів лягла Big Data. Оскільки саме її моделі дозволяють автоматично оброблювати всі транзакції клієнтів та обирати найбільш оптимальні категорії в залежності від уподобань кожного.

Так завдяки Big Data можна визначити, на що витрачали кошти клієнти, наприклад, 14 лютого. Проаналізувавши всі транзакції, які провели клієнти Альфа-Банку за цю добу, за допомогою моделей Big Data, можна зробити висновки, що свято все ж для жінок — адже 64% операцій були проведені чоловіками. Що ж стосується категорій витрат, то на першому місці виявились продукти — 63% транзакцій, далі оплати в кафе та ресторанах — 14%, грошові перекази — 11%, 7% — оплати в аптеках та лише 3% — оплата квітів та білетів в театри та кіно. Розглядаючи більший період за транзакціями кожного з клієнтів формується перелік їх уподобань та потреб.
4 / 8
Про вакансії
Альфа-Банк має неабиякі амбіції у впровадженні нових діджитал-продуктів, які дозволять йому стати найуспішнішим цифровим банком України.
Саме для цього у 2020 році був створений проект SPARTA, команда якого працює над створенням унікальних цифрових продуктів для клієнтів банку. Серед них — мобільний додаток Sense SuperApp, який зібрав майже 500 000 користувачів з моменту запуску.

Серед проектів SPARTA троє тісно пов'язані з Big Data, підтримкою скорингу (система оцінки кредитоспроможності) та штучним інтелектом. Саме на ці проекти Альфа шукає двох досвідчених Python-розробників.
Робочий простір антиофісу Торонто
5 / 8
Hard skills

Юрій, Head of DWH
Кандидати на відкриті вакансії – це майбутні інженери даних. Їх основні задачі будуть полягати в налаштуванні процесів інтеграції, завантаження та обробки даних, подальшій підготовці вітрин даних, підтримці скорингу та інших процесів, реалізованих на базі моделей Big Data.

З технічних вимог – досвід розробки додатків з використанням інструментарію Hadoop (Hbase, Kafka, Hive, Impala, Hue тощо), вміння працювати зі Spark, компонентом Cloudera для паралельної обробки даних, знання SQL та великих даних загалом.
6 / 8
Soft skills

Юлія, Recruiter
У банку є внутрішній інструмент для оцінки співробітників — модель компетенцій, розроблена на основі чотирьох цінностей компанії: відкритості, довіри та партнерства, відповідальності та результативності. При відборі всі кандидати оцінюються за цією моделлю.

Для кожного рівня посади розроблені відповідні компетенції, які допомагають співробітникам рости та чітко розуміти, що саме необхідно для переходу на новий рівень. На посадах у команді IT Big Data важливі наступні компетенції: командний гравець, високий рівень кросфункціональної взаємодії, своєчасне виконання задач, відкритість новому та орієнтація на клієнта.
Тераса Торонто
7 / 8
Умови роботи

Головний офіс банку знаходиться у бізнес-центрі Toronto-Kyiv, з вікон якого відкривається надихаючий вид на Костел святого Миколая.

Тут є все, що потрібно для комфортної роботи — навіть кімната відпочинку з масажними кріслами, настільним футболом та ігровою приставкою.

Співробітники банку отримують повністю «білу» зарплату, мають оплачуване медичне страхування, лікарняні, вихідні та відпустки, а також оплачуваний вихідний у день народження.
Один з поверхів Торонто повністю перелаштований по типу антиофісу – тут є 13 зон, кожна з яких оригінальна й не схожа на інші. Наприклад, тут є велика вітальня, де можна на зручних диванах проводити мітинги команд чи мозкові штурми, і мала вітальня з каміном, а ще спальня, де можна працювати лежачи. Також є штаб для керівників, зона-сад зі справжніми рослинами, спортивний куточок, переговорні кімнати, студія звукозапису та навіть «дитяча».

Частина команди Альфа-Банку давно мала можливість працювати дистанційно. В умовах же пандемії таку можливість отримали майже всі співробітники головного офісу, при цьому зараз в офісі працює близько 30-35% від всієї команди. Кожен також може вибрати для себе оптимальний графік роботи – головне, щоб він не суперечив потребам команди.

Працівники також можуть скористатися:

  • знижками від понад 100 партнерів Альфа-Банку (магазини / ресторани / навчання / розваги / послуги / інше);
  • ексклюзивною партнерською програмою зі Sport Life;
  • пакетом Alfa Finance (спеціальні умови банківського обслуговування для співробітників);
  • корпоративною програмою іпотечного кредитування та придбання авто в лізинг.

Невід'ємною частиною життя команди є навчання. Навчатися можна як на зовнішніх курсах, які оплачує компанія (для опанування hard skills), так і всередині компанії. В Альфа-Банку є внутрішня IT School для прокачки цифрових навиків та цифрового мислення, вона доступна для всіх співробітників компанії, адже одна з цілей банку – повна діджиталізація, а це можливо лише за умов прокачки всієї команди.
8 / 8
Довідка про роботодавця:

Альфа-Банк Україна — один із найбільших в Україні комерційних банків з міжнародним капіталом. Він входить до приватного інвестиційного холдингу ABH Holdings S.A. з головним офісом у Люксембурзі.

Компанія вже понад 25 років надає сучасні банківські рішення клієнтам у всіх сегментах: від приватних осіб до великих корпорацій, за що неодноразово була відзначена нагородами. Зокрема, за результатами 2020 року Альфа-Банк Україна отримав нагороди FinAwards 2020 за найвигідніший кешбек і найкращу рекламну кампанію, а також став найкращим роздрібним і ощадним банком України за версією інформаційного агентства «Фінансовий клуб». Альфа не зупиняється на досягнутому та має амбіцію стати банком першого вибору для кожного українця, а за п'ять років — найбільш сучасним і цифровим банком у країні.

Наш попередній спільний проект з Альфа-Банком, в якому ми приготували 7-хвилинне випробування для Java-розробників, ти можеш подивитися тут.
ТЕКСТ
Сергій Казарян
ПАРТНЕР
Матеріал підготовлено за підтримки Альфа-Банк Україна
Що це означає?
ВЕРСТКА
Світлана Волчкович
ПРОДЮСЕР
Яна Проценко
СЕЙЛЗ-МЕНЕДЖЕР
Наталія Оліферович
ФОТО
Олександр Козаченко
Наталія Васильєва
ПРЕДСТАВНИК АЛЬФА-БАНКУ
Матеріал виготовлено за підтримки рекламодавця
Під час використання матеріалів сайту обов'язковим є наявність гіперпосилання в межах першого абзацу на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням бренду видання AIN.UA. Матеріали з позначками «Новини компаній» і PR публікуються на правах реклами.
© 1999-2021 AIN.UA