Комерційний аудіопродакшн — це повноцінна індустрія з власними гравцями, правилами, перевагами і недоліками. Журналіст AIN.UA поспілкувався з українськими композиторами та саундпродюсерами, а також дізнався, як вони заробляють музикою в Україні та чому платять більше на зовнішніх ринках.


Аудіобрендинг і музика під замовлення

Напевно багато хто знайомий з музичною заставкою, яка грає в кожному епізоді програми «#@)₴?$0 з Майклом Шуромом» на каналі «Телебачення Торонто». Автором треку є Олександр Філоненко, український музикант, композитор і засновник студії House Sound Production. Він дуже пишається цим проектом і недарма — це яскравий приклад успішного аудіобрендингу на українському ринку.

Олександр Філоненко
Фото: Оля Закревська/Comma

Створення звукової ДНК бренду є лише одним з можливих варіантів комерційного аудіовиробництва. Є також реклама, а також кіно і театр, для яких композитори пишуть музику відповідно до технічного завдання замовника. В обох випадках автор отримує від компанії або бренду кілька референсів або посилань на те, що вони хочуть отримати на виході, на основі чого автор створює новий продукт.  

Олександр працює в індустрії більше 10 років, і у нього вражаючий портфель: його треки грали в рекламних роликах таких великих брендів, як Škoda, Puma, McDonald’s, Vodafone, Samsung, Roshen, Київстар.

Найчастіше в українській індустрії комерційної музики з автором зв’язуються через знайомих — так було з проектом «Телебачення Торонто». Компанії можуть зв’язатися з композитором безпосередньо, але це рідко. Бренди, як правило, співпрацюють з агентствами, які знімають для них відео і займаються пошуком всіх підрядників.

Історія з іноземними клієнтами схожа. Наприклад, в 2019 році Філоненко був знайдений британським агентством BETC, у співпраці з яким він написав музику для реклами Veet.

Якщо ви активний учасник ринку, індустрії, робите щось на регулярній основі, то, швидше за все, ви будете відомі в професійних колах, – резюмує композитор.

https://www.youtube.com/watch?v=GcMxXH_QEEE&feature=emb_title

Ціна питання

Основний заробіток автора, який створює музику для рекламних роликів на українському ринку, — це гонорар. Вартість композиції залежить від замовника, складності замовлення, його технічних нюансів, авторського портфоліо. Середня ціна 30 секунд готового продукту може коливатися від $150 до $700.

Клієнт платить за ваш смак. Маючи певні професійні навички і смакові відчуття, можна оперувати звуками, щоб клієнт отримав якісний і крутий продукт на виході. З того, наскільки зручно, просто і зрозуміло працювати з вами, формується і ваша плата. Чим більше хороших відгуків про вас, тим більше людей потім звертаються до вас. У якийсь момент ваш час починає коштувати дорожче», — пояснює Олександр.

Працюючи з європейським ринком, композитор також отримує роялті за трансляцію відео зі своїм музичним дизайном. На відміну від України, там працює система оплати роялті, що регулюється на законодавчому рівні. За словами Філоненка, гонорар в даному випадку не головне, адже сума роялті може значно її перевищувати. За написання музики для відео Veet, яке перебувало в ротації на всіх каналах BBC, він отримав кілька тисяч доларів роялті.

«Це в кілька десятків разів перевищує суму роялті за всі мої роботи в Україні, і я працюю тут вже 10 років», – зазначає автор.

Ліцензування

В Україні комерційна музична індустрія розвивається досить повільно. В першу чергу це пов’язано з можливостями компаній-замовників. Бюджет рекламної кампанії диктує бренду, наскільки ексклюзивним може себе дозволити продукт.

Іван Лузан
Фото — автора

Раніше для того, щоб створити рекламний ролик, вони зверталися тільки безпосередньо до композитора. Композитор писав музику для конкретного проекту, і, звичайно ж, це були великі бюджети — багато хто не міг собі цього дозволити. Зараз ситуація змінилася, – розповідає Іван Лузан, музикант, композитор і засновник студії Soncesvit.

Йдеться про ліцензування — придбання права на законне використання авторської музики в товарі покупця. В якості одного з варіантів для цього існують аудіозаписи — послуги, на яких композитори можуть розмістити свої треки, а замовник може вибрати і купити ліцензію. Найбільшим фондовим сайтом є AudioJungle, один з розділів корпорації Envato. Ціа за трек залежить від обсягу та типу ліцензії. Зокрема, у Івана є ціновий діапазон на роботу — від $ 9 до $ .

Його музика особливо популярна на AudioJungle. Через цей сервіс він ліцензував треки понад 3000 компаній, серед яких Google, BMW, Volkswagen, Mercedes, Microsoft, Hilton, Starbucks, Game of Thrones, для супроводу інтерв’ю з акторами серіалу і навіть Кабінетом міністрів України для супроводу однієї з його презентацій.

https://www.youtube.com/watch?v=aoK3mQGTFXA&feature=youtu.be

Крім того, бренди можуть ліцензувати авторську музику композитора через спеціальні агрегатори. «Колись у мене була група — Tape Flakes. Так сталося, що один з треків в альбомі був ліцензований Škoda для глобальної рекламної кампанії Škoda Fabia. Це сталося через компанію-агрегатор. Вони збирають багато музики, підписують контракти з авторами, беруть відсоток і продають музику», – пояснює Олександр Філоненко.

Ціна питання

За словами Івана Лузаня, фондові сайти мають величезну перевагу:

Специфіка аудіо записів така, що один і той же трек, той же предмет може придбати необмежена кількість людей. Точніше, не сама доріжка, а право на його використання.

Крім того, через ці сервіси компанії можуть зв’язатися з композиторами і замовити у них ексклюзивну музику. Це сталося з Іваном – після того, як Міністерство оборони Китаю зареєдувало йому трек для відео про ветеранів китайської армії, Huawei запропонувала йому однорічний контракт на роботу з китайським ринком.

Прибуток від ліцензування через акції може досягати до 4000 доларів на місяць, визнає Іван, але це далеко не межа. Такі сайти також мають недоліки – по-перше, розміщена на них музика є безоплатною, за винятком прав на треки, придбані для використання в кінотеатрі. По-друге, автор не може контролювати, хто купує його продукт і відкликати ліцензію. Про те, що компанія або бренд купувала музику, можна дізнатися тільки пост factum, з заяви.

Коли справа доходить до ліцензування авторського продукту іноземними замовниками через агрегатор, проблем з роялті немає. Але є ще один нюанс, якому Олександр рекомендує звернути особливу увагу на:

В Україні люблять купувати права на музику назавжди і на весь світ, хоча рідко рекламна кампанія триває більше трьох місяців. На Заході вони купують чітко на території і під терміни, адже від цього завжди залежить вартість.

Бонус для композитора

YouTube має систему ContentID – з його допомогою можна монетизувати треки, відстежуючи використання музики у відео без ліцензії. Під час розмови Іван відкрив звіт за 4 квартал 2020 року – 22 000 відео використовують його музику нелегально. За його словами, у автора є два варіанти: заблокувати відео або перенаправити монетизацію на себе. Другий варіант може принести композитору, власнику прав на треки близько $3000-$4000 на квартал.