У липні 2015 року в Києві, на арт-заводі «Платформа», вперше відбувся фестиваль Altas Weekend, який тривав два дні. Фестиваль коштував організаторам близько $150 000. Лайнап складався переважно з українських артистів, з якими добре дружили самі організатори. А кількість глядачів ледь перевалила за 20 000.

2019 рік вивів Atlas Weekend у статус ледь не наймасштабнішого фесту Східної Європи. Чотири головних сцени, понад сто гуртів в лайнапі, шість повних днів, власний кемпінг та низка зон відпочинку. За підрахунками організаторів вони досягли 538 000 відвідувань. 

Заснували фестиваль друзі й колеги, концертні організатори Дмитро Сидоренко та Євген Красавцев. Сидоренко розповів AIN.Business, як їм вдалося перетворити тусовочний фест для своїх в головний фестиваль країни та одну з найбільших подій Східної Європи.

atlas-weekend1
Дмитро Сидоренко. Фото: Оля Закревська / AIN.Business

Основні цифри:

538 000 – кількість відвідувань 2019; 

$5-10 млн – бюджет фестивалю;

60-70% бюджету – гонорари артистів;

8 сцен – на фестивалі (2019);

понад 250 артистів – у лайнапі (2019).

Фестиваль для друзів

Організацією концертів Сидоренко почав займатися в середині нульових, коли став директором київського гурту Robots Don’t Cry. Тоді ж робив невеликі фестивалі, зокрема Neformat Fest. Згодом він об’єднав зусилля із Євгеном Красавцевим. Разом вони створили агентство PMK Event Agency, також відоме як «Полумонокок». PMK робили концерти «Бумбоксу», «Димній Суміші», «Ляпису Трубецкому» та багатьом іншим українським та закордонним артистам.

2011 року Сидоренко почав займатися київським «Зеленим театром». В інфраструктуру вклали понад $500 000 за чотири роки. Але 2014 року через рішення прокуратури він повернувся на баланс КМДА. Сидоренко запевняє, що «Зелений Театр» в нього вирішили просто «віджати». З 2015 по 2018 ця локація майже не працювала і навіть не охоронялась, і багато з того, що було зроблено за минулі роки було вкрадене чи зруйноване.

Через те, що «Зелений театр» перестав діяти, у Сидоренка з’явився час на організацію інших проєктів. Тоді з’явилася ідея першого Atlas Weekend, який організували за місяць.

«Перший Atlas Weekend фактично був продовженням того, що ми 10 років робили в PMK із Женею Красавцевим. Це було дуже спонтанно. Ми запустили рекламу за місяць до фестивалю. Так робити неправильно. Але вийшло класно, і я вирішив, що це треба масштабувати. Ми це робили не заради грошей, а щоб створити щось велике й круте», — розповідає Сидоренко.

На перший фестиваль прийшло близько 20 000 людей. Утім його партнер не захотів далі займатися фестивалем, і з 2016 року Красавцев вийшов з проєкту. Сидоренко став єдиним обличчям-організатором Atlas Weekend. 

O.Torvald на Atlas Weekend 2015. Фото: Василь Осадчий / Atlas Weekend

«Певно, мене трошки понесло в цей період. У нас не було ані фінансового директора, ані конкретного плану, але дуже хотілося щось робити. Тому я розумію, чому Женя не захотів іти далі», — згадує Дмитро Сидоренко.

У найближчі два роки фестиваль ріс більш ніж у два рази кожного року, але фінансові показники за ним не встигали. Отримати прибуток вдалося лише 2019 року. 

Бюджет фестивалю

2015 року бюджет склав близько $150 000. Тоді більшість артистів виступали радше по дружбі, а гроші пішли на маркетинг та організацію фестивалю: від побудови сцени до оренди біотуалетів та найму охорони.

2016 року бюджет склав близько $1 млн. Фестиваль перебрався на ВДНГ та збільшив кількість днів до трьох. Серед закордонних хедлайнерів були Apocaliptica, «Машина Времени» та The Subways. У той період Сидоренку довелося продати власну 4-кімнатну квартиру на Печерську вдвічі дешевше, ніж він її купував.

Фестиваль 2017 року був найбільш ризикованим за масштабуванням. Бюджет виріс більш ніж у два рази. Кількість днів збільшилася з трьох до п’яти. Хедлайнерами стали The Prodigy та Kasabian. Цей рік став найбільш «мінусовим» за всю історію фестивалю. 

2018 року у фестивалю було понад 500 тисяч відвідувань, а хедлайнерами стали The Chemical Brothers, LP та Мартін Гаррікс. 

2019 року обіг фестивалю сягнув близько $10 млн фестиваль ішов 6 повних днів, враховуючи безкоштовний день. Хедлайнери – Black Eyed Peas, The Chainsmokers, Liam Gallagher та A$AP Ferg (замінив A$AP Rocky, який сів у тюрму та скасував тур). 2019-го року фестиваль уперше вийшов в плюс. Отримані доходи пішли на розрахунки по старих боргах.

60-70% бюджету фестивалю йде на гонорари закордонним артистам. Українські артисти дешевші, але гонорари топових хедлайнерів теж займають значну частину. 

«На другому місці — інфраструктура фестивалю та облаштування території. На третьому — реклама. Також значна частина витрат — оплата праці персоналу. На фестивалі щодня працюють 6-8 тисяч людей, які забезпечують чистоту, охорону, фудкорти, обслуговують сцену та, власне, розважають відвідувачів виступами», — розповідав операційний директор фестивалю Андрій Маркевич, додаючи що мерч, фудкорти та бари не сильно монетизуються.

Доходи фестивалю будуються так: близько 45-48% — від продажу квитків. Ще 45-48% від спонсорів. 5-10% приходить від усього іншого.

Для порівняння, бюджет фестивалю Sziget 2019 року склав $35 млн. З них 45% пішло на гонорари. Фестиваль відвідало 530 000 людей. 

Дмитро Сидоренко. Фото: Оля Закревська

Лайнап та інтерактив

Atlas Weekend, так само як більшість закордонних колег, поступово рухається від концепції суто музичного фестивалю до концепції події для друзів. 

«Нещодавно ми обговорювали це з Fedoriv і вирішили, що Atlas Weekend — це місце зустрічі з друзями, з якими ти постійно не можеш побачитися. А так, раз на рік, ти точно знаєш де вони будуть», — пояснює Сидоренко.

Саме через це щороку збільшується кількість інтерактивних зон та інших розваг на фестивалі, окрім, власне, сцен. 2019 року сцен було десять.

«У нас є яблучний сад, де ти можеш полежати на гамаках. Зараз ми домовляємося з компанією, яка купила атракціон, яких всього три в усьому світі. І ми хочемо, щоб він стояв не в Одесі в гарячий сезон, а саме у нас. Це стає особливо актуально в часи, коли закордонні хедлайнери не можуть доїхати», — каже організатор. 

Що ж стосується лайнапу, Atlas Weekend вражає своєю еклектичністю. В один час там можуть виступати Софія Ротару, The Chemical Brothers та Skillet. Організатори намагаються витримувати умовний баланс: 30% популярної музики, 30% рок-музики та 30% електронної музики. Хоча сам Сидоренко зізнається, що все ж таки є певний перекос в напрямку рокових артистів.

Букінгом артистів займається як сам фестиваль, так і партнери: зокрема PMK Event Agency та Pop Corn. 

В останні два роки час проведення Atlas Weekend збігається з ще одним великим фестивалем у Києві — UPark, який проходив на «Олімпійському» у 2018 та у Sky Family Park 2019 року. Зокрема на 2020 рік AW та UPark сперечалися за певних артистів, зокрема My Chemical Romance, які врешті були анонсовані на UPark (але згодом скасували виступ).

Окрему роль в житті фестивалю займає перший — безкоштовний — день. Його запровадили 2017 року. Партнер цього дня — телеканал М1. Під час нього на головній сцені виступають зірки української естради та великий український поп-хедлайнер. 2017 року це була Вєрка Сердючка, 2018 — Олег Винник, а 2019 — Софія Ротару.

Безкоштовний день Сидоренко називає «демо-версією» фестивалю. Задумка в тому, щоб показати людям, які раніше не бували на великих фестах, що це таке та спонукати їх придбати квитки на майбутні дні. Водночас це дає можливість Atlas Weekend кожного року бити рекорди відвідуваності. 2019 року в перший день фестиваль відвідало понад 150 000 людей.

30-40% витрат на безкоштовний день покриває КМДА. У червні 2019 року, згідно з Prozorro, фестиваль отримав на його організацію 5 млн гривень. 

Atlas-weekend-2018
Atlas Weekend 2018. Фото: пресслужба фестивалю

Побудова бізнесу

Сидоренко зізнається, що на перших порах фестиваль організовували вельми хаотично. Це призводило до багатьох проблем та факапів. 

Зміни почали запроваджувати 2017 року. Тоді до команди приєднався Олександр Санченко, який взяв на себе стосунки із державними органами. Зараз Санченко — депутат від «Слуги Народу» та співзасновник і керівник Всеукраїнської Асоціації Музичних Подій (ВАМП). Другий співзасновник — Сидоренко.

Також 2018 року з’явилося дві організації — ТОВ «Атлас Уікенд» та ТОВ «Твій Найкращий Фестиваль». 51% ТОВ «Атлас Уікенд» належить Сидоренку. Разом із ним до компанії увійшли:

  • Ірина Федорцова – 20%.
  • Ярослав Пахольчук – 19%.
  • Андрій Маркевич – 10%.

Ярослав Пахольчук зараз працює генеральним директором в «1+1 Медіа». Ірина Федорцова обіймала посади фінансового директора «1+1 Медіа», а також генеральної директорки телеканалу «ТЕТ». Із 2017 року керує стартапом TeleVagal. До Atlas Weekend вони приєдналися без прив’язки до інших компаній та взялися допомагати із побудовою процесів. Фінансовим директором став Антон Яригін, а операційним — Андрій Маркевич.

«Ярослав та Іра побудували бізнес–процеси. Це був дуже важливий крок, бо до цього ми навіть до кінця не знали, що й куди витрачається», — зізнається Сидоренко. 

За словами Сидоренка вони домовилися з партнерами, що почнуть отримувати дивіденди від фестивалю тоді, коли покриють усі борги та почнуть стабільно заробляти. 

Підрахувати точний заробіток фестивалю — неможливо, не знаючи кількість проданих квитків. Фестиваль її не озвучує, але й не приховує, що 538 000 — це кількість відвідувань, а не унікальних глядачів. 

Проте, якщо вірити Сидоренку, то 2019 року фестиваль вийшов у плюс. 

Маркетинг-директорка фестивалю Ксенія Чайковська зазначає, що при підрахунку можливих доходів часто не враховують корпоративні заходи, які влаштовує фестиваль.

«2019 року ми розробили корпоративні продажі. Для бізнесів ми робимо знижки на великі замовлення, а також продаємо локації на ВДНГ, які дотичні до території фестивалю. Там ми надаємо можливість проводити корпоративи для компаній. Цим займається окремий підрозділ корпоративних продажів», — каже Чайковська. 

Значна кількість квитків роздається друзям фестивалю та гуртів, хоча в останні роки Atlas Weekend бореться з цією практикою. Замість контрамарок він надає великі знижки, але все ж наполягає на тому, що квиток треба купувати, бо це формує звичку платити за музику. 

«І комерційним спонсорам, й інфопартнерам, і навіть моїм друзям ми донесли меседж: «Це фестиваль, він коштує грошей». Для найближчих ми зробили friendly price. Попросили всіх не ображатися», – розповідав Сидоренко 2019 року. 

Зараз абонемент на всі дні фестивалю у 2022 році коштує 3400 грн. Тобто приблизно $125. Це один із найнижчих прайсів для такого масштабного фестивалю. Для порівняння 4 дні фестивалю Opener у Польщі коштують $175, а 7 днів фестивалю Sziget обійдуться в понад $400. 

atlas-weekend-2019
Atlas Weekend 2019. Фото: пресслужба фестивалю

Проблеми й скандали

Розвиток Atlas Weekend важко назвати радісним і безхмарним. Кілька років поспіль фестиваль та самого Сидоренка супроводжували скандали та конфлікти. Найбільший із них — суперечка із квитковим оператором Karabas.com

2016 року ця кампанія взялася організовувати систему пропуску на фестивалі. Із нею виникли великі проблеми, а лайнап того року «з’їхав» на дві години вперед, що викликало обурення багатьох глядачів. Після фестивалю між Сидоренком та керівником karabas.com Максимом Плахтієм почався відкритий конфлікт. Сидоренко звинувачував Плахтія в неналежній організації системи пропуску та тому, що він відмовився віддавати зароблені фестивалем кошти. Плахтій звинуватив Сидоренка в наклепі та фальсифікаціях із квитками..

Після фестивалю 2017 року у фейсбуці та у сумнівних медіа почали з’являтися матеріали про те, що Сидоренко залишився винен багато грошей персоналові, які не хоче віддавати. Це співпало у часі із закриттям Barbara Bar, який знаходиться в приміщенні клубу Atlas. Сам Сидоренко не приховує, що борги дійсно були, але завдяки успішності фестивалю 2019 року з ними почали розраховуватись.

Окремою категорією йдуть залаштункові проблеми, які пов’язані з артистами. Зокрема, A$AP Rocky не зміг виступити 2019 року, бо потрапив у в’язницю. Його мав замінити A$AP Ferg, але спізнився на літак. Довелося чартером відправляти його за 15 000 євро у Київ. Музичну апаратуру Ліама Галлахера загубила авіакомпанія і довелося шукати інструменти по всьому Києву. 

Але найбільшою проблемою стала пандемія, через яку Atlas Weekend довелося переносити. 

Цього року організатори обіцяють провести повноцінний фестиваль, та зробити акцент на інфраструктурі, видовищах та локальних артистах, бо закордонні досі майже не виїжджають у тури. 

Наступного ж Сидоренко обіцяє повернути Atlas Weekend у традиційний формат та організувати виступи більшості хедлайнерів, які були заявлені на 2020 рік, зокрема Twenty One Pilots, A$AP Rocky та Placebo.

Інші проєкти

Atlas Weekend — далеко не єдиний проєкт, яким займається Сидоренко. 

2013 року він відкрив клуб «Юність». Арт-директором закладу став Міша Кацурін, який до того часто організовував вечірки в «Зеленці». Згодом «Юність» перейменували на Atlas, а 2015 року Кацурін вийшов із проєкту. Тоді Міша заявив, що він втомився від вечірок.

Через карантин в Atlas майже не відбувалося концертів 2020 та 2021 року, але клуб не закрився і планує працювати далі.

Також Дмитро продовжує організовувати концерти разом із PMK Event Agency. За його словами, 2019 року вони провели кілька сотень концертів. Хоча зараз цим напрямком займається переважно Красавцев.

Паралельно до перезапуску готується Barbara Bar, а також концертний майданчик на даху будівлі Atlas — Roof. Зараз Сидоренко планує засклити його, щоб розв’язати проблему шуму для навколишніх будинків.

«Зелений театр», схоже, також запрацює, коли це дозволять карантинні норми. Сидоренко зазначає, що депутат, який весь час намагався заважати роботі «Зеленки» не пройшов цього разу до Київради, і це відкрило можливості знову зайнятися локацією.

Минулого року Atlas Weekend планував зробити зимовий фестиваль на закритій локації. Але цього так і не відбулося. Натомість у Буковелі відкрили формат Atlas Weekend Bar & Apres Ski — постійно діюча весь зимовий період локація із баром, фудкортом та вечірками із діджеями.

Доволі активну діяльність впроваджує ВАМП. Також Сидоренко планує відновити серію освітніх та нетворкингових івентів, які відбувалися під назвою Music Hub ще 2016 року. 

«У найближчі місяць-два будуть гучні анонси. Будемо анонсувати великий, некомерційний, ідейний проєкт, який буде логічним продовженням і розвитком Music Hub. Під час кризи ми вирішили, що треба робити щось хороше», — каже Сидоренко.

atlas-weekend-sidorenko
Дмитро Сидоренко. Фото: Оля Закревська

Atlas Weekend 2021-2022

Перенести Atlas Weekend на рік вперед не вдалося, через те, що карантин залишився в силі у більшості країн світу. Закордонні зірки знову переносять тури, а фестивалі зміщуються на рік вперед. Тому 2021 року Atlas Weekend вирішив сконцентруватися на локальних артистах.

Фестиваль триватиме рекордні сім днів, два з яких будуть безкоштовними. Із міжнародних хедлайнерів анонсували електронного артиста Fatboy Slim. Також буде сцена білоруських артистів, сцена від M1, сцена від фестивалів «Гогольfest» та Jazz Koktebel, сцена лейблу Masterskaya.

У лайнапі розсип топових українських артистів: «Океан Ельзи», The HARDKISS, «Бумбокс», «Антитіла», «Друга Ріка», «ДахаБраха», Dakh Daughters.

2022 року Atlas Weekend сподівається повернутися зі збереженням лайнапу 2020 року та новими іменами. 

При цьому вартість квитків залишається малою, якщо порівнювати із фестивалями інших країн зі схожим розмахом. Сидоренко робить ставку на розвиток туризму.

«За економікою вартість квитка має бути в півтора-два рази вищою. Але ми розуміємо, що тоді в нас буде значно менше продажів і це буде не вигідно. Поки що наша ціна квитка – не дешева, якщо взяти середню зарплату по країні.  У Sziget 50% відвідувачів – це не угорці. Ми теж хочемо зробити ставку на туристів. Але це відбувається не швидко. У Києва є ще більше плюсів, ніж у Будапешта. Просто треба їх розкрутити в Європі, країнах пострадянського простору та, наприклад, Китаї». 

atlas-weekend-2019
Atlas Weekend 2019. Фото: пресслужба фестивалю