Українське видавництво «Основи» з 2020 року продає свої книжки через найбільший маркетплейс світу – Amazon. Ця компанія досі не представлена в Україні, а продавати через неї у США – не найпростіша задача.
AIN.Business розпитав у видавців як їм вдалося вийти на ринок США, скільки це коштувало, навіщо це потрібно та які результати за перший рік роботи.
Навіщо взагалі українському видавництву виходити на Amazon. В Україні він досі не працює, це виключно робота на Європу і США?
Раніше нас пам’ятали як «Основи, які роблять підручники українською мовою». Той період був по-своєму хороший, але зараз ми «Основи, які роблять сміливі книжкові та комунікаційні проєкти». Серед таких проєктів — унікальні англомовні мистецькі видання, які ми експортуємо по всьому світу. Ми вже маємо дистриб’ютора в Європі, наші книги можна купити в книгарнях Австрії, Німеччини чи Великобританії. Але вихід на Amazon додає нових можливостей для комунікації з міжнародною аудиторією.
Нам дуже цікава Україна. Її культурні особливості виглядають для нас унікальними. Тому нам цікаво промотувати Україну доступним іноземцю способом — через англомовні красиві книги, які приємно тримати в руках, вдома на журнальному столику чи на полиці в офісі.
Власне, вся наша робота зараз — це робити помітною українську культуру на мапі світу. Для цього ми створили наші англомовні видання Balcony Chic, Orthodox Chic, Soviet Modernism, Ukrainian Railroad Ladies, серію Awesome. З найновішого цьогорічного — це журнал про українську фотографію SALIUT Magazine, який отримав неймовірний відгук від аудиторії, в тому числі іноземної, а також The Art of Ukrainian Sixties — комплексне видання про мистецтво українських шістдесятників з текстами від мистецтвознавців та більше 400 картин.
Ще чимало проєктів в процесі, наприклад, видання Alexander Dubovik: The Signs, яка розповідатиме про життя та мистецтво художника-шістдесятника Олександра Дубовика. Цю книгу ми готуємо разом із Stedley Art Foundation.
Який сам процес виходу? Які документи потрібні, з якими складнощами стикалися?
Для початку потрібен акаунт продавця на Amazon. Система запропонує обрати план, за яким продавець сплачуватиме або фіксований відсоток від одного проданого товару, або фіксований відсоток за місяць, незалежно від кількості продажів. Обов’язково необхідна реєстрація бренду у США.
Загалом, Amazon — це величезна корпорація, яка має чіткі правила для ведення бізнесів на своїй платформі. Якщо цих правил не дотримуватися чи ігнорувати їх (наприклад, писати фейкові рев’ю під товарами, щоб збільшити видачу у пошуку), можна дуже швидко попрощатися з власним магазином. Тому ми одразу були налаштовані на чітке вивчення правил ведення магазину чи оформлення документів.
Наш магазин знаходиться за цим лінком (прим. — локацію в Україні потрібно змінити на будь-яку європейську чи американську, щоб побачити його)
Ціни на Амазоні відрізняються від цін в Україні? Яку комісію забирає сервіс та банківські системи під час транзакції?
Наші ціни на Amazon та ціни на англомовній версій власного сайту не відрізняються. Працюємо за системою, що ми за свій кошт надсилаємо на склад Amazon свій товар, а вже Amazon сам виконує всю логістику і забирає при цьому 50% ціни на роздрібний продаж.
В яку аудиторію ви цілитеся за кордоном? Це діаспора чи все ж таки локальні жителі також? Якщо локальні – то чим ви намагаєтеся їх зацікавити?
Тренд на візуальні книжки сильніший за кордоном, — там аудиторія більше звикла до таких видань. Хоча загалом цей напрямок для видавництв складний і ринок візуальних книг малий. Але тренд однозначно варто розвивати.
Відтак, ми не розділяємо аудиторію окремо на діаспору та просто іноземців, охоплюємо їх усіх. Візуальні книги дозволяють водночас розповісти про важливе, але при цьому зберегти тяглість та уникнути в читача відчуття, що він витрачає дарма час. А коли це візуальні книги на кшталт Balcony Chic, Orthodox Chic, Ukrainian Railroad Ladies чи Soviet Modernism — тоді вони не просто красиві, а й несуть в собі унікальне смислове навантаження, яке хочеться обдумувати, обговорювати та ділитись ним.
Чи впроваджуєте ви якісь маркетингові активності на тому ринку? Якщо так, то які?
Ринок США — дуже конкурентний та дорогий, вийти на нього надзвичайно складно. Звісно, лише відкриттям магазину на Amazon це не вирішується. Тому ми не зациклюємось тільки на ньому одному, а намагаємось паралельно працювати з іншими інструментами та ринками європейських країн: Німеччини, Італії, Португалії. Це комплексна робота, яка потребує систематичності та якісної реалізації всіх тих же інструментів, якими ми користуємось в Україні, тільки у значно більших масштабах: це і робота з медіа, інфлюенсерами, діджитал-кампанії, промо-акції.
Які результати запуску на цей момент? Якщо були інвестиції, то чи окупилися вони?
На початку 2020 року у нас не було практично жодного замовлення з-за кордону, ми тоді тільки оновили англомовну версію власного сайту та розпочали роботу над магазином на Amazon US. Пандемія, яка хоч і вдарила економічно, але дуже змотивувала прискоритись з міжнародним промо наших проєктів, відтак ми почали системніше працювати з іноземними медіа, перевели більшість комунікації у діджиталі на англійську мову, випустили давно плановані англомовні Orthodox Chic та Ukrainian Railroad Ladies, про які охоче писали закордонні видання. Отримали свої перші виходи в The Guardian, The Calvert Journal, KALTBLUT, The New York Times, WIRED та почали працювати з іноземними блогерами. Як результат: щотижня маємо не менше десятка замовлень з-за кордону.
Загалом ми вклали в цей проєкт близько $20 000. Про повернення інвестицій поки ще рано говорити: ми все ще працюємо над тим, аби те, що ми почали у 2020-му працювало системно та злагоджено зараз і надалі. Плануємо отримувати до 40% доходу з іноземних ринків у 2022 році. Цей показник вважатимемо першим успіхом.
Амазон – це кінцева ціль, чи ви хочете виходити й на інших рітейлерів? Якщо так, то яких і навіщо?
Amazon в жодному разі не кінцева ціль, це швидше інструмент, завдяки якому ми можемо бути ближчими до своєї аудиторії. З Amazon зручно, тому що ми не ведемо комунікацію з покупцем напряму і не доставляємо йому товар. А ці процеси займають багато часу, якщо ними займатися самостійно. В Європі у нас вже є один дистриб’ютор Gazelle Books. Але, звісно, це також лише один з інструментів і ми ще самостійно напряму виходимо на книгарні у Європі та співпрацюємо з ними.