5 липня редакція AIN.UA випустила одразу дві новини про підвищення тарифів: зміни анонсували Uber та Bolt. Окрім того, у соцмережах помітили, що час очікування авто збільшився, а при виклику автомобіля все частіше видно позначку «підвищений попит», незважаючи на те, є час пік чи немає. Редактор AIN.UA пояснює, чому так сталось і чому підвищення тарифів навряд щось кардинально змінить. 


Головною причиною зростання тарифів стало різке зменшення кількості водіїв, що викликало постійний дисбаланс між попитом та пропозицією. Як відомо, алгоритми сучасних додатків вирівнюють цю невідповідність за допомогою ціни. Тобто, якщо у певному районі міста мало водіїв і багато бажаючих викликати авто, система піднімає тариф за допомогою пікових коефіцієнтів.

Зазвичай коефіцієнти х1.5-2.5 можна побачити лише в пікові години, але останні 4-6 тижнів підвищені ціни тримаються протягом майже усього дня у всіх районах великих міст. Усе через брак водіїв.

Водіїв стало менше, оскільки:

  1. Всі три головні гравці протягом року активно відкривають нові міста даючи змогу водіям, що приїжджали до мегаполісів для підробітку, повернутись додому і працювати у рідних містечках. Для багатьох таксування у Києві було свого роду підробітком, самі вони з інших міст. Раніше кардинальне зменшення числа водіїв можна було побачити у березні-травні 2020-го, коли країну закрили на карантин і всі повернулись по домівках. 
  2. Історично літній сезон досить низький і водії часто беруть на цей час «відпустки».
  3. Основні обмеження на виїзд до найближчих країн вже знято, тому частина таксистів спокусилась на вже таке звичне «заробітчанство». У сусідніх країнах платять більше. 

Реакція сервісів

Uber, а потім Bolt, підняли тарифи. Здавалось би, пасажири уже й так платять забагато, але тут інша логіка. 

  • Новина про підняття тарифу є досить позитивним імпульсом для водіїв і направлена на їх активне залучення до платформ для співпраці.
  • При цьому реальну ціну ніхто піднімати не збирається, адже середній чек і так відчутно виріс (з 85 грн до 120 грн) і пасажири все частіше відмовляються від комфортного транспорту через надто високий прайс. Це призводить до значних втрат агрегаторів, тому фінальною метою є саме зниження ціни, а не її ріст.

Механізм простий:

Збільшення тарифу -> збільшення привабливості для водія -> збільшення числа водіїв на платформі -> відновлення балансу водій/пасажир -> зменшення коефіцієнтів -> зменшення фінальної ціни.

Якщо сюди додати ще й можливість сервісів впливати на активність цього динамічного коефіцієнта, то протягом найближчих тижнів точно не варто очікувати на збільшення цін. Скоріше — і на певне її зниження.

Агрегатори таксі не люблять часто переглядати тарифи, оскільки це негативно впливає на відчуття стабільності у автопарків. Саме тому, на новий перегляд тарифів протягом найближчих місяців очікувати точно не варто, особливо якщо говорити про зниження ціни.