рекламний
ринок
україни
ретроспектива
з 1991 по 2021
Редакція AIN.UA спільно з Havas Creative Group Ukraine створила ретроспективу розвитку української рекламної індустрії від часів здобуття незалежності нашою країною. Група Havas існує на ринку вже 27 років. Про те, який підхід дозволив компанії успішно працювати протягом десятиріч, а також до чого тут історичний контекст — читайте у 2-х серіях спецпроекту.
рекламний
ринок
україни
ретроспектива
з 1991 по 2021
Редакція AIN.UA спільно з Havas Creative Group Ukraine створила ретроспективу розвитку української рекламної індустрії від часів здобуття незалежності нашою країною. Група Havas існує на ринку вже 27 років. Про те, який підхід дозволив компанії успішно працювати протягом десятиріч, а також до чого тут історичний контекст — читайте у 2-х серіях спецпроекту.
У 2019 році обсяги рекламного медіаринку в Україні склали понад 24 мільярди гривень. 2020-й видався не легким, та попри пандемію та коронакризу, ринку вдалось втримати позиції та зберегти обсяги на позначці 2019 року. Вже у 2021 році, згідно з оновленими прогнозами Всеукраїнської рекламної коаліції, рекламна галузь зросте ще на 18%. Такі темпи росту зберігаються вже багато років, але починалося все з романтиків, які колись заповнили нову нішу на ринку — рекламну.
1/3
1 ЕТАП
1991-2004: зародження рекламного ринку України
У 1992 в Україні з'являється інтернет і офіційний домен «.ua». Перший український сайт буде створено приблизно в 1996-1997 роках.
У 1993 році анонсовано мобільний зв'язок. Тоді Леонід Кравчук зробить перший дзвінок з мобільного телефону. Через три роки в Україні запустять 2G.
До речі, мобільний, з якого телефонував Леонід Кравчук, коштував $2800. Додатково $850 платили за підключення, $150 за абонплату, а вхідні-вихідні дзвінки коштували приблизно долар.
Тоді за ці гроші можна було купити нерухомість у Києві. Перші SMS стали можливими тільки в 1998 році, а доступ до інтернету з'явився у 2000 році.
У цей період з'являються відомі телеканали та радіостанції
Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо Телебачення та радіо
Преса
У спадок від СРСР Україна отримала понад 2 000 газет і журналів. На початку 1990-х були засновані перші ділові видання України, такі як: «Дело», «Бізнес», «РИО», «Авізо», жіночі журнали «Наталі», «Єва» та багато інших. А вже на початку 2000-х налічувалось більш як 6 000 видань.
Рекламний ринок
«Криза 1998 року безпосередньо була викликана дефолтом Росії, а також обвалом пірамід держоблігацій. Вона минула напрочуд легко, як сезонний грип: вже наприкінці 1999 року почалось стрімке зростання економіки, яке тривало майже 10 років. Всі почали цікавитись, коли рекламний ринок в Україні досягне мільярда доларів, хоча ще наприкінці 90-х він був трохи більшим за 100 мільйонів. Усі перебрались в офіси класу А і В+ і вдягнули дорогі джинси».
Це був період становлення усього українського рекламного ринку, а отже існувало безліч відкритих можливостей для новостворених агенцій. Вони тільки-но почали з'являтися у вигляді компаній з повним спектром послуг без жодної спеціалізації. І тоді, ще під назвою Euro RSCG, команда Havas Creative Group Ukraine була однією з перших серед міжнародних компаній. З того часу вони постійно змінювалися відповідно до розвитку індустрії та трендів.
Дослідження медіаринку
Від початку ринок телебачення офіційно зовсім не вимірювався. Вже з 1998 року повноцінні дослідження почали проводитися компанією AGB Ukraine.

З 1997 моніторинг зовнішньої реклами та реклами в метро здійснювався компанією Socis, повноправним членом Gallup International Association. А з 2001 року — холдингом TNS Ukraine.
Цікавий факт: коли медіаринок ще ніхто офіційно не вимірював, цільова аудиторія у більшості випадків була просто 25-45 років. Бо вважалося, що до 25 років у людей немає фінансової спроможності купувати товари, а після 45 років, якщо і є, то ці споживачі надто консервативні для нових товарів.
Реклама в законі
У 1993 році був введений додатковий податок на рекламу. Відтепер за розміщення одноразової реклами усіх видів ставка збору становила 0,1%, а за розміщення реклами на тривалий час — 0,5%. Ця ставка діє й досі.

Закон України «Про рекламу» був прийнятий у 1996 році та в наступні роки до нього поступово вносили зміни. Вже у 2011 була заборонена реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
У 1997 на рекламному ринку з'явиться Всеукраїнська рекламна коаліція (ВРК), яка існує і зараз. Її місія — сприяти розвитку рекламної галузі. Максим Лазебник, її виконавчий директор, очолює команду з 2000 року.
Хто ці люди, які почали робити рекламу?
Перші рекламісти в Україні — це люди зовсім інших професій: інженери, математики, журналісти. Адже спеціальності «рекламник» тоді ще не існувало. Галузь реклами була романтизованою, люди мріяли спробувати себе у незвичній творчій професії. Водночас на ринок заходили міжнародні агенції, а разом з ними й експати, які привносили нове розуміння роботи цієї індустрії.

Популярності професії додавала й поп-культура. У фільмах та серіалах того часу можна побачити успішних героїв з рекламної індустрії. Наприклад, у фільмі «Чого хочуть жінки» Нік Маршалл, головний герой, працював у міжнародній рекламній агенції та дуже хотів отримати посаду креативного директора.
У серіалі «Секс у великому місті» Саманта Джонс, PR-менеджер, у якої є власна PR-агенція.
У серіалі «Друзі» Чендлер Бінг отримує повну зайнятість на посаді молодшого копірайтера.
Як була влаштована робота?
Перші оупенспейси, у форматі яких працюють зараз майже всі офісні працівники, з'явилися саме тоді. Серед офісних комп'ютерів у 90-ті частіше за все можна було побачити IBM. А вже на початку 2000-них різномаїття ПК зросте.
Сьогодні вже є покоління, які ніколи не бачили факси та пейджери, але в ті часи офісні працівники саме ними й користувалися у роботі. Складно повірити, та останні абоненти пейджингового зв'язку відмовилися від цієї послуги лише у 2011 році.

Поступово спілкування колег переходило в інтернет, коли з'явилися перші електронні поштові служби. Російський @Mail.ru запрацював у 1998 році, а поштовик «Яндексу» — у 2000-му. І нарешті, у 2004 році була анонсована поштова служба Gmail.
Outlook Express, програма для роботи з електронною поштою, з'явилася у складі операційних систем Windows у середині 90-тих. Приблизно в той же час в Україні почали створювати перші документи за допомогою Microsoft Office. Не можна не згадати й про ICQ, а разом із ним — про смайли та перші статуси у цьому месенджері.

А ще популярною була платформа для ведення онлайн-щоденників — LiveJournal, вона з'явилася у 1999 році.
Кейси того часу
Через те, що всю рекламу в країні робили люди без досвіду, звісно ж, траплялися й гучні факапи. У команді Havas Creative Group Ukraine згадали історію про воду в пляшках Blue Water від компанії F&K Waterhouse. Здавалося б назва «Блакитна вода», що тут такого? Але під час трансляції рекламного ролику з телевізора постійно звучала назва «Блю вота». Тож споживачі були не в захваті, і з асоціацією «чиста вода» у цієї компанії так і не склалося.
Криза 1998 року
Revo Energy, Euro RSCG Kiev, 2007
Non Stop, Euro RSCG Kiev, 2006
Юрій Когутяк,
President Havas Creative Group Ukraine
2 ЕТАП
2004 - 2012: Діджитал — новий напрям у рекламі. Поділ на окремі експертизи
Бездротовий інтернет
З середини 2000-х в Україні нарешті з'являється бездротовий інтернет. Його представила компанія «Київстар», та поки це був лише мобільний GPRS.
Рекламний ринок
В той час WAP-трафік коштував $2 за один мегабайт. Один з найдорожчих тарифних планів коштував близько $100 на місяць і включав близько 30 МБ.
Обсяги рекламного ринку за 2004-2007 роки зросли майже вдвічі. Клієнти потребували нових рішень та більшої ефективності, бо проекти з розвитком індустрії та медіаканалів значно масштабувались. З'явився новий тренд на перехід від агенцій з повним спектром послуг до вузькоспеціалізованих агенцій.

Тож Euro RSCG (майбутній Havas Creative Group Ukraine) сформувала 3 окремих компанії: Euro RSCG New Europe, Euro RSCG 4D та Euro RSCG Kiev. Співпрацюючи з міжнародними та локальними брендами, агенції надавали такі послуги, як брендинг, креатив, медіапланування та розміщення, Event/BTL та PR.
брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування розміщення event btl pr брендинг креатив медіапланування
Кейс «Бонжур» Euro RSCG Kiev, 2006
У 2006 році екрани українських телевізорів заполонила сексуальна реклама «Бонжур». Це одна з робіт Euro RSCG Kiev. Старший копірайтер Олександр Коптєв, який займався створенням цього ролика, коментував тоді:
«Чотири місяці пітчу, півтора місяця підготовки, 4 інтенсивних знімальні дні та ... 2 місяці шліфування отриманого матеріалу. Зйомки проходили в Бейруті, столиці Лівану, напередодні католицького Різдва. Складні декорації збудували всього за два дні! В Україні зробити таке було б просто неможливо».
Кейс «Амур», 2008
У 2008 році компанія Euro RSCG Kiev анонсувала масштабний проект «Боги любові» для Amour, бюджет якого склав понад $1 000 000. Катерина Бурляй, яка тоді працювала Client Service Director у компанії, поділилася спогадами щодо підготовки кампанії:
«Два з половиною місяці препродакшну пролетіли як два тижні. За цей час була виконана величезна робота. Ми затвердили шутінг-борди, розроблили ескізи декорацій, пошили костюми, знайшли головних героїв і, найголовніше, розробили готовий макет острова-храму амурів. Це архітектурне диво заввишки в чотири метри проектували й будували в Італії. В Україну його везли два справжнісіньких трейлери в супроводі майстра з Риму, який керував процесом складання будівлі. На це витратили майже два дні. Але зусилля були того варті».
А потім почалася нова криза
«Тригером кризи 2008 року стало банкрутство Lehman Brothers. Цю кризу очікували, здається, усі, окрім тодішнього прем'єр-міністра України. Ми були до неї морально готові, але що поробиш, індустрію стрімко потягнуло вниз. Можна, напевне, радіти, що криза стала наслідком вже глобальних процесів, а не негараздів у північних сусідів. Було складніше, ніж у 1998 році, але вже роки за 2–3 ринки відновилися і почалося хоч і не стрімке, але впевнене зростання».
Юрій Когутяк,
President Havas Creative Group Ukraine
Поширення інтернету
Технологічний прогрес вже було не зупинити, і у 2007-2012 роках в Україні стався справжній інтернет-бум. За даними Factum Group, у 2007 році інтернетом користувалися близько 20% українців, а вже у 2012 їхня кількість зросла до 50%.

Звіт компанії IDC у 2008 році також свідчив про стрімке зростання кількості комп'ютерів на українському ринку. Постачання персональних комп'ютерних систем (включаючи десктопи, ноутбуки й сервери x86) зросло більш ніж на 55%.
Ґаджети
9 січня 2007 року Стів Джобс на конференції Macworld Expo анонсував перший IРhone.
Історія з Android розпочалася дещо раніше. У 2005 році корпорація Google придбала компанію Android, Inc. за 130 мільйонів доларів. У 2007 компанія офіційно анонсувала відкриту платформу Android.
3G зв'язок
Звична для нас 3G-мережа була анонсована у 2007 році, тоді ще державним, оператором «Укртелеком» в діапазоні 2,1 ГГц. Ліцензії у цьому ж діапазоні «Київстар», Vodafone і lifecell отримають пізніше — у 2015 році.
Контекстна реклама
Відомий на весь світ сервіс контекстної пошукової реклами Adwords від компанії Google з'явився ще у 2000 році. У 2009 році в Україні стала доступною функція регіонального таргетингу. А вже у 2011 компанія Google в Україні запустила таргетинг по деяким містам.

Система «Яндекс.Директ» з'явилася у 2001 році. У 2007 році компанія анонсувала «Яндекс.Метрику» — інструмент для оцінки ефективності рекламних кампаній.
Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі Соціальні мережі
З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися й в Україні. З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися й в Україні. З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися й в Україні. З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися й в Україні. З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися
Монетизувати соціальні мережі почнуть вже в середині 2000-их. Коли у 2006 році середня кількість переглядів YouTube досягла відмітки приблизно у 9 000 000, на платформі з'являється перша реклама. У 2007 була започаткована партнерська програма, а згодом, за кілька років, анонсовано прямі трансляції.
SMM
Доступ до інтернету з'являвся дедалі у більшого числа користувачів, водночас і соціальні мережі росли неймовірними темпами. Це призвело до появи у середині 2000-них років нової галузі спеціалізації — SMM.
Що зникло?
Поки у галузі виникали нові спеціальності, деякі професії та речі безслідно зникали:
трафік-менеджери
факси
пейджери
податок на рекламу
Найпопулярніші сайти
За даними інформаційної компанії Alexa.com, у 2011 році
в топ-10 найбільш популярних сайтів в Україні входили:
Google
ВКонтакте
Mail.Ru
Яндекс
YouTube
Подробиці
Корреспондент
Українська правда
Обозреватель
Форум
Rozetka.ua
УНІАН
3 ЕТАП
2012 - 2016: Тренд на 360 і об'єднання Havas Worldwide Ukraine
1. Єдиний центр управління і тренд на сервіс 360°
Стрімкий розвиток спеціалізацій маркетингу, інтернет-реклами та соціальних мереж призвели до нового тренду — інтегрованих маркетингових кампаній або 360°. На ринку з'являлося все більше складних рекламних кампаній, які були об'єднані однією ідею, що розкладалася на безліч каналів та інструментів. Тому брендам доводилось одночасно співпрацювати з великою кількістю вузькопрофільних компаній і збирати стратегію в одну цілісну картинку ставало дедалі важче. Саме тоді почав зростати попит на комплексну 360°-підтримку від рекламних агентств.

2. GO DIGITAL!
У 2012 група Havas прагнула посилити діджитал-експертизу, аби створювати ефективні інтегровані рішення для власних клієнтів. Тож було створено агентство Havas Digital Kyiv. До речі, категорія digital-реклами вперше з'явилась у дослідженнях Всеукраїнської рекламної коаліції вже через рік після запуску агентства. Все тому, що компанія хотіла йти в ногу з часом і не прогадала зі стратегією.
3. Stories
За рік до цього у США запускають Snapchat. Саме ця соціальна мережа сприяла появі таких форматів як Stories та AR-маски. У 2016 році згадана функція з'явилась і в Instagram.
4. Запуск Havas PR Kyiv
У 2014 році Havas PR Kyiv увійшло в Havas Worldwide Ukraine і стало шостою агенцією у групі.
5. Революція 2014 року
2014-й назавжди увійшов в історію України як рік, коли відбулась Революція гідності, що безперечно змінила життя українців. Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine, ділиться:
«До 2020 року я думав, що найважчою кризою була криза, спричинена російською агресією 2014 року. На відміну від попередніх криз, ринок навіть у гривнях впав майже на 30%, а беручи до уваги девальвацію, в доларовому еквіваленті індустрія зменшилась в 3–4 рази. Ми розривались між порятунком бізнесу і допомогою Майдану, пізніше — госпіталям і пораненим. У 2015 році, здавалось, все зупинилось: клієнти симулювали маркетингову діяльність, кількість співробітників зменшилась майже вдвічі, в якийсь момент долар був навіть по 40»
6. Епоха нових медіа
Революція гідності стала випробуванням для традиційних медіа. Висвітлення подій потребувало швидкості реагування та виняткової прозорості. Саме у цей час, а точніше у листопаді 2013 року, 8 журналістів заснували «Громадське телебачення». Через рік YouTube-канал медіа став найбільшим каналом в історії платформи за кількістю годин, показаних у прямому ефірі.

Онлайн-трансформація зачепила не тільки телебачення. У 2014 році команда ведучих «Просто Раді. О» створює проект «Радіо Аристократи». Спільно з «Радіо Пюре» ці станції стають першопрохідцями серед онлайн-станцій в Україні для нішевої аудиторії слухачів.
Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine
7. Бум на все українське
2014 подарував українцям гордість за країну та віру у власні сили. Революція гідності й трагедії війни як ніколи згуртували громадян і підняли масштабну хвилю патріотизму. Любов до всього українського вплинула на багато індустрій. Одна з таких — мода. У 2014 році з'явилася маса нових брендів made in Ukraine, а одяг з патріотичними принтами став напрочуд популярним.
8. Знімання рекламних роликів за кордоном
Оскільки ринок локальних продакшенів лише формувався, у той час рекламістам доводилось шукати локації, команду та масовку для зйомок роликів за кордоном. Доля і ТЗ могли відправити працівників індустрії ледь не на кінець світу, як це було в історії зі зйомками ролику Jacobs командою Havas Ukraine у 2015 році. Локація — Кейптаун, продакшн — німецький, режисер з Лондона, актори з Європи та частина місцевих. А в процесі узгодження брали участь представники 40 країн. Лише уявіть це листування!
9. Чат-боти та месенджери
У 2011 Apple презентувала світу Siri. Відтоді стало зрозуміло, що чат-боти, які існували ще у 90-х, не просто стали частиною нашого життя, а ще й здобули голос. Проте справжній бум чат-ботів в Україні стався у 2016 році, після появи кількох нині мегапопулярних месенджерів: WhatsApp, Viber, Facebook Messenger та Telegram.

До речі програма Skype, яка була створена у 2003 році, на відміну від того ж ICQ відпочатку була адаптована під голосовий зв'язок, і вже з 2008 року почала підтримувати відеоконференції.
10. Мікротаргетинг та безпека даних
У 17 серії 11 сезону Сімпсонів, яка вийшла на екрани у 2000 році, Ліза Сімпсон стає наступним президентом США після Трампа. Тоді аудиторія сприйняла це як дотепний жарт, проте у 2016 році передбачення авторів мультсеріалу справдились. Та фахівців комунікаційного ринку вразило інше: після перемоги Дональда Трампа на виборах 2016 року швейцарське видання Das Magazin провело журналістське розслідування. За його результатами виходило, що в руках експертів Facebook перетворився на зброю рекламної кампанії Трампа, оскільки його політтехнологи використовували мікротаргетинг та детальне сегментування аудиторії. Після цього випадку питання безпеки персональних даних набуло ще більшого резонансу, адже тепер стало зрозуміло настільки сильно дані здатні впливати на хід історії людства.
З травня 2017 року «ВКонтакте», «Одноклассники», Mail.ru, «Яндекс» та інші російські сервіси були заблоковані на території України указом президента, як додаткові санкції проти російської агресії.
Еволюція інфлюенс-маркетингу
Інтернет принципово змінює вплив звичайних користувачів на рекламу. Зараз термін «інфлюенсер» асоціюється у першу чергу з соціальними мережами, лакшері-зображеннями у кавових тонах в Instagram та божевільними челенджами у TikTok. Але ще задовго до появи Facebook та YouTube бренди використовували інфлюенс-маркетинг у своїх промокампаніях.
Зірки кіно, музики та спорту

У 80-ті та 90-ті цей вид маркетингу досяг свого аналогового піку. Прізвище «Джордан» почало міцно асоціюватися не тільки із зіркою баскетболу, але і з фасоном кросівок Nike, Майкл Джексон писав рекламні пісні для Pepsi, а коли Ніколь Кідман на початку 2000-х стала обличчям рекламної кампанії «Шанель», міжнародні продажі парфуму виросли на 30%. Проте, реклама у знаменитостей незабаром стала менш ефективною, тому що люди не завжди мали змогу співвіднести себе з образом життя і цінностями зірки.
Перші блогери

З появою інтернету в змаганні за рекламні контракти у селебрітіз з'явились потужні конкуренти — блогери. У 90-х це були люди, які одразу усвідомили важливість «всесвітньої павутини». Одним з них був Джастін Холл, який у 1994 створив власний блог, що складався з оглядів прикладів HTML. New York Times назвав Холла «батьком-засновником особистих блогів». У 2003 році з'явилося слово «влоги», утворене від злиття слів «відео» і «блог». Ще через рік словник Merriam-Webster назвав «блог» словом року. Поступово межа між блогосферою та ЗМІ почала стиратися, і вже сьогодні ми сприймаємо їх як додатковий медіаканал.

Реаліті-шоу

Публіка потребувала більш реалістичної картинки. Тому у 2000-х реальне життя і життя на екрані злилися у реаліті-шоу, таких як «Холостяк» або «Сімейство Кардаш'ян», учасники яких поступово перетворилися на лідерів думок.
Соціальні мережі

З появою соціальних мереж, таких як Facebook, Instagram, Twitter і YouTube, користувачі отримали можливість ділитися своїми історіями та враженнями з повсякденного життя. Звичайно, знаменитості й зірки реаліті-шоу відразу зібрали тисячі послідовників завдяки вже наявній популярності. Але крім зірок, у соцмережах почали з'являтися люди, що створюють цікавий і привабливий контент у різних категоріях.

Нано- та мікроинфлюенсери, віртуальні лідери думок

У 2021 році можна з упевненістю сказати, що ми знаходимося на піку популярності інфлюенс-маркетингу. В тренді — нано- та мікро-інфлюенсери, які спеціалізуються на вузьких темах і мають невелику кількість підписників, а також віртуальні блогери, такі як, наприклад, Lil Miquela.
Havas Worldwide Group Ukraine змінює керівництво
На позицію СЕО Havas Worldwide Group Ukraine призначили Наталію Морозову.

Її завдання стало сприяти стабільному зростанню групи компаній, вибудовувати стратегію і вектор розвитку. Після тривалого періоду трансформацій компанія вирішила остаточно стерти кордони між креативом, технологіями та digital на шляху до інтегрованих комунікацій.

Наприкінці 2016 року на глобальному рівні Havas Group провела ребрендинг, і Havas Worldwide Group Ukraine стала Havas Creative Group Ukraine. Слоганом нового етапу для компанії став: To Better Together! Юрій Когутяк залишився Президентом Havas Creative Group Ukraine.
To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better
Розуміючи потреби бізнесу, Euro RSCG вирішила об'єднати власні агентства під одним брендом — Havas Worldwide Ukraine. Рекламна агенція Euro RSCG New Europe перетворилася на Havas Ukraine, креативна агенція Euro RSCG Kiev стала Havas Kyiv, а агенція маркетингових сервісів Euro RSCG 4D була перейменована в Havas Engage.
To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better Together! To Better
4 ЕТАП
2017: інтеграція різноманітних форматів, інфотеймент
Цифрова ера здійснила революцію в індустрії розваг. У центрі людського існування з'явилося головне слово — розваги. Розваги поступово почали проникати в усі сфери життя. Цей тренд трохи пізніше підтвердило глобальне дослідження, яке Havas Group провела у 2019 році. Згідно з отриманими даними, зараз 83% респондентів вважають розваги життєвою необхідністю.
Виходячи з цієї тенденції, ще у 2017 році у світі відбулося злиття двох компаній-гігантів: медіаконгломерат Vivendi* та Havas Group. Голова правління та акціонер Havas Group Вінсент Боллоре прокоментував угоду для французького Reuters:
«Потужний контент може принести багато чого для реклами, а реклама — для світу розваг. Відтепер Havas матиме можливість скористатися експертизою Vivendi в галузі управління талантами, створення та розповсюдження контенту. Vivendi ж, зі свого боку, отримає доступ до експертизи Havas зі споживчої поведінки, аналізу даних та нових креативних форматів»
* Для розуміння: Vivendi — це компанія, яка в першу чергу орієнтована на цифрові розробки. Окрім Havas Group, вона володіє французьким телеканалом Groupe Canal +, що продюсує кіно, також світовим лідером музики Universal Music Group, групою видавничих компаній Editis, компанією з виробництва відеоігор Gameloft та відеохостингом Dailymotion.
Кейс Havas Group з Universal music
Відтоді Havas Group спільно з Vivendi створює масштабні проекти, що стають популярними у світі. Один з таких — кампанія у колаборації з Imagine Dragons. Завданням було привернути увагу глобальної аудиторії до Дубая. Тож разом з гуртом вони створили відео під пісню Thunder, у якому показали скільки дивовижних речей очікує на туристів у місті під час відпочинку.

Та це не єдиний проект компанії, створений на стику технологій і розваг, ось ще кілька кейсів:
Спонсорство «X-Фактор» з Nescafé Gold
У 2018 році Havas Digital Kyiv анонсував спонсорство «X-Фактор» брендом Nescafé Gold. Для цього команда створила масштабну digital-кампанію. Виступаючи у ролі партнера Shazam, Havas запропонували бренду унікальну можливість для інтеграції на українському ринку: у цьому проекті користувачі отримали можливість відчути себе справжніми зірками «X-Фактор» за допомогою музичного додатка. В результаті охочі записали 68 000 відео з власним виконанням пісень.
Штучний інтелект для Renault Duster
У тому ж 2018, аби підтримати новий Renault Duster у цифрових каналах, Havas Digital Kyiv створили перший в Україні вебсайт на основі штучного інтелекту. Він визначав побажання користувачів щодо спілкування з ними, пропонував ідеальну конфігурацію Renault Duster, пункти призначення для подорожей та допомагав підтримувати позитивний настрій.
1 етап. 1991-2004: зародження рекламного ринку України
У 1992 в Україні з'являється інтернет і офіційний домен «.ua». Перший український сайт буде створено приблизно в 1996-1997 роках.
У 1993 році анонсовано мобільний зв'язок. Тоді Леонід Кравчук зробить перший дзвінок з мобільного телефону. Через три роки в Україні запустять 2G.

До речі, мобільний, з якого телефонував Леонід Кравчук, коштував $2800. Додатково $850 платили за підключення, $150 за абонплату, а вхідні-вихідні дзвінки коштували приблизно долар. Тоді за ці гроші можна було купити нерухомість у Києві. Перші SMS стали можливими тільки в 1998 році, а доступ до інтернету з'явився у 2000 році.
У цей період з'являються відомі телеканали та радіостанції
1991
1992
ICTV, ТЕТ, УТ-2
УТ-3, «Україна»
1993
1994
«Люкс FM», «Просто Ради.О»
1995
«Русское Радио» Україна, Europa Plus, «Ретро FM»
1996
«Інтер»
1997
1+1, СТБ
1998
«Радіо Шансон»
1999
«Новий канал»
ХІТ FM
2000
2001
2002
М1
Kiss FM, NRJ Ukraine, «Мелодія FM»
2003
2004
Преса

У спадок від СРСР Україна отримала понад 2 000 газет і журналів. На початку 1990-х були засновані перші ділові видання України, такі як: «Дело», «Бізнес», «РИО», «Авізо», жіночі журнали «Наталі», «Єва» та багато інших. А вже на початку 2000-х налічувалось більш як 6 000 видань.
Рекламний ринок

«Криза 1998 року безпосередньо була викликана дефолтом Росії, а також обвалом пірамід держоблігацій. Вона минула напрочуд легко, як сезонний грип: вже наприкінці 1999 року почалось стрімке зростання економіки, яке тривало майже 10 років. Всі почали цікавитись, коли рекламний ринок в Україні досягне мільярда доларів, хоча ще наприкінці 90-х він був трохи більшим за 100 мільйонів. Усі перебрались в офіси класу А і В+ і вдягнули дорогі джинси».
Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine
Це був період становлення усього українського рекламного ринку, а отже існувало безліч відкритих можливостей для новостворених агенцій. Вони тільки-но почали з'являтися у вигляді компаній з повним спектром послуг без жодної спеціалізації. І тоді, ще під назвою Euro RSCG, команда Havas Creative Group Ukraine була однією з перших серед міжнародних компаній. З того часу вони постійно змінювалися відповідно до розвитку індустрії та трендів.

Дослідження медіаринку

Від початку ринок телебачення офіційно зовсім не вимірювався. Вже з 1998 року повноцінні дослідження почали проводитися компанією AGB Ukraine. З 1997 моніторинг зовнішньої реклами та реклами в метро здійснювався компанією Socis, повноправним членом Gallup International Association. А з 2001 року — холдингом TNS Ukraine.

Цікавий факт: коли медіаринок ще ніхто офіційно не вимірював, цільова аудиторія у більшості випадків була просто 25-45 років. Бо вважалося, що до 25 років у людей немає фінансової спроможності купувати товари, а після 45 років, якщо і є, то ці споживачі надто консервативні для нових товарів.
Реклама в законі

У 1993 році був введений додатковий податок на рекламу. Відтепер за розміщення одноразової реклами усіх видів ставка збору становила 0,1%, а за розміщення реклами на тривалий час — 0,5%. Ця ставка діє й досі.

Закон України «Про рекламу» був прийнятий у 1996 році та в наступні роки до нього поступово вносили зміни. Вже у 2011 була заборонена реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

У 1997 на рекламному ринку з'явиться Всеукраїнська рекламна коаліція (ВРК), яка існує і зараз. Її місія — сприяти розвитку рекламної галузі. Максим Лазебник, її виконавчий директор, очолює команду з 2000 року.
Хто ці люди, які почали робити рекламу?

Перші рекламісти в Україні — це люди зовсім інших професій: інженери, математики, журналісти. Адже спеціальності «рекламник» тоді ще не існувало. Галузь реклами була романтизованою, люди мріяли спробувати себе у незвичній творчій професії. Водночас на ринок заходили міжнародні агенції, а разом з ними й експати, які привносили нове розуміння роботи цієї індустрії.

Популярності професії додавала й поп-культура. У фільмах та серіалах того часу можна побачити успішних героїв з рекламної індустрії. Наприклад, у фільмі «Чого хочуть жінки» Нік Маршалл, головний герой, працював у міжнародній рекламній агенції та дуже хотів отримати посаду креативного директора.
У серіалі «Секс у великому місті» Саманта Джонс, PR-менеджер, у якої є власна PR-агенція.
У серіалі «Друзі» Чендлер Бінг отримує повну зайнятість на посаді молодшого копірайтера.
Як була влаштована робота?

Перші оупенспейси, у форматі яких працюють зараз майже всі офісні працівники, з'явилися саме тоді. Серед офісних комп'ютерів у 90-ті частіше за все можна було побачити IBM. А вже на початку 2000-них різномаїття ПК зросте.
Сьогодні вже є покоління, які ніколи не бачили факси та пейджери, але в ті часи офісні працівники саме ними й користувалися у роботі. Складно повірити, та останні абоненти пейджингового зв'язку відмовилися від цієї послуги лише у 2011 році.
Поступово спілкування колег переходило в інтернет, коли з'явилися перші електронні поштові служби. Російський @Mail.ru запрацював у 1998 році, а поштовик «Яндексу» — у 2000-му. І нарешті, у 2004 році була анонсована поштова служба Gmail.

Outlook Express, програма для роботи з електронною поштою, з'явилася у складі операційних систем Windows у середині 90-тих. Приблизно в той же час в Україні почали створювати перші документи за допомогою Microsoft Office. Не можна не згадати й про ICQ, а разом із ним — про смайли та перші статуси у цьому месенджері. А ще популярною була платформа для ведення онлайн-щоденників — LiveJournal, вона з'явилася у 1999 році.
Кейси того часу

Через те, що всю рекламу в країні робили люди без досвіду, звісно ж, траплялися й гучні факапи. У команді Havas Creative Group Ukraine згадали історію про воду в пляшках Blue Water від компанії F&K Waterhouse. Здавалося б назва «Блакитна вода», що тут такого? Але під час трансляції рекламного ролику з телевізора постійно звучала назва «Блю вота». Тож споживачі були не в захваті, і з асоціацією «чиста вода» у цієї компанії так і не склалося.
2 Етап. 2004 - 2012: Діджитал — новий напрям у рекламі. Поділ на окремі експертизи
Бездротовий інтернет

З середини 2000-х в Україні нарешті з'являється бездротовий інтернет. Його представила компанія «Київстар», та поки це був лише мобільний GPRS. В той час WAP-трафік коштував $2 за один мегабайт. Один з найдорожчих тарифних планів коштував близько $100 на місяць і включав близько 30 МБ.

Рекламний ринок

Обсяги рекламного ринку за 2004-2007 роки зросли майже вдвічі. Клієнти потребували нових рішень та більшої ефективності, бо проекти з розвитком індустрії та медіаканалів значно масштабувались. З'явився новий тренд на перехід від агенцій з повним спектром послуг до вузькоспеціалізованих агенцій.

Тож Euro RSCG (майбутній Havas Creative Group Ukraine) сформувала 3 окремих компанії: Euro RSCG New Europe, Euro RSCG 4D та Euro RSCG Kiev. Співпрацюючи з міжнародними та локальними брендами, агенції надавали такі послуги, як брендинг, креатив, медіапланування та розміщення, Event/BTL та PR.
Кейс «Бонжур» Euro RSCG Kiev, 2006

У 2006 році екрани українських телевізорів заполонила сексуальна реклама «Бонжур». Це одна з робіт Euro RSCG Kiev. Старший копірайтер Олександр Коптєв, який займався створенням цього ролика, коментував тоді:

«Чотири місяці пітчу, півтора місяця підготовки, 4 інтенсивних знімальні дні та ... 2 місяці шліфування отриманого матеріалу. Зйомки проходили в Бейруті, столиці Лівану, напередодні католицького Різдва. Складні декорації збудували всього за два дні! В Україні зробити таке було б просто неможливо».
Кейс «Амур», 2008

У 2008 році компанія Euro RSCG Kiev анонсувала масштабний проект «Боги любові» для Amour, бюджет якого склав понад $1 000 000. Катерина Бурляй, яка тоді працювала Client Service Director у компанії, поділилася спогадами щодо підготовки кампанії:

«Два з половиною місяці препродакшну пролетіли як два тижні. За цей час була виконана величезна робота. Ми затвердили шутінг-борди, розроблили ескізи декорацій, пошили костюми, знайшли головних героїв і, найголовніше, розробили готовий макет острова-храму амурів. Це архітектурне диво заввишки в чотири метри проектували й будували в Італії. В Україну його везли два справжнісіньких трейлери в супроводі майстра з Риму, який керував процесом складання будівлі. На це витратили майже два дні. Але зусилля були того варті».
А потім почалася нова криза

«Тригером кризи 2008 року стало банкрутство Lehman Brothers. Цю кризу очікували, здається, усі, окрім тодішнього прем'єр-міністра України. Ми були до неї морально готові, але що поробиш, індустрію стрімко потягнуло вниз. Можна, напевне, радіти, що криза стала наслідком вже глобальних процесів, а не негараздів у північних сусідів. Було складніше, ніж у 1998 році, але вже роки за 2–3 ринки відновилися і почалося хоч і не стрімке, але впевнене зростання».
Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine
Поширення інтернету

Технологічний прогрес вже було не зупинити, і у 2007-2012 роках в Україні стався справжній інтернет-бум. За даними Factum Group, у 2007 році інтернетом користувалися близько 20% українців, а вже у 2012 їхня кількість зросла до 50%.

Звіт компанії IDC у 2008 році також свідчив про стрімке зростання кількості комп'ютерів на українському ринку. Постачання персональних комп'ютерних систем (включаючи десктопи, ноутбуки й сервери x86) зросло більш ніж на 55%.

Ґаджети

9 січня 2007 року Стів Джобс на конференції Macworld Expo анонсував перший IРhone
Історія з Android розпочалася дещо раніше. У 2005 році корпорація Google придбала компанію Android, Inc. за 130 мільйонів доларів. У 2007 компанія офіційно анонсувала відкриту платформу Android.

3G зв'язок

Звична для нас 3G-мережа була анонсована у 2007 році, тоді ще державним, оператором «Укртелеком» в діапазоні 2,1 ГГц. Ліцензії у цьому ж діапазоні «Київстар», Vodafone і lifecell отримають пізніше — у 2015 році.

Контекстна реклама

Відомий на весь світ сервіс контекстної пошукової реклами Adwords від компанії Google з'явився ще у 2000 році. У 2009 році в Україні стала доступною функція регіонального таргетингу. А вже у 2011 компанія Google в Україні запустила таргетинг деякими з міст.

Система «Яндекс.Директ» з'явилася у 2001 році. У 2007 році компанія анонсувала «Яндекс.Метрику» — інструмент для оцінки ефективності рекламних кампаній.
Соціальні мережі

З 2002 по 2010 рік у світі з'явились більшість популярних соціальних мереж, поступово вони з'явилися й в Україні.
2001
2002
LinkedIn
MySpace
2003
2004
Flickr
2005
YouTube
2006
«Однокласники»
2007
2008
2009
Instagram
2010
2011
Pinterest
Facebook
Twitter
«ВКонтакте»
Перше відео, завантажене на Youtube.
А ось так виглядав інтерфейс Facebook ще на початку своєї історії.
Монетизувати соціальні мережі почнуть вже в середині 2000-их. Коли у 2006 році середня кількість переглядів YouTube досягла відмітки приблизно у 9 000 000, на платформі з'являється перша реклама. У 2007 була започаткована партнерська програма, а згодом, за кілька років, анонсовано прямі трансляції. До речі, перша реклама на Facebook з'явилася фактично на початку існування соціальної мережі у 2004 році.
До речі, перша реклама на Facebook з'явилася фактично на початку існування соціальної мережі у 2004 році.
Найпопулярніші сайти

За даними інформаційної компанії Alexa.com, у 2011 році в топ-10 найбільш популярних сайтів в Україні входили: Google, «ВКонтакте», Mail.Ru, «Яндекс» і YouTube. Також популярними серед користувачів були сайти: «Подробиці», «Корреспондент», «Українська правда», «Обозреватель», «Форум», Rozetka.ua, УНІАН.

SMM

Доступ до інтернету з'являвся дедалі у більшого числа користувачів, водночас і соціальні мережі росли неймовірними темпами. Це призвело до появи у середині 2000-них років нової галузі спеціалізації — SMM.

Що зникло?

Поки у галузі виникали нові спеціальності, деякі професії та речі безслідно зникали: трафік-менеджери, факси, пейджери, податок на рекламу.
    3 Етап. 2012 - 2016: Тренд на 360 і об'єднання Havas Worldwide Ukraine
    1. Єдиний центр управління і тренд на сервіс 360°

    Стрімкий розвиток спеціалізацій маркетингу, інтернет-реклами та соціальних мереж призвели до нового тренду — інтегрованих маркетингових кампаній або 360°. На ринку з'являлося все більше складних рекламних кампаній, які були об'єднані однією ідею, що розкладалася на безліч каналів та інструментів. Тому брендам доводилось одночасно співпрацювати з великою кількістю вузькопрофільних компаній і збирати стратегію в одну цілісну картинку ставало дедалі важче. Саме тоді почав зростати попит на комплексну 360°-підтримку від рекламних агентств.

    Розуміючи потреби бізнесу, Euro RSCG вирішила об'єднати власні агентства під одним брендом — Havas Worldwide Ukraine. Рекламна агенція Euro RSCG New Europe перетворилася на Havas Ukraine, креативна агенція Euro RSCG Kiev стала Havas Kyiv, а агенція маркетингових сервісів Euro RSCG 4D була перейменована в Havas Engage.
    Бізнес-центр, у якому працює команда Havas Creative Group Ukrain
    2. GO DIGITAL!

    У 2012 група Havas прагнула посилити діджитал-експертизу, аби створювати ефективні інтегровані рішення для власних клієнтів. Тож було створено агентство Havas Digital Kyiv. До речі, категорія digital-реклами вперше з'явилась у дослідженнях Всеукраїнської рекламної коаліції вже через рік після запуску агентства. Все тому, що компанія хотіла йти в ногу з часом і не прогадала зі стратегією.

    3. Stories

    За рік до цього у США запускають Snapchat. Саме ця соціальна мережа сприяла появі таких форматів як Stories та AR-маски. У 2016 році згадана функція з'явилась і в Instagram.
      4. Запуск Havas PR Kyiv

      У 2014 році Havas PR Kyiv увійшло в Havas Worldwide Ukraine і стало шостою агенцією у групі.

      5. Революція 2014 року


      2014-й назавжди увійшов в історію України як рік, коли відбулась Революція гідності, що безперечно змінила життя українців. Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine, ділиться: «До 2020 року я думав, що найважчою кризою була криза, спричинена російською агресією 2014 року. На відміну від попередніх криз, ринок навіть у гривнях впав майже на 30%, а беручи до уваги девальвацію, в доларовому еквіваленті індустрія зменшилась в 3–4 рази. Ми розривались між порятунком бізнесу і допомогою Майдану, пізніше — госпіталям і пораненим. У 2015 році, здавалось, все зупинилось: клієнти симулювали маркетингову діяльність, кількість співробітників зменшилась майже вдвічі, в якийсь момент долар був навіть по 40».
        Юрій Когутяк, President Havas Creative Group Ukraine
        6. Епоха нових медіа

        Революція гідності стала випробуванням для традиційних медіа. Висвітлення подій потребувало швидкості реагування та виняткової прозорості. Саме у цей час, а точніше у листопаді 2013 року, 8 журналістів заснували «Громадське телебачення». Через рік YouTube-канал медіа став найбільшим каналом в історії платформи за кількістю годин, показаних у прямому ефірі.

        Онлайн-трансформація зачепила не тільки телебачення. У 2014 році команда ведучих «Просто Раді. О» створює проект «Радіо Аристократи». Спільно з «Радіо Пюре» ці станції стають першопрохідцями серед онлайн-станцій в Україні для нішевої аудиторії слухачів.

        7. Бум на все українське

        2014 подарував українцям гордість за країну та віру у власні сили. Революція гідності й трагедії війни як ніколи згуртували громадян і підняли масштабну хвилю патріотизму. Любов до всього українського вплинула на багато індустрій. Одна з таких — мода. У 2014 році з'явилася маса нових брендів made in Ukraine, а одяг з патріотичними принтами став напрочуд популярним.

        8. Знімання рекламних роликів за кордоном

        Оскільки ринок локальних продакшенів лише формувався, у той час рекламістам доводилось шукати локації, команду та масовку для зйомок роликів за кордоном. Доля і ТЗ могли відправити працівників індустрії ледь не на кінець світу, як це було в історії зі зйомками ролику Jacobs командою Havas Ukraine у 2015 році. Локація — Кейптаун, продакшн — німецький, режисер з Лондона, актори з Європи та частина місцевих. А в процесі узгодження брали участь представники 40 країн. Лише уявіть це листування!
          9. Чат-боти та месенджери

          У 2011 Apple презентувала світу Siri. Відтоді стало зрозуміло, що чат-боти, які існували ще у 90-х, не просто стали частиною нашого життя, а ще й здобули голос. Проте справжній бум чат-ботів в Україні стався у 2016 році, після появи кількох нині мегапопулярних месенджерів: WhatsApp, Viber, Facebook Messenger та Telegram. До речі програма Skype, яка була створена у 2003 році, на відміну від того ж ICQ відпочатку була адаптована під голосовий зв'язок, і вже з 2008 року почала підтримувати відеоконференції.

          10. Мікротаргетинг та безпека даних

          У 17 серії 11 сезону Сімпсонів, яка вийшла на екрани у 2000 році, Ліза Сімпсон стає наступним президентом США після Трампа. Тоді аудиторія сприйняла це як дотепний жарт, проте у 2016 році передбачення авторів мультсеріалу справдились. Та фахівців комунікаційного ринку вразило інше: після перемоги Дональда Трампа на виборах 2016 року швейцарське видання Das Magazin провело журналістське розслідування. За його результатами виходило, що в руках експертів Facebook перетворився на зброю рекламної кампанії Трампа, оскільки його політтехнологи використовували мікротаргетинг та детальне сегментування аудиторії. Після цього випадку питання безпеки персональних даних набуло ще більшого резонансу, адже тепер стало зрозуміло настільки сильно дані здатні впливати на хід історії людства.
            З травня 2017 року «ВКонтакте», «Одноклассники», Mail.ru, «Яндекс» та інші російські сервіси були заблоковані на території України указом президента, як додаткові санкції проти російської агресії.

            Еволюція інфлюенс-маркетингу

            Інтернет принципово змінює вплив звичайних користувачів на рекламу. Зараз термін «інфлюенсер» асоціюється у першу чергу з соціальними мережами, лакшері-зображеннями у кавових тонах в Instagram та божевільними челенджами у TikTok. Але ще задовго до появи Facebook та YouTube бренди використовували інфлюенс-маркетинг у своїх промокампаніях.

            Зірки кіно, музики та спорту

            У 80-ті та 90-ті цей вид маркетингу досяг свого аналогового піку. Прізвище «Джордан» почало міцно асоціюватися не тільки із зіркою баскетболу, але і з фасоном кросівок Nike, Майкл Джексон писав рекламні пісні для Pepsi, а коли Ніколь Кідман на початку 2000-х стала обличчям рекламної кампанії «Шанель», міжнародні продажі парфуму виросли на 30%. Проте, реклама у знаменитостей незабаром стала менш ефективною, тому що люди не завжди мали змогу співвіднести себе з образом життя і цінностями зірки.
            Перші блогери

            З появою інтернету в змаганні за рекламні контракти у селебрітіз з'явились потужні конкуренти — блогери. У 90-х це були люди, які одразу усвідомили важливість «всесвітньої павутини». Одним з них був Джастін Холл, який у 1994 створив власний блог, що складався з оглядів прикладів HTML. New York Times назвав Холла «батьком-засновником особистих блогів». У 2003 році з'явилося слово «влоги», утворене від злиття слів «відео» і «блог». Ще через рік словник Merriam-Webster назвав «блог» словом року. Поступово межа між блогосферою та ЗМІ почала стиратися, і вже сьогодні ми сприймаємо їх як додатковий медіаканал.

            Реаліті-шоу

            Публіка потребувала більш реалістичної картинки. Тому у 2000-х реальне життя і життя на екрані злилися у реаліті-шоу, таких як «Холостяк» або «Сімейство Кардаш'ян», учасники яких поступово перетворилися на лідерів думок.
            Соціальні мережі

            З появою соціальних мереж, таких як Facebook, Instagram, Twitter і YouTube, користувачі отримали можливість ділитися своїми історіями та враженнями з повсякденного життя. Звичайно, знаменитості й зірки реаліті-шоу відразу зібрали тисячі послідовників завдяки вже наявній популярності. Але крім зірок, у соцмережах почали з'являтися люди, що створюють цікавий і привабливий контент у різних категоріях.

            Нано- та мікроинфлюенсери, віртуальні лідери думок

            У 2021 році можна з упевненістю сказати, що ми знаходимося на піку популярності інфлюенс-маркетингу. В тренді — нано- та мікро-інфлюенсери, які спеціалізуються на вузьких темах і мають невелику кількість підписників, а також віртуальні блогери, такі як, наприклад, Lil Miquela.
            Havas Worldwide Group Ukraine змінює керівництво

            На позицію СЕО Havas Worldwide Group Ukraine призначили Наталію Морозову.

            Її завдання стало сприяти стабільному зростанню групи компаній, вибудовувати стратегію і вектор розвитку. Після тривалого періоду трансформацій компанія вирішила остаточно стерти кордони між креативом, технологіями та digital на шляху до інтегрованих комунікацій.

            Наприкінці 2016 року на глобальному рівні Havas Group провела ребрендинг, і Havas Worldwide Group Ukraine стала Havas Creative Group Ukraine. Слоганом нового етапу для компанії став: To Better Together! Юрій Когутяк залишився Президентом Havas Creative Group Ukraine.
            Наталя Морозова, CEO Havas Creative Group Ukraine
            To Better Together! To Better Together!
            To Better Together! To Better Together!
            To Better Together! To Better Together!
            To Better Together! To Better Together!
            4 Етап. 2017: інтеграція різноманітних форматів, інфотеймент
            Цифрова ера здійснила революцію в індустрії розваг. У центрі людського існування з'явилося головне слово — розваги. Розваги поступово почали проникати в усі сфери життя. Цей тренд трохи пізніше підтвердило глобальне дослідження, яке Havas Group провела у 2019 році. Згідно з отриманими даними, зараз 83% респондентів вважають розваги життєвою необхідністю.

            Виходячи з цієї тенденції, ще у 2017 році у світі відбулося злиття двох компаній-гігантів: медіаконгломерат Vivendi* та Havas Group. Голова правління та акціонер Havas Group Вінсент Боллоре прокоментував угоду для французького Reuters: «Потужний контент може принести багато чого для реклами, а реклама — для світу розваг. Відтепер Havas матиме можливість скористатися експертизою Vivendi в галузі управління талантами, створення та розповсюдження контенту. Vivendi ж, зі свого боку, отримає доступ до експертизи Havas зі споживчої поведінки, аналізу даних та нових креативних форматів».
            Вінсент Боллоре, Голова правління та акціонер Havas Group
            * Для розуміння: Vivendi — це компанія, яка в першу чергу орієнтована на цифрові розробки. Окрім Havas Group, вона володіє французьким телеканалом Groupe Canal +, що продюсує кіно, також світовим лідером музики Universal Music Group, групою видавничих компаній Editis, компанією з виробництва відеоігор Gameloft та відеохостингом Dailymotion.
            Кейс Havas Group з Universal music

            Відтоді Havas Group спільно з Vivendi створює масштабні проекти, що стають популярними у світі. Один з таких — кампанія у колаборації з Imagine Dragons. Завданням було привернути увагу глобальної аудиторії до Дубая. Тож разом з гуртом вони створили відео під пісню Thunder, у якому показали скільки дивовижних речей очікує на туристів у місті під час відпочинку.
            Та це не єдиний проект компанії, створений на стику технологій і розваг, ось ще кілька кейсів:

            Спонсорство «X-Фактор» з Nescafé Gold

            У 2018 році Havas Digital Kyiv анонсував спонсорство «X-Фактор» брендом Nescafé Gold. Для цього команда створила масштабну digital-кампанію. Виступаючи у ролі партнера Shazam, Havas запропонували бренду унікальну можливість для інтеграції на українському ринку: у цьому проекті користувачі отримали можливість відчути себе справжніми зірками «X-Фактор» за допомогою музичного додатка. В результаті охочі записали 68 000 відео з власним виконанням пісень.
            Штучний інтелект для Renault Duster

            У тому ж 2018, аби підтримати новий Renault Duster у цифрових каналах, Havas Digital Kyiv створили перший в Україні вебсайт на основі штучного інтелекту. Він визначав побажання користувачів щодо спілкування з ними, пропонував ідеальну конфігурацію Renault Duster, пункти призначення для подорожей та допомагав підтримувати позитивний настрій.
            5 ЕТАП
            2017 - 2021: замкнули коло, відсвяткували 25 років та...
            Що відбулось далі?
            в) ребрендінг
            б) вихід на міжнародний ринок
            а) зміна СЕО
            ТЕКСТ
            Олександра Прилипко, Олена Воронцова
            ПАРТНЕР
            Материал подготовлен при поддержке Havas Creative Group Ukraine
            Что это значит?
            ВЕРСТКА
            Світлана Волчкович, Дарія Корнєєва
            ПРОДЮСЕР
            Яна Проценко
            МЕНЕДЖЕР
            Олександр Лінник
            При использовании материалов сайта обязательным условием является наличие гиперссылки в пределах первого абзаца на страницу расположения исходной статьи с указанием бренда издания AIN.UA. Материалы с пометками «Новости компаний» и PR публикуются на правах рекламы.
            © 1999-2020 AIN.UA