Як навчити айтішників інвестувати і зробити з цього бізнес: історія проекту iPlan Любомира Остапіва

4936

Довгий час Любомир Остапів працював як фінансовий директор та радник відомих українських IT-стартапів. Але чотири роки тому вирішив запустити iPlan — бізнес в ніші фінансових консультацій. У розмові з AIN.UA Любомир розповів, чому вирішив піти з корпоративних фінансів, як облаштовував роботу з дому до того, як це стало світовим трендом, та наскільки в Україні популярні питання фінансової грамотності.

Чому пішов з корпоративного світу

Довгі роки Любомир працював як фінансовий директор української Stanfy, також він консультував Coppertino, SupportYourApp і Softorino. У Любомира була невеличка доля в Stanfy і коли в травні 2017 року її продали білоруській Intellectsoft, він вирішив піти зі світу корпоративних фінансів і зайнятися персональним фінансовим консультуванням, спочатку як фрілансер.

«Я не вигорів, і компанії, в яких раніше працював, були справді класні. Просто хотілось займатись тим, що справді цікаво. А персональні фінанси — сфера, яка мене більше драйвить», — розповідає він.

Коли він змінив роботу з офісної на домашню, до пандемії 2020 року і глобального тренду на «домашні офіси» було ще далеко. Йому довелося самому думати над тим, як краще організувати віддалену роботу. Водночас трапилося кілька подій, які вплинули на це: у 2018-му році народився син, подружжя Остапів купило квартиру.

Тож віддалена робота надавала очевидні бонуси: працюючи з дому, можна було більше часу проводити із сім’єю, водночас в новій квартирі можна було виділити під домашній офіс окрему кімнату і облаштувати її. Але були і складності: фріланс приносив спочатку відчутно менше доходу.

«Зараз я розумію, наскільки важливо для роботи з дому відчуття окремого часопростору. Коли не просто ставиш собі для роботи проміжок з 10:00 до 20:00, але виділяєш окрему локацію, окремі години, навіть одяг спеціальний для роботи. Ніколи не працюю з дому в піжамі, одягаюсь завжди, як одягався би в офіс. І завдяки цьому виходить працювати доволі ефективно. Я все це засвоїв ще до пандемії, а вона навіть полегшила в чомусь роботу: клієнти зараз схвальніше ставляться до роботи в онлайні, а не вживу», — говорить Любомир.

Як запускали iPlan

Паралельно Остапів розвивав два проекти: некомерційний блог «Сімейний бюджет», який був більше присвячений плануванню родинних фінансів, і комерційний сервіс фінансових консультацій та порад з інвестування iPlan. Останній, за словами Остапіва, запускали повільно і за невеликі гроші. Обидва проекти були сфокусовані на особистих фінансах, але в iPlan Остапів та його партнер по бізнесу В’ячеслав Масленніков намагалися втілити американську модель фінансового консультування: адаптувати до Україні те, що уже давно працює в США.

iPlan-2
Команда iPlan, фото надане спікером

«Нам було зрозуміло, що у людей є потреба отримувати консультації по персональним фінансам. Було питання: скільки таких людей в Україні та чи готові вони платити за такі послуги», — розповідає він.

Ще одним поштовхом до розвитку проекту стало рішення НБУ влітку 2017 году: регулятор радикально спростив видачу ліцензій українцям на перекази валюти та інвестування за кордон. Така ліцензія дає право вкладати кошти в зарубіжні активи. А до цього рішення НБУ отримати її було досить складно.

Рішення НБУ прийняв у липні 2017 року, а вже в серпні у iPlan з’явився перший клієнт. Першими послуги фінансового консультування замовляли люди із персонального кола знайомих. І на початку не дуже розуміли, в чому ця послуга полягає і як працює. Кілька років тому сама ідея фінансового планування була трохи нова і незвична: до компанії зверталися із запитами на кшталт: «ось візьміть гроші і давайте дивіденди». Але з часом користувачі почали краще розуміти, як працюють такі послуги.

«Людина приходить до нас і ми питаємо: які у вас життєві та фінансові цілі? Приміром, вона каже: дати хорошу освіту дитині, купити житло, накопичити на пенсію чи фінансову свободу. Далі переводимо це в цифри: наприклад, будинок коштує до $200 000, освіта — до $30 000. Ми рахуємо, скільки потрібно для цього накопичити, і даємо рекомендації, скільки грошей відкладати. Причому відкладати не «під матрас», бо в такому випадку втрачатимеш із часом, а інвестувати», — розповідає він.

Запускаючи проект, у пошукову та інші види реклами не вкладались: якщо людина побачить рекламу фінансового консультанта в Google, йому буде менше довіри, аніж якщо його ж порадять знайомі. Рекомендації основний канал просування таких послуг і на американському ринку, на який орієнтувалась команда.

iPlan-1
Любомир Остапів, фото надане спікером

За словами Остапіва, рекомендацій з часом все більшало, і за чотири роки роботи проекту його послуги продавати вже майже не треба. Адже зараз кожен фінансовий консультант iPlan має максимум клієнтів, який може вести. «У мене на разі 50 клієнтів і більше я брати не можу, бо скінчився час. Наша найбільший фінансовий планер має 90 клієнтів», — розповідає він.

Ще один вид послуг, які продає iPlan: фінансові тренінги для співробітників IT-компаній. За даними компанії, за останні роки в Україні назагал сильно виріс інтерес користувачів до питання особистих фінансів, контролю за ними та можливостей інвестування.

Зокрема, цей інтерес характерний для IT-шників, які складають десь 2/3 усіх клієнтів компанії. Зазвичай це — молоді люди з доходом від $1500 до $10 000 на місяць, які непогано уявляють, як працює фондовий ринок, і яким знайомі компанії, що там торгуються. Тож їм простіше зрозуміти, як працює фінансове планування та інвестиції в цінні папери.

«Яскраво відчутний тренд за останні роки — цікавість до фондового ринку. Коли проводив перший тренінг в EPAM, то питав в аудиторії, в кого є рахунок в Interactive Brokers (онлайн-платформа для трейдінгу — ред.). Зараз, мені здається, на тренінгах такий акаунт є вже в половини аудиторії. В IT-компаніях інтерес до фондового ринку стрімко поширюється», — говорить він.

За словами Остапіва проект від початку був прибутковий адже початкові інвестиції в нього були невеликі. За останній рік виріс ще на 50% по клієнтах та доходу. За його оцінкою, світовий фондовий ринок ростиме на 5-10% в довгостроковій перспективі, а отже і надалі буде попит на послуги людей, які пояснюють, як в цей ринок інвестувати.

Зараз команда iPlan готує на Prometheus онлайн-курси про те, як керувати персональними фінансами і веде найбільший в Україні Telegram-канал про податки ФОП та фізосіб @uataxesyou нещодавно він перетнув межу в 10 000 підписників. Сам співзасновник тим часом працює над книгою «Щастя та інвестиції» і планує завершити її до кінця 2022 року.

Оставить комментарий

Комментарии | 0

Поиск