Матеріал виготовлено за підтримки рекламодавця
Українці створили технологічний
і доступний хмарний сервіс: історія GigaCloud
За 10 днів по тому, як Джефф Безос на своїй ракеті злетів поза хмари в космос, «хмарна» гілка його компанії — Amazon Web Services — оголосила $28 млрд доходу за півріччя. Це — частина величезного «хмарного» ринку, який у світі й Україні росте на 20-40% з року в рік, і тільки набирає обертів. Адже послуги, які він надає, потрібні будь-якому бізнесу — від невеличкої кав'ярні до величезних міжнародних холдингів.
Один з українських гравців цього ринку, компанія GigaCloud, планує побудувати в Україні свій AWS, тільки кращий. За п'ять років роботи вона виросла з 0 до 1300 корпоративних клієнтів, серед яких — Prozorro, «Нафтогаз», Kernel, «Велика Кишеня», «Цитрус», «Інтертоп», «Porsche Україна».
Разом із CEO GigaCloud Артемом Коханевичем та співзасновником GigaCloud Антоном Хвастуновим AIN.UA розбирається, як зараз виглядає та з чого складається ринок хмарних технологій, та внаслідок чого компанії з України можуть конкурувати з Amazon.
Артем Коханевич
Антон Хвастунов
Що таке хмарні послуги для бізнесу, якщо коротко?
Як розвиваються «хмари»
Уявіть, що ви шукаєте офіс для свого бізнесу. З меблями, інтернетом, переговорками, кухнею, можливо, навіть спортзалом, кімнатою для медитацій і гарним видом з вікна. Звісно, можна купити приміщення, обставити його, відремонтувати. А можна орендувати вже готовий офіс «з усім начинням», причому налаштувати його під себе та команду.
Якщо «кухню», «переговорки» та «гарний вид з вікна» поміняти на «віртуальні робочі машини», «файлосховища», «захист від перевантажень», «сервери під бази даних, CRM та робочу пошту» — це і будуть хмарні послуги. Це — можливість віртуально розмістити або орендувати технологічну частину свого бізнесу.
Саме такі послуги зараз набувають популярності. За даними Gartner, витрати на публічні хмари у 2021 році складуть $304,9 млрд (і це — стриманий прогноз). Пандемія 2020 року прискорила зростання цього ринку: величезне число компаній та організацій мали швидко переводити свої процеси в «хмару». За даними PwC, обсяг хмарних послуг у першому кварталі 2020 року виріс на 37% до $29 млрд, і ростиме далі попри загальний економічний спад. А певні тренди нової реальності, що потребують «хмари» — такі як віддалена робота — збережуться, навіть коли людство подолає коронавірус.
Український хмарний ринок повторює усі тренди світового, і минулий рік дав йому сильний поштовх уперед. За оцінками експертів компанії, український хмарний ринок у 2020-ому збільшився на 40-50%, а у 2021 році може вирости на 50-60%.
«Минулого року багато компаній переглянули свої витрати на інфраструктуру від CapEx до OpEx. Адже CapEx — купівля «заліза», що далі стоїть в серверних. А OpEx — це про сервісну модель, те, що в усьому світі називається as a Service. І 2020 рік дав цій моделі справжній трамплін», — говорить співзасновник хмарного провайдера GigaCloud Антон Хвастунов.
Основні види послуг, які пропонує український хмарний ринок (як і світовий) — це IaaS-, SaaS- та PaaS-послуги. Останніми роками бізнес звертає увагу саме на PaaS.
Антон Хвастунов
Co-founder GigaCloud
Що таке PaaS
ТРЕНДОВІ ПОСЛУГИ
Хмарні технології стали трендом, але які тренди всередині «хмари»? За даними IDC, у 2020 році швидше всього росли PaaS- та IaaS-послуги.
IaaS — це робота з «чистою» інфраструктурою, віртуальними дата-центрами та серверами, виділеними каналами зв'язку, резервною темною оптикою тощо. А от PaaS — це інфраструктура + підготовлене середовище із потрібними для роботи сервісами, де можна отримувати більш складні, і водночас необхідні речі: бази даних як сервіс (тобто замість компанії всю роботу із налаштування та підтримки БД бере на себе провайдер), балансувальники навантаження, які можуть вирішувати проблеми із піковим трафіком на сайти, AI-сервіси і тому подібне.
За словами CEO GigaCloud Артема Коханевича, IaaS можна порівняти із базовою їжею, вона потрібна, вона не дасть померти з голоду, але не те щоб порадує гурмана. А PaaS — це як домашній обід чи вечеря в ресторані, підібрана до смаку клієнта.
Історія GigaCloud, як і багатьох інших компаній цього ринку, починалася з IaaS-послуг. Але за п’ять років після запуску компанія стала першим провайдером в Україні, що пропонує бізнесам готове PaaS-рішення. Як GigaCloud дійшла до цього етапу?
Джерело: Щопіврічний моніторинг публічних хмарних сервісів IDC, 2020
Динаміка річного зростання доходів публічних хмарних сервісів у світі, 2020 рік ( доходи в мільярдах доларів США)
IaaS
PaaS
SaaS — застосунки
Усього
SaaS — системне інфраструктурне ПЗ
Сегмент
Усього
Річне
зростання
Сегмент
18.6%
24.1%
31.8%
22.4%
33.9%
Доходи у 2019 р.
$50.2
$67.2
Доходи у 2020 р.
$40.2
$49.2
$47.6
$148.4
$312.4
$36.11
21.5%
15.7%
15.2%
47.5%
$125.2
19.9%
16.0%
14.4%
49.7%
$251
IaaS
PaaS
SaaS — застосунки
Усього
SaaS — системне інфраструктурне ПЗ
Що таке PaaS
ТРЕНДОВІ ПОСЛУГИ
Хмарні технології стали трендом, але які тренди всередині «хмари»? За даними IDC, у 2020 році швидше всього росли PaaS- та IaaS-послуги.
Динаміка річного зростання доходів публічних хмарних сервісів у світі, 2020 рік ( доходи в мільярдах доларів США)
Річне
зростання
Сегмент
18.6%
24.1%
31.8%
22.4%
33.9%
IaaS
PaaS
SaaS — застосунки
Усього
SaaS — системне інфраструктурне ПЗ
$251
49.7%
14.4%
16.0%
19.9%
$125.2
$36.11
$40.2
$50.2
Доходи у 2019 р.
47.5%
15.2%
15.7%
21.5%
$312.4
$148.4
$47.6
$49.2
Доходи у 2020 р.
$67.2
IaaS — це робота з «чистою» інфраструктурою, віртуальними дата-центрами та серверами, виділеними каналами зв’язку, резервною темною оптикою і т.д. А от PaaS — це інфраструктура + підготовлене середовище із потрібними для роботи сервісами, де можна отримувати більш складні, і водночас необхідні речі: бази даних як сервіс (тобто замість компанії всю роботу із налаштування та підтримки БД бере на себе провайдер), балансувальники навантаження, які можуть вирішувати проблеми із піковим трафіком на сайти, AI-сервіси і тому подібне.
За словами CEO GigaCloud Артема Коханевича, IaaS можна порівняти із базовою їжею, вона потрібна, вона не дасть померти з голоду, але не те щоб порадує гурмана. А PaaS — це як домашній обід чи вечеря в ресторані, підібрана до смаку клієнта.
Історія GigaCloud, як і багатьох інших компаній цього ринку, починалася з IaaS-послуг. Але за п’ять років після запуску компанія стала першим провайдером в Україні, що пропонує бізнесам готове PaaS-рішення. Як GigaCloud дійшла до цього етапу?
Джерело: Щопіврічний моніторинг публічних хмарних сервісів IDC, 2020
Розгін GigaCloud: з нуля до 1300 корпоративних клієнтів
історія
До того, як очолити GigaCloud, Артем Коханевич багато років працював у мінському офісі «Інком», потім довгий час — у хмарних технологіях. Маючи такий бекграунд, Артем погодився на посаду CEO компанії та переїхав до України.
Компанію заснували 2016-го, і в тому ж році почали продавати хмарні послуги корпоративним клієнтам, зокрема — публічну хмару на базі VMware. На той момент у компанії було два найважливіші сегменти користувачів: великі корпоративні та малий-середній бізнес. За словами CEO, на той момент корпоративні клієнти вже були знайомі із VMware, і продажі від початку йшли добре. З малим і середнім бізнесом було складніше.
Команда розуміла, що малому і середньому бізнесу, особливо на початку роботи, найважливіше — ціна та гнучкість продукту, продавати дорогі вендорські рішення (наприклад VMware) маленьким компаніям не було сенсу.
Тож команда GigaCloud звернула увагу на open source-платформу OpenStack. Opensource водночас давав можливість гнучкого налаштування та не вимагав платити за ліцензії, тож ціна була доступнішою маленьким і середнім компаніям. На момент запуску віртуальної хмари на OpenStack ціни на сервер починалися із 210 грн на місяць.
За п'ять років GigaCloud з усіх гравців на українському ринку ріс найбільш динамічно: захопив 12,5% долі хмарного ринку, збільшив команду до 80 людей, отримав понад 1300 корпоративних клієнтів, поміж яких система відкритих тендерів Prozorro, НАК «Нафтогаз», Kernel — виробник №1 соняшникової олії у світі, «Porsche Україна», мережі «Велика Кишеня» та «Цитрус», державні установи. Компанія першою з українських хмарних провайдерів отримала міжнародний сертифікат інфобезпеки платіжних даних PCI DSS.
GigaCloud на цьому не зупиняється
та орієнтується на лідера світового хмарного ринку — Amazon.
«Для мене ця історія — трохи особиста. Я приїхав в Україну саме для того, щоби розбудовувати кращу «хмару». На той момент, у 2016 році, український ринок ще багато в чому наздоганяв світові хмарні тренди, а B2B-ринок взагалі був у зародковому стані. І ми добре знали, що робимо і чого маємо досягти», — розповідає він.
Артем Коханевич
CEO GigaCloud
«Пам'ятаю, як ми тільки сформували відділ продаж під МСБ, команда зробила 2000 дзвінків і отримала один продаж. Тоді ми зрозуміли, що модель потрібно міняти», — розповідає він.
Як будувати український Amazon
український Amazon
Будувати український Amazon — звучить як гучна заява, але GigaCloud справді орієнтується на AWS, зокрема, розвиває той самий технологічний стек.
За словами Антона Хвастунова, в обох компаній — спільна орієнтація на сервіси з відкритим кодом. Як і Amazon, GigaCloud будує частину своїх сервісів на open source-платформі OpenStack з віртуалізатором KVM.
Як і в Amazon, в GigaCloud використовують контейнерування на базі кластерів Kubernetes (K8s). За допомогою кластерів K8s можна автоматично масштабувати інфраструктуру (що важливо для будь-якого проекту із піковими навантаженнями, візьмемо для прикладу інтернет-магазин у «Чорну п'ятницю»), локально запускати й тестувати застосунки тощо.
Багато нових фіч у сервіси GigaCloud додали саме завдяки відгукам користувачів (приміром, віртуальні маршрутизатори). Наразі завдяки запитам від клієнтів розробляють моніторинг як сервіс — логування даних і визначення аномалій, та бази даних як сервіс — роботу із базами даних в контейнерних ЦОД.
Компанія допомагає новим користувачам безкоштовно переносити їхні сервіси та дані з «заліза» в хмару. І вирішують усі складнощі або технічні задачі, що виникають на цьому етапі.
Команда інженерів GigaCloud допомагає у проектуванні архітектури гібридних рішень, шукає для клієнта найзручніші сценарії використання хмари.
Для прикладу, кожен клієнт GigaCloud в будь-який час доби може зв’язатись із живою людиною в підтримці. Навіть якщо звернутися по допомогу вночі або у вихідні.
OpenStack ― це платформа для хмарного обчислення з відкритим кодом, що використовується як в публічних, так і в приватних (тобто, виокремлених лише для одного клієнта) хмарах. Вона складається з багатьох компонентів-модулів, і потрібна для керування різними ресурсами дата-центрів. Модулі доступні для клієнтів через дашборди, API або консоль.
OpenStack як open source-рішення ― дешевше для клієнта (адже, на відміну від вендорських рішень, не потрібно платити за ліцензії), але водночас перевірене і надійне.
Ця технологія популярна і серед українських корпоративних користувачів, наприклад, її використовують для роботи сервісів «ПриватБанк» і monobank.
Що це таке?
Чому його обирають хмарні провайдери, такі як Amazon?
Українська компанія орієнтується на Amazon як світового лідера в хмарних технологіях. Але водночас має на меті надавати кращий сервіс.
«Наші користувачі розповідають, що зворотний зв'язок у них — лише з нами, хоча до того працювали і з AWS, і з Microsoft. А нам постійний зв'язок з клієнтами дає можливість побачити, що потрібно «доростити» у сервісах», — говорить Хвастунов.
«Наша мета була — створити сервіс, який можна використовувати максимально якісно, і при цьому не платити більше, ніж в Amazon. І щоб клієнти почувалися щасливими», — говорить співзасновник компанії.
«OpenStack — це набір модулів, дуже варіативний та гнучкий, як пластилін. Це рішення для тих, для кого гнучкість і відкритість API — основні критерії для побудови своєї інфраструктури та моделі роботи IT», пояснює Хвастунов.
Зараз в компанії також запускають відділ клієнтського щастя: там працюватимуть спеціалісти, що раніше працювали в продажах і добре знаються на спілкуванні із користувачами. Вони допомагатимуть замовникам вирішувати нестандартні проблеми та ситуації. По суті, для користувача це буде опція «куди можна звернутись, якщо я не знаю, що робити».
Як бізнеси використовують «хмари» від GigaCloud
бізнес+хмара
Останні роки хмарні послуги для бізнесу — така сама необхідність, як власний сайт або офісний інтернет. Великі, середні та малі компанії так само звично переїжджають у хмару, як раніше переїжджали в новий офіс.
«Уявіть, що підприємець витратив умовно $100 000 на відкриття кав'ярні або інтернет-магазину. Його сайт має жити, бухгалтерія — працювати, CRM потрібно інтегрувати — це конгломерат продуктів, що не живе без інфраструктури. І тут перед підприємцем постає вибір: або сервер, або хмара. Одноюнітові сервери можуть коштувати від $2000, їх ще потрібно наповнювати та налаштовувати. Ціни в хмарі — доступніші, і всі сервіси, яких потребує бізнес, там вже є», — пояснює Хвастунов.
Користувач може сам створювати віртуальні машини, поєднувати їх мережею, налаштовувати резервне копіювання через API або дашборд. А ті користувачі, що не хочуть цим перейматись, звертаються по допомогу до інженерів компанії. Міграцію клієнта із власного «заліза» в хмару в GigaCloud проводять безкоштовно.
Окрім PaaS-сервісу S-Cloud 2.0, GigaCloud надає доступ до приватної хмари PRO Cloud, а також IaaS-послуги E-Cloud у віртуальному дата-центрі на VMware.
Цими послугами скористалися вже багато українських бізнесів з різних галузей: ритейл, сільське господарство, медицина, стартапи.
Приклад такого рішення, готового до переїзду бізнесу — останній продукт GigaCloud, публічна хмара під назвою
S-Cloud 2.0.
Останні два пункти: ризики та безперервність роботи сервісів — ще одна поширена причина, з якої компанії обирають хмару, а не власний серверний парк.
Вона працює у дата-центрі, що відповідає вимогам рівня TIER III, побудована на технологіях OpenStack. Хмара має такі функції:
З подібних причин переїхала на віртуальні сервіси НАК «Нафтогаз України». Вона довгий час розміщувала свою IT-інфраструктуру на власних, досить застарілих серверах. Технічної змоги їх оновити не було, і керівництво компанії розглянуло хмарні рішення. У січні 2021 року «Нафтогаз України» провела тендер, і в ньому переміг GigaCloud. В результаті фізичні та віртуальні сервери НАК «Нафтогаз» перенесли до приватної хмари PRO Cloud. За словами Head of IT department «Нафтогаз України» Олександра Баранчука, цей переїзд відкрив перед компанією нові можливості, зокрема, зменшили ризики і підвищили безпеку роботи.
Керівництво мережі «ЕКО-маркет» було налаштоване консервативно і довгий час інвестувало у власні сервери. Це іноді призводило до того, що в компанії не могли запускати нові проекти через застарілу інфраструктуру. Тому вирішили спробувати хмару. Відмовились від закордонних сервісів на кшталт Google чи Amazon, оглянули кілька українських дата-центрів і вирішили мігрувати до хмари GigaCloud. За рік роботи сервіси компанії в цій хмарі були доступні 100% часу, тож експеримент визнали вдалим.
Група Retail Group (мережа «Велика кишеня», Wellmart, Green Hills) протестувала 8 українських та закордонних хмарних провайдерів і обрала хмару від GigaCloud. Серед критеріїв відбору були стабільність, вартість та продуктивність.
Co-founder GigaCloud
Антон Хвастунов
2.0
Балансувальник (наприклад, якщо сайт знаходиться водночас на декількох віртуальних машинах, можна розкидати вхідні запити на них по черзі, щоб уникнути перевантаження).
Віртуальні машини на Windows та Linux, зв'язані мережею, із повним бекапом. Блочні та об'єктні сховища.
Інфраструктурою можна керувати через API-інтерфейс, використовуючи консолі Ansible або Terraform.
Кластери K8s для балансування навантажень на систему.
Віртуальні роутери Mikrotik, OPNsense, Cisco.
В цьому і є мета «хмари» — забрати на себе частину ризиків, перестрахувати та допомогти. А іноді — передбачити ризики ще до того, як щось сталося.
«Замовник часто дивиться лише на поточні потреби. А ми допомагаємо подивитись у майбутнє. Організувати все так, аби потім не довелося все переробляти або запускати з нуля», — говорить Коханевич.
Перекривати не лише поточні, але й майбутні потреби і ризики — це і є суперсила хмарного ринку та хмарних послуг. Будь-який бізнес може знайти для себе плюси у хмарі, а це означає, що для GigaCloud стати «українським Amazon» на ринку, що росте на 50-60% на рік, і все ще далекий від насичення — дуже реальна задача.
CEO GigaCloud
Артем Коханевич
Автор
Ольга Карпенко
ПАРТНЕР
Матеріал підготовлено за підтримки GigaCloud
Що це означає?
ВЕРСТКА
Іван Малиш
ФОТО
Олександр Козаченко
ПРОДЮСЕР
Яна Проценко
ІЛЛЮСТРАЦІЇ
Михайло Бабій
Геннадій Матвієнко
ПРЕДСТАВНИК GigaCloud
Матеріал виготовлено за підтримки рекламодавця
Під час використання матеріалів сайту обов'язковим є наявність гіперпосилання в межах першого абзацу на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням бренду видання AIN.UA. Матеріали з позначками «Новини компаній», PR, «Спецпроект», «Промо» і «Блоги» публікуються на правах реклами.
© 1999-2021 AIN.UA