У спробах пристосуватися до кризи поставок виробники та роздрібні продавці роблять більші за обсягом замовлення або розміщують їх занадто рано. Так вони тільки погіршують ситуацію, пише CNBC. AIN.Business коротко пояснює, у чому справа.

Що відбувається

Цьогоріч ланцюги поставок в усьому світі зіткнулися з низкою проблем: 

  • контейнери в дефіциті – AIN.Business розповідав, чому їх не вистачає;
  • порти закриваються на карантин;
  • а в Китаї та Європі – повені, до яких приєдналася ще й енергетична криза. У Піднебесній вона призвела до раптового відключення світла на промислових підприємствах.

Водночас світова економіка відновлюється, через що стрімко росте попит. Ритейлери хочуть запастися товарами: скуповують більше, замовляють раніше. Як наслідок, виникає «ефект батога», коли зміна попиту серед продавців впливає на кожен наступний етап у ланцюжку поставок. 

Що це означає

Оскільки сировину, деталі та кінцеві продукти тепер замовляють раніше, аніж зазвичай, черга збільшується, доставка затримується – виникає розрив у ланцюжку і утворюється замкнене коло.

Цілком можливо, що під час зимових свят на ринку буде дефіцит товарів або різкий стрибок цін.

Чого чекати надалі

МВФ очікує, що криза поставок буде поглиблюватися. У своєму останньому звіті фонд погіршив прогноз росту світової економіки, зазначивши розриви в ланцюгах поставок як одну з головних причин. Процеси налагодяться нескоро, на це потрібно багато часу.

Подібне доводить і дослідження RBC Wealth Management. У вересні компанія проаналізувала, що 77% великих портів наразі страждають від «незвично довгих» простоїв суден, тому ситуація з поставками розвиватиметься в «однозначно негативному» напрямі.