Кавові дріпи використовуються для альтернативного заварювання фільтрової кави. Цей спосіб не потребує додаткових професійних девайсів – тільки чашку, чайник із гарячою водою та власне дріп. Пакетики з кавою дедалі частіше зустрічаються в кав’ярнях, але навіть серед знавців альтернативи є ті, хто вперше про них чує.

На початку літа 2021 року Євген Нікітін та Петро Снєдзін вирішили запустити власний бренд кавових дріпів – «Кава проста крапельна». Продавши за понад місяць першу партію, зараз вони збільшують обсяги вдвічі та планують переходити до онлайн-продажів і підписки. 

Марія Бліндюк спеціально для AIN.Business розпитала, як розбудувати бізнес на соціальному капіталі, вклавши мінімум інвестицій і зусиль.

Петро Снєдзін та Євген Нікітін. Фото: Оля Закревська / AIN.Business

Спершу кава

Петро Снєдзін – системний і бізнес-аналітик у Triple A Internetshops GmbH. Тривалий час пив MacCoffee та американо з віконечка. Потім у 2013 прийшов у кав’ярню Yellow і там познайомився з Андрієм Чуковським, який уже тоді активно просував кавову ідеологію. Так Петро спробував перше чисте еспресо й відтоді захопився кавою. 

Євген Нікітін у студентстві працював нічним охоронцем на «Просто Радіо», там він познайомився з тим же Андрієм Чуковським, який тоді був діджеєм, а згодом загорівся ідеєю відкрити власну кав’ярню. 

Звільнившися з радіо, Євген не перетинався з Чуковським, аж поки одного дня не отримав дзвінок із запрошенням працювати в кав’ярні. Зрештою Євген працював у закладах Андрія Чуковського впродовж п’ятьох років від баристи до адміністратора: у Yellow вони будували власні колдбрю-станції, а Black Brew Bar став новим форматом для України 2015 року, де були тільки альтернативні методи заварювання без молока та цукру. 

Пізніше, в пошуках нового, Євген влаштувався в Fair Finch, де спробував усе у виробництві кави. Потім його покликали запускати Octo Tower, де він займався офлайн- та онлайн-магазинами, а паралельно був адміном усієї вежі та фотостудії. Тепер він працює проєктним менеджером у кавовій компанії, намагаючися налаштувати її внутрішню систему комунікації.

Уже потім – ідея

Тим часом Петро мріяв створити свій невеликий бізнес, пов’язаний із кавою. «Я знав, що з ідеєю відразу піду до Жені – мого близького друга, який знає про каву майже все», – каже він. Оскільки відчиняти чергову кав’ярню в Києві не хотілося, Петро думав про бренд, який можна буде реалізувати через онлайн-комерцію. Так можна пов’язати знання про каву та про ІТ. 

Водночас запускати бренд кави також невигідно, якщо немає власного ростера. «В обсмаженого зерна є строк придатності – місяць, далі його можна просто викинути. Тому на каву часто роблять передзамовлення, спершу продаючи, а потім уже обсмажуючи. Щоби була прийнятна ціна за пачку, треба реалізувати 100-150 кг кави на місяць – це понад 600 пачок кави», – так Петро розрахував, що бренд кави потребуватиме забагато ресурсів. 

«Навіть у запуск найменшого стартапу часто вкладаються на повну, його потім шкода залишати, якщо він не вистрілює. Я вирішив змінити модель: не звільнятися з основної роботи та не залишатися на мілині». 

Так з’явилася сума – 1000 євро. На ці гроші бренд зерна не запустиш, але можна зробити дріпи. З ними була тільки одна проблема. 

Логістика

За словами Жені, ніхто на ринку не знав, звідки беруться пакетики для дріпів. Після трьох тижнів дослідження виявилося, що всі дріпи в Україні виготовляються на одному заводі. Там є машина, що упаковує дріп у фільтр-пакет і запаює його у фольгований пакет із азотом. 

Таке пакування ще й уповільнює розпад обсмаженої кави. «Вони кажуть, що так кава зберігається впродовж року, але з власного досвіду після двох-трьох місяців уже з’являється невелика втрата смаку», – розповідає Женя. 

Завод пропонує власне зерно та ростер, але для «Кави простої крапельної» хлопці вирішили добирати все самостійно: «Ми обираємо зерно, щоби нам було смачно».

Усе зерно на ринку має стандарти та поділяється на категорії якості: Cup of Excellence, Specialty Coffee, преміумсегмент, комерційний сегмент, робуста, розчинна. В Україні є п’ять трейдерів кави, через яких можна замовити зелену каву: COFFEE STAR, COFEETON, CMG, Sunrise Coffee та FEST Coffee Mission. Вони проводять капінги, на які може зареєструватися будь-хто.

«От на одній фермі виросли 600 кг зерна, їх зібрали, відправили, вони закінчилися – й більше це зерно не дістати. Якраз це споріднює каву та вино. Ми намагаємося відслідкувати якомога більше чинників, що можуть вплинути на смак нашої кави: країну, регіон, ферму, спосіб обробки. За цими показниками можна передбачити приблизно 80% смаку», – пояснюють Євген і Петро.

Спосіб обробки сильно впливає на смак кави. Женя сміється: «Буває, зерно вже обробили, його рівень вологості достатньо знизився. От воно приїхало до обсмажувальника, а він – хіпстер! І думає: «Наллю туди виноградного соку й закину зерно ще побродити день-два». Потім знову знижує відсоток вологи на африканському ліжку та підсмажує. Спробує, що вийде. Смачно – продасть втридорога іншим хіпстерам. Несмачно – викине. Ну, нічого, буває».

Обсмажувальника хлопці також обирали окремо, й першого разу «майже вийшло обсмажити ідеально». На другу партію вирішили змінити ростер, щоби покращити смак. «Далі я планую контролювати процес обсмажування, просто тому що мені досі прикольно стояти за ростером», – каже Євген.

Готову обсмажену каву відправляють на завод, де її змелюють під формат дріпів і запаковують узгоджену кількість зерна. Є градації 8, 10 та 12 грамів. За словами Жені, всі використовують 10 г, і їх вистачає, щоби заварити одну чашку кави.

Реінвестиції

Зараз хлопці продали всю першу партію «Кави простої крапельної» – 600 дріпів, і все зароблене вклали у збільшення обсягів. «Відсоток доходу зараз 180%, і ми реінвестуємо в розвиток. Оскільки це був тест ніші, ми не вираховували потенційний прибуток і зараз не виймаємо дивіденди. Нам хотілося поховати певну суму грошей і побачити, що з цього можна отримати. З наступної партії ми будемо вже заводити метрики», – розповідає Петро.

Маркетинг або соціальний капітал

Багато в чому бізнес «Кави простої крапельної» побудований на соціальному капіталі. Євген знає багатьох людей із кавової сфери та розуміє, як зробити виробництво дешевшим, зберігши якість. Натомість Петро займається цифровою та бухгалтерською підтримкою бізнесу. Завдяки знайомствам і розповсюджували першу партію. 

«Ми хотіли протестувати нішу й поки не витрачалися на рекламу. Тому занесли дріпи в дружні кав’ярні: Octo Tower, Squat 17b yard cafe та «Кофевар», а от у франшизні заклади не вийшло стати, тому що їм не дозволяє договір. Також є особисті онлайн-замовлення», – кажуть Євген й Петро. 

Для другої партії вирішили змінити дизайн дріпів і додати інструкцію. «Ми думали, в нашому оточенні всі знають, що таке дріпи та як їх заварювати. А потім наші друзі почали кидати відео, як вони нерозпакований дріп поливають окропом», – сміється Петро. Тому терміново надрукували інструкції окремими картками, а тепер вирішили залишити їх – вони працюють візуально. Ілюстраціями та оформленням дріпів займалася Слава Піун. 

«Третя хвиля кави вся про ускладнення кави. Нам же хотілося зробити каву простою та зрозумілою – якщо цей профіль смаку написаний на обгортці, він справді відчуватиметься. Насправді людина хоче випити смачної кави за нормальні гроші. Так і з’явилася концепція», – згадує Петро. «Тому для візуального оформлення референсом взяли супрематизм, що залишає чистий колір на білому фоні без зайвих предметів і нагромадження форм. Так само в чорній каві залишаються тільки чисті смаки».

Поки що «Кава проста крапельна» обирає моносорти, тобто кожна партія дріпів пропонує тільки один сорт кави. Найменший обсяг для обсмажування – 8-10 кг, з них виходить приблизно 600 дріпів. Зараз партія збільшується, але й ростер буде більшим. Взагалі в планах у Жені й Петра п’ять-шість сортів кави, й із наступної партії будуть брати декілька сортів. 

У першій партії брали Бразилію, тепер буде Ефіопія Specialty в митій обробці. «Спершу ми вирішили брати зерно, яке подобається всім. Взагалі нам із Петром подобаються кисліші смаки», – розповідає Женя. Також фільтрову каву потрібно правильно зварити, від цього залежить смак. Тому зараз обирають зерно, яке «неможливо» зіпсувати.

Петру подобалася чорна кава з дитинства: «Вперше її скуштував, коли мені було вісім і мама заварила її в турці та дала спробувати». Але окрім ритуальності та естетики, в альтернативних способах заварювання кави є інші переваги. Євген пояснює, які:

  • Коли кава готується через фільтр, у ній менший вміст холестерину, в еспресо його більше. Тому фільтрова кава корисніша.
  • Якщо каву залити окропом у чашці й не розмішувати те, що внизу, екстракція не відбудеться. У френч-пресі так само. Три хвилини відбувається екстракція, потім кава капсулюється.
  • Екстракція залежить і від кількості сухих речовин у воді. За стандартом, їх має бути 100-170 мг на літр води, а саме Mg, Na, Ca – це теж впливає на смак кави, можна експериментувати з різною водою. Найідеальніша чашка на смак – «Моршинська».
  • Для фільтрової кави використовується вода від 85 до 95 градусів. У еспресо-машині використовується пар під високим тиском, тому більше кофеїну руйнується.Тому у фільтрі кофеїну виходить навіть трохи більше, ніж в еспресо. Для досягнення такої температури вдома, можна почекати три-чотири хвилини після того, як закипів чайник. 
  • У еспресо смак більш концентрований, тому в ньому складніше відчути різні відтінки. У фільтрі можна розрізнити всі ці відтінки, тому що смак помірніший.

У процесі розробки айдентики вирішили відмовитися від коробок, у які зазвичай запаковують від 10 дріпів. Хлопці пояснюють, що насамперед це екологічніше – використовують сам дріп, а коробку викидають, тому що вона займає багато місця. А ще це додаткові витрати та проблеми з поліграфією. «Якщо раптом у нас буде контракт із магазином або закладом, який вимагатиме коробки, ми зробимо й коробки, й стенди. Але поки це не потрібно», – каже Женя.

Також Женя розповів, що з досвіду роботи в Octo Tower, люди рідше купують дріпи коробками, адже легше купити дріп за 35 гривень, а не всю пачку за 350. Тому в кав’ярнях дріпи висипають поштучно в загальний ящик.

Загалом, Петро і Євген планують запустити сайт, дизайном якого займатиметься Іван Корнієнко. Також із сайтом запустять соцмережі, щоби переходити до B2C. Важливий етап розробки сайту – кавова підписка, адже деякі клієнти беруть каву регулярно. Петро допомагав Жені бізнес-процесом кавової підписки в Octo Tower, а тепер це реалізують в «Каві простій крапельній». Хлопці жартують, що хочуть усе запустити до Геловіну: «Якщо раптом сайт впаде, скажемо, що це такий святковий трюк».