Влада хоче поіменно відстежувати міжнародні посилки українців. Оператори б’ють на сполох

Читати на RU

Зміни до закону про Митний кодекс, які Верховна Рада незабаром розгляне у другому читанні, містять норму, що зобов’язує операторів поштового зв’язку збирати паспортні дані українців при отриманні посилок з-за кордону. «Нова пошта» вважає, що ця норма негативно позначиться на громадянах, які купують товари в іноземних інтернет-магазинах, але не вирішить проблему сірого імпорту. AIN.UA розбирався зі ситуацією.

Що за законопроект?

Йдеться про законопроект No4279, який вносить зміни до Митного кодексу України. Загалом документ із ентузіазмом прийняли як гравці ринку, так і прості українці. Він спрямований на боротьбу з контрабандою, полегшене адміністрування міжнародних відправлень і, як наслідок, спрощення життя простих українців, які хочуть купувати товари на зарубіжних інтернет-сайтах.

Зокрема, законопроектом пропонується знову збільшити неоподатковувану вартість міжнародних посилок для фізичних осіб зі 100 до 150 євро. Причому основою оподаткування вважається тільки та частина вартості посилки, яка перевищує неоподатковуваний мінімум (150 євро). Також з’являється можливість відкласти сплату податку протягом 30 днів із дня оформлення тимчасового реєстру.

Законопроектом No4279 також пропонується розширити перелік товарів, переміщення (пересилку) яких заборонено здійснювати через міжнародні відправлення. А саме: заборонити пересилку алкогольних напоїв і тютюнових виробів незалежно від їх вартості.

Пропонується призначити поштових операторів, відповідальних за розрахунок і сплату податку в бюджет при ввезенні міжнародних товарів. Для цього необхідно створити реєстри електронного декларування посилок. Тут є нюанс.

Норма спотикання

Законопроектом пропонується зобов’язати операторів поштового зв’язку ввести в один з реєстрів ІПН або паспортні дані одержувачів посилок (або ЄДРПОУ, якщо одержувачем є юридична особа).

Це означає, що тепер при отриманні посилки з AliExpress або eBay українцям потрібно буде надати поштовому працівнику свої документи, щоб він міг ввести персональні дані одержувача в реєстр.

Сам текст норми звучить наступним чином:

«У додаткові реєстри, крім відомостей, внесених до тимчасових реєстрів, оператор поштового зв’язку, експрес-перевізник зобов’язаний ввести інформацію про:

  • номер і дату відповідного тимчасового реєстру (за наявності);
  • розмір митних платежів, що підлягають сплаті за цим реєстром;
  • повернення посилки відправнику.
  • особу, яка отримує відправлені товари, зокрема код ЄДРПОУ (для підприємств — одержувачів посилок), або реєстраційний номер картки платника податків (для громадян — одержувачів вантажу), або серія та номер паспорта (для громадян-одержувачів посилок, які через свої релігійні переконання відмовляються прийняти реєстраційний номер картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган та мають відмітку в паспорті)».

Що думають поштові оператори

Ще на етапі першого читання учасники ринку – «Укрпошта», DHL Express Ukraine та Nova Poshta Global – виступили категорично проти цієї норми.

«Вимога до всіх операторів міжнародної доставки запитувати у одержувача паспорт або ідентифікаційний номер кожного разу під час доставки посилки для того, щоб потім передати цю інформацію на митницю, не вирішить проблему боротьби з контрабандою», — прокоментували «Інтерфакс-Україна» в пресслужбі «Укрпошти».

При перевезеннях всіх видів вантажів в Україну міжнародні відправлення поштових операторів і експрес-операторів (замовлення фізичних осіб) складають лише близько 2% за вагою. Ці посилки перевіряються через рентгенівські промені на митниці, а кількість затриманих посилок дуже мала. Приблизно 98% не мають посилочного формату. Саме тут концентрується контрабанда».

Але для простих українців це значно ускладнить життя: вони не зможуть отримувати міжнародні відправлення через поштомати і поштові ящики, це призведе до збільшення черг у відділеннях.

«Це нововведення призведе до того, що значна кількість одержувачів просто відмовиться надати свій ідентифікаційний код або паспорт, а це призведе до накопичення тисяч відправлень на складах перевізників, які ми просто не зможемо обробити і оформити клієнтам», – прокоментувала «Нова пошта».

Тотальний контроль через найменування покупок кожного окремого громадянина призведе лише до відходу цього ринку у тіньовий і перетікання цих товарів в сірі і чорні схеми. Ця норма відбирає можливість для українців купувати на міжнародних ecommerce-платформах».

Законодавчі суперечності

Як раніше зазначали в «Укрпошті», національні поштові оператори в Європі не практикують введення такої інформації (паспорт/ІПН), оскільки це є порушенням прав громадян. Аналогічні вимоги можна зустріти і в Російській Федерації, Казахстані та Білорусі, але з огляду на проєвропейський курс розвитку України, було б нелогічно впроваджувати цю практику у нас.

При цьому правка не відповідає законодавству України про захист персональних даних, наголошують у «Новій пошті».

«Фактично, одержувачі будуть змушені поширювати свої дані наліво і направо. При цьому і експрес-перевізники, і держава повинні забезпечити чіткі механізми збору, обробки та використання персональних даних, які повинні бути прозорими для осіб, чиїх персональних даних це стосується», — заявили в компанії.

Зазначена норма є єдиною ложкою дьогтю в законопроекті No4279. Раніше поштові оператори неодноразово відзначали своєчасність і просунутість документа, і в цілому підтримували його. Чи залишиться це положення в законопроекті, і чи буде воно в кінцевому підсумку оприлюднено, — усе залежить від результатів голосування у другому читанні.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук