Як фестивалю стати cashless і навіщо це потрібно

Читати на RU

AIN.UA у партнерстві з Mastercard запустила відеоподкаст «Бізнес-майстерня», в якому наша редакторка Майя Ярова разом з фахівцями глобальної технологічної компанії Mastercard поспілкуються з представниками різних галузей про розвиток безготівкових та цифрових технологій в Україні, їх переваги для користувачів та бізнесу. Гості першого випуску – Валерій Новіков, директор з розвитку комерції Mastercard в Україні та Молдові, та Дмитро Сидоренко, засновник Atlas Weekend, розповідають про cahsless-фестивалі: що вони дають відвідувачам, торговим точкам та організаторам, і як виглядає процес впровадження безготівкових технологій на масштабних музичних заходах.

Як формується культура безготівкових заходів

Першим безготівковим і безконтактним фестивалем в 2012 році став Leopolis Jazz Fest завдяки співпраці з Mastercard. Успішний львівський кейс надихнув інших учасників ринку на масштабні зміни в інфраструктурі подій. Незабаром Mastercard стала партнером Atlas Weekend, одного з найбільших фестивалів Східної Європи, який в 2021 році відвідало понад 600 тисяч осіб. Для такого масштабу заходів безконтактні і безготівкові технології — не фішка, а необхідність, комфорт і безпека, в тому числі епідеміологічна, для відвідувачів, торгових точок і самого фестивалю.

Валерій Новіков та Дмитро Сидоренко

П’ять переваг безготівкових фестивалів:

  • Швидкість. За даними Mastercard, швидкість безготівкової оплати в порівнянні з готівкою зростає в 4-5 разів, займаючи лічені секунди. Завдяки цьому виграють як відвідувачі фестивалю, швидше отримуючи замовлення на фуд-корті, так і торгові точки, обслуговуючи клієнтів швидше і краще.
  • Безпеки. Якщо користувач втратив картку, її можна легко заблокувати і отримати особисті кошти. Йдеться і про безпеку з точки зору гігієни — зменшується кількість контактів з готівкою як від відвідувачів, так і продавців.  
  • Можливість витрачати більше і бонуси від Mastercard. Залучити додаткові гроші на карту нескладно — перерахувавши на неї кошти або можна скористатися кредитним лімітом. Крім того, цього року на Atlas Weekend власники карток Mastercard мали знижку 20% на всі покупки на фестивалі. Таким чином, безготівкові платежі також є прибутковими.
  • Зручність. Для організаторів безготівковий формат зручний, оскільки немає необхідності додатково будувати інфраструктуру для готівкового обігу за місцем: безпека, інкасація і т.д.
  • Рентабельність. Дохід від події залежить від доходів торгових точок. Організаторів цікавить те, що на фуд-корті представлені кращі заклади з якісною продукцією — це трафік, а значить рентабельність. Бізнес-складова фестивалю більш налагоджена завдяки безготівковій оплаті, оскільки всі операції прозорі. Зрештою, перемагає і відвідувач, який отримує позитивний досвід на кожному етапі взаємодії з фестивалем.  

Таким чином, безготівкова система – це безпрограшна система для всіх учасників заходу: відвідувачів, торгових точок та організаторів.

Як працює cashless

Щоб зробити фестиваль безготівковим, потрібен надійний партнер. Для Атлас Weekend — це Mastercard. За ним – впровадження рішень, створення відповідної інфраструктури, її технічна підтримка на місці. У цій зв’язці має також бути банк-еквайр, який надає термінали, а також зі свого боку надає технічну підтримку на місці. Для Atlas Weekend таким партнером є Ощадбанк. Така схема дозволяє фестивалю передати партнерам всю технічну частину безготівкової платформи і зосередитися на організаційних питаннях — хедлайнерах, локаціях, сценах.

Підготовка до cashless-фестивалю вимагає часу. У випадку з Atlas Weekend активна технічна робота починається за п’ять місяців до початку. У процесі створення безготівкової інфраструктури необхідно враховувати особливості локації, в тому числі і її площу, розподіл торгових точок. Далі у співпраці з технічним партнером — це був Київстар, пункти підключені до інтернету для роботи терміналів. Саме тут починається одна з найскладніших фаз, особливо коли мова йде про відкрите поле на ВДНГ і необхідність створення швидкого і безперебійного доступу до мережі на ньому.

Покроковий план впровадження нового формату:

  1. Прийняти рішення всередині команди про перехід на безготівкові розрахунки.
  2. Виберіть стратегічних партнерів (платіжну систему, банк-еквайр), які забезпечать фестиваль необхідною платіжною інфраструктурою і відповідатимуть за його безперебійну роботу.
  3. Оголосити рішення всім партнерам — підприємцям, торгові точки яких будуть розташовані за місцем проведення фестивалю. Далі банк повинен укласти договори з кожним продавцем.
  4. Розробити детальну схему розташування і технічний план з урахуванням всіх торгових точок, особливостей каналів зв’язку і кількості гостей фестивалю.

Сashless — дорого?

Вартість створення безготівкової інфраструктури залежить від масштабів фестивалю, кількості торгових точок, терміналів, персоналу, складності організації простору. У кожному випадку є кілька учасників процесу, які домовляються між собою про розподіл витрат. Це може бути фестиваль, банк, платіжна система та інші партнери. Наприклад, є проєкти, де локація підготовлена до cashless і не вимагає великих вкладень. З іншого боку, є Atlas Weekend – буквально greenfield проєкт, де інфраструктуру довелося створювати з нуля.

Що означає безготівкова економіка для Mastercard?

Cashless — в ДНК Mastercard. Завдання компанії — розвивати безготівкові технології в різних сферах нашого життя, в тому числі на масових заходах, де швидкість і безпека платежів дужеважливі. Це музичні фестивалі, гірськолижні курорти в Буковелі або футбольні матчі на НСК. І цю зручність відчуває сам користувач: сьогодні 9 з 10 карткових операцій – це безготівкові операції, а не зняття готівки. І майже половина всіх платежів картками Mastercard у фізичному рітейлі здійснюється за допомогою смартфонів або переносних пристроїв з NFC.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук