[2021] Стартап року – Grammarly, український декакорн на $13 млрд

1093

18 листопада український стартап Grammarly оголосив про новий раунд інвестицій – команді вдалося залучити одразу $200 млн. Оцінка зросла до $13 млрд. Grammarly став найдорожчим стартапом з українськими засновниками.

Grammarly — не просто стартап з великою оцінкою. Згідно з відкритими авторитетними джерелами, інвесторам належить не більше чверті акцій, що трапляється не часто. Більша частина контролюється двома з трьох співзасновників, які сьогодні входять у список найбагатших українців з оцінкою по $4 млрд на кожного (у Grammarly ці цифри не підтверджують). Окрім того, Grammarly можна вважати першим українським декакорном — стартапом з оцінкою понад $10 млрд. А зважаючи на те, що GitLab вийшов на IPO і став публічною компанією, Grammarly прямо зараз — найдорожчий український стартап.

Співзасновники Grammarly, Максим Литвин, Олексій Шевченко та Дмитро Лідер. Фото надане компанією

Що таке Grammarly

Grammarly – це один з найуспішніших в світі сервісів перевірки граматики. Створений у 2009 році, інструмент швидко набув популярності завдяки унікальній базі знань, яку допомогли створити самі користувачі. 

На сьогодні за допомогою Grammarly можна писати тексти за всіма правилами англійської мови, перевіряти їх на плагіат, виправляти неправильно побудовані мовні звороти та навіть оцінити тон повідомлення, щоб зрозуміти, як його сприйме отримувач. 

Для користувачів Grammarly доступний у вигляді десктопної програми на Windows і Mac, мобільних додатках, розширеннях для браузера, а також надбудов на поштові клієнти, месенджери, таскменеджери та інші популярні ресурси. Окрім того, у Grammarly є платформа для розробників з відкритим API, та продукт для бізнес-клієнтів Grammarly Business. 

Grammarly працює за freemium-моделлю: безкоштовний доступ до базових функцій з розширеними можливостями у платних підписках. Для користувачів вони вартують від $12 на місяць в залежності від тарифного плату. А для бізнесу – від $12,5 на співробітника.

В центрі бізнес-моделі продукту – не рекламодавці чи треті сторони, а користувачі. І в цьому полягає успіх компанії.

Київський офіс Grammarly, 2018. Тут і далі фото: Оля Закревська для AIN.UA

Передісторія

Українці Олексій Шевченко та Максим Литвин познайомилися під час спільного навчання у Міжнародному християнському університеті – одному з перших вишів в Україні, де навчання велося повністю англійською мовою корінними американцями. Саме там вони побачили, що більшість студентів качають твори та реферати з інтернету. Це був 2000-й рік, і викладачі навіть не здогадувалися, що домашня робота студента може бути банально «списана». Так з’явилася ідея першого стартапу — перевірка студентських текстів на плагіат.

У 2004 році Олексій і Максим заснували сервіс перевірки на плагіат MyDropBox (знаменитого хмарного сервісу Dropbox тоді ще не існувало). На той час друзі вже проживали за кордоном: Шевченко навчався в Торонто, а Литвин – у Теннессі. Код продукту написали самостійно – на перших порах Литвину та Шевченку допомагав лише один системний адміністратор. А клієнтів шукали на освітніх конференціях у США. Антиплагіат-сервіси ще були не поширені у світі, і західні освітяни зацікавилися ідеєю українців. Вже до 2007 року клієнтами MyDropBox були майже 800 вузів. А в компанії з офісами в Торонто і Києві працювало кілька десятків людей. 

У 2007 році друзі продали компанію найбільшому на той момент американському розробнику систем онлайн-управління освітнім процесом BlackBoard (у 2021 його поглине Anthology). Суму не розголошують, але, як казав Шевченко, вона була “відносно невеликою”. Тим не менше її вистачило на те, щоб запустити нову компанію, в якій до Литвина та Шевченка у ролі співзасновника приєднався й Дмитро Лідер – колишній співробітник MyDropBox.

Так у 2009 році народилась Grammarly.

Від 0 до $10 млн за три роки

Ідея Grammarly витікала з MyDropBox. Ще працюючи над першим стартапом Литвин та Шевченко помітили, що студенти завантажують реферати навіть не через лінощі, а тому що не хочуть мучитися з англійською граматикою. Тому задумали зробити сервіс, який допомагав би студентам правильно писати англійською. 

Спочатку планували продавати новий продукт тим самим університетам, які купували MyDropBox. Але продажі йшли дуже повільно – узгодження контрактів з вишами через бюрократію могли тривати роками. Тому у 2010 році фаундери вирішили переорієнтуватися на кінцевого користувача. Робити це було ризиковано, адже інструменти в сфері граматичних підказок тоді вже робили Google та Microsoft – гіганти, які мали необмежені ресурси на розвиток і вдосконалення своїх інструментів. В стартапі Шевченка, Литвина та Лідера працювала лише невелика команда лінгвістів у Північній Америці та кілька українських розробників. І тим не менш Grammarly перемогли. 

Українці скористалися прогалинами у сервісах конкурентів – ті часто пропускали помилки, робили безглузді виправлення, які тільки дратували людей. Grammarly ж, розуміючи недосконалість власної розробки, дала можливість користувачам голосувати, які з запропонованих правок доцільні, а які – ні. Здобуті дані враховували для подальшого розвитку інструменту. Швидко у Grammarly сформувалась хмарна база знань, яка допомагала сервісу пропонувати більш просунуті і розумні підказки для текстів. 

Вже у 2011-му Grammarly вийшла на прибутковість. У 2012 році, по оцінкам венчурного інвестора Євгена Сисоєва, компанія заробила $10 млн, а до 2014 року подвоїла цей показник. 

Компанія швидко зростала. У 2014 році київський підрозділ Grammarly вже налічував 70 людей і ще 14 – у Сан-Франциско, де тепер розміщувався головний офіс компанії. 

У 2015 році Grammarly запустились як freemium. Це призвело до швидкого зростання бази користувачів. 

“У premium-моделі близько 2-3% (дуже добре, якщо 5%) користувачів купують продукт. Тому коли ми мали лише платний доступ, більше 95% потенційних користувачів, подивившись на Grammarly, просто йшли. З freemium-моделлю 100% людей – це цільовий ринок, і багато хто з них, спробувавши продукт вкотре, стають його постійними користувачами”, – пояснював переваги безкоштовної версії Олексій Шевченко.

Разом з приходом нових користувачів зростало навантаження на сервіс. Прийшов час збільшувати інвестиції у розвиток.

На шляху до єдинорога

До 2017 року Grammarly розвивалась виключно “на свої”. На це було декілька причин: по-перше, засновники не хотіли привертати до себе зайву увагу конкурентів, а по друге – вирішили зосередитися на продукті, а не біганині по інвесторам. 

Інвестори ж були не проти поспілкуватись. Ще у 2010 році на цікавий стартап зі штаб-квартирою у Торонто звернув увагу Бред Гувер, партнер венчурного фонду General Catalyst. Він настільки перейнявся перспективами продукту, що спочатку став консультантом Grammarly, а згодом покинув фонд заради крісла CEO у стартапі. І хоча Литвин назвав це «скоріше збігом», але через сім років саме General Catalyst очолить перший інвестиційний раунд Grammarly одразу на $110 млн. В раунді також взяли участь IVP та Spark Capital.

На той момент команда Grammarly складала вже понад 100 осіб (більше 60% з них – в Україні), а кількість щоденних активних користувачів – 6,9 мільйона. Інвестиції компанії були потрібні не тільки для пришвидшення розвитку, але й для побудови репутації. Grammarly активно розширювала штат, і дійшла до того рівня, коли за кращих спеціалістів їй доводилося конкурувати з компаніями на кшталт Apple та Google. 

«Стало необхідно запастися якомога більшою кількістю амуніції, щоб стати привабливішими для таких фахівців. Наші інвестори, зокрема їхній досвід та нетворкінг, дають нам серйозну перевагу у боротьбі за таланти», – розповідав тоді Максим Литвин.

Єдинорогом Grammarly стала у 2019 році, додатково отримавши $90 млн до свого дебютного раунду від того ж General Catalyst. Оцінка компанії, за інформацією PitchBook, досягнула $2,3 млрд. Через два роки компанія стане так званим декакорном, подвоївши кількість вже залученого капіталу та своє портфоліо дуже поважних інвесторів: в новому раунді до General Catalyst приєдналися Baillie Gifford і BlackRock. Перший відомий як один з найбільших акціонерів Tesla, а другий вважається одним з головних інституціональних інвесторів світу. Під управлінням BlackRock — активи майже на $10 трлн, як пише WSJ.

Хто володіє Grammarly

Хоча суми інвестицій завжди були великими, вищезазначені фонди отримували міноритарні долі в компанії. Весь контроль українці зберегли за собою. За даними AIN.UA, наразі інвесторам належить приблизно 23,5% в компанії. 

Що стосується фаундерів, точно відома лише доля Дмитра Лідера – рівно 1%. У Шевченко та Литвина, за даними редакції, долі однакові і становлять від 32,5% до 35,5% на кожного. Виходячи з оцінки у $13 млрд, статки Литвина та Шевченко складають по $4,25-4,6 млрд. Таким чином, вони впевнено ділять друге місце серед найбагатших українців, поступаючись лише Рінату Ахметову, власнику СКМ.  

Окрім того, у співробітників Grammarly є опціони. У 2017 році Максим Литвин зізнався в інтерв’ю AIN.UA, що у фаундерів є мрія – створити в Україні корпоративну культуру на кшталт «мафії PayPal».

«Ми віримо, що учасники нашої команди, ефективно використовуючи досвід, отриманий у Grammarly, можуть стати успішними інвесторами або навіть творцями свого власного стартапу в глобальному масштабі. Це триватиме багато років, але ми віримо, що це можливо», – заявив він.

На сьогодні команда у Grammarly чималенька. За 12 років компанія перетворилась з бутсреп-стартапу на міжнародну компанію. Станом на грудень 2021 року у Grammarly працюють понад 600 людей у трьох країнах. Хаби Grammarly розташовані у Києві, Сан-Франциско, Нью-Йорку та Ванкувері. В українській команді працює понад 270 людей, в наступному році її планують збільшити на 50%.

У кожного офісу – свої компетенції. Наприклад, команда підтримки користувачів переважно зосереджена в Україні, маркетингова команда — у Сан-Франциско, команда аналітичних лінгвістів — у Нью-Йорку, а інженерні команди — в Україні, Канаді та США. В Україні у Grammarly чотири напрямки інженерних команд: 

  • Product Interfaces (наприклад, команди, які працюють над вебредактором Grammarly, мобільними додатками для iOS та macOS, десктопними додатками для Windows та Mac), 
  • Infrastructure (наприклад, ІТ, Platform, Security, GRC та інші), 
  • ML/NLP (об’єднують Back-End та ML інженерів, комп’ютерних лінгвістів та Applied Research Scientists), 
  • Grammarly Business (інженерні команди, які розвивають окремий продукт Grammarly для бізнес-клієнтів).

Цього року Grammarly запровадили в Україні віддалену модель роботи у гібридному форматі – колеги можуть постійно працювати віддалено з будь-якого міста країни.

«З 2022 року обов’язково відвідувати київський хаб потрібно буде лише під час квартальних зустрічей з командою упродовж кількох тижнів. Компанія при цьому покриватиме витрати на проїзд до Києва та проживання, якщо член команди постійно живе в іншому місті», – розповіли AIN.UA в Grammarly. 

В інших країнах співробітники також високо оцінюють корпоративну культуру Grammarly, недаремно у 2021 році компанія увійшла у топ кращих роботодавців по версії Inc.

Grammarly 2021

На сьогодні Grammarly – не просто сервіс перевірки граматики, а комплексний інструмент, який допомагає людям краще зрозуміти один-одного. Це кросплатформенний редактор, який перевіряє англомовні тексти в програмах і на вебсайтах загальною кількістю понад 500 000. 

Наразі продуктами компанії щодня користуються (DAU) 30 млн людей у всьому світі, включаючи 30 000 команд бізнес-клієнтів. Тільки за останній рік кількість корпоративних клієнтів Grammarly з великими контрактами зросла більше, ніж на 250%. Серед них такі провідні бренди, як Zoom, Cisco, Expedia та інші.

Прямих конкурентів у Grammarly не було і досі немає.

«Деякі компанії і намагалися відтворити якусь частину функціональності, схожої на нашу — але ми створили та продовжуємо розвивати комплексну онлайн-платформу, яка фокусується на підтримці усіх аспектів ефективного спілкування. Сервіс Grammarly надає користувачам поради в чотирьох категоріях — це правильність (граматика, орфографія, пунктуація), чіткість (лаконічність, послідовність, зрозумілість), захопливість (вибір слів і їхнє різноманіття) і тон повідомлення (формальність, впевненість, ввічливість), – пояснили AIN.UA в Grammarly. 

– Додатково ми розширювали і продовжуємо розширювати доступність наших сервісів. Почали з вебредактора у 2010-му році, а на сьогодні маємо продукти для великої кількості інтерфейсів — це і браузерні розширення, і мобільні клавіатури, і додатки для декстопа, і надбудова для Microsoft Office, і редактор для iPhone, і додаток для iPad. А все для того, щоб користувачі могли отримувати поради Grammarly саме там, де їм це зараз необхідно. Ми також розвиваємо окремий продукт для бізнес-клієнтів Grammarly Business, який пропонує додаткові функції для організацій». 

Тільки за 2021 році Grammarly багато що зробили для того, щоб їх продукт був кращим та не мав аналогів на ринку:

  • інтегрували детектор тону Grammarly в мобільні клавіатури для iOS та Android, 
  • представили функцію сніпетів, налаштування тону бренда, кастомізовані Style Guides та розширену аналітику для Grammarly Business, 
  • запустили новий десктопний додаток для Windows та Mac і платформу для розробників Grammarly for Developers
  • оновили продукти Grammarly для iOS (запустили редактор Grammarly для iPhone та розширення Grammarly для Safari на iPhone та iPad), 
  • анонсували стратегічне партнерство з компанією Samsung, 
  • продовжили безкоштовну пропозицію для неурядових та некомерційних організацій на 2022 рік (сьогодні нею користуються понад 7000 організацій в усьому світі і понад 160 із них — в Україні). 

Компанія приватна та не розголошує свої заробітків. Однак, видання The Bell з посиланням на спеціалізовані ресурси Growjo і Owler, оцінило виручку Grammarly за підсумками минулого року приблизно в $70 млн.

Що далі

За прогнозами DataIntelo, на які посилається The Bell, світовий ринок софту для допомоги в написанні текстів буде зростати з показника в $1,2 млрд у 2018-му в середньому на 28% до 2028 року.

Ємність ринку в компанії не коментують, але Grammarly є куди зростати.

«Понад 2 млрд людей у світі на сьогодні говорять англійською, і ми прагнемо й надалі удосконалювати технології, які можуть допомагати їм у спілкуванні. У майбутньому ми потенційно розглядаємо можливість додати й інші мови, але англійська залишається нашим пріоритетом», – розказали AIN.UA в компанії. 

В портфоліо Grammarly вже є потужні інвестори зі світовим ім’ям та сотні мільйонів залучених коштів. Що далі? В компанії не виключають можливості виходу на IPO, але на рівні намірів це поки що не коментують і не називають жодних строків.

А поки що українці продовжують будувати кращий в світі інструмент для спілкування.

«Наше довгострокове бачення — створити комплексний комунікаційний асистент, який допомагатиме людям краще розуміти одне одного. На цьому шляху перед нами ще багато завдань», – підсумували у Grammarly.


Пресслужба Grammarly не підтверджує долі власників, долі акціонерів, оцінку їх статків, виручку компанії. Уся інформація у тексті — власні розрахунки AIN.UA та посилання на авторитетні дослідження.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук