Засновниця компанії FuelFinance Альона Мисько підготувала фінансові поради для равликової ферми Франкоснейл (Franko Snail). Ферма, як можна здогадатись з назви, знаходиться у Івано-Франківській області і шукає шляхи для максимізації своїх фінансових показників. Поради FuelFinance стануть актуальними для всіх, хто веде схожий бізнес, та будуть загалом корисними для підприємців — часто їх болі досить схожі.
Важливо: ми не можемо викласти всі таблиці, оскільки це приватний бізнес і ми не маємо права розкривати цифри, але покажемо частину того, за чим повинен слідкувати керівник проекту.
Франкоснейл — це равликова ферма і цілий еко-комплекс на Франківщині, який займається вирощуванням і продажем (експорт, гурт по Україні, роздріб через сайт і ресторан) равликів.
Ціль співпраці з FuelFinance — знайти прогалини у фінансах. Одна з головних цілей, яку потрібно вирішити і яка допоможе зрозуміти, де шукати проблеми і шляхи розвитку — майже повна відсутність фінансової системи, системи обліку і повноцінної звітності, яка б давала відповіді на питання, чому бізнес не приносить грошей.
Шляхи вирішення:
- або (і) впровадити облікову систему 1С
- або (і) впровадити централізовану звітність в Google таблицях, в якій реєстром буде фіксуватися інформація, яка автоматично буде трансформуватися в звіт
- зводити звітність не менше одного разу в місяць і розуміти рентабельність кожного окремого продукту/товару
- фіксувати і оновлювати специфікацію продуктової лінійки для розуміння собівартості і маржі не менше одного разу в квартал
- оновлювати ціни не менше одного разу в квартал і тримати ціни не нижче ринкової (на регулярній основі моніторити ринок)
- зрозуміти для себе CORE-бізнес (експорт, HoReCa, ресторан, туризм)
- запровадити проектний бюджет і звітність по факту (кожен виїзд на ярмарку, або фестиваль – це проект, під нього має бути бюджет і він має бути по факту рентабельний)
- запровадити фінансове планування на квартал, відповідно, факт-план аналіз при зведенні звітності щомісяця
- запровадити платіжний календар
На перший погляд здається, що це прості і очевидні правила, що тут обговорювати. Правила може й прості, але часто компанії нехтують їх імплементацією у свій бізнес і, як наслідок, втрачають гроші. Так було і у випадку команди Франкоснейл.
В результаті роботи із фахівцями FuelFinance представникии ферми отримали фінансову модель бізнесу, що відкрило очі на декілька важливих моментів:
- побачили, що є збиткові товари;
- отримали правильний розрахунок собівартості продукції;
- отримали модель вирахування прибутковості бізнесу. Це дало розуміння який вид діяльності є найприбутковіший і на який варто зробити найбільший акцент;
На додачу, поточна фінансова модель і прогноз на 3-5 років допомагає у прийнятті правильних управлінських рішень, які націлені на зміни у виробництві з метою зменшення собівартості і вибору найбільш маржинального виду діяльності.
Конкретні приклади
В ході роботи із таблицями керівництво Франкоснейл побачило проблему:
- Вирощування сировини є надто ризикованим і ферма залежить від багатьох погодних факторів, тому простіше скуповувати в інших виробників.
- Якщо ми плануємо брати участь у ярмарках чи виставках ми ретельніше плануємо витрати і доходи, а також ЦА, яка планує відвідати захід.
- Стало зрозуміло, що раніше цілі не були оцифровані. Тепер же команда почала відштовхуватися від долі ринку, як на внутрішньому ринку так і по експорту. Що це змінило? В Франкоснейл прописали для себе канали монетизації і зараз вкладають найбільше сил в той, котрий є найприбутковіший.
Одне із найважливіших результатів в ході співпраці стало те, що тепер ми чітко розуміємо скільки нам потрібно реалізовувати продукції, щоб перейти точку беззбитковості. Тому, що мати відчуття чи загальне поняття – це дуже мало в порівнянні із баченням конкретних цифр в таблицях. — команда Франкоснейл.
Що дають фінансові моделі
В результаті співпраці команда FuelFinance дала не лише загальні рекомендації, а набір таблиць, де видно абсолютно всю інформацію: доходи, витрати, податки, які напрямки приносять більше всього, які менше, динаміку по місяцям, складські запаси. І все це — на роки вперед. Зважаючи на отриману інформацію, можна планувати роботу, витрати, обирати напрямки для розвитку і зростання.
А головне — вся інформація не у голові власника, а у зручному інструменті, що дозволяє швидко вносити зміни чи мати до них доступ не лише однієї людини, а всієї команди.