Українська ІТ-галузь, як і решта галузей економіки зазнала сильного впливу від війни, розпочатої Росією. Проте, завдяки гнучкості самої сфери і відносної незалежності від роботи цивільної інфраструктури, продовжує працювати. Основний капітал ІТ-компаній — це люди, а переважна більшість клієнтів сервісних компаній — це закордонні клієнти. В цих умовах більшості аутсорсерів вдається зберегти операційну діяльність та виконувати зобов’язання перед клієнтами, а отже — продовжувати виплачувати людям заробітну платню і підтримувати економіку держави.

Інший аспект роботи — це масштабування компаній та найм нових спеціалістів. З початком повномасштабного вторгнення кількість вакансій в усіх сферах скоротилася на 45%, відповідно до даних robota.ua. ІТ-сфера останні роки демонструвала в Україні сильне зростання, а конкуренція за кадри була небаченою, відносно інших сфер. Щоб дізнатися, як впливає війна на найм нових ІТ-спеціалістів, журналіст AIN.UA разом з сервісом пошуку роботи в ІТ Recruitika опитали представників українських сервісних ІТ-компаній.

NIX

Кількість спеціалістів: понад 3500.

Сьогодні команда NIX має достатнє укомплектування фахівців, необхідних для виконання проектного завантаження. Наразі кількість відкритих вакансій NIX менша за довоєнний час, але ми продовжуємо запрошувати до нашої команди фахівців окремих напрямів і технологій. 

Наразі ми не занурювалися в детальний аналіз ринку IT-фахівців, тому не можемо надати об’єктивну оцінку або обґрунтовану й підтверджену фактами та прикладами відповідь. Однак кількість запитів про пошук роботи, які надходять на нашу корпоративну пошту, має тенденцію до збільшення активності.

Наразі ми більшою мірою покриваємо наші потреби професійними та експертними можливостями наявної команди NIX. Долучаємо хлопців і дівчат після внутрішніх корпоративних програм навчання. Нових фахівців шукаємо більше опосередковано: відповідно до окремих запитів і проєктних потреб.

NIX завжди базувалася лише в Харкові — він був нашою домівкою, яку ми вимушені були покинути більше трьох тижнів тому. Тому сьогодні наша команда виконує проектне навантаження віддалено.

Ми допомагаємо хлопцям і дівчатам із пошуком житла зі зручними умовами — наявністю стабільного інтернету, доступу до необхідного технічного обладнання.

Intellias

Кількість спеціалістів: понад 2500.

Intellias продовжує розширювати географію своїх офісів і не зупиняє найм ІТ-спеціалістів та спеціалісток. Станом на сьогодні в компанії відкрито понад 200 вакансій. На третину з них плануємо найняти українських спеціалістів та спеціалісток. Ми вже маємо розробницький офіс у Кракові та готуємось до відкриття ще трьох офісів у Варшаві, Вроцлаві та Гданську. Крім того, вивчаємо ринки, де Intellias потенційно може відкрити додаткові розробницькі центри. В пріоритеті – локації в Європі, втім, аналізуємо також і ринки Латинської Америки та Азії.  

Враховуючи відкриття розробницьких центрів за кордоном, однією з головних задач є знайомство зі специфікою рекрутменту в нових країнах. Не менш важливим є і розвиток нетворкінгу саме в нових локаціях.  

Крім того, наша команда продовжує працювати з українськими кандидатами як в Україні, так і поза її межами.

Наразі ІТ-ринок України увійшов у стадію активної трансформації. Якою стане нова структура, ми дізнаємось протягом 3-6 місяців.

Станом на кінець минулого року наша рекрутмент команда була повністю укомплектована. Зараз ми не наймаємо нових рекрутерів. Наш відділ налічує понад 100 спеціалістів та спеціалісток. 

На сьогодні компанія змогла евакуювати з зон активних бойових дій понад 1000 спеціалістів та членів їхніх сімей у безпечні регіони України, зокрема до Львова та Івано-Франківська, де знаходяться офіси компанії.

Також частина спеціалісток компанії евакуювалися до польського офісу у Кракові. Завдяки своєчасній евакуації майже 97% команди розробки Intellias вже мають можливість повноцінно працювати та підтримувати економіку країни. Частина з них працює віддалено, частина – з офісу. Паралельно ми продовжуємо докладати максимум зусиль, щоб евакуювати колег, які все ще лишаються у зоні бойових дій.   

Комфортні та безпечні умови праці для наших спеціалістів та спеціалісток є для нас пріоритетом. В компанії немає обмежень щодо віддаленого чи офісного режиму роботи. 

Luxoft

Кількість спеціалістів: ~4000.

Зараз наше першочергове завдання – забезпечити відповідні умови для комфортного життя та роботи наших спеціалістів. З початком війни, ми всі сили направили саме на це. Звісно, що перші тижні про найм нових людей мова не йшла зовсім. Процес рекрутингу було призупинено.

Наразі, всі наявні потреби у спеціалістах ми закриваємо, використовуючи наші резерви, сформовані завдяки програмам Luxoft. Це і програма Upskilling – коли наші колеги підвищують або змінюють кваліфікації, і LuxCampus – програма для молодих спеціалістів, які тільки приєдналися до ІТ. 

Але ми потроху повертаємося до звичного робочого темпу. Питання повноцінного відкриття найму стає все більш актуальним. Плануємо повністю відновити його вже найближчим часом. 

Ще до початку війни, ми в Luxoft підтримували віддалений режим роботи, що давало можливість спеціалістам працювати з будь-якого куточка України. З початком бойових дій більшість наших фахівців разом із сім’ями, переїхали з гарячих точок у безпечніші місця. Вони працюють віддалено. Частина колег, що змогли тимчасово виїхати за кордон, працюють з офісів Luxoft у Румунії, Болгарії та Польщі або теж відділено. Для нас головне, щоб всі залишалися у безпеці. 

EPAM

Кількість спеціалістів: ~13500.

Наразі компанія вимушено призупинила вихід нових спеціалістів на проектну роботу. Ми просимо кандидатів поставитися із розумінням до таких дій компанії.

Останній день, коли ми вітали в команді нових колег, по всій Україні відбувся 21 лютого, хоча деякі новачки львівського офісу бралися до проектної роботи 1 березня.  З цієї дати будь-які процеси, пов’язані із рекрутингом, оформленням та адаптацією ньюкамерів, тимчасово призупинені.

Усі офери поставлені на паузу, ми плануємо повернутися до кандидатів після стабілізації ситуації в країні.

Разом із початком глобальної пандемії у 2019 році EPAM успішно використовує підхід Remote by Design — набір заходів та інструментів, спрямованих на забезпечення безперервного процесу розробки та підтримку повністю віддаленої взаємодії проєктних команд. Цього підходу ми дотримуємось і зараз, що дозволяє командам і клієнтам взаємодіяти максимально ефективно.

Softserve

Кількість спеціалістів: ~11500.

Від початку війни ми призупинили активний найм нових працівників в Україні. Разом із тим, всі офери, які були зроблені до того зовнішнім кандидатам залишились дійсними. Ми не бачимо підстав відмовлятись від попередньо озвучених намірів про співпрацю. Це було б несправедливо щодо кандидатів, адже, в більшості випадків, вони вже розірвали стосунки з попередніми роботодавцями.

Багато хто з наших клієнтів підтримують Україну, зокрема, бажанням залишити і розвивати проектні команди тут. Тож ми відновили можливість найму в Україні, проте, процес ускладнився. Є труднощі пов’язані з географією проживання деяких кандидатів, не всі регіони України ми зараз можемо забезпечити технікою, необхідною для роботи. Нам доводиться підлаштовуватись під ситуацію і переналаштовувати наші процеси, щоб продовжувати надавати робочі місця в Україні для тих, хто залишився, а також для підтримки економіки.

Зараз у нас більше 160 активних вакансій в Україні, за абсолютно різноманітними напрямками і ми плануємо їх закривати як нашими наявними в компанії талантами, так і з ринку.

Масового тренду скорочень ми зараз не спостерігаємо. Звісно, є окремі клієнти, які прийняли рішення виводити бізнес з України до наших розробницьких центрів в Європі чи Латинській Америці. Проте, більшість клієнтів залишаються тут. Важливо розуміти, що для нашої компанії це абсолютно органічний процес, який відбуваються постійно. Працівники, які вийшли з одного проекту стають пріоритетними кандидатами на вакантні позиції на інших.

Globallogic

Кількість спеціалістів: ~7300.

Варто зазначити, що наразі всі клієнти GlobalLogic продовжують працювати з нами. Ми шукаємо та знаходимо можливості забезпечувати замовникам той самий рівень якості послуг, що і до початку війни. 

І хоча зараз ми онбордимо нових спеціалістів менше, ніж до російського вторгнення в Україну, проте за перші два тижні війни ми розпочали співпрацю з понад 60-ма новими фахівцями в Україні.

Ще під час COVID-карантину ми налаштували онлайн-онбординг, тож майже не зазнали змін у цих процесах. Єдине, що довелося коригувати — доставка обладнання, яке необхідне для виконання проектних завдань. Наразі працюємо над тим, аби доставляти техніку в межах усіх західних регіонів України.

Сьогодні продуктивність команди становить приблизно 87% від довоєнного рівня і ми робимо все можливе, щоб повністю відновити її. Відновлення бізнесу важливе як ніколи, адже це дає нам можливість і надалі підтримувати наших спеціалістів, членів їх родин та всю Україну у цій жахливій війні.

Ми не проводили й не плануємо проводити скорочення серед спеціалістів через війну в Україні. GlobalLogic продовжує працювати, всі наші проекти активні, а колеги — приєднуються до виконання проєктних задач. Численні фахівці GlobalLogic долучилися до волонтерства у різних його проявах.

Ми одностайно підтримуємо наших колег та Україну в нашій спільній боротьбі за мир і свободу. GlobalLogic допомагає й колегам, які долучилися до лав ЗСУ. З 2014 року наш підхід залишається незмінним: ми фінансово підтримуємо наших спеціалістів, які мобілізувалися або долучилися до територіальної оборони, та зберігаємо за ними позиції на проєктах компанії.

Ciklum

Кількість спеціалістів: ~3200.

Коментує Андрій Оксенюк, CFO Ciklum

Війна в Україні наклала свої корективи на плани бізнесу – наразі зусилля значної кількості наших рекрутерів та HR-спеціалістів спрямовані на релокацію колег з міст під загрозою та допомогу їм з облаштуванням на нових місцях. Наразі уже близько 80% фахівців Ciklum в Україні перемістилися до більш безпечних регіонів.

Утім, Ciklum – глобальна компанія, тому наші зусилля з найму наразі сфокусовані на інших країнах нашої присутності, зокрема у Східній Європі. Крім того, ми також переходимо до активного найму українців, які виїхали в цей регіон.

Попит на фахівців зберігає свої тенденції: як і раніше, чимало пропозицій є, зокрема, для спеціалістів Java та JavaScript, .NET, Python, C++, тестувальників та DevOps. Зараз маємо майже 400 відкритих вакансій.

Ciklum зберіг своїх клієнтів та розширює пул проектів, тому про скорочення мова точно не йде. Компанії вдалося швидко адаптуватися до нових реалій – і ми переконані, що ІТ-індустрія має залишатися одним із ключових драйверів економіки за її поточного стану, як і фундаментом для післявоєнного відновлення.

N-IX

Кількість спеціалістів: ~1700.

IT-індустрія, на відміну від багатьох інших галузей, має можливість продовжувати ефективно працювати, а також приносити в державу цінні надходження коштів. N-iX продовжує працювати, наші клієнти з нами, і у нас регулярно з’являються нові цікаві позиції.

Ми сповільнили активний пошук нових талантів в Україні, оскільки знаємо, що більшості зараз не до зміни роботи. Однак, ми також знаємо, що є і ті, хто втратили роботу або припинили співпрацю з попереднім роботодавцем.

Якщо ви зайдете до нас на кар’єрний сайт, то побачите, що ми маємо майже 200 відкритих вакансій. На платформі DOU від N-iX розміщено найбільшу кількість вакансій серед всіх компаній – 91. Активно працюємо і на польському ринку талантів та розвиваємо наш офіс у Кракові.

До війни 1100 з 1695 наших фахівців працювали в Західній Україні. Зараз ще 450 колег евакуювались в спокійніші регіони Західної України. 152 наших фахівців працюють за кордоном, здебільшого у Польщі, де у нас є офіс.

Як і до війни, у N-iX кожен самостійно обирає, як і де працювати. Наші офіси у Львові відкриті – кожен може працювати з офісу, якщо потрібно. Під час сирени, ми зупиняємо роботу та спускаємося в укриття.

Universe (by Genesis)

За тиждень до початку наступу росії ми у компанії розробили план дій на випадок вторгнення і 24 лютого, на жаль, довелося його активувати. 

Всі процеси були зупинені, у тому числі найм, і ми сфокусувалися на безпеці нашої команди. Організовували трансфер у безпечне місце не лише нашим співробітникам, але й найближчому колу рідних, забезпечили всіх житлом та речами першої необхідності. 

На другий тиждень війни, після часткової адаптації до тимчасового життя, запустили всі бізнес-процеси, адже функціонуюча економіка – найкраща підтримка країни у період війни.

Сьогодні процес найму повністю відновлений і ми шукаємо не лише девелоперів, але й дизайнерів, маркетологів, багато позицій також відкрито у напрямку gamedev.

На жаль, багато людей сьогодні залишилися без роботи і ми це бачимо по кількості відгуків на вакансії. По деяким позиціям їх стало більше, ніж у “довоєнний” час.

Наразі стало менше кандидатів в пасивному пошуці (кандидати, які мають постійне місце роботи, але готові розглядати пропозиції). Адже наявність стабільного працевлаштування зараз вкрай важливе.

Наразі в Universe відкрито 10 вакансій у сфері маркетингу, розробки, gamedev та аналітики. Наша команда пошуку талантів  працює у звичному режимі.

Ми організували 2 “хаби” – один на Західній Україні, інший – у Варшаві (туди запропонували переїхати дівчатам). Усіх забезпечили трансфером та житлом. Незважаючи на відкриття представництва за кордоном, наймати ми готові лише українців, які були вимушені залишити свою домівку – для нас важливо, щоб наші талановиті люди лишались працювати з нами. Також частина команди лишилась в Києві та інших областях.

Нам вдалося відновити роботу на 80%, усі бізнес-напрями – утиліти, R&D та Game, повернулися до своїх “довоєнних” задач. Двічі на тиждень зідзвонюємося на загальні мітинги та обговорюємо у кого як справи і самопочуття. Минулого тижня, наприклад, провели онлайн зустріч із психологом.

Ми прагнемо зберегти усю команду та навіть збільшити її і звичайно мріємо про повернення у наші домівки та офіс на Подолі. 


Підсумовуючи, можна сказати, що ринок найму в ІТ поступово оживає після шоку викликаного початком бойових дій. Деякі компанії найм призупинили або суттєво обмежили. Ще частина переорієнтовується на найм українців, що переїхали у сусідні країни. А два роки епідемії COVID-19 та адаптація до віддаленої роботи допомагає компаніям та спеціалістам продовжувати роботу в умовах війни. 

Над матеріалом працювали Олександр Лінник та Тетяна Грицик.