За 50 днів війни до Польщі виїхало майже 2,7 млн українців. Ми публікуємо серію матеріалів, що мають на меті допомогти вимушеним переселенцям адаптуватись в новій країні. 

AIN.Business вже розповідав, як Польща спростила механізми для відкриття бізнесу українцям, що перетнули українсько-польський кордон від початку війни. Сьогодні наш фокус – онлайн-реєстрація підприємницької діяльності.

Хто з українців може відкрити ФОП в Польщі?

Вимоги – не ексклюзивні. Охочий започаткувати підприємницьку діяльність на території Польщі має відповідати таким вимогам:

  • бути повнолітнім;
  • легально перебувати в Польщі. Якщо ви перетнули українсько-польський кордон від 24 лютого 2022 року, вам необхідно протягом 60 діб з моменту перетину кордону зареєструватися у будь-якому організаційному підрозділі гміни. У такому випадку на вас поширюватиметься тимчасовий захист, що дозволяє законно перебувати на території країни протягом 18 місяців;
  • мати номер PESEL. Як його отримати – ми писали раніше.

Що таке CEIDG і чому вам потрібно знати цю абревіатуру?

CEIDG – Центральний реєстр підприємницької діяльності в Польщі. Це електронний реєстр приватних підприємців. Платформа об’єднує всіх представників малого бізнесу в режимі реального часу.

Створивши свій обліковий запис у CEIDG, ви зможете:

  • зареєструвати ФОП;
  • створити компанію;
  • змінити інформацію щодо діяльності підприємницької діяльності;
  • призупинити, відновити або закрити свій бізнес.

Починаємо з назви компанії

Реєструючись як підприємець у CEIDG, потрібно вказати під якою назвою будете працювати. Назва має містити як мінімум ім’я та прізвище підприємця в називному відмінку. Можна також додати опис вашої компанії з такими маркерами: що і де виготовляєте та перелічити, які послуги надаєте. Додатковим елементом також може бути псевдонім або будь-які вигадливі формулювання, що окреслюють вашу підприємницьку діяльність.

Важливо! Одна фізична особа може мати лише один запис у CEIDG. Не можна зареєструвати кілька приватних підприємців на одне ім’я, але з одного облікового запису можна вести різні види бізнесу. Тобто одна особа може одночасно мати кілька бізнесів.

Реєструємо місце ведення бізнесу

Тут широке поле вибору. Можна обрати кілька адрес або ж взагалі утриматися. Наприклад, якщо ви не знаєте, звідки працюватимете або таке місце відсутнє, то можна обрати «без постійного місця діяльності». 

Створюючи онлайн-компанію, підприємець окремо може вписати такі адреси:

  • адресу доставки, тобто місця, де будете отримувати кореспонденцію;
  • адресу постійного місця діяльності, якщо ведете бізнес на постійному місці;
  • додаткові постійні місця, якщо у вас є філії, склади або пункти приймання замовлень.

Важливо! Потрібно мати право власності на кожне нерухоме майно, адресу якого зазначаєте. Юридичним правом власності може бути:

  • право власності (спільна власність) на нерухоме майно або квартиру;
  • право безстрокового користування землею разом із правом власності на будівлі;
  • право власності кооперативу на приміщення;
  • оренда;
  • кредитування;
  • найм.

Вибираємо код PKD

PKD – код, що визначає господарську діяльність у польському класифікаторі діяльності. Відповідник українського КВЕД. Підприємцю необхідно коректно вибрати код PKD, оскільки це має велике практичне значення. Деякі коди пов’язані з особливими формами оподаткування, обов’язковим використання касового апарату або реєстрацією ПДВ.

Необхідно вибрати один головний код, пов’язаний із діяльністю, яка має принести вам найбільший дохід. Одночасно можна обрати додаткові коди. Їх кількість необмежена. Список кодів можна знайти тут.

Перевіряємо, чи потрібен дозвіл або ліцензія на відкриття бізнесу

Зазвичай, економічна діяльність підприємців на території Польщі вільна і не обмежена спеціальними дозволами. Однак, на окремі види бізнесу потрібно мати відповідне обладнання, приміщення або ж вести підприємницьку діяльність лише після отримання дозволу від державних установ. Йдеться, зокрема, про енергетичну діяльність, видобувну, авіаперевезення, азартні ігри тощо. Повний перелік тут. Ліцензію, дозвіл або запис до реєстру регульованої діяльності можна отримати вже після реєстрації бізнесу.

Вибираємо форму оподаткування

Реєстрація ФОП передбачає, що ви – платник на доходи фізичних осіб. Тобто, підприємець має сплачувати податок на прибуток. При реєстрації можна вибрати одну з форм оподаткування:

  • на загальних умовах згідно зі шкалою податку (ставка податку 17% і 32%);
  • за фіксованою ставкою (ставка податку 19%);
  • одноразову виплату за зареєстрованими доходами.

Податкова шкала – основна форма оподаткування прибутку від підприємницької діяльності. Це означає, що ФОП буде оподатковуватись за загальними правилами, якщо не вибрати іншу форму оподаткування.

Важливо! За шкалою єдиної ставки оподаткування податки сплачуються з доходу, а в разі одноразової виплати за зареєстрованими доходами – з отриманого прибутку.

Перевіряємо, чи потрібно платити ПДВ

ПДВ – податок, що стягується на всіх етапах торгівлі та надання послуг. Сума ПДВ додається до будь-якої транзакції.

Сплата ПДВ не залежить від форми оподаткування, яку обирає особа, що хоче розпочати підприємницьку діяльність в Польщі.

Підприємцю не потрібно реєструватися платником ПДВ, якщо:

  • річний продаж товарів чи надання послуг не перевищує ліміт 200 000 злотих;
  • здійснюєте продаж товарів та послуг, звільнених від ПДВ.

Детальну інструкцію щодо виняткових ситуацій звільнення від реєстрації платника ПДВ можна прочитати тут.

Звітність в Управління соціального захисту (ZUS)

Підприємець зобов’язаний сплачувати внески до Управління соціального страхування (ZUS). Йдеться про такі рубрики:

  • соціальне страхування: пенсійне страхування, страхування по інвалідності та від нещасних випадків;
  • фонд праці та солідарності;
  • медичне страхування.

Особи, що розпочинають власний бізнес можуть користуватися Пільгою на старт. Вона звільняє від сплати внесків за зазначеними вище рубриками на 6 місяців

Важливо! Через 6 місяців можна скористатися іншою програмою і сплачувати внески на пільговій основі вже протягом 24 місяців.

Розмір медичного страхування підприємець може вирахувати за допомогою калькулятора ZUS.

Протягом 7 днів з початку реєстрації підприємницької діяльності в CEIDG, підприємець повинен зареєструвати себе та своїх співробітників в Управління соціального страхування (ZUS). 

Фінішна пряма

Щоб зареєструвати компанію чи ФОП у СEIDG, потрібно, окрім зазначеного,  мати такі документи:

  • довірений профіль (profil zaufany). Як його отримати писали раніше;
  • номер PESEL. Як його отримати – у попередньому матеріалі.

Заявка складається з блоків, які ми розібрали у цьому матеріалі. Підсумувати їх можна так:

  • ім’я, прізвище, імена батьків, дата та місце народження;
  • вид, серія та номер документа, що посвідчує особу;
  • PESEL;
  • зазначити громадянство(а);
  • адреса проживання та інші адреси, пов’язані з підприємницькою діяльністю;
  • назва ФОП чи компанії;
  • cкорочена назва бізнесу;
  • PKD коди;
  • кількість працівників, яких плануєте працевлаштувати;
  • дата початку бізнесу;
  • інформація про страхування в ZUS;
  • дані податкової служби, згідно з місцем вашого проживання.

Заява про реєстрацію бізнесу одночасно буде і заявою про надання особі NIP (відповідник нашого ідентифікаційного номера) і REGON (реєстр суб’єктів національної економіки). Номери будуть автоматично заповнені у вашому обліковому записі. Зміни з’являться протягом 30 днів від моменту реєстрації.