З 9 квітня на період воєнного стану діє нульове розмитнення на авто з ЄС для власних потреб. У зв’язку з чергами охочих скороститатися нововведенням, гуманітарні вантажі затримуються на кордонах. Міністерство інфраструктури скоротило кількість пропускних пунктів, щоб уникнути черг у майбутньому.
AIN.Business публікує їх список та аналізує, чому скорочення кількості пропускних пунктів було необхідним кроком.
Чому обмежили кількість пунктів для нульового розмитнення?
Закон 2142-IX був прийнятий ще 5 квітня. Однак, через неузгодженість юридичних процедур на практиці його почали використовувати тільки з 9 квітня. Закон має на меті спростити роботу волонтерів, оскільки імпорт легкових авто – одне з ключових питань для забезпечення потреб ЗСУ.
Кількість охочих розмитнити авто без сплати мита ускладнює перетин кордону для вантажів з гуманітарною допомогою. Тому, з 25 квітня почали діяти обмеження. Йдеться про скорочення пунктів розмитнення авто з ЄС для власних потреб.
Заступник міністра інфраструктури України Мустафа Наєм анонсував список пропускних пунктів, де діє нульове розмитнення:
- польський кордон: «Угринів», «Грушів», «Смільниця», «Устилуг»;
- словацький кордон: «М. Березний»;
- угорський кордон: «Давінкове», «Косино».
«Оформлення нових транспортних засобів об’єктивно займає багато часу, у зв’язку з чим у величезних чергах цілодобово простоюють волонтери з гуманітарними вантажами – спорядженням для бійців, продуктами харчування та медикаментами», – повідомляє Найєм.
Законодавство Європейського Союзу не дозволяє окремі смуги для гуманітарних вантажів. Тому, скорочення пропускних пунктів для нульового розмитнення авто – необхідність, що дозволить волонтерам оперативно допомагати ЗСУ.
Як зловживають нововведенням українці?
Мустафа Наєм зазначає, що партнери України в Польщі, Словаччині та Румунії здивовані потужним оновленням автопарку країни, де триває повномасштабна війна. Зокрема, за 8 днів після скасування мита українці імпортували на пільгових умовах 14,3 тисячі легкових авто. З яких «на потреби ЗСУ» було ввезено десятки люксових авто: BMW X5, Mercedes-Benz S-Class, Audi Q7 2022 року, Cadillac Escalade за 3,1 млн грн.
Під поняттям «гуманітарної допомоги» ввозять не тільки автомобілі. Наприклад, було ввезено на 360 млн грн тканин та на майже на 200 млн грн – мобільних телефонів.
Заступник міністра інфраструктури інформує, що найближчим часом нормативна база Закону 2142-IX зазнає змін.
«На жаль, деякі наші співвітчизники у свій спосіб інтерпретували ініціативу уряду про допомогу волонтерам та армії. Думаю, найближчим часом ми із колегами з Міністерства фінансів та Митної служби запропонуємо Кабміну відповідні зміни до нормативної бази, щоб виправити цю ситуацію без шкоди для справжніх волонтерів», – підсумовує Наєм.
Раніше AIN.Business писав про пільговий імпорт на час війни.