24 лютого 2022 року багато що змінило для креаторів з України та росії, які заробляють в YouTube. Майданчик перекрив росіянам можливість заробляти на монетизації своїх відео, заблокував канали відомих кремлівських пропагандистів. Але й українці відчули на собі наслідки повномасштабної війни, яку росія розвʼязала проти України.

Українська компанія AIR Media-Tech, яка розвиває партнерську програму для YouTube-блогерів з усього світу, невдовзі після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну повідомила, що припиняє співпрацю з росіянами.

«AIR Media-Tech припинила співпрацю з російськими блогерами і не підключає до мережі нових, не здійснює виплати блогерам на територію з РФ та Білорусі. Наразі компанія також проводить верифікацію блогерів-партнерів з інших країн, відключаючи від сервісів тих блогерів, які підтримують політику країни-агресора», – так 18 березня на запитання редактора AIN.UA відповів співзасновник AIR Media-Tech Сергій Білоусов.

UPD: Вже після публікації інтервʼю в AIR Media-Tech попросили змінити формулювання: в компанії забули уточнити, що припинили співпрацю лише з тими російськими блогерами, які підтримують політику країни-агресора.

В інтервʼю AIN.UA Сергій розповів про те, як на компанію вплинула повномасштабна війна, яких заробітків позбавлені тепер російські блогери та як вторгнення РФ вплинуло на контент українців.

Сергій Білоусов. Фото: Alex Kalinchenko. Тут і далі фотографії надані компанією AIR Media-Tech

Розкажіть, як війна вплинула на компанію AIR Media-Tech: чи евакуювали співробітників?  

Питання роботи в неоднозначних умовах та ризики ми почали обговорювати ще у січні. За місяць до початку війни у нас була коротка зустріч топ-менеджерів та акціонерів компанії. Ми тоді обговорили всі можливі варіанти розвитку ситуації та перебігу подій та вирішили за будь-яких умов не обмежувати нашу команду у виборі, з якої географічної точки працювати, як в межах країни, так і за її кордонами.

Звісно, коли найгірший прогноз здійснився і почалася війна, певний хаос все одно був. Багато хто не міг виїхати без рідних або з інших особистих причин. Проте всі, хто того потребував, змінили свою локацію та працюють у безпечному для них місці. Ба більше, всіх працівників, які фізично знаходилися в найнебезпечніших точках, ми успішно евакуювали разом з їхніми родинами. Багато хто з нашої команди жив у Бучі, Гостомелі, Ірпені, навіть у Маріуполі та інших містах, які стали зоною найзапекліших бойових дій. Ми щасливі, що команда та їхні рідні вже в безпеці, наскільки можливо говорити про безпеку в Україні в наш час.

Перше, що компанія зробила в день початку війни, — достроково виплатила зарплати, щоб люди могли зробити необхідні закупки та евакуюватися.

Ми також трохи переформатувалися та створили декілька штабів всередині команди за новими необхідними напрямками:  

  • евакуація співробітників та їхніх рідних, блогерів-партнерів, а також інших українців;
  • всі співробітники у безпеці, третина за кордоном; 
  • інфофронт;
  • кіберфронт;
  • підтримка ментального здоров’я співробітників (цілодобова підтримка у чатах з черговими позмінно, лекторії з психологом);
  • підтримка з усіх інших питань.

Станом на зараз команда AIR допомагає евакуювати людей із міст, що досі окуповані, забезпечуючи транспорт пальним, за запитом допомагає обладнанням та амуніцією окремим службовцям ЗСУ, використовує зв’язки та репутацію для збору та транспортування в Україну великої кількості гуманітарної допомоги з країн Європи. Не все можна оцінити в грошах: величезна кількість часу команди та управлінського ресурсу долучається до допомоги щоденно. 

Як змінився графік та обсяги роботи? Що з доходами, зарплатами? 

Ми ані на день не зупиняли діяльність, підтримуючи клієнтів, співробітників та економіку країни. Станом на середину квітня компанія вже витратила 6 мільйонів гривень на пряму підтримку України. Не зупиняємось. 

Ми створили фонд підтримки співробітників, щоб забезпечити фінансову допомогу для працівників та їхніх сімей на період, поки вони не мають можливості продовжувати працювати, або тих, хто весь свій час віддає волонтерству. 

Доходи від блогерів з РФ та переглядів блогерів з інших країн на території раші складали 15–17% обороту компанії. Звісно, що війна змінила ці цифри.

Але ми готові до цього, адже в нашій екосистемі залишилися тисячі інших партнерів з усього світу, з якими ми продовжуємо працювати, надаючи підтримку з розвитку каналів та монетизації як на YouTube, так і за його межами. 

Ви повідомили, що припинили роботу з російськими блогерами (UPD: насправді компанія продовжує співпрацю з рядом російських блогерів – ред.). Яка доля бізнесу AIR Media-Tech приходилась на російський сегмент? Як самі блогери з Росії відреагували на ваше рішення?

Загалом у нас було приблизно 35% російських блогерів від усієї кількості партнерів. Але зміни на YouTube вдарили також і по українських блогерах, адже у багатьох з них більша частина переглядів, а отже, й заробітку, була з росії.

Щодо реакції блогерів… Вона неоднорідна. Були російські блогери, хто розумів наше рішення про відключення та надіслав свої вибачення нам, але не висловив свою підтримку Україні публічно. Були й ті, хто заперечував дії агресора.

Але все ж таки на арені блогосфери ми побачили й тих інфлюенсерів, які відкрито заявили, що вони не погоджуються з діями своєї влади й не підтримують війну. Серед таких блогерів, наприклад, Данило Поперечний. Він зняв відео на свій канал про припинення війни. Співак та блогер Face також підтримав Україну. 

В Росії YouTube відключив монетизацію. Подейкують, що майданчик хочуть заблокувати у рф. Як, за вашими оцінками, це вплине на російських блогерів і що буде з рекламним ринком? Які у нього були обсяги в грошах?

Поки що сервіс YouTube залишається доступним для росіян, технічна можливість створити новий канал та завантажувати на нього відео є, але заробляти безпосередньо на платформі росіяни тепер не можуть. Багато хто з блогерів намагається перевести свою аудиторію на свої акаунти на російських відеоплатформах («ВКонтакте», «Яндекс.Дзен», OK, RuTube) або Telegram-канали. Рівень конверсії, за нашими спостереженнями, наразі сягає не вище 20%. Користувачі з росії, для яких ведення YouТube-каналу було основним джерелом доходу, а створення контенту вимагало чимало часу та інвестицій, змушені шукати інші шляхи заробітку. 

За нашими оцінками, щомісяця російські блогери заробляли близько $100 мільйонів лише на автоматичній рекламі на YouTube через AdSense. Щонайменше такий самий обсяг мав і ринок інфлюенсер-маркетинг-проектів на YouTube та інших цифрових платформах. Очевидно, що блогерам з рф не вдасться навіть наблизитися до своїх довоєнних доходів. 

Куди тепер підуть бюджети брендів, які активно просувалися на YouTube в росії?

Щодо бюджетів рекламодавців, по-перше, величезна частка припадала на міжнародні компанії, які або повністю вийшли з ринку або припинили інвестиції у розвиток і маркетинг. По-друге, бюджети гравців, що залишаються активними, суттєво знизяться у зв’язку з економічною кризою у рф. Частина бюджетів буде спрямована на цифрові платформи, підконтрольні рф або інші, доступні для місцевих користувачів.

І хоча більшість російських користувачів, заборонених Instagram та Facebook, продовжують користуватися платформами через VPN, це не допоможе блогерам заробляти, оскільки рекламодавці точно не будуть вкладатися у проекти з блогерами на заборонених платформах, навіть якщо там є жива аудиторія. 

Як почувають себе українські блогери в умовах війни? Для них щось змінилося? 

В нашій мережі наразі 816 українських каналів 618 українських партнерів (кожен блогер для нас — партнер, дехто з них має більш ніж один канал). 

У більшості українських ютуберів приблизно 50% переглядів відео були з рф, які тепер, звісно, не монетизуються. Доходи від AdSense на території України знизилися через спад активності на рекламному ринку країни. Інфлюенсер-маркетинг-проекти — на паузі.

Деякі блогери отримують фінансову підтримку безпосередньо від своїх підписників через системи донатів, такі як Patreon. Але позитив у тому, що українські блогери залишаються у світовому культурному контексті з доступом до всіх діджитал-платформ і мають більше перспектив, ніж північні колеги, тому вони продовжують працювати.

Проте вектор їхніх тем трохи змінився. Більшість блогерів зайняли активну громадянську позицію і почали висвітлювати свої думки та підтримку в соцмережах. Наприклад, блогери Антон Птушкін, Наташа Шелягіна чи Євгеній Бондаренко випустили розмовні відео про події в Україні у форматі, який нехарактерний для каналів цих блогерів, але перегляди за умови зміни формату не впали, все йде на рівні. До речі, Антон Птушкін нещодавно випустив англомовні ролики (відео, відео), які розповідають міжнародній спільноті про війну в Україні. 

Шоу-канали, як от «ЛЬВЫ НА ДЖИПЕ», продовжують публікувати й далі розважальні відео (тепер щодня), але перейшли в формат стрімів «Комендантский чос». Канал «Телебачення Торонто» також перейшов до формату щоденних стрімів з розважально-інформаційним шоу про перебіг подій в Україні. Кулінарні канали, наприклад Євген Клопотенко, також регулярно постять нові відео, а просідання за трафіком на каналі немає.

Загалом активна позиція і діяльність блогерів у поточній ситуації покращує взаємодію з контентом, дехто навіть нарощує кількість підписників.

Ми також спостерігаємо єднання українських блогерів заради спільної мети, вона в нас усіх одна зараз. Після перемоги України у них все буде добре.

Які тренди, пов’язані з війною росії проти України, ви бачите сьогодні?

Найбільший тренд у всіх сегментах — це, звісно, новини. Новини з фронту, новини економіки України та занепад економіки росії. Багато українських блогерів займаються волонтерством та новими проектами, націленими на розповсюдження правдивої інформації про події в Україні, на Заході.

Зараз у AIR 30 україномовних каналів з новинами. На всіх є суттєве зростання трафіку (майже на 90% в середньому) та, відповідно, збільшення доходу (на 40%). Не на 90%, бо значна  кількість новинного контенту не монетизується через жорстокі кадри війни в Україні, а такий контент за політикою YouTube не може містити реклами. 

Потім ідуть розважальний, дитячий і, мабуть, геймінг.

Водночас очікується суттєве зменшення російськомовного контенту на платформі. І ті з українських блогерів, хто використовував російську мову у своїй діяльності, перейдуть на українську.

Блогери, котрі найбільше наростили аудиторію за цей час, — це ті, хто активно висвітлює поточну ситуацію в Україні. На платформі Instagram, наприклад, найбільше виросли нові лідери думок — акаунти політичних та громадських діячів. Росли політики, офіційні канали медіа та влади, медійні особи чи культурні діячі не так швидко зростали. Так, наприклад, Олексій Арестович за перший місяць війни збільшив аудиторію на 85%, Віталій Кім — на 62%, голова Мінцифри Михайло Федоров — на 53%, а Володимир Зеленський — на 41%. Тепер за життям та виступами українського лідера, який ще восени мав близько 9 млн підписників, стежать понад 16 млн фоловерів. 

Окрім суто політичних акаунтів ростуть у соцмережах і діячі з активною громадянською позицією. Хороший приклад — лідер гурту «Бумбокс» Андрій Хливнюк, який з першого дня війни вступив у територіальну оборону Києва і тепер розповідає про свої військові будні в Instagram. На 42% зросла аудиторія у київського ресторатора Міши Кацуріна, який бореться з російською пропагандою, дає багато інтерв’ю іноземним ЗМІ, розповідаючи про те, як його рідний батько у рф не вірить, що його дітей бомбардують. Кацурін навіть створив проект «Папа, повір», щоб допомагати людям правильно пояснювати реальні події, що відбуваються в Україні, своїм родичам із росії.

Загалом сьогодні ті блогери, які активно і коректно висвітлюють ситуацію, діляться переживаннями, надають конкретні поради (як діяти під час повітряної тривоги або перетину кордону), мають можливість отримати великі аудиторії з високим рівнем довіри. Вже потім вони зможуть конвертувати їх у бізнес і дохід. Це здебільшого інстаграм-сторінки та ТікТок-акаунти.

YouTube заблокував відверто пропагандистські канали, зокрема Соловйова, Шарія, російські ТВ-канали. На вашу думку, який ефект буде від цього?

Позитивний. 100% позитивний і вагомий. У цифрах оцінити важко — немає стандартної шкали. Неправда чи викривлення інформації повинні бути заблоковані, і чим раніше, то завжди на користь. 

Що особисто для вас змінила ця війна? 

Ми з дружиною маємо чималий досвід подорожей та життя у різних країнах. Два роки ковідних обмежень навчили працювати віддалено, тому нам дещо простіше адаптуватися. А от діти (три дівчинки та троє хлопців) дуже сумують за домом та мріють якнайшвидше повернутися. Тож віримо у нашу перемогу та у те, що зовсім скоро ми повернемося в наш дім. 

Разом з тим команда AIR стала ще ріднішою. Шкода, звісно, що ми більше не зустрічаємось з колегами в нашому улюбленому офісі. Але ми разом пережили і продовжуємо переживати великий біль та потужні емоції. Те, як ми ділимось цим проживанням, як кожен в команді надає руку підтримки, виводить нас на іншій рівень єднання. Це запам’ятається на все життя.