Наші батьки вірили у МММ, а ми повірили у Stepn. Що таке Move-2-Earn, та чому людям платять за біг?

Багато жителів Філіппін знаходились на межі бідності через економічні наслідки COVID-19. Поки у місті Кабанатуан, провінції Нуева-Есіха, одна зі спільнот не знайшла цікавий спосіб заробітку – NFT-ігри. Блокчейн-гра Axie Infinity забезпечувала їжею сім’ї сільських районів Філіппін, замінюючи їм щомісячну зарплату. Все що їм потрібно було, це створювати милих монстрів, боротись з іншими гравцями та заробляти внутрішню ігрову валюту-токен SLP, яку можна обміняти на будь-яку іншу криптовалюту.

В 2022 році тренд заробітку на криптоіграх посилився завдяки проєкту Stepn, де 2-3 млн гравців щомісяця купують NFT-кросівки, прокачують їх, і заробляють за допомогою бігу.

Регіональний директор клубу приватних інвесторів ICLUB Global Ніко Харчілава у колонці для AIN.UA розбирається, як люди заробляють у Stepn, хто платить бігунам ці гроші, і чи є у цього напряму ознаки піраміди.

Що таке Move-2-Earn

Move-2-earn – це бізнес-модель, де гравці заробляють токени, виконуючи основні задачі платформи: біг, танці, ходьба, або ігри з м’ячем. Перед тим як заробляти, гравці роблять попередню інвестицію у NFT. Далі гравці обмінюють внутрішні ігрові цифрові активи – зароблені в процесі гри – по вигідній ціні з іншими гравцями, які продовжують цикл, створюючи додану вартість в ігрову економіку.

Блокчейн-розробник Джеймс Бачіні описав цю модель для Business Insider такими словами: «Якщо всі вирішать вийти та обміняти свої токени на інші цифрові валюти, то ціна токенів рухне -, сказав Бачіні. — Якщо ж гра продовжує бути успішною, то попит на токен зберігається».

Основна задача кожного користувача – зробити повноцінне дослідження проєкту: механіка, засновники та інвестори, економіка токенів та показники росту проєкту. Щоб зрозуміти роботу М2Е-проєктів на практиці, я вирішив проінвестувати у Stepn і поділитись механікою базових досліджень схожих проєктів.

Disclaimer: Інвестиція у Stepn та наступний аналіз компанії – це моя допитливість та гіпотези, які не можна вважати інвестиційною рекомендацією. Перед тим, як розглядати інвестицію у Stepn, проведіть власне дослідження.

Механіка гри Stepn

Коли ви хочете пройтись зі своєю собакою, або зробити ранкову пробіжку, ви відкриваєте застосунок Stepn, обираєте вже куплений NFT кросівок і натискаєте «Старт». Застосунок відстежує вашу геолокацію та нараховує ігровий токен GST, в залежності від тривалості вашої активності. 

Чим довше займаєтесь, тим більше GST заробляєте. У Stepn є 4 типи кросівок, які відповідають за різну активність: від звичайної прогулянки до бігу чи тренувань. Тому швидкість вашого руху повинна бути в межах того взуття, яке ви купили (наприклад, ви не зможете бігати у взутті для ходьби через обмеження швидкості).

В процесі гри ви «прокачуєте» взуття, щоб збільшити денний ліміт заробітку та покращити один з чотирьох атрибутів кросівка:

  • ефективність (заробіток GST);
  • успіх (вірогідність випадання кристалів, які покращують інші атрибути);
  • комфорт (заробіток токена GMT, про який я розповім пізніше);
  • стійкість (міцність ваших кросівок).

Ще одна функція гри – схрещування (мінтинг), коли при складанні двох кросівок та певної кількості GST, ви додатково отримуєте нове взуття. Після ви можете продати новий кросівок, або додати до себе у колекцію. Це важлива механіка гри, адже заробіток залежить від кількості «енергії», а кількість кросівок в колекції визначає скільки енергії ви отримуєте в день:

  • 1 кросівок – 10 хвилин гри;
  • 3 кросівка – 20 хвилин гри;
  • 9 кросівок – 45 хвилин гри
  • 15 кросівок – 60 хвилин гри;
  • 30 кросівок – 100 хвилин гри.

За допомогою цих крючків Stepn тримає користувачів якомога більше, мотивуючи реінвестувати заробіток в покращення своєї колекції.

За 19 днів у Stepn, я самостійно переконався в роботі цих крючків. Я купив кросівок за $637, і заробив $225 за 190 хвилин ходьбі у цілому (19 днів). Більшу частину (˜$145) я витратив на прокачування і ремонт кросівка, а $80 вивів з гри. Окрім цього, я заробив на спекуляції з іншим кросівком: внаслідок падіння цін, я купив другу пару за $160, а через день продав її за $240.

У підсумку, через нещодавнє падіння цін на кросівки (про це пізніше), мій теперішній збиток складає 36%. Але якщо і далі грати, то при інших рівних умовах я досягну точки беззбитковості приблизно через місяць. Саме жадібність тримає мене та інших гравців у грі.

Важливий момент: моїм основним завданням було зрозуміти механіку гри, тому я не використовував високодохідні (читай високоризиковані) стратегії заробітку, а лише ходив та покращував власний кросівок. 

Скільки людей вже заробляють гроші?

За словами засновників проєкту, у Stepn щомісяця грають від 2 до 3 млн користувачів. При консервативній стратегії, кросівок 5 рівня із середніми атрибутами принесе користувачу ~$5 в день (в травні гравці могли заробити ~$10). Але гравці постійно залучені в покращення атрибутів чи купівлю нових кросівок, тому їх дохід може сягати і $1000 у день.

Перше місце за запитами в Google займає Грузія. Друге – Китай, де жителі не зможуть користуватись застосунком з 15 липня 2022 року. У зв’язку з цим, середня ціна на NFT-кросівок і токени Stepn впали на 30-40% в середині травня, але спільнота гри вважає це ідеальним моментом для купівлі дешевого «обладнання».

Транзакційні дані криптопроєктів завжди знаходяться у вільному доступі. Але головний біль – розібратися в хаотичному полотні цифр та букв. Тому за допомогою сервісів типу Dune, інвестори та аналітики групують ці дані в зрозумілий вигляд і будують різні метрики зростання проєкту. На графіку нижче видно статистику активних щоденних користувачів Stepn зі сервісу Dune.

Щоб побудувати графік, freelance-аналітик рахував унікальну кількість користувачів, які проводили транзакції в Stepn на блокчейні Solana

Нові юзери приєднуються до Stepn щотижня, не зважаючи на високий чек входу у гру (стандартний NFT-кросівок коштує ~$300 в еквіваленті SOL) та обмеження у форматі кодів активації (новий гравець може приєднатися у гру тільки коли наявний гравець поділиться з ним цим кодом). Stepn використовує цей підхід, щоб контролювати економіку токенів (про це пізніше).

Далі, щоб спрогнозувати перегрітість попиту, аналітики порівняли кількість користувачів Stepn з загальною кількістю створених кросівок:

На момент написання статті один користувач володів 0,75 кросівка. Хоча механіка побудована так, що чим більше кросівок у користувача – тим більший його заробіток.

Іншими словами, можна припустити, що проєкту є куди рости, і попит на самі кросівки ще не перегрітий.

Самі гравці активно обговорюють стратегії заробітку, майбутні оновлення та шахрайські схеми на офіційних Discord, Reddit-каналах і Twitter. Загалом, на всі соцмережі проєкту підписано близько 900 000 людей.

Крім цього, гравці створюють допоміжні дашборди, де автоматично перераховується «правильна прокачка» кросівок, їх покупка, мінтинг, або ж оновлення цін на внутрішні ігрові токени.

Майбутні плани Stepn

В майбутньому команда Stepn планує додати

  • оренду кросівок від інших гравців, щоб знизити поріг входу для користувачів та залучити нову аудиторію (така ж модель зробила Axie Infinity доступною філіппінцям);
  • запуск квестів для додаткового заробітку GST та новий режим «марафон», де гравці повинні пройти дистанції від 2,5 до 7,5 км щотижня або щомісяця. Найшвидшим гравцям будуть вручені NFT-піни та невизначена кількість внутрішніх ігрових токенів;
  • нові механіки мінтингу кросівок.

Зараз гра доступна на двох блокчейн мережах: Solana та Binance Smart Chain. Пізніше планується додавання нових мереж, де кожна мережа буде окремим «світом». Що мають на увазі під світом і якими будуть нові мережі – Stepn поки не коментує, але користувачі вже діляться своїми здогадами у Twitter.

Засновники та інвестори

Stepn заснований Джері Хуангом і Яуном Ронгом в Австралії. До цього Джері займався власним проєктом Falafel Games. Яун в цей час був занурений у блокчейн-індустрію: заснував крипто-консалтингову компанію Crypto SA і був активним учасником Австралійських блокчейн спільнот. 

Проєкт дебютував на хакатоні Solana Ignition у жовтні, де зайняв 4 місце у розділі «ігри». Після хакатону стартап залучив першу партію бета-користувачів. 

Але ще у вересні, коли в них не було готового продукту, і більшість інвесторів не розуміли що робить Stepn, венчурний фонд Sequoia Capital ризикнув та інвестував на стадії seed. Пізніше до списку інвесторів додався і венчурний фонд криптобіржі Binance – Binance Labs.

Всі токени інвесторів з раунду seed та засновників проєкт зараз заблоковані. Їх розблокування почнеться тільки у лютому 2023 року й продовжиться 3 роки. Це підкреслює плани інвесторів Stepn на довгострокову співпрацю.

Токеноміка

Головний фактор будь-якого M2E (P2E)-проєкту – це економіка токенів (токеноміка). Проєкт з продуманою токеном​​ікою мають більше шансів на успіх у довгостроковій перспективі, тому що вони мають відпрацьовані механізми стимулювання купівлі та утримання своїх токенів.

У Stepn існує два токени:

  • GST —це внутрішньоігровий utility токен, який ви заробляєте під час бігу. Він не обмежений у пропозиції, тому для підтримки стабільної ціни розробники створили гачки, які змушують вас спалювати GST: оновлювати кросівки, щоб заробити більше, ремонтувати їх, якщо вони зносилися, або мінтити нове взуття.
  • GMT — це governance токен із фіксованою пропозицією в 6 мільярдів. Governance означає, що кількість ваших GMT – це голоси, які ви можете використовувати для підтримки / заборони нових оновлень у грі, змін комісій та іншого. GMT також використовується, щоб оновлювати кросівки на певних рівнях або спалювати для збільшення коефіцієнта заробітку GST. У майбутньому Stepn додасть можливість отримувати частину доходу Stepn собі, а іншу частину витрачати на утилізацію CO2.

Наразі доступно 10% токенів GMT від повної емісії (6 млрд), а 95% усіх токенів GMT будуть випущені до травня 2030 року. Це означає, що за інших рівних умов проєкт має зростати приблизно на 12% на рік, щоб ціна GMT залишалася на тому ж рівні.

Сам Stepn заробляє на відсотках від ігрових активностей:

  • 2% від вартості кросівок та кристалів при покупці на їх маркетплейсі;
  • 4% від вартості кросівок під час продажу;
  • 6% від мінтингу кросівок;
  • 8% від оренди кросівок (функція в розробці).

Водночас Stepn укладає партнерства зі спортивними брендами для лімітованих випусків NFT-кросівок. Першою такою колаборацією стало партнерство з Asics, який випустив зі Stepn 32-тисячну колекцію NFT на мережі Binance, і заробив на цьому $6,4 млн. Зараз ці кросівки продаються на внутрішньому маркетплейсі Stepn за ~$5000.

У першому кварталі 2022 року, Stepn вже заробив $26 млн.

Як це працює?

У реальному світі видобуток ресурсів та виробництво предметів коштують неймовірно дорого. Ви не можете змахнути чарівною паличкою, щоб збільшити кількість дефіцитних товарів. Тому натомість, ми бачимо більш кругову економіку, у якій конкурентні товари створюються нечасто, і, після — циркулюють на конкурентному ринку протягом великого часу.

Ігрова економіка особлива тим, що витрати на створення, перетворення та знищення нових цифрових ресурсів дорівнюють нулю. Якщо ми хочемо, щоб кожна людина у грі отримала кросівок, ми клацаємо цифровими пальцями та все готово.

  • Головна мета (якір) більшості користувачів – заробіток. Основний ресурс гри – кросівки. Вони віртуальні, тому ми можемо створювати їх скільки завгодно.
  • Емоційний фактор – це покращення чи покупка нових кросівок.
    Щоб заробити більше – потрібно витрачати токени GST. Тому мотивація заробляти збільшує попит на GST.
  • Регулювання – позбавлення від зайвого фінансового навантаження за допомогою спалювання токенів.

Спалювання – це вилучення токенів з обігу, яке збільшує вартість кожного токена.

Наприклад, у вас є компанія, яка коштує $1000, і 10 акцій з ціною $100 за акцію. Якщо спалити 5 акцій компанії, оцінка залишиться незмінною ($1000), але ціна за акцію зросте з $100 до $200. Головна проблема лише в тому, що спалювання не створює нової цінності, а лише перерозподіляє поточну цінність серед меншої групи людей.

Наведу два приклади спалювання у Stepn:

  1. Наприкінці квітня стався стрибок цін GST із $4 до $9 за тиждень. Щоб стабілізувати ціни, Stepn змінили вартість мітингу кросівок: включили в неї токени GMT і зменшили кількість токенів GST. Це знизило попит на GST та стабілізувало її ціну.
  2. Динамічний мінтинг – тепер вартість мінтінгу враховує вартість GST у $ та коригує кількість GST, необхідну для карбування черевика. Чим дешевше GST, тим більше потрібно GST, і навпаки.

Якщо вартість GST впаде навіть за динамічного мінтингу, Stepn планує ввести спалювання кросівок для додавання атрибутів, підвищення їх якості або перенесення на інші кросівки. Спалювання кросівок – цікавий спосіб розв’язання проблеми надмірної пропозиції, але поки що у вигляді концепції.

Виходить у проєкту немає червоних прапорців?

На перший погляд. Секретний інгредієнт, але при цьому больова точка Stepn – ріст. Користувачі й надалі купують кросівки, бо хочуть більше заробляти. Вони й надалі зароблятимуть лише тому, що інші люди продовжують вкладати більше грошей у систему, що потребує або більше нових користувачів, або більше інвестицій від теперішніх користувачів.

У першому випадку ціна кросівок може зростати до того часу, поки новим користувачам невигідно купувати кросівки. З меншим попитом частина користувачів захоче зафіксувати прибуток і викличе падіння цін. Це може похитнути довіру до проєкту і користувачі почнуть виводити гроші.

Така ситуація наздогнала проєкт Luna, який через просідання на ринку спочатку втратив 60% своєї вартості, а потім був знятий з лістингів криптобірж.

У другому випадку загальний заробіток користувачів буде настільки високим, що засновники Stepn не зможуть регулювати ціну токенів, і вона впаде після виводу грошей великими гравцями.

Така ситуація трапилася з P2E-грою Axie Infinity: у серпні 2021 року, згідно з TechCrunch, ринкова капіталізація (для токена AXS компанії Axie) становила близько $16,7 млрд, а загальний дохід від внутрішньоігрових покупок та сплачених ринкових зборів – $34. Зі свого піку ринкова вартість знизилася на 19,76% до $13,4 млрд, а загальний дохід також упав приблизно на 99% до $2,5 млн у квітні 2022 року.

Позитивний прогноз

Блокчейн – складна, на перший погляд, технологія. Для того, щоб користуватися криптопроєктами, потрібно ретельно розібратися в базових правилах екосистеми: чому ETH не можна відправляти через мережу Solana, що таке L1/L2 і сид-фрази гаманців, чому комісії з транзакцій можуть бути такими високими і багато інших важливих дрібниць.

Stepn розв’язав цю проблему. У гру підключаються користувачі, які раніше не взаємодіяли з криптовалютами. Тепер вони вміють переказувати гроші на гаманці, рахувати gas fee, будувати графіки на Dune та інше.

Гра має бути в першу чергу грою, а не способом заробітку. І в них це виходить. Вибір першого кросівка, підвищення його рівнів, оптимізація атрибутів та реінвестиції в нові кросівки – затяжний процес.

Створивши соціальну цінність та її монетизацію, Stepn може уникнути тавро піраміди. Якщо вся активність у грі призводить до збільшення заробітку – продукт із 99,9% ймовірністю приречений на катастрофу. Але якщо додати платний актив, який не приносить гравцям дохід – Stepn може розвиватися і надалі.

Замість підсумку

На жаль, я не настільки розумний, щоб самостійно відповісти на питання, чи варто розглядати Stepn як довгострокову інвестицію.

Але на щастя, я знайомий з тими, чия основна робота – шукати та аналізувати криптопроєкти.

1. Микита Цикалюк, автор Forbes, web3-спікер, та бренд-консультант з розробки децентралізованих бірж, NFT та AR-технологій.

Я не найбільший фанат течії «Роби X, щоб заробити». Формат має місце лише за умови масового навчання людей блокчейну і web3 індустрії. Але тоді це має бути «Роби X і заробляй на додаток. З поточною ситуацією на ринку, криптопроєкти бачать сильний спад у кількості учасників, і в ринковій капіталізації цін валют. Це пов’язано з хайпом, який породили проекти, що пропонують швидкий заробіток: нові учасники ринку заходять у проекти на момент хайпу, коли всі сусіди говорять про проект, обожнюють проект у момент зростання, і ненавидять у момент спаду.

Мораль така, робіть свій аналіз перед тим як входити у високоризиковані проекти. Сьогодні це Move to Earn, а завтра Breath to Earn. Той, хто зайшов у проект першим швидко за все заробить, наступні ризикують більше.

2. Максим Вакурін, засновник NewConnection.xyz, та advisor P2E-проєктів. За його словами можна багато обговорювати майбутнє проєкту, але зараз важливим є одне: ніхто не знає, що буде. Інвестори вкладають гроші в різні P2E-ігри, щоб зловити той проєкт, який «вистрілить» шляхом стійкої токеноміки та зростання користувачів.

Stepn потрібно розглядати як експеримент – це точно не піраміда, але й не привід піти з роботи та почати бігати. Ніхто не скаже, чи буде цей експеримент вдалим, і в цій невизначеності прихований потенціал можливого супердоходу, або суперзбитку. Тому треба бути готовим до того, що можна втратити всі гроші.

3. Максим Петрук, співзасновник WeSoftYou, налаштований більш песимістично:

Основна проблема в тому, що в Stepn заробіток є основним мотивом. Людям не цікава ігрова механіка заради ігрової механіки. Коли у користувача заробіток йде наслідком інтересу до ігрової механіки, тоді проєкт будує правильну економіку. А якщо він експлуатує ресурс проєкту, щоб заробити гроші – він вийде з проєкту, коли заробіток стане меншим, або навіть збитковим. Це може обвалити весь проєкт.

Автор: Ніко Харчілава, регіональний директор клубу приватних інвесторів ICLUB Global

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук