«Велотрейд» — одна з найбільших компаній в Україні, що виробляє велосипеди. У мирний час вона виготовляла 1000 велосипедів на добу. Напад російських військ змусив підприємство евакуюватися з Харкова на захід та перезапустити виробництво на новій локації. На все це пішло три місяці і щонайменше $70 000.

Про свій досвід релокації «Велотрейд» розповів Forbes. AIN.Business занотував кейс. 

Ракета знищила цех

«Велотрейд» працює з 1998 року, це другий за величиною на ринку виробник велосипедів із часткою 6,3%. Компанія експортує велосипеди до Польщі та країн Балтії. У 2020 році її виторг становив 108 млн грн.

Підприємство вирішило їхати з Харкова після того, як російська ракета знищила цех, де збирали велосипеди. Це був дванадцятий день війни. Тоді виконавчий директор «Велотрейду» Микола Ткаченко почав шукати нове місце — проїхав 15 000 км заходом України за вісім днів.

Уже у квітні компанія орендувала приміщення в Хотині (Чернівецька область) та Борщеві (Тернопільська область), де облаштувала склад і виробництво. Перші велосипеди тут почали збирати за півтора місяці. Щоправда, обсяги впали до 30-35% від довоєнних — 250–300 одиниць на день. 

Менше трьох місяців

Від першої думки про релокацію до перезапуску минуло менше трьох місяців. Ось у чому секрет швидкості:

  • Перемістити конвеєри та станки допомогла «Укрзалізниця» за держпрограмою релокації бізнесу. Щодня виробник вивозив 300 кубометрів. Сам переїзд тривав два місяці і обійшовся у $70 000. Під Харковом залишили тільки підземний склад із запчастинами та аксесуарами.  
  • Щоб пришвидшити запуск, «Велотрейд» захопив із собою близько 60 кваліфікованих співробітників. Хотин та Борщів компанія обрала зокрема й тому, що там можна було забезпечити людям дешеве житло. У Борщеві під нього обладнали порожню залу, обладнавши санвузли та душові. У Хотині міськрада виділила працівникам гуртожиток.
Склад «Велотрейд» у Хотині. Фото тут і далі: «Суспільне Буковина»
  • Частину зруйнованого обладнання не замінювали на нове, а відремонтували, наскільки це можливо. Так компанія зберегла процес і заощадила час, адже швидко купити нове обладнання не вийде, пояснює Ткаченко. Цех у Борщеві на 6500 квадратів організували за такою ж схемою, що й у Харкові. 
  • Також на руку зіграла гнучкість компанії. Велосипедний бізнес — сезонний, компанії принаймні двічі на рік доводиться зменшуватися або збільшуватися. «У травні ми можемо збирати 1000 велосипедів на день, а в грудні – 200», — говорить Ткаченко. Завдяки цьому «Велотрейд» готовий до різних сценаріїв.

Що далі

Якщо не буде можливості повернутися до Харкова, «Велотрейд» буде відбудовувати новий завод у Хотині. Локація перспективна, там міська влада планує зробити індустріальний парк. 

З початком війни український ринок для «Велотрейду» майже відпав, велосипеди в основному везли до Європи. Тож наразі підприємство шукає інвесторів, аби більше переорієнтуватися на експорт, а також на виробництво електровелосипедів.