Як індустрія кіберспорту переживає війну — колонка Віталія Волочая

У своїй колонці Віталій Волочай, співзасновник кіберспортивної компанії Maincast та коментатор, розповідає про те, як індустрія кіберспорту функціонує у воєнний час, попит на україномовні трансляції та благодійність.

Віталій Волочай, фото надане автором

Maincast був заснований у червні 2018 року мною та десятками моїх колег, які мали багаторічний досвід роботи в кіберспорті. Менш ніж за 3 роки ми стали однією з провідних європейських компаній, яка спеціалізується на виробництві кіберспортивного контенту та прямих трансляціях змагальних ігор.

На початку повномасштабного вторгнення росії в Україну нам довелося призупинити роботу нашої студії, так як і нашим колегам з індустрії, щоб забезпечити безпеку нашої команди.

Проте трансляції не зупинялися, і ми перейшли в онлайн-режим – для нас це не вперше, ми так само працювали під час пандемії. Медійна частина кіберспорту, як і спорту, дозволяє працювати віддалено: ми розгорнули кілька мобільних студій і працювали без графічного оформлення студій.

В квітні за підтримки наших партнерів ми запустили студію в Польщі і вже наприкінці місяця повноцінно почала працювати київська студія. У травні пройшли два найбільші турніри: CS:GO PGL Major та Dota 2 ESL Stockholm Major. Частина команди була вимушена ночувати на студії, щоб забезпечувати трансляцію турніру після комендантської години.

Кіберспорт це не завжди онлайн турніри, а й повноцінні офлайн-івенти в різних куточках світу

Тому індустрія банально залежна від таких питань, як економіка країни, візові питання тощо. Кіберспорт дуже залежить від економіки та слабо розвивається у тих країнах, де маркетингові бюджети компаній обмежені.

Удар по економіці – удар по кіберспорту. Наразі ми маємо таку проблему. Удар по економіці України дуже серйозний, звичайно, як і удар по економіці країни агресора, і це дуже сильно вплине на кіберспорт також.

Рекламодавці в Україні ще до війни не дуже охоче підтримували кіберспорт, а зараз у війну тим більше, так як бюджети компаній обмежені.

Звичайно вся індустрія суттєво постраждала і зараз відбувається розбудова рекламних бюджетів та переорієнтування на інші ринки. Студії трансляції постраждали сильніше за кіберспортивні команди, оскільки мають локалізацію за мовною ознакою.

Організатори міжнародних турнірів усувають російські команди та розривають співпрацю з учасниками ринку з РФ

Російські команди та клуби, які безпосередньо пов’язані з потенційними компаніями, які спонсорують російську армію та війну в Україні, зараз потрапили в немилість, їх дискваліфікують звідусіль, не дозволяють грати, у деяких дисциплінах не дозволяють брати участь і гравцям з тієї причини, що розбиратися хто, що і як ніхто не буде.

Але якщо ми говоримо про найвідоміші ліги, як ESL Pro League в CS:GO, або про DPC сезон в Dota 2 – не дозволяють грати клубам, а гравців ніхто не дискваліфікує, вони можуть грати у нейтральному статусі, без логотипів клубу, що належать різноманітним структурам.

Якщо говорити про “cancel culture” щодо гравців, то наразі ми не відстежуємо такої тенденції. Чи зменшиться кількість російських гравців в іноземних командах? Зараз таких прецедентів немає, як буде далі – буде видно по наступним турніром. Ми ніяк не можемо вплинути на це. 

Щойно росія розпочала повномасштабну війну в Україні, ми призупинили всі контракти з російськими партнерами та продовжуємо працювати з міжнародними брендами. 

Попит на україномовний контент зростає

Ми українська компанія, яка працює в Україні, і весь час, скільки я пам’ятаю, коментувала кіберспортивні турніри, як українською, так і російською. Наша аудиторія базується на мові, яку вони використовують, а не на країні, в якій вони живуть.

У нас ніколи не було проблем із трансляціями російською мовою, у нас в компанії працюють і білоруси, і росіяни, які абсолютно спокійно жили в Україні, спілкувалися російською. Ніхто і ніколи нас і їх не обмежував, в Україні немає такої проблеми. 

Як це працюватиме у світі кіберспорту? Російськомовні трансляції не припиняться, але також ставатимуть популярнішими регіональні трансляції – і це великий плюс. Це вплине на російськомовний сегмент у кіберспорті з погляду фінансової складової, оскільки спонсори орієнтувались на російськомовний ринок.

Якщо брати у цифрах попит на трансляції українською мовою на каналах Maincast, то аудиторія в дисципліні CS:GO зросла на 55%, а в Dota 2 – 100%. І я впевнений, що вона буде зростати надалі. 

Українська спільнота є одним із головних елементів світового кіберспорту. Ми одними з перших почали грати та транслювали змагальні ігри. Київ можна легко назвати однією зі «столиць кіберспорту» у світі. Звичайно, сприйняття кіберспорту змінювалося з роками, але оскільки кіберспорт став повноцінною індустрією медіа-розваг десь близько 2015 року, відтоді з кожним роком він все більше набирає обертів.

І повірте, після нашої перемоги, коли ми відбудуємо наші міста, кіберспорт стане ще більш помітним в Україні. 

Як індустрія допомагає ЗСУ та постраждалим 

З перших днів російської агресії абсолютно всі в українському кіберспорті об’єдналися, допомагають волонтерам, біженцям, українській армії, тваринам та борються з пропагандою.

Команда Maincast активно займається волонтерством з перших днів та зібрала понад 3 млн грн для забезпечення постраждалих та військових. Як співорганізатори ми провели благодійний майстер-клас для дітей за участі відомого німецького художника Алана Меєра. Він провів художній майстер-клас для дітей з Бучі та Ірпеня, чиї сімʼї постраждали внаслідок збройної агресії РФ. Згодом відбудеться аукціон малюнків, а всі кошти перераховані постраждалим сімʼям. 

Український кіберспортивний клуб NAVI вивозив людей із найнебезпечніших регіонів та допомагав знайти житло, віддали свої машини волонтерам для розвозки гуманітарної допомоги по Києву та області, а весь одяг із магазину NAVI роздали людям у бомбосховищах, дітям у госпіталях та дитячих будинках. Також запустили спільний мерч NAVI x BIG: We Stand for Ukraine, гроші з купівлі якого будуть направлені на рахунок Нацбанку України для гуманітарних цілей. 

Українська компанія GSC Game World, яка є розробником гри S.T.A.L.K.E.R., зібрала понад $800 000 для підтримки України.

Компанія 27Nerds, що спеціалізується на розробці різноманітних рішень в сфері ESports, передали більше 1 млн гривень на потреби армії та переселенців. 

Турнірна платформа WePlay Compete запустила благодійну ініціативу – Play for Ukraine, серію щоденних кіберспортивних онлайн турнірів із Dota 2 та League of Legends (LoL). Усі призові гроші, зароблені гравцями під час матчів, передаються фондам, що допомагають українській армії. Також WePlay спрямовують допомогу на потреби оборони України. 

Стрімери, гравці та діячі кіберспорту обʼєднуються, проводять благодійні стріми, донатять та активно використовують свої соціальні мережі в інформаційній війні.  

З кожним роком кіберспорт в Україні набирає обертів

Наші кіберспортсмени є одними з найвпізнаваніших та успішних в світі, студії трансляцій є провідними в Європі. Якщо порівнювати з росією, то в професійному плані ми попереду. Якщо розглядати фінансову складову, в них було більше маркетингових бюджетів на кіберспорт, через те, що до війни в росії локалізувалися представництва світових компаній з бюджетами на весь регіон Східної Європи. Зараз ситуація буде перебудовуватись, так як міжнародні бренди покинули ринок росії.

Що чекає на індустрію кіберспорту в Україні після закінчення війни? Очікуємо зростання попиту на україномовні трансляції та маркетингові бюджети від українських та міжнародних компаній.

Автор: Віталій Волочай, співзасновник кіберспортивної компанії Maincast та кіберспортивний коментатор

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук