Шість-сім років тому в Україні почала зароджуватися культура барбершопів. Тоді майстри користувалися переважно закордонною косметикою, і Артем Кулініч, 25-річний поліціянт з Кременчука, вирішив це змінити.
До сьогодні чоловік запустив три повноцінні бренди чоловічих засобів для догляду за волоссям і бородою. На цьому шляху він роками експериментував з рецептурами, долав касові розриви, гасив мікрокредити. Бізнес Артема стрімко масштабувався і виявляв неабияку живучість.
В умовах локдауну, чоловік зберіг компанію, виготовляючи багаторазові маски. PerfomeN Grooming Co. відновила доковідні показники досить швидко — за пів року з початку карантину. Після нападу російських військ склад виробництва в Ірпені згорів ущент. Вдалося врятувати 5% продукції. Та місяць потому компанія запрацювала в Одесі і вже відновила попередній асортимент.
Як PerfomeN Grooming Co. тримає удар сучасним реаліям і просуває український продукт як достойну альтернативу імпортному, Артем розповідає в AIN.Business.
Палю всі мости
До бізнесу Артем працював у поліції. «Заробітна плата той час, а це 2015 рік, була невисока — близько $100-150. Потреби зростали, і я розумів, що єдиний варіант — розпочати свою справу», — пригадує він. Чоловік мав невеликі заощадження і шукав нішу, куди б можна було їх вкласти.
І знайшов. Тоді в Україні активно розвивалися барбершопи. В основному вони користувалися закордонною косметикою, якісної української — на ринку не було. «Я вирішив, що пишу рапорт на звільнення і стартую. Тобто палю всі мости, аби не було спокуси повернення. Стартові інвестиції в мене були невеликі — до $5000. Отак і стартував», — розповідає Артем.
Він походив по барбершопах і назбирав зразки імпортної косметики, яку рекомендували барбери. «У мене є знайомий, який працює технологом на косметологічному заводі. Я пояснив, що мені потрібно, показав приклад. І ми почали розробляти технологію, склад. Друг проконсультував мене щодо сировини й тари», — говорить Артем.
Початковий план був зробити невеликі тестові партії кожного продукту та роздати їх на пробу майстрам. Продукт уже на старті мав бути дуже якісним, адже барбери не погодилися б на косметику нижчої якості, навіть якби вона була дешевшою.
«Мені сказали: «Зроби хороший продукт, але за ціну, удвічі нижчу від зарубіжної. Тоді нас це зацікавить», — розповідає чоловік.
Перші зразки він сам розвіз у Києві та надіслав поштою в Харків, домовившись з барберами про детальний фідбек. Майстри активно погоджувалися на таку співпрацю і давали позитивний відгук.
Відразу п’ять зарплат
Одним із перших клієнтів став столичний Gentlemen’s Club, який замовив по 200 баночок пасти й крему для укладки волосся. «Це мене дуже надихнуло. Першу ніч я взагалі не спав, такі емоції. Я зрозумів, що перспектива є і треба працювати. Безумовно, були певні нюанси, які барбери хотіли підкоригувати, але в цілому продукт їм сподобався. Я продав партію на 15 000 грн. Це відразу п’ять зарплат. Я був у захваті», — говорить Артем.
Свій бренд він назвав «Барбадос». Мовляв, «Барбадос» — острів бородатих дерев. Тоді Артем ще не розумів, що така назва виявиться складною для просування, адже на перших сторінках гугла завжди перший буде острів.
Перші партії підприємець виготовляв удома на кухні, придбавши мінімальне стартове обладнання. Кількість клієнтів зростала щодня. Артем телефонував у барбершопи, розвозив зразки і через певний час пропонував співпрацю. 6-7 з 10 клієнтів дійсно робили замовлення.
Сайту тоді не було, Артем робив облік через табличку в Excel. Обсяги зростали, треба було закупляти більше тари з Китаю, сировини — з Італії, Іспанії, Польщі, аби продукт постійно був у наявності. На це підприємцю не вистачало коштів.
«Потрібне було й приміщення, бо такі обсяги вже на кухні не навариш. Я почав шукати, де можна взяти гроші. Мати інвестора та ділити прибуток навпіл не хотілося. У мене була кредитка в «Приватбанку» на 15 000 грн, плюс я брав мікрокредити. Звичайно, там короткі терміни і надвисокі відсотки, але я все одно брав, бо вірив, що мені зараз головне наявність грошей і розвиток», — розповідає Артем.
Спочатку своє обладнання він помістив у 5-10 квадратних метрів в Ірпені, потім організував там склад, а виробництво та офіс облаштував у більшому приміщенні на 40 квадратів. Паралельно чоловік багато навчався: читав соцмережі інших підприємців, пройшов курс від «Нової пошти».
Коли кількість оптових клієнтів зросла до 30, Артем зрозумів, що не встигає. Був варіант орендувати великий цех і винайняти технолога, але це було задорого. Тоді підприємець підписав угоду з контрактним виробництвом косметики в Києві. Це дозволило чоловікові зосередитися на продажах та розширити продуктову лінійку.
Як корабель назвеш
Крім пасти й крему, у «Барбадос» з’явилися бальзам та олія для бороди, продукти з глини. З часом Артем почав розробляти рецептури з американськими технологами. Продукти виходили вищого рівня, і чоловік вирішив оформити їх в інший бренд.
«Я думав тижнів два, бо як корабель назвеш, так він і попливе. Разом з дружиною зійшлися на тому, що треба придумати щось персональне для чоловіків і склали з трьох слів PerfomeN — персонально for men. Реєстрація торговельної марки зайняла до двох років», — розповідає чоловік. Дизайн для бренда розробили в стилі диких брутальних звірів: лева, горили та ведмедя.
Яскраві лінійки Артем вирішив доповнити класикою. Так з’явився третій бренд у складі PerfomeN Grooming Co. — QM. «У нас продукти ніби одного виду, але абсолютно різні. Що цікаво, кожен бренд має свою клієнтуру та закриває потреби окремих закладів», — каже підприємець.
База клієнтів росла стрімко. В Артема не вистачало продукції, аби задовольнити попит. Тож останні два роки компанія не шукала нових клієнтів, а тільки обслуговувала наявних. Річ у тім, що запуск нового продукту — тривалий і складний процес, на який іде від пів року до року. Через це чоловік часто мав касові розриви.
Кредитне, ковідне
Коштів завжди було замало, і Артем вирішив подати заявку на держпрограму пільгових кредитів для бізнесу 5–7-9%. Умови в «Приватбанку» не підійшли, чоловік звернувся до «Ощадбанку». «Попри те що моя кандидатура багато в чому не збігалася з їхніми критеріями, заявку взяли в роботу. Допомогла моя хороша кредитна історія, адже я всі позики повертав вчасно», — зазначає підприємець.
Процес оформлення кредиту тривав довго, чоловіка ретельно перевіряли і нарешті затвердили кредит на 360 000 грн під 3% річних. Транш здійснили одразу перед коронавірусом, можна було взяти всю суму одразу. Артем витратив кошти на закупку сировини, аби збільшити обсяги виробництва.
Перший місяць локдауну дався компанії тяжко, адже барбершопи були на замку. PerfomeN Grooming Co. використав цей час, аби підтягнути хвости: щось дозамовити, допрацювати рецептуру, запастися на склад. Щоб заробити хоча б щось, Артем почав виготовляти багаторазові маски.
«Одноразові були в дефіциті. Я знайшов людей, які шили маски згідно з держстандартом — на тканинній лляній основі, з марлею. За два тижні пошили й продали, мабуть, 10 000 масок. Ці кошти домогли перекрити втрачене на косметиці», — говорить чоловік.
У серпні-вересні 2020 року сфера послуг уже відновила роботу, і продажі вийшли практично на доковідний рівень. Компанія випускала новинки, розширювала коло клієнтів і зростала у 2-3 рази щорічно. PerfomeN Grooming Co. мала близько 200 оптових клієнтів по всій Україні. Також продавали на Rozetka, MakeUp, Parfums. Були близькі до виходу на європейський ринок.
Склад вигорів повністю
У перший день повномасштабного вторгнення росіян Артем вирішив, що в Ірпені залишатися небезпечно. Родина мала документи напоготові, зібрала речі першої необхідності та взяла курс на Одесу. Артем поїхав на склад, аби забрати все, що влізе в легковий автомобіль. Вдалося врятувати лише 5% продукції. Склад вигорів повністю за кілька днів.
На новому місці Артем відновив роботу через місяць, коли президент звернувся із закликом відновлювати економіку. Чоловік зняв приміщення і почав телефонувати клієнтам. Запрацювала пошта, і пішли перші замовлення. Доходу вистачало, аби покривати оренду та щоденні витрати.
«Запас продукції був мізерний, а попит зростав. Я зрозумів, що треба терміново відновлювати весь асортимент. Ми втратили склад в Ірпені, але щось із тари й сировини було в дорозі. Коли ЗСУ вибили росіян із Київщини, наш завод теж відновив роботу. Так поступово ми вийшли майже на половину довоєнних обсягів», — розповідає Артем.
З’явилися клієнти із заходу України, адже барбери роз’їхалися різними містами, захопивши із собою косметику бренда. Компанії вдалося відновити довоєнний асортимент, запустити кілька новинок і вийти в плюс. «Дуже стимулювало зобов’язання по кредиту, який треба повертати. Виходу не було, адже я дорожу своєю кредитною історією», — каже підприємець.
Побудувати завод в Україні
Наразі продукція PerfomeN і QM досить високої якості і спокійно конкурує із закордонними брендами. Наступного року Артем планує вийти на Amazon та масштабувати свій продукт на Європу. Каже, зараз це набагато легше. Уже є заявки з Польщі та Литви, тестові зразки днями поїхали в Чехію.
Поки ж PerfomeN Grooming Co. встигає покривати лише потреби українських клієнтів. Завдання на найближчий час — максимально наповнити бренди, аби було достатньо засобів для догляду за волоссям і бородою. Крім стайлінгової косметики, треба ще допрацювати доглядову.
«У далекому майбутньому хочеться побудувати власний завод в Україні та покривати нашими брендами увесь світ. Можливо, навіть запустимо щось із жіночої косметики. Але — це пізніше», — підсумовує підприємець.