Соцмережі почали менше реагувати на пропаганду РФ. Чим це загрожує Україні

У перші тижні вторгнення РФ в Україну американські технологічні компанії почали протидіяти російській пропаганді. Facebook, Instagram і YouTube, заборонили або обмежили облікові записи російських державних ЗМІ, активніше перевіряли факти і обмежили продаж реклами. Позиція була зрозуміла – російську дезінформацію та пропаганду потрібно знищити.

Проте, за кілька місяців війни методи російської пропаганди еволюціонували — і технологічні компанії не встигають за ними. Українські чиновники кажуть, що платформи стали менш чесними і перестали виходити на контакт. Редакція AIN.UA переклала матеріал The Washington Post про те, як великі платформи ігнорують порушення і чому це шкодить українцям.


Нове дослідження The Washington Post підтверджує, що багато скарг залишаються без уваги. А облікові записи, які повторюють тези Кремля, викидають антиукраїнські меседжі чи навіть видають себе за українських посадовців, залишаються активними. У результаті підтримувані Кремлем наративи знову поширюються Європою і можуть підірвати підтримку України серед критично важливих союзників.

«У перші місяці повномасштабної війни, технологічні компанії були дуже активними, дуже зацікавленими допомогти. Тепер вони уникають розмови з нами», — сказав Микола Балабан, заступник керівника Українського центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Деякі платформи, включаючи Facebook та LinkedIn, продовжували регулярно листуватися з агентством Балабана. Однак YouTube не відповідає на електронні листи майже два місяці.

Наприкінці квітня український уряд співпрацював з незалежними дослідниками Центру дезінформації, щоб проаналізувати ефективність модерації платформ. Висновки дослідження підтверджують деякі занепокоєння Балабана. 

Російські методи переходять від державних ЗМІ до окремих лідерів думок та «армій тролів». Українська влада та їхні некомерційні партнери відстежують і позначають публікації, які використовують принизливі або негуманні терміни для українців як спосіб виправдання війни. 

Згідно з дослідженням, понад 70% публікацій, позначених як антиукраїнська мова ненависті на YouTube і Twitter, залишаються доступними. 90% облікових записів, відповідальних за такі публікації, залишалися активними. Дописи включають твіти, на кшталт «Смерть бандерівцям, не брати в полон!» і  коментарі на YouTube російською мовою: «Україну зітруть з лиця Землі, ура!».

Політика Facebook, YouTube і Twitter не підтримує російське вторгнення і образи українців на основі їхньої національності. Хоча компанії зазначають, що зазвичай для припинення дії облікового запису потрібно більше ніж одне порушення. Прессекретар YouTube Айві Чой уникала конкретних відповідей щодо зменшення активності. Але сказала, що компанія «підтримувала регулярний контакт з українським урядом» і видалила понад 70 000 відео та 9 000 каналів за порушення своєї політики з початку війни. 

Прессекретар Twitter Елізабет Басбі також не відповіла прямо на занепокоєння українських чиновників, але заявила, що компанія продовжує співпрацювати з зовнішніми організаціями та стежити за порушеннями політики.

У звіті також зазначено, що LinkedIn видалив менше половини публікацій, які українські чиновники позначили як приклади російської пропаганди, що виправдовує війну. Ніхто з LinkedIn не відповів на запит про коментар. У той самий час Facebook видалив усі 98 дописів, які український уряд та його партнери позначили як такі, що містять антиукраїнські висловлювання ненависті, хоча багато відповідальних облікових записів залишаються активними. 

Балабан сказав, що він бачить ознаки російського впливу в серії останніх публікацій про втечу з країни або військовий призов. «Ця психологічна гра за методологією дуже схожа на 2014 чи 2016 роки (вибори в США). Знайти якісь проблеми, якісь тріщини в суспільстві, щоб використати їх і створити конфлікт» – сказав Балабан.

Українці – не єдина аудиторія для російської пропаганди, сказала Піа Ламберті, співдиректор CeMAS, німецького аналітичного центру, який відстежує онлайн-теорії змови та екстремізм. Проросійські лідери думок також поширюють дезінформацію та заперечують війну в Західній Європі, щоб підірвати суспільну підтримку: санкції щодо російської нафти чи військову допомогу для України.

«Дезінформація також працює коли люди не визначилися. Ті хто не розуміє до кінця, чи є Україна жертвою російської агресії, чи, можливо, у РФ були причини нападу можуть стати на бік Кремля», – сказала вона.

Попри те, що відповіді технічних фірм на запити про видалення є важливими, додав Ламберті, найбільше потрібен більш проактивний, систематичний підхід до моніторингу російських пропагандистських мереж на різних платформах. «Щойно вам потрібна перевірка фактів, ви вже запізнилися», — сказала вона.

Останніми роками найбільші американські соціальні медіаплатформи розширили свої методи контролю. Однак дослідники та інформатори постійно зазначали, що вони виділяють менше ресурсів і мають менше досвіду в неангломовних регіонах. Компанії, включно з Facebook і Google, також критикували задовго до російського вторгнення за малу увагу до підтримуваних Кремлем кампаній. 

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук