У Telegram-каналі «Реве та стогне ресторатор» розібрали законопроект законопроект № 7546. Він, зокрема, пропонує запровадити кримінальне покарання для бізнесу за ігнорування норм цивільного захисту, у тому числі повітряної тривоги. Дмитро Кондратьєв, юрист компанії Poster та партнер юридичної компанії Axon Partners розповів про те, буде працювати закон у разі його прийняття Верховною радою. AIN.Business переповідає головне.
За що планують карати
Багато ЗМІ написало, що новий закон введе кримінальне покарання за ігнорування повітряної тривоги. Але це не зовсім так. Покарання планують зробити за недотримання норм цивільного захисту в умовах воєнного стану, що призвело до заподіяння шкоди здоров’ю співробітників/відвідувачів.
«Тобто закон буде стосуватися не тільки недотримання норм при повітряній тривозі, а й при всіх інших надзвичайних ситуаціях, аваріях, катастрофах, епідеміях, пожежах, під час яких підприємець повинен дотримуватися норм цивільного захисту», – додає Дмитро Кондратьєв.
Карати будуть тільки за умови, що буде доведений причинно-наслідковий зв’язок між заподіяною шкодою здоров’ю та тим, що заклад не дотримувався заходів цивільного захисту.
Які штрафи
За перше порушення норм цивільного захисту планують запровадити:
- штраф від 17 до 51 тисячі гривень;
- або виправні роботи на строк до 2 років;
- або обмеження волі на строк до 3 років.
У разі повторного порушення або якщо воно спричинило загибель людей, передбачається покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 3 до 8 років.
Карати планують не тільки власників бізнесу, а й службових осіб закладів. Наприклад, покарання може чекати на офіціанта, який свідомо своїми діями перекрив путі евакуації.
Що це буде означати на практиці
Дуже важливо розрізняти, за що планують покарання, а за що — ні. Відповідальності за те, що всі гості не перейшли в укриття — не буде, а ось за те, що власник заборонив працівникам йти під час повітряної тривоги в укриття і вони зазнали ушкоджень — буде.
Тобто іншими словами, ресторатору просто потрібно забезпечити усі умови цивільного захисту співробітників та гостей, але примушувати відвідувачів силоміць ресторатор не має права. Адже пройти в укриття чи прийняти інше рішення — це право людини.
Якщо гість принципово відмовиться від запропонованих мер безпеки і постраждає від ракетного обстрілу, можна буде довести, що заклад прийняв всі можливі заходи для цивільного захисту гостя, але гість вирішив їми не користуватися. У такому випадку власник чи працівник закладу не буде нести адміністративну чи кримінальну відповідальність.
Яка відповідальність за ігнорування тривоги зараз
Зараз прямої відповідальності за недотримання правил під час сигналу «повітряної тривоги» законом не встановлено. У судових розглядах скоріш за все вимоги поліцейських складатимуться з низки непрямих законів. Наприклад, якщо бездіяльність закладу під час тривоги призведе до травмування чи смерті гостей чи працівників, то кожний такий факт буде окремо оцінюватися під час кримінальних проваджень.
Оскільки на державному рівні ніде не закріплено, що заклад має обов’язково зупинитися під час повітряної тривоги, місцеві органи можуть виносити такі рішення. Пошукайте, чи є подібні нормативні акти у вашому регіоні.
Що саме будуть вважати «припиненням діяльності» не ясно: у законах щодо цивільної оборони це не прописано. Тому, я вважаю, можна не закривати касові зміни, а просто залишити все як є і повернутися в зал з укриття після припинення тривоги.