Борги клієнтів перед ІТ-компаніями – як їх стягнути? Поради юристів

До фахівців юридичної компанії Dexis Partners почастішали звернення від ІТ-компаній, які просять допомогти зі стягненням боргів з клієнтів за надані послуги. В компанії вже є низка успішних кейсів по цих питаннях, тому юристи вирішили поділитися порадами і рекомендаціями, як діяти, якщо клієнт має заборгованість.

Докладно про це в своїй колонці написав адвокат, керівний партнер Dexis Partners Іван Городиський.

Іван Городиський, фото надане автором

Рецесія світової економіки стає все більш реальною. Одним із її наслідків можуть стати проблеми із заборгованістю бізнесу, коли клієнти не будуть в стані повністю або частково розраховуватися за надані послуги або ж товари. Для українського ІТ-бізнесу це питання може бути менш чутливим, але зменшення кількості вільних коштів може стати ударом для багатьох їхніх клієнтів та стартапів, які недоотримають фінансування або ж будуть змушені припинити діяльність.

Крок 1: Знай, де  стоїш

Перед тим як висувати претензії чи починати переговори, варто ознайомитися зі змістом підписаних договорів (MSA) і технічних завдань (SOW). Варто звернути увагу на передбачені терміни оплати і переконатися, що вони порушені. Також, встановити чи неоплата є підставою для припинення надання послуг та, чи є прив’язка оплати до переходу авторських прав на ПЗ тощо.

Це дозволить прийняти рішення по подальших кроках: наприклад, деякі договори передбачають, що спершу має мати місце певний період на переговори (negotiation period, здебільшого – від 30 до 90 днів) і лише після їх невдачі можна вживати інших дій для врегулювання.

Крок 2: Скажи, щоб тебе почули

Далі варто написати лист-вимогу (demand letter), в якому з посиланням на умови договору з клієнтом, обґрунтувати необхідність погашення заборгованості, на підставі інвойсів надати суму, яку він має відшкодувати, поінформувати про можливі подальші кроки для стягнення боргу (legal action) тощо.

Якщо договір передбачає «переговорний період» – додати пункт, що компанія хоче почати ці переговори, для того, щоб почався відлік відповідного строку.

Крок 3: Виріши, як діяти

Якщо клієнт не реагує на demand letter, а переговори завершилися нічим (якщо в принципі мали місце), варто розглянути можливість інших дій. Здебільшого є три основні варіанти:

  • Звернення до колекторів – цей варіант можливий, але треба мати на увазі, що в різних юрисдикціях він може мати різні законодавчі обмеження. Крім того, закордонні колектори часто працюють із типовими запитами (заборгованість по кредитах, страхових виплатах та ін.), тому робота з компаніями зі сфери ІТ може бути їм нецікавою або ж вартість послуг непропорційною до суми боргу. Ба більше, зовсім не факт, що дії колекторів у принципі матимуть ефект.
  • Продаж боргу – справді, є компанії, які працюють із проблемною заборгованістю та викуповують право вимоги по боргах. Такий бізнес і великі гравці, які ним займаються, є і в Україні. Однак тут варто пам’ятати про два основні моменти: борг буде викуплений з суттєвим дисконтом який може сягати від 50% і вище, а сума заборгованості має бути достатньо високою, щоб зацікавити покупців. Наприклад, в США це мають бути принаймні кілька сотень тисяч доларів, тому для невеликих сум заборгованості – це не варіант.
  • Звернення до суду. І на цьому зупинимося окремо.

Крок 4. Розсуди по совісті

Перед тим як прийняти рішення про звернення до суду, треба знову повернутися до наших договорів про надання послуг. У них слід дізнатися:

  • яке право застосовується до договору,
  • суд якої країни має юрисдикцію,
  • чи передбачено пеню та відшкодування юридичних витрат.

Це дасть змогу визначити суму, на яку можна буде претендувати та співвіднести її із юридичними витратами.

Останнє є дуже важливим. За загальним правилом українські юристи не мають права практикувати в судах інших країн. Звісно, є винятки, але компанії слід буде знайти юристів в тій юрисдикції, де відбуватиметься суд і вартість їх послуг може бути значною.

Наприклад, в США супровід справи в першій інстанції в найпопулярніших штатах (Каліфорнія, Нью-Йорк тощо) може коштувати десятки тисяч доларів – залежно від складності процесу, юристів і фірм, які ним займатимуться. Це ще досить стримана оцінка. В Європі вартість буде дещо нижчою, але цифри все одно будуть високі. Знову ж таки, на ціну в інших країнах впливатиме багато факторів: якщо справа має розглядатися у Швейцарії за англійським правом – це здорожчує її автоматично.

Щодо термінів сказати складно, бо це дуже відносна історія, і на це впливає багато факторів, але процес може тривати 6-9 місяців залежно від країни. Так само судове рішення може передбачати задоволення неповної суми і воно не означає, що кошти автоматично надійдуть. 

Крок 5. Будь готовий домовлятися

Вже після подання позову боржники дуже часто можуть подавати свої пропозиції щодо вирішення спорів т.зв. settlement. Суми цих мирових угод можуть бути суттєво нижчими, але в ході контрпропозицій і торгів сума може зрости. Приймаючи рішення, чи іти на settlement, варто пам’ятати, що:

  • Ми не можемо знати, яку точну суму присудить суд;
  • Ми економимо витрати на юридичний супровід, які теж можуть бути значні;
  • Існує ще питання виконання рішень, тобто фактичного стягнення коштів з боржника, яке в тих же США може обійтися не менше, ніж юридичний супровід у суді.

І ще один важливий момент: клієнти можуть мати ризик банкрутства, а в такому разі, особливо у випадку ІТ бізнесу, це означає, що суми, які може отримати ІТ компанія, будуть незначними, якщо взагалі будуть. Просто в клієнтів, ймовірно, є мінімум фізичних активів, а IP може бути складно оцінити чи передати.

Тому, settlement точно не варто відкидати, а навпаки – дуже ретельно зважувати та серйозно розглядати.

На завершення: дійте наперед

Найперше перегляньте свої чинні договори щодо пунктів, які ми обговорювали вище (юрисдикція, суд, ціна, пеня, врегулювання спорів тощо), щоб мати бачення стратегії, яку ми описували у цій статті.

Якщо в ІТ компанії є типові договори, зверніться до юристів, щоб їх сформулювати якнайкомфортніше, і не легковажте ними в переговорах з клієнтами. Якщо клієнт наполягає на своїй версії договору – залучайте юристів, щоб оцінити ризики, які несуть ті чи інші формулювання.

Якщо ж все ж виникла заборгованість, оцініть її розмір та вартість її стягнення, оскільки невеликі суми часто буде невигідно стягувати. 

І останнє: дуже уважно підходьте до вибору клієнтів, оцінюйте їхню реальну спроможність до тривалої співпраці та оплати ваших послуг. Це питання бізнес перспективи, але вони дозволять розрахувати ресурси та реалістично спланувати свою діяльність на майбутній складний період.

Автор: Іван Городиський, адвокат, керівний партнер Dexis Partners

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук