З початком повномастабного вторгнення українські підприємці стикнулися з низою складнощів: низьким попитом, проблемами з доставкою за кордон, нестачею комплектуючих тощо. Однак, незважаючи на це, бізнеси поступово намагаються повернути свою роботу до звичного режиму.
Спільнота підприємців UA Business Global дізналася, як український бізнес продовжує працювати в умовах війни за допомогою дослідження. В опитуванні взяло участь 130+ власників мікро та малих підприємств сфери послуг і товарного бізнесу. AIN.Business наводить результати дослідження нижче.
Які проблеми принесла війна
- Як показало дослідження, 81% підприємців скаржаться на скорочення продажів через війну.
- 10% бізнесів мають труднощі з логістикою.
- 4% підприємців не можуть працювати через пошкодження чи руйнування виробництва.
- 3% скаржаться на нестачу сировини, комплектуючих чи запчастин, необхідних для виробництва.
- У 2% компаній не вистачає працівників для повноцінного функціонування.
Активність роботи
- Станом на серпень 2022 року лише 15% компаній працюють на 100%.
- 4% компаній незначно скоротили обсяги роботи.
- 25% бізнесів скоротили обсяги виробництва майже наполовину.
- 19% компаній знизили активність до 80%.
Зміни у складі команди
Багатьом компаніям довелося скоротити штат працівників:
- 27% повністю зберегли команду, а 10% планують або вже розширили свою команду;
- 24% зменшили команду наполовину;
- 16% компаній зменшили штат більш як на 60%.
Зміни заробітної плати
- майже 30% компаній зберегли заробітню плату співробітникам.
- 25% підприємців скоротили зарплату до 30%.
- 19% бізнесів зменшили заробітню плату майже наполовину.
- 16% компаній зарплати співробітників знизилися більш, ніж на 50%.
- 11% бізнесів взагалі працюють на волонтерських умовах.
Зміна місця проживання
На ефективність роботи бізнесу впливає і місцезнаходження підприємців:
- 53% працівників залишилася в Україні;
- 14% тих, хто виїхав, вже повернулися назад;
- 10% переїхали тимчасово до західних областей країни;
- 17% тимчасово виїхали з України;
- 6% виїхали і не планують поки повертатися.
Трансформація бізнесу
Значна частина підприємців провели галузеву трансформацію своїх компаній: частина з них змінили бізнес під потреби своєї цільової аудиторії, інша частина вибрали новий напрямок бізнесу під потреби ринку:
- 47% підприємців частково адаптували свої продукти/послуги під час війни;
- 42% опитаних зберегли бізнес без змін;
- 5% підприємців повністю змінили продукт/послугу;
- 6% змінили галузь.
Експансія на міжнародний ринок
Війна підштовхнула багатьох українських підприємців на експансію свого бізнесу:
- 50% планують виходити на закордонні ринки;
- 20% поки що працюють із клієнтами тільки з України;
- 15% підприємців уже надають послуги іноземним клієнтам;
- 15% продають товари за кордон.
«З початком війни, український малий бізнес пройшов шлях від шоку та завмирання до прийняття та активізації. Нам доводиться вирішувати логістичні, фінансові, комунікаційні, організаційні проблеми – і все це одночасно. Ми шукаємо нові ринки, адаптуємо продукти та послуги, оптимізуємо витрати, але крок за кроком працюємо на перемогу», – Катерина Дорошевська, засновниця спільноти UA business Global.