Від початку повномасштабного вторгнення понад 50% опитаних ІТ-компаній не проводили релокацію і перейшли на віддалену роботу. Частина компаній вже частково повернулася до роботи з офісу. Про це свідчить дослідження Асоціації IT Ukraine. Редакція AIN.UA обрала з нього найцікавіші факти.
- Серед ІТ-компаній, що проводили релокацію, переважає релокація в межах України (45%).
- За кордон частково релокувались 42% компаній, з них – лише 5% компаній із закриттям частини офісів в Україні.
- Жодна з опитаних ІТ-компаній не провела повну релокацію за кордон.
- Релокація значною мірою розглядається ІТ-компаніями як вимушений крок на період війни або принаймні її активної фази.
- Серед опитаних ІТ-компаній жодна не має наміру повністю згортати бізнес в Україні.
- У перспективі до кінця 2022 року, більшість ІТ-компаній (63%) не планують часткову або повну релокацію.
- Лише 14% опитаних розглядають часткову або повну релокацію за кордон до кінця року.
- Частина компаній (23%) планує комбінувати релокацію за кордон та в межах України. Тобто у сукупності 37% компаній розглядають релокацію як можливу до кінця цього року. Якщо ж ситуація в країні суттєво не зміниться, можна очікувати, що цей показник зростатиме.
- Основним стримувальним чинником для релокації, зокрема подальшої релокації, компанії відзначили неможливість виїзду за кордон ІТ-спеціалістів, бажання ІТ-компаній платити податки в Україні, небажання більшої частини команди переїжджати, вищі витрати на ведення бізнесу за межами України.
- Водночас, для третини ІТ-компаній останнє стає головним стримувальним чинником релокації. До цієї групи належать не лише ІТ-компанії із групи «менше 50 ІТ-спеціалістів».
- «Ціну» релокації прораховують компанії з усіх визначених для опитування груп, включно з компаніями з 1200+ ІТ-спеціалістів. Ці дані також корелюються із відповідями компаній щодо ключових викликів, з якими вони стикнулися протягом перших місяців релокації.
- Так, основним викликом для компаній (21%) стало зниження конкурентоспроможності, оскільки вони змушені підвищувати вартість робіт/послуг для клієнтів через збільшення витрат на ведення бізнесу. На це також впливає і необхідність створення локальної компанії (18%) та збільшення податкового навантаження (15%).
- Відсутність достатньої кількості житла для співробітників також стала одним із ключових викликів як для внутрішньої релокації (33%) так і для релокації за межі України (20%). Цікаво зазначити, що для переважної більшості ІТ-компаній не виникає труднощів із розумінням як вести бізнес за межами України.
Чому це важливо
Результати опитування свідчать, що ІТ-компанії досить зважено підходять до питання релокації, аналізуючи та прораховуючи наслідки кожного варіанту, а також віддаючи перевагу тим країнам, в яких у них вже є офіси (43%), 22% покладаються на рекомендації юристів або податкових консультацій, ще 22% роблять вибір самостійно на основі оцінювання витрат на ведення бізнесу в країні потенційної релокації.
Суттєво змінити ситуацію зможе скасування воєнного стану та покращення ситуації в Україні (для кожної третьої компанії) чи хоча б повернення до довоєнного стану (до 24 лютого 2022 року) та відсутність активних бойових дій в Україні протягом кількох місяців (це важливо для більшості опитаних компаній, що вже проводили релокацію). За таких умов, 80% компаній планують повернення бізнесу до України. На сьогодні, лише 7% компаній не планують повертатися (проводити зворотну релокацію до України).