26 серпня космічна компанія Ілона Маска SpaceX та телекомунікаційна компанія T-Mobile оголосили про співпрацю. Мета партнерства — супутниковий мобільний зв’язок для звичайних смартфонів, який покриє всю площу Землі. Однак судячи зі стану справ у SpaceX і загалом в індустрії, радіти поки рано. Оголошення про співпрацю мало скоріше маркетингове значення і точно не є анонсом нового продукту.

Видання Quartz розібралося, чому телефонувати по супутнику зі смартфона поки неможливо і які проблеми потрібно вирішити для початку. Редакція AIN.UA переклала матеріал.

Навіщо підключати мобільні телефони до супутникових мереж

Найважливіша причина — покриття у віддалених районах. Вежі мобільного зв’язку забезпечують високоякісне з’єднання в густонаселених регіонах. Однак за межами населених пунктів, куди вежі не дістають, в пригоді може стати супутникове з’єднання.

Більшість виділених супутникових телефонів — досить великі, дорогі та призначені для екстремальних ситуацій: ними можуть користуватися гуманітарні працівники у віддалених частинах бідних країн, науковці в Антарктиді або працівники нафтових вишок. Ідея супутникового зв’язку по мобільному полягає в тому, що людям більше не доведеться турбуватися про втрату зв’язку далеко за межами міст.

Що ускладнює підключення телефонів до супутників

Мобільний телефон призначений для з’єднання із стільниковими вежами в радіусі приблизно 10 км. А супутники літають на відстані 500 км від Землі і рухаються зі швидкістю понад 43 000 км/год. Щоб встановити зв’язок потрібні додаткові потужні пристрої. Для прикладу користувачі Starlink від SpaceX, підключаються за допомогою базової станції розміром 50 на 30 сантиметрів.

Однак є інший спосіб, як встановити зв’язок не збільшуючи розмір вашого смартфону. Супутники на орбіті повинні мати великі антени, здатні виявляти дуже слабкий сигнал. Маск каже, що технічно це можливо і такий супутник можна розробити в лабораторії SpaceX. Однак великі розміри такого пристрою на орбіті можуть спричинити проблеми. Схожі супутники AST SpaceMobile спочатку були настільки великими, що NASA хвилювалося, що вони можуть збільшити ризик орбітальних зіткнень.

Ще одна проблема полягає в тому, щоб знайти потрібний радіочастотний спектр. Іншими словами ту частоту радіохвиль, яку можна використовувати для передачі зв’язку. Хоча в T-Mobile кажуть, що компанія може поділиться зі SpaceX деякими частотами, на які має ліцензію. Це потрібно, щоб забезпечити з’єднання між телефонами та супутником.

Чи справді це станеться так скоро

На шляху до реалізації плану T-Mobile та SpaceX існує ще низка перешкод. Маск каже, що супутники Starlink другого покоління будуть обладнанні новими антенами, які використовуватимуть спектр T-Mobile. Але Федеральна комісія зі зв’язку, яка регулює супутники в США, ще не схвалила перший дизайн цих пристроїв, а SpaceX поки не представила інформацію про якісь зміни.

До того ж супутники Starlink другого покоління настільки великі, що SpaceX доведеться запускати їх у космос за допомогою Starship, ракети, яка ще не виходила на орбіту. Шлях до регулярних польотів Starship, яка виводитиме на орбіту нові супутники, буде довгим, навіть якщо все піде за планом.

Що там у Apple

Є відчуття, що оголосивши про угоду SpaceX і T-Mobile, компанії мали на меті випередити анонси від Apple. Хоча Apple не відповідає на запитання про проект, витік інформації зсередини компанії свідчать про те, що вона працює над додаванням супутникового зв’язку на iPhone вже кілька років.

У той же час супутниковий оператор GlobalStar розкрив у фінансових документах інформацію про те, що співпрацює з «великим клієнтом», який вже заплатив $300 млн, щоб компанія могла придбати 17 нових супутників. Існує не так багато компаній, які можуть запропонувати такі інвестиції, тому всі одразу вирішили, що це Apple.

У вересні Apple проведе подію, де представить ряд нових пристроїв. У промо, яке анонсує захід, використовують космічну тематику. Це може бути натяком, що скоро гігант оголосить про супутниковий зв’язок офіційно.

Чи вартий зв’язок таких зусиль

Звичайний користувач смартфону не проводить багато часу поза зоною обслуговування мобільних веж. Тому важко прогнозувати, чи окупляться виробникам телефонів і телекомунікаційним компаніям мільйони доларів інвестицій, необхідних для створення супутникового зв’язку.

Генеральний директор T-Mobile Майк Сіверт описує це партнерство як частину брендингу для своєї компанії. Ім’я Ілона Маска справді приваблює певний тип клієнтів. А для Apple супутникове підключення допоможе надалі продавати iPhone, як найбільш технологічний смартфон на ринку.