Виробник алкогольних напоїв Campari Group присутній на ринку рф понад 10 років, і незважаючи на розпочату повномасштабну війну проти України, компанія не планує згортати локальний бізнес. Повідомивши про припинення інвестицій в росії, та натякнувши на можливий «перегляд власної позиції», Campari Group продовжує постачати напої в країну, платить там податки, та підтримує співробітників. Тим часом, команда з 30 людей в Україні вимушена ховатися від ракет агресора.
З початком війни в рф припинили працювати й відвантажувати товар такі великі виробники алкогольних напоїв, як Pernod Ricard та Diageo. В матеріалі AIN.Business розповідає про позицію Campari Group, український та російський бізнеси, а також про те, чим заклади в Україні можуть замінити напої групи.
Про позицію Campari Group
З початком повномасштабної війни, Campari Group – італійський виробник алкогольних напоїв, – мовчав. Тільки у березні 2022 року компанія наважилася висловити свою позицію: те, що сколихнуло весь світ, в Campari назвали «українською» й «геополітичною кризою» й виказали підтримку співробітникам.
Мова йшла про київський офіс виробника, в якому працюють понад 35 людей. Зокрема в Campari Group тоді повідомили про надання підтримки українській команді у вигляді локального притулку, релокації, а також фінансової підтримки. Редактору AIN.Business вдалося зв‘язатися з одним із співробітників Campari Ukraine, який підтвердив такі дії компанії:
«Виплатили фінансову допомогу всім працівникам, забезпечили орендою житла в Україні та Європі для тих, хто змінив місце розташування. Дозволили повне використання корпоративного транспорту для участі в волонтерській допомозі. Гарантували збереження робочих місць», – працівник Campari Ukraine, який згодився анонімно відповісти на запитання редакції.
Однак, незважаючи на допомогу українцям й «розуміння» ситуації, Campari Group продовжив працювати в рф. Ба більше: компанія не тільки постачає в країну напої власного виробництва, а й підтримує функціонування локального офісу.
Бізнес Campari Group в Росії
Справами Campari Group в країні-агресорці займаються більше 120 людей. З 2011 року вони, зокрема, відповідають за імпорт у рф, співпрацю з локальними мережами щодо збуту, а також за просування бренду. Як і в Україні, вироби Campari Group є популярними в закладах: оскільки на їх основі готують відомі коктейлі, напої частіше представлені в меню, аніж відсутні. Як відомо, тільки за 2021 рік продажі компанії в росії склали близько 60 млн євро або 3% від усієї виручки.
З 24 лютого, коли в Україні пролунали перші вибухи, в роботі російського офісу нічого не змінилося. Попри те, що світова спільнота закликає бізнеси залишати локальний ринок, та не підтримувати економіку агресорки, – Campari Group вирішили не закривати представництво. Це AIN.Business анонімно підтвердив співробітник української команди компанії. За його словами, штат скоротили на 30%, однак офіс працює й далі.
«Там скоротили 30% персоналу навесні. Взагалі, 95% офісів алкогольних компаній працюють, а у деяких навіть відкриті вакансії. Тому питання, на жаль, набагато глобальніше».
Оскільки представництво групи зареєстроване в росії офіційно, – Campari Group сплачує податки з зарплати кожного співробітника. Таким чином, казна агресорки наповнюється, а війна проти України – триває.
Не вплинуло повномасштабне вторгнення й на поставки Campari Group в рф. Поки російська армія скидає на нашу державу снаряди (в якій, у тому числі, проживають й співробітники компанії), група експортує туди свої напої, та платить митні податки. Те, що з постачанням до рф у Campari Group немає значних проблем, підтверджують місцеві ресторатори. Так, за словами ресторатора Володимира Ніколаєва, який тримає в росії бари «Півтори кімнати» та «Квіточки», група продовжує завозити напої.
Однак, в компанії цього й не приховують. В другій та одночасно останній офіційній заяві щодо «української кризи» (як в компанії називають повномасштабну війну) від 13 квітня 2022, Campari Group повідомили про припинення інвестицій в росію. На третьому місяці війни виробник також прийняв рішення про зупинку просування й скорочення локального бізнесу до «мінімуму, необхідного для виплати зарплат колегам» в рф.
Тоді ж в Campari Group додали, що «уважно стежать за ситуацією та готові відповідно переглянути позицію». Нагадаємо, заява з подібними словами була опублікована в квітні: 9 березня 2022 року, місяцем раніше, окупаційні війська артобстрілами зруйнували пологовий будинок № 2 у Маріуполі, внаслідок чого постраждало 17 людей. І це тільки один із кривавих злочинів росії проти України.
«З початком війни ми припинили всі інвестиції в країні, включаючи рекламу та просування, і скоротили бізнес до мінімуму, необхідного для виплати зарплати нашим колегам. Ми просто не хочемо залишати їх позаду. Ми уважно стежимо за ситуацією та готові відповідно переглянути нашу позицію».
Станом на вересень 2022 року, в поглядах компанії нічого не змінилося. Хоча на питання редактора AIN.Business в Campari Group не відповіли, про це можна зробити висновки з інтерв‘ю генерального директора виданню Just drinks. За його словами, група визнає, що існує певна «напруженість», але вона не заважає позитивній динаміці:
«Дивлячись на решту року, очевидно, що ми очікуємо, що нестабільність і невизначеність залишаться через, з одного боку, пандемію, що триває, а також геополітичну напруженість. Ми очікуємо, що позитивна динаміка нашого ключового поєднання бренду та ринку продовжуватиметься», – сказав генеральний директор Campari Боб Кунце-Концевіц в липневому інтерв‘ю.
Тим часом, заклади в Україні, що ознайомлені з позицією виробника, прибирають з меню напої Campari Group. Про це, зокрема, розповів ресторатор Ігор Сухомлин. AIN.Business запитав інших представників ринку та незалежних експертів думки щодо дій групи, а також чим українські заклади можуть замінити напої Campari Group.
Тимур Дорофеєв, головний редактор спільноти Drinksetter, літописець бару «БарменДиктат»
Так, Campari Group не хоче залишати ринок, який дає їй нормальний прибуток. Та й ніхто з великих гравців алкоринку не хоче. Просто дехто трохи акуратніший, от і все. Тут можна згадати виробників шампанського, які під час Першої світової продавали одні й ті самі напої у воюючі країни з різними етикетками, або ж французьких виробників коньяків та вин під час Другої світової. Останні одночасно допомагали партизанам грошима, давали їм притулок і т.п, та товаришували з «вайнфюрерами» (існував такий офіційний термін), продаючи їм свої трунки.
Сьогодні в українських барменів є дві основні причини не відмовлятися від продуктів Campari. Перша – якщо ти ледачий, друга – якщо ти безпринципний. Інших причин не знаю, бо ні Aperol, ні Campari не є чимось унікальним, на кшталт лікерів Chartreuse, а тому в них обох достатньо конкурентів.
Наприклад, одеський бар Zelda і київський Negroni Bar уже кілька років користуються продукцією Negroni Antica Distilleria. Замість Campari – Negroni Bitter, замість Aperol – Negroni Aperitivo Eleven. В «БарменДиктаті» теж перейшли на Negroni Bitter, а Aperol замінили на Select. До речі, саме Select входив спочатку до складу славнозвісного венеціанського «шприца» до того, як «шприц» з «аперитивчика для своїх» перетворився за допомогою рекламних бюджетів Campari Group на міжнародну сенсацію під назвою Aperol Spritz.
На Select перейшли і у львівському MAD Bar’s House, і в столичному Loggerhead. Campari в MAD замінили на Gamondi Bitter, а Loggerhead користуються авторським «вінтажним бітером», якого ще до війни заготовили досхочу, але який скоро таки закінчиться, і доведеться думати, чим його замінити. Кажуть, що поки що дивляться в бік Caffo Red Bitter.
Цим список можливих замін, звісно, не обмежується. Є ще продукція Distillerie Poli, Luxardo, є навіть усілякі італійські «ноу-нейми», на кшталт Happy Times, з якими теж виходить нормальний «шприц“.
Звісно, у більшості випадків при переході з Campari і Aperol на інші продукти потрібне невелике калібрування рецептів, але це звичайна справа. Тим більше, якщо згадати, що навіть Campari в різних країнах має різну міцність (в Ісландії – 21%, в Україні – 25%, в Аргентині – 28,5%).
Марія Ридван, співвласниця контентного бюро inka
Аперитив Aperol та бітер Campari люблять за легкий італійський настрій, а також тому, що коктейлі їх основі часто легко готувати та вони не потребують особливої підготовки: ні у питанні інгредієнтів, ні з точки зору навичок людини, яка робить коктейль. Я кажу, звичайно, про найпоширеніші мікси, як Aperol Spritz, Americano або Campari Soda. Суперпопулярний в Україні коктейль Negroni також часто має в основі італійський бітер. Але це не означає, що ці бітери неможливо нічим замінити.
Ба більше, немало барів в Україні почали експериментувати зі складами цих коктейлів набагато раніше, ніж Росія почала повномасштабне вторгнення, а Campari Group відмовились полишати ринок країни агресора. На щастя, в Україні вистачає італійських аперитивів, бітерів та амаро різних виробників, якими можна замінити популярні продукти Campari Group.
Перша альтернатива, яка спадає на думку, бітер Select від бренду Pilla. Цей напій складніший на смак, у ньому менше солодкості та цитрусових. Але якщо ви готові до глибшого та цікавішого смаку у вашому келиху — це те, що треба. У складі бітеру понад 30 інгредієнтів, серед яких ревінь, ялівець, мускатний горіх, коріандр, кориця, імбир та апельсинова цедра.
Якщо ж ви сумуєте за солодкуватістю апероля та хочете спробувати щось більш делікатне, зверніть увагу на аперитив ArtSpritz від бренду Tosti. Також гарною альтернативою може стати L’Apertivo Italian Amaro Bitter від Galliano. Останній — яскрава суміш екстрактів середземноморських цитрусів: від апельсинів та грейпфрутів, до бергамотів та чінотто.
На запит редакції по темі відповів і ресторатор Алекс Купер:
«На жаль 90 відсотків транснаціональних компаній продаються с Росії. Зараз ми шукаємо аналоги та ведемо переговори про заміну таких гравців. Campari – це тільки те, що публічно обговорюється».