S. Lab — український стартап, який з 2020 року займається виробництвом екологічного біорозкладного пакування. Засновники компанії — подружжя Юлія Бялецька та Євген Томілін з Києва. Вони розробили технологію, за допомогою якої вирощують пакувальний матеріал на основі міцелію грибів та стебел технічних конопель.
На відміну від звичайного пластику чи пінопласту, вироби S. Lab повністю розкладаються у ґрунті за 30 днів. Їхній потенціал уже оцінили українські та польські виробники.
Журналістка AIN.Business поспілкувалася із Юлією, CEO S. Lab. Вона розповіла, як з’явилася ідея створювати екотехнології, що найбільше цікавить клієнтів у біорозкладному пакуванні та як війна і релокація до ЄС вплинули на плани бізнесу.
Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
«Експерементували з коноплями та грибами»
До 2020 року Юлія та Євген працювали в IT та не задумувались про створення біорозкладних матеріалів. Але одного разу побачили гори пластикового сміття з океану на пляжі Балі — це справило на подружжя надзвичайно потужне враження.
«Кожен мабуть знає, що пластик розкладається сотні років, але справжнє усвідомлення масштабу проблеми прийшло лише тоді, на пляжі. Тож після цього почали вивчати питання альтернативних матеріалів. Я за освітою біотехнолог, тож весь вільний час ми з Євгеном обговорювали, яким екологічним матеріалом можна замінити пластик», — згадує Юлія.
Вони почали вивчати цю тему глибше: читати, відвідувати конференції, спілкуватися з однодумцями. Через деякий час дізналися про технічні коноплі — Євген збагнув, що це прекрасний компонент для створення нових матеріалів.
«Ми почали експерименти з коноплями і грибами, як би це не звучало», — посміхається Юлія. Щоб знайти оптимальну формулу, як саме його змішувати з коноплями, звернулися до Інституту ботаніки ім. Миколи Холодного у Києві. Зрештою вдалося створити робочу технологію — так народився стартап S. Lab».
Технічні коноплі почали закуповувати у одного з найбільших українських постачальників, а гриби — вирощувати самостійно. За словами Юлії, на виготовлення одного виробу з їхнього матеріалу йде до п’яти днів. Готові речі мають ті самі властивості, що й пінопласт. Вони міцні, мають термоізолюючі та водовідштовхуючі властивості, приємні на дотик та добре тримають форму. Але водночас повністю розкладаються у ґрунті за 30 днів.
«Залучили €80 000 від акселератора стартапів»
У S. Lab спробували створювати посуд, декор та будматеріали, але зрештою сфокусувалися на пакувальних матеріалах.
«Щороку у світі виробляється більше 2 млн тонн пінопластового пакування, що призводить до 12 млн тонн викидів CO2. До того ж пінопласт не піддається переробці та розкладається 300 років. 30% світових звалищ вкрито саме пінопластом! Тож перехід на екологічне пакування позитивно впливає на кліматичні зміни», — розповідає CEO S. Lab.
Юлія згадує, що вони почали активно розповідати про свої вироби на конференціях та в соцмережах, показувати зразки. У такий спосіб швидко знайшли клієнтів.
Першим офіційним клієнтом стартапу став ресторан «Альтруїст». Для них виготовили спеціальні коробочки, у яких офіціанти виносять відвідувачам чек. Потім до стартапу почали звертатися косметичні бренди, виробники одягу, продавці електронних девайсів тощо. Їхній ключовий запит — пакувати свою продукцію в більш екологічні матеріали, ніж пінопласт. Юлія та Євген зрозуміли, що попит на біорозкладне пакування — вкрай високий.
Щоб залучати нових покупців, а також інвестиції, Юлія почала брати участь у різних конкурсах стартапів. S. Lab став один із переможців Visa Elevator Pitch Day та конкурсу малих підприємців від delo.ua — двічі виграли по 100 000 грн. Потім отримали €80 000 від акселератора Startup Wise Guys.
Компанія планомірно зростала та наприкінці 2021 року вийшла на прибуток близько 100 000 грн на місяць. Вся команда до початку повномасштабної війни працювала в лабораторії у Києві — загалом 4 людини.
«З початком війни перевезли команду до Іспанії»
«Ми стрімко розвивалися, реалізували проект для українського офісу великої косметичною компанії Medik8, почали спілкуватися з L’Oréal та «Новою Поштою». Водночас розуміли, що для подальшого росту нам потрібно масштабувати потужності — побудувати повноцінну виробничу лінію з вирощування екологічного пакування», — розповідає Юлія.
Вона почала шукати виробників потрібного обладнання. Але виявилося, що жодна з наявних технологій не підходить. Наприклад, для роботи з китайськими приладами потрібно використовувати пластикові пакети — це суперечить місії стартапу. До того ж такі пакети обходилися б задорого — $20 000 щомісяця.
Тоді в S. Lab вирішили розробити лінію на основі власних технологій. Інженери стартапу почали рухатися у цьому напрямку. Але повільно — багато часу займало вирощування пакувань для клієнтів. Аж раптом почалася повномасштабна війна.
«Після 24 лютого ми всією командою виїхали з України. Київську лабораторію довелося залишити, хоча частину обладнання змогли забрати. Переїхали до Іспанії, адже тут один з найбільших у Європі ринків технічної коноплі, і легко знайти постачальників», — зауважує співзасновниця S. Lab.
«Війна допомогла розставити пріоритети»
Перші два-три місяці після початку усі замовлення були на паузі. Тож у стартапі вирішили, що прийшов час сфокусуватися саме на побудові виробничої лінії. Раніше на цей проєкт постійно не вистачало ресурсів, але війна допомогла розставити пріоритети.
«З травня-червня до нас почали повертатися клієнти, але наразі ми вирішили не відволікатися від пріоритетної мети. Адже виробнича лінія — більш стратегічний напрямок, ніж невеликі угоди “тут і зараз”. Ми плануємо, що вона має запрацювати до кінця року», — пояснює Юлія.
Втім, у компанії не припиняють популяризувати свою технологію. Команда спілкується з поточними та потенційними клієнтами, створюєь для них зразки та укладає попередні угоди. Лише за травень-червень Юлія відвідала 6 конференцій та виставок у ЄС, де презентувала матеріал та його можливості. За її словами, цікавість європейців до виробів S. Lab — дуже висока.
«Якщо раніше 80% наших клієнтів були з України, то зараз ми очікуємо, що невдовзі 80% продажів припадатиме на ЄС. Усі експерти навіть до початку війни радили виходити на нові ринки, а не фокусуватись лише на одному. Тому ми збільшуємо обсяги виробництва та розширюємо географію. Але водночас готуємо інноваційну технологію і для подальшого масштабування в Україні», — розповідає Юлія.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як працює український бренд вишиванок Etnodim: