Пазли – це вже давно не просто щось із дитинства. В 2022 році цю настільну забаву обирають дорослі для сімейних вечорів, їх дарують близьким та друзям, замовляють в якості корпоративних подарунків. Український бренд Frisson, який працює з 2021 року, вирішив виготовляти екологічні пазли, а для створення дизайнів – залучати митців.

За словами засновниці Ксенії Морозенко, за рік Frisson вдалося знайти свою аудиторію, створити декілька лімітованих колекцій пазлів, та навіть розпочати продажі в Канаді. Детальніше про історію бренду, виробництво сучасних пазлів, та їх особливості дівчина розповіла редакції AIN.Business.

Ксенія Морозенко
Зображення в матеріалі: Frisson
пазли-1

«Розпочинала все сама»

Мене звати Ксенія Морозенко, і з 25 червня 2021 року я являюсь засновницею бренду Frisson.

Від ідеї до реалізації пройшло десь півроку, а саме активна підготовка була 4 місяці. Розпочинала все сама, консультувалась у друзів та знайомих. У команді офіційно поки що я одна, але помічників і бажаючих підтримати нас із Frisson вже близько 10 людей.

Це все друзі та рідні — хтось допомагає на благодійних заставах (консультаціями та рекомендаціями), а хтось отримує оплату за пророблену роботу (подружки-фотографи за зйомки, мама хлопця та її сестра з Краматорську за пошив мішечків для пазлів і т.д.). 

Від початку розвивали бренд, як відчували. Не пройшов місяць, як ми потрапили на перший пітчинг для МСБ. Цей захід був від SUPERLUDI, називався NEW ECONOMY BUSINESS DAYS. Там ми пітчились перед п‘ятьма суддями та глядачами, яких було близько 300 людей.

Потім був міжнародний день жіночого підприємництва, де ми теж приймали участь. А під кінець 2021 року ми отримали новину, що потрапили до топ-100 найпомітніших малих підприємців за версією видання «НВ», та ще й згодом отримали корпоративне замовлення на подарунки до Нового року від однієї з провідних IT компаній в Україні. Це було потужне закінчення року. 

пазли-2
пазли-3

«Сучасні пазли можуть бути стильними»

Frisson — це більше ніж пазли, більше ніж витвір мистецтва, більше ніж просто гра. Нам важливо донести, що сучасні пазли можуть бути стильними, займати мало місця на полиці та бути використані більше одного разу.

Ми піклуємось про природу, тому для виготовлення взяли за основу перероблений картон. Щоб пазли зручно було зберігати – поклали їх до мішечка, який власноруч сшили і додали трохи свого брендування.

А ще, ми знаємо, що збираючи пазли — ви обов’язково щось п‘єте (бо процес не швидкий, погодьтесь). Так от, ми ще поклали 2 костери (підстаканника) під напої, щоб волога від напоїв не потопила на наші з вами пазли та щоб не лишалося сліду на столі. 

До пазлів також йде листівка та плакат, які дублюють малюнок, який на пазлах та на коробці. Із плакатом зручніше збирати місця із дрібними деталями, а листівку можна подарувати другу (чи залишити собі). 

Пазли об’єднують людей. Цілі сім’ї бувають збираються разом заради пазлів. Тому ми обрали досить влучний слоган Better Together — людям краще разом, пазлам краще разом, а отже й людям краще разом із пазлами.

пазли-4

«Мінімізували використання пластику»

Співпрацюємо із декількома партнерськими виробництвами — у Києві, Харкові (тимчасово зачинені) та у Львові. До виробництва ми направляємо ілюстрації, погоджені завчасно з митцями. А далі відбувається магія: друк, порізка, фасування, виготовлення фірмових коробок та ін.

Оскільки у нас не просто пазли, а й цілий подарунковий набір із пазлами — то тут процесів виробництва трохи більше, ніж зазвичай. Ми виготовляємо усі складові набору, а до цього відмальовуємо все у Figma та створюємо макети для друку. Відбираємо митців та домовляємось про їх роботи. Паралельно відшиваємо мішечки для пазлів. Щоб мінімізувати використання пластику — ми виготовляємо спеціальні брендовані мішечки для пазлів, які надалі можна використовувати й у побуті.

Далі ми відправляємо макети пазлів та коробок на виробництво. Тут ми узгоджуємо кольори, матеріали та інші деталі та якщо усе ок — запускаємо тираж. 

Із виробництва у процесі ми отримуємо відео-контент як збираються коробки, як нарізаються пазли і т.д. Цей контент нас із клієнтами дуже підтримує ці 2-3 тижні. Невдовзі ми отримуємо готовий продукт вже на палетах. Далі я ще поки що сама власноруч допаковую набір інструкцією, листівкою та привіт-листом (яке замовили паралельно із тиражем, але в іншому місці) і кожний такий набір заклеюю двома фірмовими стікерами. Обрали варіант із захисними стікерами, щоб також мінімізувати використання пластику. Бо плівки багато, її зняв та викинув, а стікери багаторазові — ними можна після відкриття упаковки користуватися ще. 

Коли надходить замовлення — тоді вже складаю набори із пазлами у фірмову захисну коробку для відправок поштою та вкладаю листівку. За проханням цю листівку ми можемо підписати та відправити напряму отримувачу подарунку. Оскільки 40% пазлів замовляють на подарунок — то пропонуюмо таку безкоштовну опцію із підписуванням листівки.

Ще одною фішкою являється те, що ми виготовляємо лімітовану колекцію пазлів. А це до 500 одиниць в одному дизайні. Це підкреслює унікальність продукту. Тобто пазли в одному дизайні можуть бути у тебе та ще у 499 людей по світу. І все. Більше таких не буде.

«На кожному кроці очікує якась ж*па»

Не важко придумати щось — важко саме реалізувати. Знайти потрібне виробництво, побачити зразок, знайти певний вайб у коннекті з партнерами і безліч інших важливих моментів. 

І звісно ж шукати своїх клієнтів. Через рекламу, публікації, маркети, партнерські магазини та інші легальні шляхи. Тут треба ще пам’ятати, що: на кожному кроці очікує якась ж*па і ти або готовий до цього або ні. Усе дуже просто та легко, ЯКЩО ти приймаєш проблеми, як виклики. Я цьому ще вчусь.

пазли-5

«Продаватимемо в Канаді»

На 2022 рік у нас були грандіозні плани під назвою «Frisson виходить на міжнародний ринок», але… з 24 лютого ми думали лише як би вижити. 

Із появою нової колекції наче знову виросли крила і ми навіть домовились вже із магазином із Канади. Дивимось у сторону країн, з яких найчастіше нас підтримують та замовляють пазли — Британія, Нідерланди, Польша, Канада. Шукаємо представників у цих країнах та магазини, яким було б цікаво взяти до себе пазли.

«Намагаємось наростити продажі, але й тут не без приколів»

Від 24 лютого до 16 березня ми не працювали зовсім. Ми свідомо прийняли рішення залишитись у Києві. Були лиш думки «хоч би вижити». Але 16 березня на сторінку бренду нам написала Богдана (клієнтка якій я вдячна по сьогоднішній день) та все закрутилось, понеслось. Вона наче вдихнула у нас життя та надію, що все ще пазли потрібні, що навпаки вони стали ще більш актуальні за рахунок своїх властивостей. Коли збираєш пазл — відовлікаєшся від усього. На війні підтримка свого ментального здоров’я надважлива — тому саме на війні почали з’являтися пазли і в інших українських брендах.

По збиткам можу лиш сказати, що ми втратили час та впевненісь у собі на перші декілька тижнів війни, але потім відкрилось друге дихання і ми продовжили робити свою справу. Десь втратили, а десь навпаки здобули. Як от наприклад із партнерським виробництвом. Ми втратили можливість виробляти в Харкові, але натомість за допомоги колег по ринку віднайшли виробництво у Львові.

пазли-6

Від початку війни ми тримались за рахунок першої колекції пазлів. Вона у наявності поки що й досі. Але потрібні були новинки, щоб розширяти асортимент та задовольняти потреби клієнтів у широкій лінійці пазлів. Якщо б не війна — ми б запустили нову колекцію вже на початок весни, але із пошуками нового виробництва, із часом на перемовини ми випустили нову колекцію не в березні-квітні (як планували), а в кінці червня — тобто втративши 2-3 місяці. 

Намагаємось наростити продажі, але й тут не без приколів. На час запуску нової колекції ми втратили Facebook сторінку разом із кабінетом де налаштовували рекламу. Пройшов місяць і нам не вдалось відновити доступ до сторінки. Ми місяць без реклами в соцмережах. Боюсь порахувати збитки, а точніше скільки ми не дозаробили. Але ми ж українці, не час опускати руки. Усе повернемо, відбудуємо, стане ще краще.

«Далі – більше»

Працюємо над сторінкою для B2b продажів. Робимо новий сайт (UA / EN) — знаходимо виходи на міжнародний ринок, популяризуємо українських митців через свої продукти на міжнародних майданчиках. Продовжуємо знаходити цікавих партнерів по Україні та за її межами. Випускаємо нові пазли та супутні продукти.


Раніше AIN.Business розповідав про те, як працює український бренд виробів із фетру Gudzyk.