Історія українського бренду THE LACE розпочалася ще в 2016 році, коли його засновниця Альбіна Красна створила першу сукню з мережива та продала її через Instagram. Відтоді компанія значно розширила свій асортимент і зараз випускає майже всі категорії – одяг, взуття, ремені тощо. Також у них є кілька магазинів у Києві та Львові й амбітні плани завойовувати Захід України та міжнародний ринок.
Журналістка AIN.Business розпитала Альбіну Красну з чого починалась історія компанії, про релокацію бізнесу з Києва до Львова, проблеми з транспортуванням тканин, розвиток онлайн-продажів та підтримку команди.
Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
«Все починалося з однієї сукні»
Бренд THE LACE був створений у 2016 році. На той час його засновниця Альбіна Красна (економіст за освітою) працювала в одній з компаній мобільного зв’язку. «Але я завжди відчувала, – говорить підприємиця, – що знаходжуся трохи не там, де маю бути, адже віддавна мала хист до фешену». Тож одного дня вона вирішила рухатися до своєї мрії і зробила першу сукню. Замовили цю річ через сторінку в Instagram вже через годину. З цього все і почалося.
У перекладі з англійської «the lace» означає «мереживо». Саме ним були декоровані перші моделі бренду. Як зізнається Альбіна, спочатку концепції проекту точно не було. Це був тест, який переріс у щось масштабніше.
«Ми починали тільки з Instagram, – пригадує підприємиця, – ніяких інвестицій не було, тож оберти нарощували дуже поступово. Спершу працювала тільки я та одна швачка. Згодом приєднався мій теперішній чоловік Ігор, з яким ми і почали розвивати бренд».
Через певний час THE LACE відкрили свій шоурум в Києві на вулиці Лютеранській. «Це відправна точка розвитку, – додає Альбіна, – куди почали приходити перші клієнти, з якими ми знайомилися особисто». Далі бренд продовжив зростати: відкрив магазин формату street fashion у Львові та свої представництва в трьох київських торгово-розважальних центрах. Сьогодні THE LACE – невелика роздрібна мережа, а її засновники активно працюють над розвитком саме онлайн-продажів.
Змінилася і концепція бренду. THE LACE – вже давно не тільки сукні з мереживом. Вони змогли значно розширити асортимент і зараз випускають майже всі категорії, які можна придбати у великих міжнародних брендів: одяг, взуття, ремені тощо.
«Ми трохи переосмислили початкову концепцію, – додає Альбіна. – Це не лише мереживо, а мінімалістичний, доступний і зрозумілий бренд, що створює функціональні речі поза часом. Сьогодні це L – laconic, A – authentic, C – cozy, E – elegant. Місія нашого бренду – покращити ставлення до моди та одягу, навчити формувати базовий гардероб, відповідно до власного стилю».
«Багато людей із команди працює віддалено»
У бренду немає власного виробництва, адже вони прагнуть розвивати багато категорій. По кожній із них співпрацюють з окремими виробництвами. Наразі останніх близько 15. Окрім Альбіни з чоловіком, у команді працює 30 людей.
«Перед початком повномасштабного вторгнення, – говорить підприємиця, – ми якраз відкрили новий офіс, бо планували цього року агресивне масштабування. Але наразі він пустує, оскільки багато людей із команди знаходяться за кордоном та працюють віддалено. А з тих, що залишилися в Україні, ще не всі повернулись до Києва».
Також THE LACE має свій склад у столиці. За час існування бренду він встиг змінити три локації, оскільки постійно не вистачало місця.
«Перед повномасштабним вторгнененням ми переїхали у нове приміщення, – додає Альбіна, – де працює чимало людей. Активно розвиваємо онлайн-продажі. Усі відправки йдуть зі складу, а не магазинів».
Бренд має креативний відділ, який під керівництвом засновниці займається розробкою колекцій та їхньою імплементацією. Також тут працюють категорійні менеджери, які спілкуються з виробництвами, розміщують замовлення, шукають тканини та партнерів для їх закупівлі тощо. Деякі напрями бренду на аутсорсі – піар, співпраця з фотографами та ін.
THE LACE має постачальника тканин, який привозить їх із різних країн – Кореї, Китаю, Туреччини. Інші вони доставляють самостійно.
«Коли почалося повномасштабне вторгнення, – говорить Альбіна, – ми очікували великі поставки тканин із Іспанії та Італії, які мали сформувати основу літньої колекції, але були змушені відмовитися від цієї партії з огляду на повну невизначеність».
Через півтора місяці стало зрозуміло, що бренд продовжуватиме працювати. Альбіна розповідає: їм дуже пощастило, бо частина тканин, які вони замовляли, встигла прийти до 23 лютого і бренд таки зміг розробити літню колекцію.
«Частину київського складу перевезли до Львова»
На початку нового етапу війни більшість працівників залишили Київ. А оскільки там знаходився склад бренду, THE LACE не могли працювати, адже весь товар був заморожений. Але їм пощастило перевезти частину свого київського складу до Львова, де також мають магазин.
«Звідси ми відправляли всі онлайн-замовлення перші півтора місяці, – пригадує Альбіна. – Працювати було дуже важко: всі боялись, люди роз’їхались, але я дуже вдячна, що члени нашої команди, незважаючи ні на що, змогли перевезти частину товару до Львова. Це допомогло працювати далі й допомагати тим, хто цього потребував».
Відразу після релокації бренд почав забезпечувати вимушених переселенців теплим одягом. Щоб стимулювати продажі, вони започаткували ініціативу, в рамках якої давали знижку 20% на весь асортимент. 5% від прибутку донатили на ЗСУ.
«Ми допомагали благодійному фонду «Родина-Україна», – додає Альбіна, – який опікується дітьми, що постраждали від війни, а також тим, батьки яких знаходяться на фронті. Зараз, крім донатів на ЗСУ, фінансово підтримуємо БФ «Тепло», а також розробляємо дроп «The Lace.Тепло», всі кошти від якого будуть передані цій ініціативі».
Також на своїй сторінці в Instagram бренд запустив благодійну лотерею, щоб допомогти зібрати кошти на теплий одяг та взуття для наших захисників.
З початком повномасштабного вторгнення лідером із міжнародних замовлень була саме Західна Європа. Чимало українців, які виїхали за кордон, активно купували товари бренду. «Якщо оцінювати попит зараз, – говорить Альбіна, – то на першому місці в нас США, на другому – Близький Схід, а на третьому – країни Західної Європи».
Зараз немає тенденції до зростання відправки міжнародних замовлень, їхній рівень стабільний. «Можливо, тому, – міркує підприємиця, – що ми не дуже розвиваємо цей напрямок і зараз більше сфокусовані на українському ринкові. Але готуємось і до міжнародної співпраці. Коли почалась повномасштабна війна, то майже відразу зайнялися тим, що вдосконалили свій сайт та покращили його англомовну версію».
Проблему засновниця бренду бачить в тому, що за кордон посилки їдуть довго, тому зараз у планах THE LACE – відкрити склад у Європі й уже звідти відправляти міжнародні замовлення.
«Основний фокус на нашій команді та допомозі країні, а потім – все інше»
У березні бренд на деякий час призупинив роботу, оскільки всі їхні магазини, крім львівського, були зачинені.
«Тому прибуток становив 10-12% від планового, – додає Альбіна, – у квітні – 25%, травні – 50%, червні-серпні – 80%. І тільки у вересні ми змогли перевиконати план».
На момент виходу матеріалу, компанія розглядає можливість відкриття магазинів у форматі street fashion на Заході України. Свою мережу вони розвивають самостійно, тому для цього треба більше часу та значні інвестиції. Також у планах – збільшувати обсяги онлайн-торгівлі, розширювати асортимент та працювати над якістю, незважаючи на те, що сьогодні є проблеми з поставками тканини.
«Компанії, які були посередниками, – ділиться засновниця THE LACE, – зараз не мають змоги вказувати терміни доставок, тож ми можемо купувати тільки те й тоді, що й коли прибуло. Для нас як бренду, що працює у форматі fast fashion (кожного місяця презентуємо 50-60 артикулів), це велика проблема, бо виробництво треба планувати і бути впевненими, що тканина приїде. Тож тепер будемо старатися самостійно її привозити. Зараз починаємо процес роботи над колекцією весна-літо 2023 і проводимо переговори щодо замовлення тканини в іспанців та італійців».
Серед труднощів Альбіна називає і коливання курсу гривні, через що бренд змушений підвищувати вартість одягу, адже сировина – іноземна. «Ми маємо постійно перераховувати ціни на товари, – розповідає підприємиця, – що є великою проблемою, бо розуміємо, як це впливатиме на попит. Але не можемо їх тримати на тому рівні, що були, бо в нас великий відсоток у собівартості – тканина і фурнітура».
Наразі пріоритетним напрямком для THE LACE є індексування заробітніх плат своїм співробітникам по відношенню до курсу гривні. «Фокус максимально на команді та допомозі країні, – підсумовує засновниця бренду, – а потім – все інше».
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як відкрити франшизу ювелірного магазину ZARINA: