Співзасновниці GUNIA Project Марія Гаврилюк і Наташа Каменська тривалий час працювали разом у фешн-індустрії. В 2019 році вони вирішили об’єднати зусилля для створення власного бренду, місія якого – розповідати про спадщину та традиційну етнічну культуру України.
Для натхнення та створення колекцій підприємиці проводять етнографічні дослідження та залучають до роботи українських майстрів. За словами Наташі Каменської, хоч бренд і надихається національною культурою, перепрацьовує її, – ніколи не імітуює предмети мистецтва.
В інтерв‘ю для AIN.Business засновниці GUNIA Project детально розповіли про його історію, шлях до впізнаваності по всьому світу, процес виробництва та особливості роботи з унікальними технологіями.
Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
«Займалися проектом для власного задоволення»
Першим виробом під брендом стала гуцульська вовняна шуба гуня, яку створюють на ручних ткацьких верстатах у Карпатах. Саме на честь цього продукту GUNIA Project отримав свою назву.
Все почалося з інтересу до традиційних ручних технік та культури. Марія та Наташа організовували експедиції по всій Україні в пошуках майстрів, історії вінтажних предметів. В процесі вони познайомилися з етнографами та працівниками музею Івана Гончара, з чого й взяла старт волонтерська діяльність.
Перші півтора роки дівчата займалися проектом для свого задоволення без комерційної цілі. Хоча планів створити бренд не було, вони хотіли інтерпретувати власні знахідки в сучасність. Тому GUNIA Project утворився досить логічно — внаслідок невеликих ініціатив, які співзасновниці втілювали протягом цього часу.
«Коли ми зрозуміли, що GUNIA зростає, а ми не встигаємо закривати всі задачі самостійно, – взяли в команду першу людину. Це було приблизно три роки тому, й саме в той час ми зрозуміли, що будемо розвиватися як український бренд», – пригадує Марія.
Компанія досить стрімко масштабувалася, тому наступним кроком стало прийняття на роботу майстра з кераміки. На момент виходу матеріалу, в штаті офісу та виробництва GUNIA Project 30 людей, а також близько 40 майстрів по всій Україні, з якими бренд продовжує працювати віддалено.
«Ми розуміємо, що сьогодні як ніколи, важливо розповідати про українську культуру і місія GUNIA Project – відкрити світу наших талановитих майстрів, забуті технології виготовлення гутного скла, кераміки, виробів з дерева та текстилю», – пояснює ідею бренду Наташа Каменська.
«Кожний виріб створений за унікальними технологіями»
Кожен виріб GUNIA Project створюється за унікальними технологіями українських майстрів, які з покоління в покоління передають свої секрети обробки скла, кераміки, в’язання, ткацтва. Наташа Каменська пояснює, що це пов‘язано з бажанням дізнатися більше про ремесла, їхню історію та всі процеси виготовлення.
Дослідження та пошуки художників – підприємиці називають одним із найскладніших завдань. Наташа та Марія не мають жодних упереджень, обираючи людину для нашої команди, але для них важливо, щоб окрім таланту та майстерності, майстер міг працювати з термінами виробництва.
«Пошук майстрів ведеться ретельно, але ми ніколи не обмежуємо себе в пошуку, тому що часто знаходимо навіть більше, ніж просто талановиту людину», – додають засновниці GUNIA Project.
Описуючи процес виробництва, Марія Гаврилюк зазначає, що інколи все починається з розробки ідеї, пошуку натхнення й повернення до майстрів вже з готовими ескізами. При цьому, інколи стається навпаки: спочатку відбувається пошук забутих технологій виробництва та конкретного майстра, з яким бренд хоче працювати. Далі команда GUNIA Project радиться з ним щодо планів і разом продумує концепцію колекції.
«Розробка дизайнів займає час, оскільки часто майстри не можуть їх виконати, проте ми щасливі, що знаходимо способи для їх створення», – поснює Марія.
Крім виробів, що входять ло колекцій, бренд також робить ексклюзивні замовлення в тиражах.
«Головна складність – масштабування виробництва»
З моменту заснування, GUNIA Project вдалося нагалодити продажі по всьому світу. Одночасно, в 2022 році вироби бренду найкраще продаються на американському ринку.
Головною складністю бізнесу засновниці називають складне масштабування виробництва, так як багато виробів ручної роботи. Оскільки в Україні дуже мало майстрів, які володіють унікальними техніками, бренду, відповідно, складно виробляти більше. Також важкий сам період пошуку та навчання майстрів, додають Марія та Наташа.
«З війною – зросли»
За словами Марії Гаврилюк, GUNIA Project пощастило, адже повномасштабна війна не сильно вплинула на бренд. Основна проблема була у логістиці та доставці виробів за кордон. Аби нагалодити процеси, підприємиці шукали й використовували всі можливі способи.
Хоча GUNIA Project повністю зупинив роботу шоуруму та виробництва на два місяці, бренду все таки вдалося збільшити рівень продажів в Україні на 140%. Обсяг міжнародних продажів, при цьому, збільшився у 3 рази.
«Ще до початку війни ми розвивали GUNIA Project на іноземних ринках і зараз наші позиції закріпилися. Щодо роботи команди також були свої труднощі. Ми вчилися працювати віддалено, підлаштовуватися під часові пояси та графіки, але ми віримо, що нам все вдалося».
GUNIA Project відновив роботу шоуруму та виробництва в Києві на початку літа. Станом на жовтень 2022 року, бренд працює у своєму звичному режимі та продовжує розвиватися. Від лютого засновниці найняли 6 нових співробітників. Команді вдається виходити на кількість 1000 одиниць кераміки на місяць загалом.
«Ми робимо усе можливе, щоб українська економіка жила, а про українську культуру знали ще більше людей у всьому світі. Ми вважаємо, що місія проекту GUNIA поширювати українську культуру стала ще більш цінною сьогодні, оскільки план ворога – знищити нашу історію. Ми зробимо все можливе, щоб він не досяг успіху», – підсумовують Марія та Наташа.
Наташа Каменська додає, що цінності GUNIA Project не змінилися. Бренд планує надалі розповідати про творчість України й українців, нашу багату спадщину. Команда продовжить працювати над тим, щоб розширити межі бренду по всьому світу.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав історію українського бренду одягу THE LACE: