До 2 млн відвідувань за годину: як запускали онлайн-графік відключень Yasno

З тих часів, як росія посилила обстріли українських міст та зіпсувала енергомережу, графік відключень у Києві від Yasno (один із брендів ДТЕК) став одним із найупізнаваніших українських сайтів. Його швидко зробили та запустили, і попри нарікання на нестабільність та помилки в роботі, багато людей користуються ним, плануючи свій день.

Редакція AIN.UA спитала у Сергія Радченка, маркетинг-директора Yasno про те, як запускали сайт, яка в нього відвідуваність, та чи планують робити аналогічні сайти для інших регіонів.

Як з’явилась ідея з онлайн-графіком по Києву? Чи у стислі строки його запускали?

Стабілізаційні відключення в енергосистемах — це непростий кейс у принципі. Для будь-якого енергоринку, будь-якої держави. Відключення через те, що ракети ворога знищили частину критичного устаткування, — це ще більш незвичне завдання, бо до всіх його сценаріїв приготуватися заздалегідь неможливо.

За таких обставин завдання номер один – відновити контроль за ситуацією та забезпечити життєздатність і функціонування енергомережі. В другу чергу – усунути наслідки ударів та провести ремонт. І вже в третю чергу, зменшити вплив ударів на звичне для клієнтів споживання електроенергії та сповіщати їх про поточну та загальну ситуацію.

Тому, коли ми отримали перший відчутний удар по інфраструктурі, то дійсно, перші кілька днів не могли надати споживачам чіткі інструкції, план та гарантії його виконання. Але вже з перших годин енергетики скоординувалися, щоб зробити відключення максимально керованими. Ми зробили запит до всіх операторів системи розподілу в Києві, щоб об’єднати зусилля, і вже в перші декілька днів розробили прогноз щодо відключень.

Ідея створення онлайн-форми була на поверхні, тож до того часу ми вже працювали над інтерфейсами графіків і їх автоматизацією. Форма з’явилася, якщо не помиляюся, через день після того як оператори систем розподілу опублікували перший реєстр вулиць у форматі pdf.

Яка команда працювала над сайтом? Як робили, тестували та запускали сайт?

Розвиток сайту, включно із функціями графіків, забезпечує та драйвить власна команда від бізнесу, а розробку у відповідності до роадмепу забезпечує зовнішній партнер. У цьому кейсі, зі зрозумілих причин, дуже багато роботи було зроблено «з коліс», в режимі 24/7, без можливості передчасного тестування кожного окремого елементу функціоналу. Тож найбільш інформативним і насиченим тест-репортом в першій день для нас був зворотній зв’язок від клієнтів.

Чи можете коментувати, на чому працює сайт? Чи розрахований він на великі навантаження?

З міркувань безпеки зазначу лише найбільш загальне: сайт розгорнутий на високодоступній та масштабованій платформі, що спроможна працювати із значними навантаженнями.

Які були навантаження на сайт? На яку відвідуваність розраховували і яка була по факту?

Наш сайт вирішує загалом багато різних потреб клієнтів, тож ми історично маємо доволі значні обсяги трафіку: від кількох сотень тисяч до мільйона відвідувань на місяць.

Але з першого дня екстремуми в окремих випадках доходили до 2 млн відвідувань протягом години за рахунок одночасних релізів інформації про графіки в пабліках та медіа із значною аудиторією.

Тож інженери оперативно вносили зміни та доповнення в логіку автоскейлінгу і зараз ми маємо хеджування від ризиків коротких спалахоподібних критичних навантажень.

Які були проблеми та як їх вирішували (раніше юзери жалілися, що їхніх адрес немає в базі, або що графіки не відповідають реальності)? Коли змогли дати більш-менш достовірні дані?

Сама форма з’явилася доволі швидко, але основні складнощі були пов’язані не безпосередньо із її роботою, а із управлінням очікуваннями клієнтів та забезпеченням дійсно керованих відключень, що відповідають плановим.

Тож найбільший виклик був у побудові доволі складного ланцюга дій. Нам потрібно було прийти від бачення всієї ситуації й команд від НЕК «Укренерго» до можливості клієнта надати зворотній зв’язок про те, що у нього зараз відбувається, і врахування цих даних вже зараз, щоб уникнути такої проблеми завтра.

Також окреме завдання — це велика інформаційна кампанія, яка б зручно та швидко зорієнтувала б клієнтів в нових реаліях, новій термінології, мінливих обставинах особливо перших днів.

Загалом сама функціональність форми проходила три великих релізи. Також ми майже щодня оновлюємо інформацію у реєстрах адрес. Зараз форми графіків покривають майже весь Київ, а у клієнтів є можливість проінформувати або нас, або свого оператора системи розподілу в разі, якщо його адреса відсутня в базі або якщо спостерігаються відхилення від графіків.

Для будинків, що мають одну лінію підключення до мереж, графіки були достовірними майже одразу. Оновлення адрес в останньому релізі дало змогу коректно планувати час відключень для будинків зі складною схемою підключення до мережі, а це майже 8000 будівель. Отже, зараз, якщо не відбуваються екстрені відключення (коли НЕК «Укренерго» запитує відключити більше, ніж визначено попередньо), графіки працюють із максимальною точністю.

Чи задоволені зараз роботою сайту? Адже зараз мабуть сотні тисяч людей планують свій день з урахуванням ваших даних.

Загалом так. Але сервіс, з огляду на всі обставини, плануємо розвивати. Найближчим часом надамо користувачам можливість за адресою перевіряти причину відключення. Бо, окрім стабілізаційних відключень, ще можливі екстрені, плюс ніхто не відміняв вірогідності якихось локальних аварій. Отже, щоб клієнти розуміли краще ситуацію, знали, чи працює графік, чи ні, з’явиться ще така додаткова опція.

Чи планується запуск для інших регіонів України?

Так. Днями буде реліз аналогічного сервісу для клієнтів Yasno більшої частини Дніпропетровської області.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук