9 грудня 2022 року українська мережа закладів «Чорноморка» відкрила свій перший заклад у Варшаві. Про це AIN.Business писало раніше, посилаючись на пост компанії у Facebook.
Мережа працює з 2013 року й має змішаний формат своїх закладів: більшість точок працюють як магазини-ресторани. Станом на грудень 2022 року, «Чорноморка» має 26 закладів в Україні та вже 3 локації за кордоном: в Молдові, Румунії та тепер у Польщі. Деякі з них працюють на умовах франшизи.
Редакція AIN.Business розпитала в представників європейської команди мережі про те, як запускати українські заклади на закордонному ринку.
Наскільки це важко
Як зазначають в «Чорноморці», пройшовши кілька локдаунів з повним або частковим припиненням роботи бізнесу та працюючи в умовах війни, навряд чи може бути важче. Але також не можна казати, що освоювати новий ринок у Європі – легко.
За її словами, спершу треба віддавати собі звіт, що ніхто тут тебе не чекає. Якщо в Україні в тебе вже є міцна команда співробітників та партнерів, то тут треба починати все з нуля.
«Важко, але можливо! Очі бояться – руки роблять», – діляться в команді.
Етапи підготовки
Процес відкриття закладу за кордоном такий, як і в Україні. Зокрема:
- спершу потрібно вивчити ринок, попит на товар чи послуги, що пропонує твій бізнес, на якого споживача ти розраховуєш;
- оформлення документів на ведення бізнесу;
- пошук інвестицій;
- пошук приміщення, що відповідає твоїм вимогам;
- підбір команди;
- пошук та підбір постачальників;
- етап будівництва та комплектації;
- правильні маркетингові заходи.
Що важливо враховувати
Коли ви відкриваєте заклад не в Укарїні, то потрібно згадати, що терміни й умови отримання дозвільних документів можуть бути тривалішими. Українці звикли, що цей процес набагато швидший і простіший. В «Чорноморці» кажуть, що на їхньому прикладі, під час відкриття закладу у Варшаві, потрібно було враховувати такі пункти:
- «сусідство» мають схвалити мешканці поблизу приміщення ресторану;
- дозвільна документація робиться довше;
- підрядні організації не працюють понаднормово – о 17.00 закінчується робочий день.
В команді також попереджають, що європейські працівники не готові працювати за такими стандартами сервісу, як в Україні.
«В нас сервіс набагато більше клієнтоорієнтований, довелося йти на деякі поступки й шукати компроміси в деяких питаннях», – додають в «Чорноморці».
Також треба враховувати, що весь товар вам привезуть по передплаті. А це, попереджають в команді, не малі кошти. В Україні з усіма постачальниками компанія працює з відстрочкою платежу.
Стартовий капітал
Питання грошей у відкриття будь-якого закладу – індивідуальне. Воно залежить від багатьох факторів:
- формату закладу
- його концепції
- якості та розміру приміщення,
- спеціалістів, яких треба залучати до проекту
- країна, де плануєте відкривати заклад.
В середньому мережа «Чорноморка» закладає – 1500-2000 євро на 1 квадратний метр приміщення.
До кого звертатися за допомогою
Представники «Чорноморки» зізнаються, що завжди потрібно розраховувати тільки на себе й не чекати допомоги від когось. Проте, додають в команді, зараз українців є багато в будь-якій країні й вони мають велику базу дружніх зв’язків, «залюбки спілкуються, приймають поради, діляться досвідом».