Мій Київстар зсередини: як команда розробляє додаток

Додаток Мій Київстар давно вийшов за межі звичайного self-service мобільного оператора — він пропонує безліч можливостей, щоб керувати послугами, заощаджувати, отримувати акційні пропозиції від інших великих брендів. Це створює чимало роботи команді розробників.  

Редакція AIN.UA дізналася у Дмитра Дерев’янка, Head of Product у Київстар, та у Євгена Генова, Head of Engineering, яке значення Мій Київстар має для клієнтів і бізнесу, з якими викликами стикається команда під час роботи над продуктом та чому в компанії приділяють значну увагу культурі розробки.


Матеріал підготовлено за підтримки Київстар
Що це означає?

Як організовані робочі процеси

Колись діджитал-команда Київстар працювала за класичним Waterfall, але згодом стало зрозуміло, що ефективно розвивати software-продукти в такій конфігурації складно. Для якісної розробки не має бути жодного бар’єра між замовником (бізнесом), виконавцями (командою) і клієнтом. 

«Ролі Замовник та Виконавець — це застаріла модель, яка негативно впливає на розвиток бізнесу», —  каже Дмитро. 

Тому в Київстар перейшли на Scrum і об’єднали всі компетенції в продуктових командах, щоб спеціалісти могли вільно та регулярно взаємодіяти одне з одним. У цих командах працюють всі фахівці, які можуть створити новий продукт від етапу ідеї до релізу: розробники, PO, BA, QA, дизайнери, райтери.

Фото надано компанією Київстар

Крім цього, розробка за Scrum надає командам необхідної гнучкості. Спеціалісти можуть швидко реагувати на конкурентне середовище та вчасно постачати цінності, які потрібні користувачам, адже сучасний бізнес має високу динаміку.

«У нас є загальні плани розвитку продукту на квартал, на рік і навіть стратегія на 5 років, але ми рухаємося двотижневими спринтами й ітеративно запускаємо нову функціональність для нашого клієнта. Наприклад, з’явився новий тарифний план чи послуга — і ми можемо вже під час наступного спринту додати відповідні фічі у Мій Київстар», — зауважує Дмитро.

Зараз над додатком працює понад 20 спеціалістів, але вже наступного року команда збільшиться.  Усі вони стануть частиною нової IT-компанії Kyivstar.Tech, яку створив оператор, щоб розвивати цей напрямок бізнесу.

Як побудовані технічні процеси розробки

«Додаток розробляється з технічною витримкою всіх інженерних процесів, які побудовані в компанії. Увесь процес контролю якості коду, від першого рядка, базується на загальних шаблонах Continuos Integration», — розповів Євген Генов, Head of Engineering Київстар. 

На рівні кожного продукту/додатка/мікросервісу визначається ступінь якості, через який, ніби крізь фільтр, проходить кожен рядок коду. Задача має задовольняти визначені критерії якості, як-от:

  • Рівень покриття коду unit-тестами. Його задають для кожного репозиторію окремо, але він завжди вищий за 60% (далі команда сама визначає рівень). Тобто розробник не може просто написати код і не написати тести або сказати, що колись потім вони будуть написані. Це невіддільна складова Definition Of Done кожного завдання.
  • Не має бути дублів коду (копіювання його фрагментів), security issues або code smells.
  •  Перевіряється успішне проходження всіх визначених smoke-тестів.
  •  Має бути проведено і завершено Code Review.
  •  Виконання окремих додаткових домовленостей у команді тощо. 

«Процес збірки та деплою в Київстарі повністю автоматизовані. На кожну виконану задачу за фактом інтеграції коду в основну гілку запускаються автоматизовані процеси. Так, запускається більша кількість User Interface (UI) та End-to-end (E2E) тестів, відбувається встановлення останніх змін на обране середовище, збираються додатки одразу на три платформи (Android/iOS/Huawei) і публікуються у відповідні маркети, звідки тестувальники та робоча група можуть їх завантажувати. Після успішних тестувань кожна нова можливість перевіряється в оточенні, близькому до продуктивного. Наприкінці кожен член команди може ініціювати старт нового релізу», — додає Євген.

Чому працювати над додатком Мій Київстар цікаво 

Масштаб. У оператора 24,4 млн клієнтів мобільного зв’язку — всі вони потенційні користувачі додатка. Як підкреслює Дмитро, на ринку небагато ІТ-компаній, що дають можливість розробляти продукт для такої кількості клієнтів. 

Швидкий фідбек. Завдяки великій аудиторії розробники оперативно отримують зворотний зв’язок. Наприклад, додали нову фічу — й уже за кілька тижнів можна побачити, чи оцінили її користувачі.

Прозорість. Команда розробки невіддільна від бізнесу. Спеціалісти постійно дізнаються показники розвитку продукту: скільки людей поповнили рахунок у додатку протягом тижня або скільки грошей заробила компанія після реалізації нової фічі. Усе це можна бачити завдяки інтегрованим інструментам аналітики — традиційним звітам у Power BI та сучасній Amplitude.

Сучасні технології. Мобільний додаток написаний на React Native, тобто Frontend пишеться одночасно під Android та iOS. Це дає можливість більше ділитися досвідом усередині команди, шукати спільні рішення для інтерфейсу. Іноді розробники власноруч створюють нові бібліотеки та поширюють їх на ринку.

Backend розробляють на Java. Розробка відбувається в Amazon Web Services, для підтримки інфраструктури використовують Kubernetes. Команда дотримується методології CI/CD і будує роботу так, щоб на інженерів припадало якомога менше ручної роботи. 

З якими викликами стикається команда 

Нещодавно Київстар перейшов на новий білінг від Ericsson. Ця міграція зачепила всі цифрові продукти компанії. У роботі над проєктом брали участь 800 фахівців двох компаній, проведено 14 тисяч тестів системи. 

«Під час міграції нашим завданням було зробити цей перехід непомітним для абонентів: щоб продукт у новому білінгу зберіг усі функції. Це гігантська робота з базами даних, запитами, обробкою даних, забезпеченням стабільності», — пояснює Дмитро Дерев’янко. 

Окремий виклик для аналітиків та інженерів — архітектура системи. Поступово продукти екосистеми «обростають» різними сервісами. Спеціалісти шукають рішення, як їх можна перевикористати, щоб не витрачати часу на створення таких самих сервісів з нуля. Тож, працюючи над додатком, спеціаліст водночас впливає на всю цифрову екосистему компанії.

Зображення надано компанією Київстар

Окрім технічних викликів, команда має справу з продуктовими рішеннями. Наприклад, до 2019 в додатку не було можливості поповнити рахунок. Коли виникла ідея її додати, у компанії було багато дискусій. Здавалося, у цьому сегменті велика конкуренція: клієнти звикли користуватися банківськими переказами або терміналами, і їм не потрібен ще один спосіб поповнення. Та команда відстояла й реалізувала цю фічу. 

«Ми аргументували позицію так: якщо буде крутий і зручний UX/UI послуги, то користувачі підуть до нас. І виявилося, що ми мали рацію. Наразі обсяг поповнень через додаток щомісяця зростає на додаткові 10 млн грн», — наголошує Дмитро.

Як розробники впливають на розвиток продукту

Кожен член команди може пропонувати ідеї щодо продукту або покращення процесів розробки.

«Є хибне уявлення, що у корпорації обов’язково має бути багато бюрократії. Свого часу ми її позбулися, просто змінивши структуру компанії. Наша діджитал-команда має матричну організаційну структуру, а не вертикальну. Ми сприймаємо кожну людину в команді як частину бізнесу: кожен має вплив на те, як розвивається продукт», — ділиться Дмитро. 

Наприклад, один із фронтенд-розробників помітив, що в iOS став доступний новий тип віджетів. Він запропонував протестувати його та додати до продукту. Переконав команду, зокрема й продакт овнера, що це можна зробити швидко й це дасть певні переваги. Тож таке завдання внесли до наступного спринту — і в iOS-версії додатка з’явився новий віджет. На той час у жодного з конкурентів подібної фічі не було. iOS-версія Мій Київстар впевнено тримає рейтинг в App Store на рівні 4,7 уже кілька років.

«Ми заохочуємо ініціативу команди. Нам цікаві люди, які горять створенням цінності — як для користувачів, так і для бізнесу. Адже що більше продукт подобається клієнтам, то вищими є прибутки компанії. І це безперечно позначається на винагороді працівників», — зазначає Дмитро. 

Які «плюшки» пропонує Київстар 

Корпоративна культура для компанії є пріоритетом. У її основі лежать довіра та відповідальність. Працівників не змушують звітувати про робочий час. Натомість у компанії очікують, що люди свідомо підходять до своїх завдань і самі зацікавлені в результаті. 

Крім того, працівникам пропонують:

  • Ринкову заробітну плату, а також бонус і премії за впровадження великих проєктів.
  • Можливість працювати повністю віддалено. Компанія організувала процес працевлаштування й онбордингу людей, які зараз перебувають за кордоном. 
  • Медичне страхування здоров’я та життя для працівників в Україні, а ще знижки на страхування членів їхніх родин.
  • Збереження робочого місця та соціальних виплат у разі мобілізації. Якщо працівник вирішує піти до ЗСУ, компанія зберігає за ним посаду.

Кого шукає Київстар 

Компанія розширює команду додатка Мій Київстар. Саме зараз шукають:

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук