У другій частині «Ножі наголо» — «Скляній цибулі» — глядачі знайшли «Ілона Маска»

23 грудня 2022 року на Netflix вийшло продовження популярного детектива «Ножі наголо» — «Скляна цибуля» (Glass Onion). І хоча фільм знімали ще 2021 року, до того, як Ілон Маск купив Twitter і почав топити за республіканців, глядачі упізнали його в одному з героїв фільму. Аналогію обговорювали настільки жваво, що режисер мусив коментувати: натякав він на Маска чи ні? AIN.UA розповідає про фільм та про те, до чого тут Маск.

Тут і надалі кадри фільму з IMDb

Що це за фільм

2019 року вийшов фільм режисера Райяна Джонсона «Ножі наголо» із Деніелом Крейгом, який зіграв геніального детектива Бенуа Бланка. Фільм із чудовим кастом, їдким гумором, соціальною сатирою та несподіваними сюжетними рішеннями зібрав непогану касу, отримав хороші оцінки від критиків та глядачів — 7,9 на IMDb. Для прикладу, такий само рейтинг у першого «Аватара», «Титаніка» 1997 року та першого «Шрека». Тож сиквел був лише питанням часу.

«Скляна цибуля» пов’язана із першим фільмом лише головним героєм — ексцентричним детективом Бенуа Бланком, та загальним підходом до оповіді як до закрученої, багатошарової мов цибуля, головоломки. Її головні герої — друзі геніального винахідника та хайтек-мільярдера Майлза Брона — вирушають до нього на приватний острів, у маєток Glass Onion, щоб розв’язати інсценізоване убивство. Власне, щодо того, ким надихався режисер та сценарист, створюючи образ Майлза, і сперечаються глядачі.

Герой з тисячею облич

Майлз нагадує одночасно багатьох хайтек-мільярдерів (tech bros). Його монологи — це коктейлі з десятків TED-промов про те, як технології змінять світ на краще та про боротьбу із системою. У кадрі він з’являється то у сірій футболці, як Цукерберг, то у чорній водолазці як Стів Джобс. Але у нього є одна риса, що проявляється дедалі яскравіше: він не надто розумний і загалом неприємний.

Багато глядачів з тих, хто останнім часом був прикро вражений публічними діями та словами Маска, провели прості паралелі.

Традиція змальовувати хайтек-геніїв у кіно неприємними, або навіть і небезпечними — дуже давня. Такий типаж є, мабуть, у половині супергеройських фільмів. Цей образ настільки популярний, що його навіть деконструювали у «Нікчемний я». У фільмі «Не дивись вгору» (Don’t look up) один із персонажів, хайтек-мільярдер Пітер Ішервел шкодить людству через власну зарозумілість, невігластво та жадібність. Після виходу цього фільму глядачі також сперечалися про те, з кого Пітер змальований: Тіма Кука, Джефа Безоса, Стіва Джобса чи Ілона Маска?

Це було до того, як Маск купив Twitter і почав його хаотично змінювати (не завжди на краще), до того, як підтримав одіозних персонажів типу Каньє Веста або Дональда Трампа, а у випадку української аудиторії — ще й до скандалу з Кримом та «старлінками».

Тож чи писали героя Майлза Брона (якого чудово зіграв Едвард Нортон) з Маска? Сам режисер Райян Джонсон говорив, що цей образ надихався сучасними хайтек-мільярдерами в цілому, а не однією конкретною людиною. В інтерв’ю Wired режисера спитали про збіг: реліз фільму про хайтек-мільярдера припав якраз на розпал історії з Маском і Twitter.

«Ми додали купу загальних речей про техномільярдерів у фільм. Але очевидно цей образ став навдивовижу релевантним саме у цей специфічний момент. Друг сказав мені: «Таке враження, що сценарій писали сьогодні ввечері», — відповів режисер.

То чому Майлза Брона порівнюють з Маском? І через флер зарозумілості та невігластва: він виголошує пафосні банальності та вішає картину Ротко догори дригом. І через зацікавленість багатьма не пов’язаними між собою галузями, і через бажання «зламати систему».

На початку фільму є монолог Брона про дизрапт, збурення усталених правил: «Спочатку ти ламаєш щось, що й так усім набридло. Але потім питаєш себе: чи продовжуватиму я? Чи ламатиму більше речей? Важливіших речей? Чи готовий я зламати те, що ніхто не хоче бачити зламаним?» У розпал історії з Twitter, де банять журналістів, відновлюють акаунти одіозним лідерам думок, звідки тікають користувачі, цей монолог звучить навдивовижу актуальним.

Але що важливіше, раніше Маска у соцмережах сприймали із достатньою симпатією. Він з’являвся у камео в улюблених серіалах, постив меми і обіцяв перевезти людство на Марс — чого ж його було не любити?

Зараз сприйняття трохи зсунулось, цьому посприяли Маскові висловлювання про Трампа, республіканців, «свободу слова» та хаос у Twitter. Трохи прикладів народної любові до Маска від глядачів фільму — нижче (у реплаях можуть бути спойлери).

Раніше Маска порівнювали із Залізною людиною, геніальним винахідником та спасителем людства, зараз його впізнають у пихатому телепні. І це теж свого роду дизрапт.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук