Марія Кучеренко з Черкас досить довго знаходилася у пошуках себе й справи, яка буде приносити задоволення та надихати, а не виснажувати. Так шляхом експериментів дівчина прийшла до створення власного бренду натуральної косметики VAPA, яка не тестується на тваринах і не шкодить природі. Як виготовляти свою косметику, де шукати компоненти, як залучати клієнтів та як вижити під час війни — у матеріалі AIN.Business. 

Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:

Розкажіть нам про свій бізнес

«Ідея твердих шампунів – захоплювала»

Засновниця бренду натуральної косметики VAPA, Марія Кучеренко, здобула освіту модельєра. Проте коли дівчина проходила практику в ательє, зрозуміла — не хоче мати нічого спільного з пошиттям та модою. У Марії є художня освіта, тож свої знання вона намагалася десь застосувати. Спробувала робити блокноти, так і з’явилася VAPA. Сама назва «вапа» — це речовина з вапном, яку наносять на тканину при фарбуванні на ті місця, які хочуть залишити незафарбованими. Так роблять різні візерунки, написи тощо. Однак з блокнотами теж не пішло, дівчина зрозуміла, що її ця справа втомлює. Тоді стався найскладніший для дівчини рік, коли вона не працювала і шукала себе. 

А от історія сучасної VAPA почалася в 2017 році з шампуню одного відомого бренду, який Маша давно хотіла та отримала в якості подарунку. Її дуже захопила концепція твердих шампунів, вона загорілася цим і почала вивчати склад, процес виробництва, компоненти, їхній вплив на шкіру, взаємопоєднання тощо. Як сніжний ком ця інформація накопичувалася, а потім Марія спробувала зробити свій продукт. Поступово дівчина зрозуміла, що це саме те, що її запалює та надихає. 

Назву змінювати не стала. Логотип бренду, який є зараз, залишився з етапу виробництва блокнотів. Він і назва добре вписалися в концепцію — косметика підкреслює натуральну красу і не впливає негативно на природу. Як вапа захищає тканину від фарбування, так і косметика VAPA захищає шкіру та природу. 

Але найпотужніший старт стався, коли дівчина поїхала на маркет-ярмарок у Львів. Там VAPA створила ажіотаж та полонила серця. Навколо стенду завжди було багато людей. А деякі покупці з маркету й понині є постійними клієнтами бренду.  

«Все почалося з твердого шампуню і, звичайно, моїми першими клієнтами були друзі та родичі. Я експериментувала, а вони були моєю фокус-групою. А на маркеті у Львові я так надихнулася і була вражена, що людям подобається те, що я роблю», — ділиться Маша. 

VAPA-1
VAPA-2

«Тоді все стало серйозно»

Все починалося з маленької кухні в власній квартирі та вже скоро стало зрозуміло, що потрібно окреме, підлаштоване під специфіку роботи, приміщення. Тож у 2020 році Маша зняла свою майстерню. Тоді все стало серйозно.

Дівчина шляхом проб та помилок знайшла своїх постачальників компонентів. Є досить багато магазинів посередників сировини, які закуповують їх в різних куточках світу від різних виробників і працюють як агрегатори. Це теж було полем для вивчення та тестування, тому що в одного продукту може бути дуже різний діапазон цін.

«Коли в мене не було досвіду, я дивилася на масло кокоса за 20 грн і за 150 грн і думала “Так, а нащо мені переплачувати?”. Купила за 20 грн і зрозуміла, що його треба просто викинути. Таким методом я відсіювала магазини, шукала, де дійсно якісні компоненти, де тобі можуть відповісти, якщо у тебе є запитання, а де зможуть дати додаткову інформацію про походження компонентів і документацію», — згадує Маша.  

Зараз дівчина співпрацює з двома роздрібними магазинами та з кількома великими, які є офіційними представниками виробництв. Практично всі компоненти завозяться з Франції, Німеччини, Англії, Японії. В Україні ж маленький асортимент — це зазвичай глина та рослинні олії на кшталт гірчиці та касторки. Якісь компоненти Маша вже закупляє мішками напряму з, наприклад, Німеччини, а все починалося з якихось 100 г. 

Це екологічні компоненти без продуктів тваринного походження. Сама косметика та окремо компоненти не тестуються на тваринах, Марія прискіпливо до цього ставиться при замовленні. Дівчина стверджує, що всі вони є або біорозкладними або взагалі ніяк не впливають на природу. Не використовує й продукти нафтопереробки — ніяких мінеральних олій, парафінів тощо. Натомість натуральні олії або фракції олій, та продукти, які зроблені з рослинних відновлювальних джерел. 

«Займаюся всім сама»

Починала засновниця з твердих шампунів і саме завдяки їм всі знають VAPA. Дівчина каже, що це її фішка, і дуже пишається своїм продуктом. Спеціально для нього Маша з хлопцем Мішею власноруч зібрали пневматичний прес. Тепер шампуні не вручну ліплять або заливають в формочку, вони спресовуються під тиском і стають твердішими. 

«Раніше у мене була силіконова формочка для шампунів на 8 штук, яку я заповнювала і думала “вау, це так багато”. Зараз у мене одна партія шампуню — 42 штуки кожного з 6 видів. Деяких роблю більше. І крім цього з’явилися інші продукти. Маски, кондиціонери (тверді та кремоподібні), креми для обличчя та тіла, гелі для вмивання, есенція, мило господарське тощо. Воно ідеально вимиває мазут з тіла та одягу. Коли починається сезон велосипедів і походів, люди по 10 штук замовляють», — згадує Маша. 

VAPA-3
VAPA-4

Започаткувала бренд VAPA дівчина сама, але на різному етапі були люди, які допомагали. Зараз Марія також займається всім одна, але каже, що поки вдається віднаходити баланс і не перегоряти.

Про свою аудиторію дівчина каже так — відкриті, позитивні, добрі люди. Вони думають про завтрашній день, про майбутнє своїх дітей та планети. Це ті, хто дотримується філософії свідомого споживання, сортує сміття, зменшує відходи. А оскільки один з основних акцентів бренду — low/zero waste, 99% пакування придатне до переробки в будь-якому пункті прийому вторсировини, навіть в найменшому селі.

До конструктивної критики Маша ставиться спокійно:

«Якщо клієнти пишуть, що їм щось не подобається, я це сприймаю як стимул для того, щоб щось змінити. Я з аудиторією в досить щільному контакті. І на щастя навколо мене зібралися люди, які мої». 

«Продукти Vapa давали відчуття дому навіть далеко від нього»

Події 24 лютого стали шоком, як і для всіх українців. На початку вторгнення Маша могла думати тільки про безпеку свою та сім’ї, тому роботу бренду поставили на паузу. Вирішили нікуди не їхати, а дивитися на розвиток подій. Два тижні VAPA не працювала, а потім бізнеси стали знову відкриватися, на Черкаси наступ не йшов, навпаки закликали працювати та робити вклад в економіку. Тож 10 березня дівчина зробила пост про те, що відновлює роботу, без надії, що будуть щось купляти. Проте аудиторія бренду ще раз довела — навколо справи Марії зібралися ті, хто підтримує її та любить її продукти.

«Хтось писав, що коли виїжджав, то перше, що захопив з собою — наші шампунь і крем. Людям було приємно і спокійно від того, що поруч знайомі текстури та запахи. Це давало відчуття дому навіть далеко від нього. Мене це надихнуло — це підтверджує, що моя косметика не тільки про «помитися», а про глибші сенси. Я зрозуміла, що треба працювати далі», — розповідає Маша. 

VAPA-5

«Кількість міжнародних доставок стала набагато більшою»

Саме ця позиція допомогла й бренду, й самій Маші подолати найскладніші тижні, не прогоріти та не втратити 2022 рік. Також в тонусі тримало бажання допомагати. Частину прибутку дівчина відправляє в фонд «Повернись живим» та планує продовжувати це робити до нашої перемоги. 

Звичайно, спочатку продажі у бренду були менші, а зараз вирівнялися. Також замовлення є на великі обсяги. Багато залишилося і постійних клієнтів. Деякі з них виїхали за кордон, тому кількість міжнародних доставок стала набагато більшою.

«Про велику лінію виробництва не хочу й думати»

«Мені подобається робити косметику. Ти підсідаєш на ці ендорфіни, які отримуєш від слів вдячності задоволених клієнтів і хочеться продовжувати створювати щось нове, цікаве, щоб знову їх радувати. Мене це наповнює», — зізнається Маша. 

На майбутнє плани вже будуються, зокрема дівчина планує передивлятися асортимент та сфокусуватися на догляді за волоссям. Також Маша хоче залучити ще людей у команду, щоб делегувати фотографування, оформлення сайту та копірайтинг.

А от щодо великої лінії виробництва навіть не думає:

«Мені подобається, що ця справа маленька і крафтова, що я тут знаю всі процеси, контролюю їх і цим живу. Не хочеться робити з цього щось штучне. Мені подобається тримати контакт с клієнтом. В цьому є особливість — що людина може написати напряму виробнику, який це зробив, і він тебе почує», — підсумовує засновниця Vapa. 

Нагадуємо, раніше AIN.Business розповідав про те, як працює бренд ялинкових прикрас «Мольфар»: