Згідно з результатами дослідження Franchise Group, за весь 2022 рік понад 20 000 українських підприємців працювали по франшизі. Станом на початок 2022 рік в Україні працювало 592 компанії-франчайзери і понад 24 000 франчайзингових об’єктів. 

В Franchise Group пояснили, чому це вигідно та прибутково. Forbes опублікував результати дослідження.

Франчайзинг під час війни

  • За даними опитування 30% підприємців кажуть, що не зупинять свій бізнес через війну, решта – чекають, що буде далі. Проте більшість вважають, що франчайзинг, як вид бізнесу, буде чи не найефективнішим інструментом у післявоєнній розбудові. 
  • Протягом 2022 року найчастіше укладали угоду купівлі франчайзингу весною та влітку. А найпопулярнішим регіоном для бізнесу став Захід України та Польща. 
  • Як показує аналітика, першим клієнтом у Franchise Group став Андрій Галицький: у квітні відкрив «Львівські круасани» у місті Згожелець, Польща. Також українська мережа закладів є у Вроцлаві, планують відкрити у Варшаві. 
  • Окрім круасанів, на європейський ринок вийшли такі компанії, як: «Нова пошта», Happy Time, «Хотдожна», «Кебаб Шеф», Gastro Oma, G.BAR та інші. 

Яка сфера для франшизи актуальна

  • Згідно результатів, з 2014 року в Україні найбільше розвивалася франшиза у сфері харчування. У 2022 році лідирує сфера послуг, тоді йде ритейл та громадське харчування. 
  • Експерти пояснюють таку тенденцію зміною інтересів населення. Запит на роздрібну торгівлю виник через пандемію COVID-19, а також бажання багатьох компаній виходити на міжнародні ринки з власним збутом. 
  • В напрямку громадського харчування є великі запити на бізнес з інвестиціями до $50 000 на західні регіони України та Київ. 
  • В результатах дослідження помітний значний спад інтересу до франшизи в освітній сфері. Така зміна спричинена відпливом цільової аудиторії за кордон: мамів та дітей. З іншого боку запит на освітні франшизи зростає за кордоном. 
  • В той час як українські компанії активно виходять на захід, іноземні компанії в Україні закриваються. Це зумовлено різними економічними факторами, але найважливіший – технологічний і системний розвиток українських компаній, які мають попит та конкуренцією форматів. Також вагомою причиною є важка адаптація до нестабільної економічної ситуації в Україні. 

Перспективи франчайзингу

Основний виклик для бізнесу – нестабільна ситуація в Україні через війну. Тому підприємцям важко наважитися повернутися в Україну і продовжити працювати. Проте як показують результати дослідження, франчайзинг може стати головним інструментом для відновлення МСБ у повоєнній відбудові. 

За прогнозами Franchise Group, приблизно 15–20% українських компаній продовжать експансію на іноземні ринки. Якщо триватиме такий темп розвитку франшизи, то до 2030 року Україна може стати першою країною серед розвитку такого виду бізнесу.  

Закон про франчайзинг

Через активний розвиток такого виду бізнесу, підприємці вимагають прийняти законопроект про франчайзинг. Після 2015 року було кілька спроб затвердити норми такої діяльності в Україні. Партнери такого бізнесу вимагали наявність у законодавстві умов, які захищають обидві сторони, а саме:

  • затвердження знижені ставки оподаткування для певних категорій бізнесу та всі фінансові процеси. Франчайзер має показувати франчайзі фінансову модель, юридичний пакет та франчайзинговий пакет, за яким він буде працювати.
  • законно заборонити фaранчайзі використовувати досвід і модель франчайзера після розриву з ним тощо.

Як зазначають, компанія Franchise Group разом зі Спілкою українських підприємців ініціювали законопроект кілька разів, але його досі не розглянули на читанні.