Війна спричинила стрімкий розвиток електронної комерції в Україні. За 2022 рік її частка зросла до 11%. Зокрема, один з маркетплейсів наростив товарообіг на 55% в грудні 2022 року. Журналісти Forbes поговорили із співзасновником та CEO компанії EVO Миколою Павленко про e-commerce під час війни. AIN.Business вибрав основне.
- Микола Павленко розповідає, за місяць до повномасштабного вторгнення в компанії скоротили 430 людей, – це близько 20% всіх працівників. Окрім того, в EVO скоротили багато нових проектів із довгим терміном окупності. А також або закрили проекти, або спростили їх. Наприклад, спрощення конкуренції, продуктів, відмова від брендової реклами, а також технологічні інновації.
- Співзасновник EVO ділиться, що це було найскладніше менеджерське рішення за останні 15 років. Як і в американських компаніях під час ковіду, так і в нас під час війни, нарощуються витрати на розробку. Коли таке зростання не відповідає очікуванням – вимушені теж коригувати свої плани. Це все наслідки помилок в плануванні, але через війну. Загалом, за словами підприємця, ситуація непогана завдяки розвитку електронної комерції.
- Наразі в EVO близько 900 людей та 12 проектів. Близько 4 бізнеси закрили, деякі – заморожені. Один з проектів компанії – майданчик для закупівель ProZorro (Zakupki.prom) помітно просів. Компанії вдалося повернути частину закупівель, каже Павленко, але обсяг товарів у системі скоротився на 50%.
- Як розповідає співзасновник компанії, на кінець 2022 ситуація з маркетплейсом не найгірша – вже повернулися до зростання. При тому, що спостерігається скорочення кількості населення, яке має доступ до e-commerce.
- Згідно з підрахунками компанії, у 2022 році частка електронної комерції у ритейлі складала 11-12%, у 2021 році – 9%. CEO компанії пояснює, це завдяки гнучкості підприємців. А такі маркетплейси дозволяють адаптуватися до складнощів ще швидше.
- За словами Миколи Павленко, компанія втратила багато продавців на окупованих територіях, натомість з’явилися нові реєстрації магазинів, які до цього не були в онлайні. Так, кожного місяця приходить близько 1500 нових продавців. Станом на початок 2023 на Prom працює близько 40 000 підприємців.
- Як пояснює CEO EVO, замовлення на Prom.ua у грудні 2022 року були на рівні минулого року, а товарообіг зріс на 55%. Восени люди почали купувати багато дорогого сезонного товару: обігрівачі, товари для облаштування пунктів незламності. За жовтень попит на генератори зріс на 3000%, додає Павленко. Також значно зростає категорія «воєнторгу».
- Микола Павленко розповідає, найбільше падіння спостерігалося в перші два тижні. Тоді було по 3000-4000 замовлень. Але не всі продавці встигали обробляти та надсилати, потім почалися проблеми із наявністю товару. Проте, коли компанії з доставки відновили роботу у березні – пішло стабільне зростання.
- Ще одна турбулентність, каже співзасновник EVO, почалася в жовтні із обстрілами критичної інфраструктури. Тоді повпливали на торгівлю блекаути.
- У планах EVO, каже Павленко, зростання бізнесу на 25–30%. Проте, чи вдасться це реалізувати, залежить не тільки від компанії.