Jord – ресторан в серці Харкова, який, на прохання працівників, відновив роботу на третій місяць після повномасштабного вторгнення.
Власники закладу, Ліля Сук та Роман Березін, хоча не вірили в такий поворот подій, – ще до війни почали оптимізувати витрати. Після 24 лютого більшість працівників роз’їхалися, а всі продукти зі складу власники роздали. Проте вже наприкінці травня велика частина команди повернулася й виявила бажання працювати.
Про ідею створення закладу Jord, війну та подальшу роботу в Харкові розповіла співвласниця ресторану Лілія Сук для редакції AIN.Business.
Ідея створення ресторану
Пара й одночасно співвласники Jord, Ліля та Роман, згадують, як під час спільної подорожі Європою захопилися Данією: філософією життя місцевих та їхнім смаком у дизайні. Зізнаються, вони відчули схожість з власними поглядами. Також особливу увагу звернули на кухню в цій країні, пояснюють, – це усвідомлена, збалансована, функціональна, здорова, але при цьому смачна та естетична їжа.
Ліля та Роман переконалися, що якість їжі та продукту дуже важлива для якості життя й ефективності сучасної людини. Після того у них з’явилася ідея створити заклад зі схожою філософією. А вже за півтори року відкрили двері до ресторану Jord у серці Харкова, в який вклали близько $350 000.
«То був новий концепт для нашого міста, всім було цікаво. Тому першими нашими гостями стали люди, які часто подорожують, любителі пробувати нове; люди, які вже тоді розуміли, що здорова та смачна кухня – це новий тренд. І він на довго», – розповідає Ліля.
Для Лілі та Романа це не перший проект у Харкові. З 2015 року підприємці володіти Gdeburger. Тому на початку нового проекту, зізнаються, запрошували постійних гостей Gdeburger в новий заклад Jord.
Як почалася війна для Jord
Як і більшість українських підприємців, Ліля та Роман не мали жодного плану на випадок війни. За їхніми словами, вони не вірили, що в 21 столітті це можливо. Але через те, що ситуація в країні нагніталася, команда Jord почала оптимізувати витрати закладу протягом останніх тижнів перед нападом рф.
Зранку 24 лютого 2022 року власники зупинили роботу ресторану. Пояснюють, у місті було небезпечно і більшість команди відразу виїхала з міста. Окрім того, в перші дні повномасштабної війни Ліля та Роман роздали всі продукти, які були на складах.
«Частина пішла до військового шпиталю, для наших героїв. Частину забрали волонтери. Вони формували з них пакети допомоги людям похилого віку в місті, які не могли вийти в магазин і з різних причин залишилися без допомоги і рідних», – згадує Ліля.
Після другого місяця війни частина команди Jord повернулися до Харкова й, як зазначає власниця, в робочих чатах наполегливо зазвучали слова: «Давайте відкриватися! Ми хочемо працювати».
«Спочатку ми не розуміли, як організувати відкриття ресторану і при цьому не наражати на небезпеку ні наших працівників, ні гостей. Поступово мрія про відкриття Jord перейшла до рангу завдання», – розповідає підприємниця.
Вже наприкінці травня заклад Jord відновив роботу. Спочатку з неповним меню та невеликою, але, як каже Ліля, вмотивованою командою. Більше того, коли зустрічали перших гостей та чули їхні відгуки, стало зрозуміло – рішення про відкриття було правильним.
«Поснідати в Jord – це як шматочок того мирного життя, за яким сумує кожен з нас. За яким сумуємо ми, за яким сумують наші гості», – ділиться Ліля.
Окрім того співвласниця ресторану додає, що з перших днів відновлення Jord і весь цей час ситуація у Харкові – складна. Але люди поступово адаптовуються й звикають. Після чергових обстрілів, ділиться, завжди є спад, але потім місто знову оживає.
Важлива вставка, за якою слідує продовження тексту. AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
Як заклад працює зараз
Станом на початок року Jord працює за скороченим меню й поступово добавляє нові страви. Проте небагато, розповідає Ліля, адже для повного меню продажі мають бути набагато вищими. Окрім того, собівартість товарів зростає, а деякі позиції взагалі неможливо знайти. Через це певні страви вони не можуть повернути в меню. Співвласники пояснюють, заміну інгредієнтів на менш якісні не роблять, щоб не втрачати якість страв.
Логістика та доставка також стали складнішими й довшими. Через це й з’явилися додаткові витрати.
Станом на січень 2023 рік ресторан працює на 30% від довоєнного обороту. Проте, зазначає власниця, це не стабільно: все залежить від ситуації у місті, новин, свят. Попри це, у плюс, каже Ліля, вдається виходити завдяки кільком змінам, а саме:
- підрахункам оптимізації і ретельного щоденного контролю всіх витрат;
- невеликій команді: в Jord немає адміністративних посад (HR, маркетолога, менеджерського складу). При цьому, в довоєнний період в закладі працювала велика команда, розповідає підприємниця;
- максимальній економії та щоденному контролю комунальних витрат (електрика, газ, вода);
Співвласники не приховують – думають про розширення. Наразі аналізують ринок та ситуацію в країні.
«Війна чи ні, а ми завжди працюємо над удосконаленням і щодня аналізуємо ситуацію та адаптуємось. Ретельно збираємо відгуки наших гостей, їхні побажання. Ми щодня відчуваємо колосальну підтримку від наших гостей. А значить і ми повинні зробити все, щоб наша команда мала роботу і був стимул щоранку відчиняти двері Jord для харків’ян», – підсумовує Ліля.
Нагадуємо, раніше AIN.Business розповідав історію першої в Україні бананової ферми: